Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
A gerjesztésnek semmi köze nincs a légréshez. Ha nagyobb gerjesztést kap a vas, akkor a mágnesezőárama is nagyobb lesz, nyilván hangosabb is lesz, ha nem sikerül rendesen összerakni. A búgás még csak hagyján, ha rugalmasan van felszerelve egy dobozban, akkor az nem nagyon jön ki belőle. Viszont lesz egy kerregő hangja, amivel nagyjából semmit nem lehet csinálni....legalábbis én egy párszor már megjártam.
Azért ez így teljesen nem igaz.
Alapesetben egy bizonyos vaskeresztmetszetnél, menetszámnál és jelen esetben zárt vasmagnál, a rákapcsolt feszültségtől függően van egy x gerjesztés. Viszont ha ebben a szituban egyre nagyobb légrést "sikerül" betenni, az üresjárati áram megnő, ennek pedig az a következménye, hogy a gerjesztés is meg fog növekedni ( ampermenet ). Különben pedig az üresjárati áram megnövekedéséről volt szó leginkább és a káros hatásairól: melegedés és zajos trafó. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2015
De, igaz. Amire te gondolsz, az a gerjesztések egyensúlya. A primeroldali gerjesztés egyenlő a szekunder oldali gerjesztéssel. Némi problémát a mágnesezőáram jelent, amit te üresjárási áramnak nevezel. Ezért, amikor a trafó nincs megterhelve, csak ezt az üresjárási áramot lehet mérni. Ugye, egyből nem teljesül a gerjesztések egyensúlya. Ezért amikor egy trafót üresen járatunk, nem jó szóhasználat rá a gerjesztés.
Attól, hogy megnő a - rossz szóhasználattal - a gerjesztés a légrés miatt, még nem történik igazából semmi a szekunder oldalon, tehát, ott nem nő meg az áram. Ebből következően nem is beszélhetünk a gerjesztések egyensúlyáról. Ebből is látszik, hogy az üresjárásra milyen rossz kifejezés a "gerjesztés". Üresjárásban van egy felvett áram, ez a mágnesezőáram, ami ahhoz kell, hogy felépítse azt a mágneses teret, amit a tekercsre kapcsolt feszültség-idő terület hoz létre. Ha van benne légrés, az baj, mert azt is mágnesezni kell, tehát megnő a mágnesezőáram. Azért ennyi légréstől nem fog számottevően melegedni egy trafó. A többi stimmel.
Tkp. egyről beszélünk, csakhát ennek van a következménye.. + áram, + meleg és zaj.
Idézet: „Ha van benne légrés, az baj, mert azt is mágnesezni kell, tehát megnő a mágnesezőáram.” Különben pedig a szakirodalom is keveri a két kifejezést, ez pedig már más téma. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2015
Műanyag kötegelővel szorítsd össze ideiglenes módon és mérj rá, hallgasd meg. Ha nincs gond, jöhet egy stabilabb verzió, bár én a kötegelőt is meghagynám, vagy más szorítós megoldást.
A fenti trafó kapcsán kérdezem, hogy ha a lemezek össze vannak hegesztve, akkor az nem zárja rövidre a lemezeket, ezzel hatástalanítva a köztük levő szigetelést? (Nem kifejezetten Kameleon2-nek szól a kérdés, csak ő volt a témában az utolsó.)
De, rövidrezárja a lemezeket. Azonban ez sookal kisebb felületen történik meg, mint ahogy a lemezek szabadon érintkeznének, ezért ez a kis veszteség növekedés bőven ellensúlyozza a lemezek rezgéséből adódó zajártalmakat.
Az indukcióvonalak összessége vagyis a fluxus zömében a lemezekben fog haladni, és nem a hegesztési varratban. De ha azt nézed a toroid az csak egyetlen hosszú lemezből (szalagból) áll, ami fel van tekerve csigavonalban, vagyis ilyen szempontból az is rövidre van zárva.
Az EI trafó esetén a gondosan összeragasztott és illesztett (sík köszörült) E és I lemezcsomagok még a hegesztéssel együtt is jobb tulajdonsággal bírnak, mintha csak váltakozva összerakták volna az E és I lemezeket. Erre egy nagyon jó példa, amikor az ember a fiókból próbál hegesztőtrafót építeni. A trafó gondosan össze van rakva, persze olyan formában hogy semmire nem jó, de szétszedni képtelenség, eldobni meg sajnáljuk. Hát akkor legyen belőle hegesztő... Feltekerjük a szekundert (átfűzködve ami jó móka), persze csak közvetlenül a primerre lehet mert a csévék tele vannak. Ez ugye így nem jó, mert kicsi a szórás, nem fog a feszültség esni az ívfogás után, és nem hegeszteni fog hanem vágni. Rontsuk le a vas tulajdonságait. Két centinként végighegesztjük a vasat teljes kerületében, mert valaki azt mondta hogy az úgy majd jó lesz. Hát nem, mert bizony a trafó ugyanolyan erős maradt mint volt. Tehát marad az elektronikus szabályozás. Idézet: „Tehát marad az elektronikus szabályozás” Vagy a légrés növelése...
A légrés növelésével alig változik a szórási induktivitás. Nem lehet, hogy mágneses söntre gondoltál? Ezzel nagyon jól lehet állítani a szórási induktivitást, vagyis egy trafó jelleggörbéjét.
A Hetra hegesztő állítgatására gondoltam
Egy alaposan impregnált vasnál? Meg sem lehetett mozdítani egyetlen lemezt sem...
A légréssel csak a mágnesezési induktivitás csökken, a trafó meg jó nagy áramot fog felvenni még üresen is. És a szórás sem változik tőle, ahogy katt is írta.
Ha jól emlékszem, akkor a hetráknál volt ilyen mágneses sönt. A lényege az, hogy a primer és a szekunder között kapcsolatot teremtő fluxus egy részét elkormányozzák egy mágneses sönttel, vagyis a szekunderrel nem az összes primer által generált fluxus kapcsolódik. Ez viszont azt jelenti, hogy megnőtt a szórási induktivitás a primer és a szekunder között.
Ge Lee válasza a nyerő. Lepucol, epoxi, satuban összeszorít. A fölösleget úgyis kinyomja. Gyárilag is így van összerakva. Mit bonyolítani. Az orrunk előtt van a megoldás. Lemeztörés, meg sorjázás, összeforgatás, küzdés... kábeltötöző... Hőre lágyul.
Üdv.
Lepucolni még normálisan nem tudtam, oldószerek hiányában, de kísérletképpen összehúztam hilti szalaggal. Egyenlőre idő hiány miatt így néz ki. 180mA áramfelvétel ami kb 40watt, így is elfogadható és minimális zaja van. Köszönöm a segítséget, megmenekült !
Nem is néz ki rosszul.
Ez a 40watt, nem watt, hanem VA ( voltamper ) Ez nem azt jelenti, hogy 40 watt hatásos teljesítményt vesz fel a hálózatból, hanem csak 40 VA látszólagos teljesítményt. Ennek a 40-nek csak egy kis része ami ténylegesen melegíti a trafót. A 180 mA-nek a nagy része csak induktív meddőáram. Az árammérő megméri, de például a villanyóra már csak a hatásos részéből eredő részt méri meg. Mennyire melegszik, mondjuk egy óra üzem után, ha nincs a szekunder oldal megterhelve?
Aha, még több hasznos információval gazdagodtam, már ezt is kezdem érteni akkor, mert lehet vele találkozni. Még nem ez a végleges, verzió. Kicsit hideg helyen üzemelt pár órát, úgy kb: langyoskás volt csak, "üresen" .
köszönöm.
Akkor az jó, feltéve, ha nem zajong.
Üresen is és terhelve, néveleges 2x is próbáltam, nagyon halk zúgás van. Szobában lehet picit zavaró lenne az a pici búgás csendes részeknél, de 1. még meg lesz pucolva és úgy is próbálom, ha az sem ragasztatni is fogom, 2.Inkább nagy hangerőre lesz használva, nem fog semmit sem zavarni, ha lesz pici hangja. Az Ágota végfokom ép, hogy halkabb.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2015
A trafó dobozba szerelésénél sokat segít, ha valami rugalmas lemezt teszel a doboz alja és a trafó közé. Ez nagy mértékben csökkenti a doboznak átadott búgást, inkább csak kerregni fog. Sajnos, valamennyi búgás átmegy a leszorító csavarokon, de hát ez van. Rugalmas lemeznek egész jó az autóbelső. Elmész egy gumiszerelőhöz és kérsz egy belsőt, abból meg ki lehet vágni a megfelelő méretet.
Ragasztani nem érdemes, alig lesz tőle halkabb. Amit még lehet csinálni, hogy kiékelni az E vasakat a csévestesthez ( hogy biztosan feszüljenek a csévetestbe ) Akkor ott keletkeznek kisebb rések, amikbe gyantát lehet önteni. Az alját, hogy ne folyjon ki a gyanta meg gyurmával betömködni. De a legjobb megoldás összerakás, összeszorítás után egyben kiimpregnálni titeronban. Ez persze nem megy házilag, mert csak akkor ér valamit, ha vákuumban történik, különben nem megy be a titeron a lukakba. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2015
Leleményes megoldás. Ügyes! Ha nem zajong, és üresjáratban nem forrósodik, akkor tökéletes!
Sziasztok. Kéne csinálnom egy kisebb méretű trafót. EI magosból van itthon jópár bontott, ami a célnak megfelelne, és ráadásul egyformák is. A lemezt, amivel le volt a házhoz csavarva leszedtem, azonban a lemezek össze vannak ragasztva valamivel. A kérdésem az lenne hogy mivel tudnám oldani hogy utána a lemezeket könnyen, elhajlás nélkül ki tudjam venni. Korábban olvastam valamit, hogy áztatni kéne valamiben, de nem találom a leírást. Köszi előre is, aki tud segíteni!
A hozzászólás módosítva: Márc 14, 2015
Szia! Melegítsd meg. Hőlégfúvó, villanyrezsó...
Szia. Köszi, sikerült. Lehet tekerni...
Gyors voltál...
Egyelőre csak a vasakat húztam ki. Egyoldalon volt az összes "E" Az "I" a másik oldalra fel volt ragasztva, könnyedén lejött ahogy elkezdem melegíteni. Tehát lényegében szinte egybe kijött az összes lemez, mert nem felváltva voltak bedugdosva. Szóval most kezdem letekerni, aztán holnap meg feltekerni.
Sziasztok!
Találtam otthon egy trafót, bedugtam, és csak úgy rámértem, hogy nem e ráz-e a vasmag. A műszer egyik végét a vasra a másikat a 230 egyik lábára. Azt tapasztaltam, hogy a műszer 53 V mutat. Mi a magyarázat erre? Azt tudom, hogy nagy a belső ellenállása a voltmérőnek (esik rajta a feszültség) , és a trafó (fa asztalon) ,,földelve,, van. Ez lehet a magyarázat? Nem találtam més topicot a kérdésnek Előre is köszi!
És akkor gondolom nem veszélyes, ha tapizom!
Kapacitív áram miatt mutat a műszer feszültséget.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |