Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Köszi. Rég óta kész volt már, csak utólag kapta meg a kiegészítő panelt, amivel voltak gondjaim, meg az utóbbi hónapokban hanyagoltam is, így ma lettem kész vele teljesen. Egyik fórumtárs jött rá pár hónapja, hogy két ellenállás fel van cserélve a beültetési rajzon a kapcsolási rajzhoz képest. Ezt ma kicseréltem, összeraktam és megy is.
Sziasztok találtam egy lengyel oldalt ahol ezzel foglalkoznak. A google elégé töri a lengyelt.
valamelyik jó lenne nekem? IRG4PC50W, SGW50N60HS Coś nie tak z tym opisem. Do dyspozycji mam elementy: Diody 60APU04 sztuk 4 Tranzystory IRG4PC50W sztuk 3 Tranzystory SGW50N60HS sztuk 3
Az SGW 50N60HS jó lehet, bár a HGTG sorozat gyorsabb, ezzel együtt lényegesen drágább is.
Az SGW egy bevált típus a hegesztőgépeknél, lehet hoy megfelelő a gépbe. Javaslom, először az adatlapját alaposan nézd át, különösen a működési frekvencia tekintetében.
Viszonyítási alapom nincs mert ami benne volt arról semmit nem tudtam meg csak hogy egy amerikai cég gyártsa megrendelésre
"Viszonyítási alapom nincs"
Már hogyne lenne. Az általad feltöltött service manual tartalmazza a működési frekvencia értékét, ez pedig 80kHz a leírás szerint. Az SGW adatlapját megkeresed, és megnézed hogy ezen a frekvencián az SGW-nek mekkora az áramterhelhetősége. Ne aggódj, tudja 80kHz-en az 50-60A-t, megfelelő hűtés mellett. Az adatlap 30kHz feletti alkalmazásokhoz ajánlja.
Ó,a Teremtő áldjon meg,használd egészséggel!Képet láthatnánk? Köszönöm!
Lassan de biztosan haladok. Ma elkészítettem a táppanelt, bár ez a legegyszerűbb, de csak erre volt időm.
Kicsit változtattam még a vonalvezetésen és került még rá pár furat is. A főpanelt újra fogom rajzolni, mert több dolog sem tetszik benne. Majd teszek fel róla képet, hogy jó-e. És olvasgatom a témát, már harmadszor ugrottam neki, de mindig találok valami újdonságot amire nem emlékeztem. Mindenkinek jó építgetést.
Egy kérdésem lenne.
Olvastam a témában több helyen is, hogy a gate trafót többen nem 35 menettel tekerték, hanem hogy biztosabban kapcsoljanak az igbt-k ezért 35 menet primerek mellé 40-45 menet szekundert tekertek. Ezzel elvileg ha 10V-ra, vagy ez alá esik is a vezérlő áramkör feszültsége valami miatt, akkor is megvan az igbt-ken a kellő 12V. És normál állapotban is jót tesz a kapcsolásnak, mert az igbt-k nagyobb vezérlő feszültséget kapnak. Ekkor a 13V-os zénereket 15V-osra kell cserélni. Ajánlott az így? Mert akkor így tekerném.
Sziasztok! Én is elkészültem a hegesztővel, a Ge Lee féle egészhidast fejeztem be. Áramváltós, nagyfesz. gyújtásos, a főtrafó 1/7-e áttételű. Az áramot 30-180A-re állítottam be. Könnyű vele ívet fogni, külön örülök, hogy 1mm-es lemezt is lehet vele hegeszteni, illetve 4mm-e elektródát is olvasztja rendesen. Folyamatos hegesztés mellett is alig melegszik, leginkább a szekunder diódák fűtenek egy kicsit. IGBT egyet sem tettem tönkre, viszont a ucc3808-as ic-kel nem volt szerencsém. Ez már a harmadik ami benne van. Az egyik úgy ment tönkre, hogy minden negyedik-ötödik bekapcsolásra volt csak hajlandó elindulni, majd egy idő után végleg kimúlt. Nem melegedett, nem csináltam rajta zárlatot nem tudom mi lett vele. Ennek ellenére 10 ezer FT-nál nem került többe. Az elektróda fogót, csipeszt, dinse csatlakozókat, 60APU04 diódákat, ic-ket, néhány ellenállást kellett vennem, a többi alkatrész bontott elektronikai hulladékból van. Vettem IRFP460-as fet-et olcsón azt szeretném megkérdezni 4db elég lenne-e egy ugyan ilyen max 180A-es géphez. Esetleg a gate-source közé kell e 12V-os szembe fordított zéner dióda pár, vagy kivitelezhető ugyan úgy mint az IGBT-és változat? Szeretném megköszönni mindenkinek aki segített, különösen Ge Lee –nek a valóban egyszerű, de nagyszerű kapcsolásért.
Tényleg jó lett, ha megkérdezhetem azt a hordfület hol vetted?
Szia! Ipari hulladékok közül kukáztam. A kereskedelemben még én sem láttam, hogy lehetne ilyesmit kapni.
Kell valamilyen kompromisszumot kötni, vagy a kapcsoláson alakítani. A 3845 fetek meghajtására lett kitalálva (erre van méretezve az undervoltage az IC-ben), de itt IGBT van hajtva vele aminek 2-3V-al magasabban van a miller platója. Ebből az következik hogy IGBT esetén egy ekkora tápfesznél nagyobb probléma ha lecsökken valamiért a meghajtás feszültsége.
A 3845 még 7-7,5V tápfesznél is működik. Azt kell elérni hogy vagy ne működjön, vagy ilyenkor is kapjon még az IGBT legalább 10-12V-os gate jelet. Ennek egyik módja a kiegészítő undervoltage lockout (alacsonyfeszültség védelem) áramkör, a másik a gate trafó nem 1:1-es áttétele. Tehát az a lényeg, hogy ha ráteszed a szkópot az IGBT gate-jére és elkezded letekerni a vezérlés tápfeszültségét, akkor ne tudjon lecsökkenni a gate-en a jel 7,5V-ig, hanem csak 10-12V-ig, és ott már kapcsoljon le a vezérlés.
Egészségedre!
Tehetnél fel egy pontos rajzot a saját kivitelről, akkor talán tudnék mondani valamit az UCC halálok okáról, de így elsőre nincs ötletem. Mondjuk van nekem egy SMD-ből lábassá alakított darabom egy próbanyákon, azon szoktam kipróbálni dolgokat. Azt tapasztaltam rajta, hogy az FB láb nem egészen úgy működik ahogy az adatlap szerint kellene, mert nem tudtam a belső komparátort határozott billenésre bírni, ráadásul még a tápfesz függvényében is eltérően viselkedett. A COMP lábon viszont szépen be lehet avatkozni, a láb feszültségével még manuálisan is lehet állítani a holtidőt/kitöltést. Az IRFP-vel az a baj, hogy melegen kb. harmada annyi áramot tud csak mint egy jó IGBT, azzal tudsz számolni. Vannak nekem is nagyon olcsón vett fetjeim, a tervben lévő Co hegedű most azokkal lesz megépítve próbaképpen, ráadásul nem hídban hanem félhídban 2x3db fettel. De idő meg kedv hiányában lehet hogy csak az ősszel fogok tudni nekiállni. A táp panelterve már megvan, az összes alkatrész is, de a legnagyobb proci cooler hűtőjét amin a fetek lennének sikerült elrontanom, az egyik menetfúrást eltoltam és beleesik a csavar...
Szia! Én már csináltam olyat, a menetet felfúrtam, hogy egy anyát passzentosan belehessen ütni a zsákfuratba, és alumíniumnál vagy réznél óvatosan bele lehet zömíteni a széleknél. "A COMP lábon viszont szépen be lehet avatkozni, a láb feszültségével még manuálisan is lehet állítani a holtidőt/kitöltést." ez érdekelne. Jelenleg BUP307 igbt működik a hegesztőben ez sem egy brutál kapcsoló, ennek ellenére épp hogy langyosodik nagy hegesztő áramoknál is.
A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2015
Szép munka,gratulálok,leld bent örömed sokáig!
Idézet: „de a legnagyobb proci cooler hűtőjét amin a fetek lennének sikerült elrontanom, az egyik menetfúrást eltoltam és beleesik a csavar...” Keress 6mm aluminium szegecset,erre vágj M6 menetet,fúrd fel az "elrontott lyukat is M6 menetre,ha van csavarrögzítő pasztád akkor azzal rakd össze,száradás után,vágd le szintben és csiszold össze,utána újra tudod fúrni M3 vagy M4 menetre.Az alu szegecs fejét kissé ellapítva fogóval össze lehet húzni a két menetet keményen.Menet metszéshez-fúráshoz aluminiumnál használj petróleumot,nem kenődik az anyag.
