Fórum témák
» Több friss téma |
Egészen addig nem is gondoltam rá, amíg nem láttam egy aukciós oldalon egy félvezetős csővoltmérőt.
Ha jól számoltam 10 voltnál többé-kevésbé 0,0000005 A. Már értem a defektet. Medve: Lehet, hogy a fetes megoldást kéne fontolóra vennem.
Inkább használj megfelelő műveleti erősítőt, egyszerűbb, bár lehet nem olcsóbb.
TR-1103 (EMG 1314) javításával kapcsolatban kérek segítséget.
A hiba jelenség, a készülék bemelegedett állapotában a mutató nem áll a null ponton. Mechanikailag a kijelző a nullpontra van állítva. Előzetesen a tápfeszültségek, puffer kondenzátorok, a mérő híd áramkör (csatolva) kondenzátorait, ellenállásait, diódáit próbáltam ellenőrizni, olyat nem találtam amelynek kivétele, cseréje megoldotta volna a problémát. A csatolt képen piros körökkel jelölt helyeken az alkatrészeket kiemeltem az áramkörből, ezzel megszakítva az áramkört. A helyzet változatlan. 23mv-t mérek a műszer végpontjain. Még vmi indukált zavarjelre tudok gondolni (brumm vagy gerjedés), csak az okát nem találom... Ötleteket várok!
Kösd ki a 101-es diódát is és ha megszűnik a 23 mV, biztos az egyenirányítja a rászórt brummot vagy gerjedést. Habár ha jól megnézem, a másik kettő inkább polaritáshelyesen.
Egyiket kikötöd átmenetileg. Ha kihúzod a csöveket, talán meglátod, hogy mi van: brumm vagy gerjedés. A hozzászólás módosítva: Márc 24, 2015
V102-s csövet kivéve megszűnik a jelenség. Felcserélve 2 azonos csövet a jelenség marad.
Egy érdekesség: A műszert rövidre záró (S2) kapcsoló zárt állásában és a nyitottban is kitér a műszer. Oszcillációt viszont nem tapasztalok, próbáltam kis tekercset közelíteni, a tekercs kivezetésein szkóppal nézni van-e bármi detektálható jel. A hozzászólás módosítva: Márc 24, 2015
S2... akkor az olyan helyen van, hogy a gerjedést nem tudja rövidrezárni, magyarul "túl messze" van az áramkörben ( vagy nem zár..). Kontrollképpen a műszert zárd rövidre egy csipesszel menet közben.
A max beállító poti egy része még ott van ám sorban. Biztos, hogy 1:1-ben van a rajz és az áramkör?Szkóppal nem néztél semmit a V103 anódon pl.? A hozzászólás módosítva: Márc 24, 2015
A rajzban csak reménykedem, hogy jó, eddig nem találtam hibát.
A műszer kapcsokat rövidre zárva elindul a mutató nulla felé. Csatoltam a bemeneti fokozat rajzát. C104 diódák felé néző oldalán nincs jel a műszerem szerint (AC nagy frekvenciásra gondolok). A hozzászólás módosítva: Márc 24, 2015
Menj rá a szkóppal a két dióda végére, ott már kéne látnod valamit, amiből 23 mV lesz a műszin.
az nem semmi .. - egy rossz 27 megás rh-vevő már érezné is.
A forrás már a tiéd, akáhogy is nézem.. keresd meg, hol és hogyan kell hidegíteni. A hozzászólás módosítva: Márc 24, 2015
Köszi a segítséget, de vaklárma...
Ahogy rá teszem a scope kábelt a készülékre, már változik a helyzet, csak elsőre nem láttam, mert a csipeszekkel voltam elfoglalva.
Gondolkodtam, próbálgattam pár dolgot.
Ha V102 a helyén van, de a V103 nincs bent a foglalatban, a probléma akkor is jelentkezik. Próbáltam tápfeszültséget hidegíteni, közel a V102-höz, nem szűnt meg a probléma. A gerjedés nyomát továbbra sem lelem... 2 irányt látok lehetségesnek: - vagy megszórja a V102 jele a műszert - a V102 3 és 9 lábán keresztül jut el áram a műszer felé (csak egyen és váltó áram szempontjából a kondenzátor lábak kiemelésével pont a test felől próbáltam leválasztani) valahol a vezetékelésben vagy a kalibráló potméternél testelődik a jel.
A "B" verzió nyert, az R117 és R118-t kiforrasztva a műszer alaphelyzetben marad bemelegedett állapotban is, azaz egyenáramú a hurok.
Vissza kötöm a kondenzátorokat és megnézzük P151-t.
P151 tengelye és a huzal potenciométer középső kivezetésének rugós alkatrészei össze értek és ez okozott test zárlatot. Köszönöm a segítséget!
Már régebben vettem egy EMG-1341/E csővoltmérőt hibásan.