Szia! Köszönöm, én is gratulálok a gépeidhez.
Lehet hogy az FB láb volt a probléma. Ugyanígy akartam megcsinálni a hővédelmet azon a próbanyákoson ahogy nálad a "letapadásvédelem" van, és nem lett jó. Ha a láb le van húzva akkor menni kell neki, ha meg felhúzod akkor le kell neki állni. Ehhez képest volt hogy el se indult, meg olyan is volt hogy a felhúzott lábbal is ugyanúgy ment tovább. Ráadásul ha beletekertem a tápfeszbe, akkor még olyat is csinált mintha megbolondult volna a flip flop (vagy ami a két kimenetet osztja) és az egyik félperiódus megvolt rendesen, a másik meg csak csökkent kitöltéssel, vagyis aszimmetrikusan.
A COMP lábat kell használni, azzal nincs ilyen gond. Mondjuk nem értem hogy miért csinálja ezt, hiszen a fesszabályozáshoz az FB láb kellene. Kipróbálhatod a sajátodon is ha van kedved. Lekötöd a főtápot, az IC kimenetei közé ráteszed a szkópot, és a COMP lábra feszt adsz egy potival (csúszka a COMP-on, végek a földön meg a tápon). Szépen lehet vele szabályozni a kitöltést. A BUP-ra 23A-t ír az adatlap 90 fokon. IRFP-ből kettő kellene helyette, tehát 8db. De a HGTG az igazi, az melegen is tud 40A-t. Mondjuk ezzel a "nagyfeszgyújtós" megoldással csak fele annyi primer áram kell mint egyébként, okos volt aki kitalálta. Így 4db IRFP-vel is lehet egy hegesztőt építeni 80A-ra, amúgy meg csak 8db-al lehetne.
Lehet hogy megpróbálom, bár nem akarom mókolni. Nem volt kéznél üregelő így WD40-et használtam, csak keveset. Az volt a baj, hogy a fúró elejébe bekenődött az alu a menetek közé, és visszafele szét is cincálta az egészet.
A gate trafónak elég a 0,3-as huzal?
Azért kérdezem, mert 0,3-as vagy 0,45-0,5-ös van csak. A 0,45-0,5-öt kicsit sokallom, de a leírásban 0,35 van.
Akár a 0,25-ös is elég, mert csak nagyon rövid ideig folyik rajta nagy áram.
Köszönöm a választ.
Akkor marad a 0,3-as.
Köszi a választ. Nekem jól működik az FB lábon a letapadásvédelem, egyelőre hagyom így. Akkor ha jól értelmezem a COMP lábon feszültség osztóval beállítok egy kitöltést, ezután a CS kivezetésen lévő áramszabályozás max eddig fogja a kitöltést növelni? Mert ez így nagyon jó lenne. Ha esetleg megszakad az áramszabályzó potméter akkor sem fog a gép max kitöltéssel működni. Amikor próbálgattam volt, hogy 240A áram folyt a szekunderen ez már feszegeti az IGBT-ék 60APU04 diódák határait. Ez a kettős védelem már megnyugtatóbb számomra. Akkor inkább veszek HGTG IGBT-et.
Igen. Az áramszabályozó poti környékét pedig úgy kell megcsinálni, hogy ha megszakadna a poti csúszkája, vagy kontakthibás lenne, akkor is csak a max. beállítható áram folyjon, ne több.
A túl nagy áram szerintem a rajzodon lévő D1 miatt lehet. A CS láb a tokon belül két komparátorhoz csatlakozik, az egyik végzi az üzemi csúcsáram szabályozást 0,5V-on, a másik pedig a túláramot figyeli, és lekapcsolja a kimeneteket 0,75V-on. Utóbbi funkció nálad nem tud működni, mert a D1 nem engedi hogy oda 0,6V-nál magasabb fesz kerüljön. Ez azért veszélyes, mert zárlat esetén (minden koppintáskor és letapadáskor is az van) nem fog lekapcsolni az IC, hanem minden további órajelre ugyanúgy bekapcsol, ezáltal nagyon nagy áram lesz a kimeneten ami simán tönkreteheti az IGBT-ket. Az alap söntös változatban nekem nincs ott ugye semmi, csak a sönt meg az RC tag. Ha leragad a pálca, akkor szépen lehet hallani hogy a trafó elkezd fütyülni, cincogni, vagyis működik a túláram komparátor, mert hosszabb időre is lekapcsolgatja a kimenetet, ezért a működésnek lesznek olyan harmonikusai ami már a hallható tartományba esik. Nem is szalad fel annyira az áram. Ha beállítok mondjuk 100A-t, leragasztom a pálcát és megmérem az áramot, akkor nem folyik több 125-130A-nél, és nincsenek ilyen 240A-es anomáliák.
Akkor kiveszem a diódát és amit leírtál e-szerint módosítom a kapcsolást. Még egyszer nagyon köszönöm az érthető magyarázatokat.
Üdvözlök minden kedves fórumtársat!
Nagyon örülök, hogy ismét előkerült Gee Lee hegesztője, ezért főképp hozzá és bistván196700 hoz szolnék. Persze ez nem jelenti azt, hogy mások véleményére nem vagyok kíváncsi. Nemrégen sikerült összeszerelni az alábbi gépet, de mint szokott lenni nem mindig megy fennakadás nélkül. Itt is akadt egy gond. Az NTC-t rövidre záró relé nem húz meg ha "élesben" indítom, viszont külső tápot adva a vezérlő panelnek, minden rendben van (oszcilláció beindul, relé meghúz, hővédelem is rendben...). Arra gondolok, hogy a kábelezés nem megfelelő és összeszed valami zavart ami blokkolja a relé két tranzisztorát. Sajnos nem sok időm van, ezért gondoltam: több szem többet lát... Tudom a megoldás az alapos vizsgálatot igényel sok méréssel, de ez mind idő, amiből nekem most nem sok van. Teszek fel képeket és a panelról tervet hátha valaki észrevesz valamit. Mindent köszönök, és jó hétvégét.
Szerintem a 7812 stab GND je nincs testen így nem működik a stabilizátorod.
Bár annyira nem nézetm át. De szerintem annak testen kéne lennie. A 7812-őn levő 1000µF elkót 2200µF-ra cserélném és a 7812 kimenetére is tennék legalább 470µF-os elkót+100nF-ot mert ott nincs. A hozzászólás módosítva: Márc 29, 2015
Első ránézésre nem látok ott hibát. Azt nézd meg hogy mit csinál a darlingtonná alakított tranyó amikor feltöltődik a bázisában a kondi, illetve hogy lesz-e ezáltal fesz a relén. Össze szoktam sodorni a reléhez menő kábelt, de nem szedhet ott össze semmit ami miatt ne húzna meg.
A stab IC lábát lehet hogy nem 4148-akkal kellene megemelni hanem valami erősebbel. Az üzemi áram nem sok, azt elbírja, de lehet hogy az impulzusáramnak nem fog örülni. Bár ha külső táppal meghúz akkor ezzel a táppal lesz a gond és nem a relé körül, lehet hogy rossz a stab IC, vagy valamelyik dióda. Természetesen az ilyen jellegű dolgokat úgy nézegesd hogy a főtáp ne legyen rákötve, nehogy valami gond legyen és röppenjenek az IGBT-k.
Köszönöm a gyors választ!
Ki fogom próbálni a javaslataid. Az IC GND-je valóban fel van emelve kb 2V-tal, mert így megvan a 14V. A próbák során ez a feszültség biztosított stabil működést, ezért maradt ez a kombináció (az áteresztő tranyóval 2 db UCC halt meg). Valóban előnyös a stab kimenetére is tenni egy elkót, de 100n SMD van ott.
Igen már néztem a kondi töltődését, külső tápról és a sajátjáról is ugyanaz a helyzet. A kollektoron viszont nem lesz GND, ha a saját tápját kapja meg. Mértem is ezeket a feszültségértékeket (emlékeim szerint a bázison a darlington nyitófeszültsége, a kollektoron külső tápról közel 0V, ellenkező esetben pedig 11-12V), de nem jegyeztem fel, holnap este szánok rá időt és jegyzetelek.
Alaposan megnézem az IC környezetét. Természetesen a méréseket ésszel végzem főtáp nélkül. Köszönöm! |
Bejelentkezés
Hirdetés |