Neki álltam megjavítani, de nem boldogulok vele. Minden ellenállást átmértem, látszólag rendben van. Kondikat cseréltem. A jelenség a következő: 1, Nullázás után a ráadott + irányú feszültség értéke nem azonos a polaritás fordítás után mutatott ugyanazon feszültséggel. 2, A beadott mérendő feszültség nem lineárisan közelít a végkitéréshez, tehát a skála alsó részén kicsit többet mutat a beadott feszültségnél, végkitéréshez közeledve jelentősen többet ( 1-2 voltal is többet mutat ) 3, csövet cseréltem de a probléma jelentősen nem változott. A fenti hibák orvoslására az üzemmód kapcsolót kicseréltem, de a hiba továbbra sem szűnt meg. Ha van valakinek rajza a szükséges DC szintek beírásával, az sokat segítene, illetve az osztó 10V bemenő feszültség esetén a lépcsőn mérhető feszültségek is segítenének az osztó ellenőrzésére. A tápfeszültség - ( 39K-20k közös pont ) illetve + ( Anód ) oldali értéke is segítene. Több napja kínlódok, de sajnos kevés a tudásom hozzá. Előre is köszi, üdv,Attila
Ezt a leirás követted?
Igen, végigcsináltam, de nagyon furcsa dolgokat csinál. Olyan érzésem van mintha az alapműszerrel lenne probléma. ( fejjel lefele van most a műszer ) Néha a mérés után nem megy vissza alaphelyzetbe, csak akkor ha ellentétes polaritást adok egy pillanatra., de pl a nulla kalibrálásánál a poti mozgatására szépen mozdul minimálisat is a nullpontban. Olyan érzésem van mintha valami statikus feszültség a műszeren maradna amikor leveszem róla a mérendő feszültséget.
Ha beállítom 3V-os állásban ahogyan a leírás írja, akkor mindkét polaritásnál azonosat mutat ( bár az R17 1,5K ellenállást ki kellett cserélnem 10K ra). de ha méréshatárt váltok akkor ugyanezt a 3v-ot ( 10V állásban ) 2V nak méri.
Azt elfelejtettem, hogy a végkitérés az pontos 10v állásban is, csak a köztes mérés pontatlan. Ellenőriztem 0-3 volt között sem lineáris a mutatott érték, alsó feszültségeknél kevesebbet mutat, majd a végkitérést elérve pont 3V.
Örök tanulságul...
Tüzetesen megnéztem az alapműszert és kiderült, hogy cserélték a készülékben. Szerencsére volt egy korábban szétbontott EMG műszerből alapműszerem, és a csere után ( no meg a skála átrakása után) azzal minden tökéletesen működik.
Csúcshibás deprez műszerrel történhetnek mirákulomok.
Csapágyas autóval se jutsz messzire. A hozzászólás módosítva: Ápr 22, 2021
De legalább kicserélte a kolléga az összes kondenzátort is előtte.
Üdv mindenkinek!
Egy Elkis Q53 csővoltmérő kapcsolási rajzra lenne szükségem. A tanyán csak a "V2" verziót találtam meg, de az a rajz nincs köszönőviszonyban az enyémmel a csövek és a kinézet kivételével. Sajnos kétoldalas a panel és csupa kosz. Ha lenne valakinek, nem kinlódnék a visszarajzolással. Mókolva is volt amit nehéz kinézni és égett ellenállások is vannak. A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2021
Sziasztok! Megépítettem a mellékelt fotón szereplő RT1969 évkönyvben közölt HF csővoltmérőt. Működik, de bekapcsoláskor majdnem kiveri a mutató a műszer oldalát egy pillanatra, ahogy méréshatár váltáskor is.
Hosszú távon ez nyilván nem egészséges. Hogy szokás ezt kivitelezni, hogy az alapműszert pár mérés után ne kelljen eldobni? Köszönettel várom ötleteiteket!
Szia!
Zárd rövidre átmenetileg a 100 u-t, aztán szkóppal nézd meg, a 2. csőfél anódján mekkora feszültségugrásokat látsz különböző átkapcsolásoknál, vagy bekapcsolásnál. 1-2 mA-es impulzusok kerülhetnek erre az érzékeny műszerre, nem csoda, ha kiugrik a mutató. Ameddig nem automatizálod valamilyen módszerrel a kapcsolgatásoknál a műszer "süketítését", tegyél be egy kicsi kétáramkörös kapcsolót. Az egyik körrel rövidrezárod a műszert, a másikkal a fűtésről 1 zöld led+ellenállással figyelmezteted magad, hogy mikor mérhetsz ( vagy egy piros pedig a rövidzárat is jelzi ).. Kicsit nyűgös így, de nem muszáj állandóan ide-oda kapcsolgatni a méréshatár kapcsolót. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2021
Csak bekapcsolásra a 12 voltról egy egyszerű kis táp, 12 voltos relé, 1 tranzisztor, 1 elkó+ellenállás és pár sec után meghúzatod a relét, ami bontja a rövidzárat a műszerről.
Köszönöm szépen a választ! Nem tudom hirtelen, hogy automatizálható ez és a cikk sem tesz efféle említést. Még arra gondoltam ha az anódfeszt a felfűtés után engedem rá, mint a hangszer erősítőknél a standby, az jó lenne a bekapcsolási megugrásra?
Köszönöm! Gyári rajzokon nem látni ilyesmit, ott, hogy oldják meg a műszer "pofont"?
Ha lassan engeded rá, úgy is jó, csak kérdés, azt hogyan tudod megoldani.
Más ott a késleltetett rákapcsolás, az itt nem jó, mert itt a 2 u-s kondinak fel kell töltődni először. Az az impulzusáram üti ki a mutatót. Itt a standby az lenne, amit később írtam. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |