Fórum témák
» Több friss téma |
Ebben a cuccban nem megszakításról van szó, mivel a tirisztor kisüti a kondikban tárolt energiát a primeren keresztül - ez nem a hagyományos megszakítós áramkör.
Idézet: „Hogyan tudom megállapítani, hogy növekedett-e táv?” A legegyszerűbb módja,ha a meglévő kondenzátorok feszültségét megméred (kicsit macerás mert másodpercenként kisül),és ezután a pótlólag beépitett kondenzátorral újra megismétled. Ha azonos,vagy kis eltéréssel ugyanazt a feszültséget méred akkor nyertél. Ha lényegesen kevesebbet,két választás marad:növelni az oszcillátorfrekvenciát,vagy növelni az 1 másodperces impulzusok közti időtartamot. Idézet: „Szerintem ezek MP vagy hasonló kondik, 1-2u2 3-400 voltosak” Inkább 10µF nagyságú kapacitásúak,ha nem nagyobbak. A dobozra irt adat:3.2Joule. Ha 400V-os töltünk két párhuzamosan kötött 10µF kapacitást a tárolt energia csak 1.6 Joule...
Ok... nem néztem a cimkét; 2x10 µF 400 V= 3.2 J.
A mérés nem macerás, írtam... tirisztort le kell választani addig, vagy gate rövidzár.
A mérés macerás,mert ha nem sül ki minden periódusban akkor szerintem simán túltöltheti (biztosat csak a kapcsolási rajz ismeretében lehetne mondani). 2x10µF 400V=1.6Joule. Nekem ennyire jön ki. Kihagytad a 0.5-el való szorzást!
Holnap tudok mérni, teljesen levan merülva a 9V-os elemem :S
Holnap megmérem beírom mit mutat. Köszönöm az eddigi válaszokat mindenkinek.
Csináltam még pár képet...
Az 1. képen lehet látni, hogy egy kék kábel a nyákról rá van kötve a gyújtótrafóra... a 2. képen lehet látni, hogy erre a kék kábelre még valamit rá lehet kötni gyárilag a panelen, mert ottvan 2 üres furat és az egyik a kék kábellel van összekötve, esetleg ide betéve valamit lehet növelni a teljesítményt? Másik két kép pedig hátha segít valakinek még...
Még egy kis segítség az alaktrészeket illetőleg...
A 2N6027 egy PUT (programozható tranzisztor),a kapcsolásban ez vezérli a tirisztort,ez határozza meg az impulzusok gyakoriságát. Mint már irtam még egy kondit kell párhuzamosan kötni a kettő meglévőhöz,ezzel kell kezdened. Az értéke minimum 4.7 µF legyen de az sem baj ha 10µF 400V feszültségű. Nem biztos hogy a legelső üzletben megkapod...
okés, jólvan, remélem k+k-ban lesz bár mintha multkor már kellett volna és akkor nem volt de hátha rendelt vagy ha nem akkor csütörtökre meghozza
(melyik kondenzátorral kell párhuzamosan bekötnöm?)
Természetesen a két naggyal párhuzamosan. Egyébként ott a két üres forrpont is.
Visszarajzoltam. Az ellenállások azok nem biztos, hogy jó értékkel kerültek felírásra a rajzra, ha lehetne akkor olvasd le a színeiket illetve a kis szürke kondinak az értékét is.
A panelen van egy átkötés, ha oda potit rakol tudod változtatni a kerítésre adott impulzusok közötti időt. A jelenlegi potival a vasmagos oszci frekvenciáját, szekunder tekercsen a kimeneti feszültséget tudod kismértékben változtatni, a tranyó munkapont beállításra való. Nem tudom, hogy a gyújtótrafó az tirisztoros gyújtáshoz való vagy nem, mert ez is sokat számít. A kimeneti energia ideális esetben a W=(1/2)*C*U2 képlet szerint alakul. Ebből kifolyólag a kimeneti energiát érdemesebb a feszültség növelésével végezni (ha bírják az alkatrészek). Hogyan tudod növelni az energiát?: - poti állításával - gyújtótrafó cseréjével - kondi (fehér nagy) növelésével (ha túl nagy lesz akkor a kimeneti energia csökken és nem nő, mivel nem tud megfelelő feszültségre feltöltődni lásd a képletet ill. bizonyos esetben csökkentésével - trafó áttekercselésével (vasmagos) - trafós feszültségátalakító átalakításával - másik poti beépítésével (ha csökkented az impulzusok sűrűségét, nagyobb feszültségre tudod feltölteni a kondit) megvizsgálandó hogy az állatoknak nem e ritka a kerítésre adott impulzus **problémák: 6VA-es trafó nem sok mindenre elég, nem látok biztosítékot (helye megvan), a szekunder körben nem ártana valami gyorsabb működésű dióda** A szekunder feszültséget nem kontrolálja semmi (csak a kb. másodpercenkénti kisütések), ebből kifolyólag mérés céljára nem érdemes megszakítani (szépen szalad felfele). Átalakítás esetén célszerű lenne megnézni a szabványt (ember és állat védelme miatt).
A kimeneti energia kiszámításához Link.
Szimuláláshoz: a kerítés terhelését az asztalon soros C-R taggal párhuzamosan kötött R-el tudod szimulálni. A professzionális kapcsolástechnika c. könyvben van egy rajz és egy C-R-tag is mellette (csak tőlem 200km-re van). De ha kimész és műszer segítségével megméred a kapacitását a kifeszített huzalnak már közelebb vagy hozzá.
Nagyonszépen köszi a rajzot!
A kis szürke kondira nincs érték írva, minden alkatrésznek leolvastam az értékét, ami nem látszott a képen és fel volt rá tüntetve. Biztonság kedvéért teszek be egy biztosítékot, hova tegyem majd, nem figyeltem hol lenne a helye, másik, hogy hány ohmos potmétert kellene tenem az áthidalás helyére? (@mex: nem voltam k+k-ban, nem tudtam megvenni a kondit, de holnap megveszem és bekötöm, a furat ami megvan neki, az a 2 távolabbi, nagyobb furat?)
Igen.
Idézet: „furat ami megvan neki, az a 2 távolabbi, nagyobb furat?)” Nem hiszem hogy kapni fogsz...
Most nézem, hogy elvileg a trafóban van - így nem kell. Egyébként ahol a 230V-os vezetékek mennek a panelra, ott lenne a helye a foglalatnak. A panelterv szerint a fázisba és a nullába is (mindíg elég csak a fázisba rakni**kivéve az egyenáram**) . A foglalatról csatolok képet.
A kicsi kondi 47nF -most láttam meg (tetején van). A kondi helye (amit veszel) az a nagy fehér kondikkal párhuzamosan kell (a nagy fehér kondi és az átkötés -később poti- közötti terület). A potit a környező alkatrészek adataiból kell meghatározni (csak nem látom jól a képeken a színkódjaikat).
Ezen a képen eléggé lehet látni, bár így sem lehet látni minden csíkozást, nem nagyon merek én sem értéket mondani, illetve színt, mert már többször is próbáltam az oldal ellenállásszínkód visszafejtős "programjával" meghatározni az ellenállás értékét, de nem sikerült... Inkább csatolom ezt a képet, így biztosabb, de ha kell akkor mondom a színeket is...
A másik villanypásztoros topic nem csak a kutyás témáról szól!
Tessék rendesen elolvasni! Pont mostanában került fel egy kapcsolás ami hasonló ehhez, és kimondottan haszonállatokhoz van. Ott egy 555 csinálja, amit itt az oszcillátor. Egy trafón keresztül tölt kondit (1-2u-tól akár több tízig), amit tirisztor sütöget a nagyfesz trafóra. Amúgy csak egy ötlet: az autó nagyfesz trafóját cseréld le TV trafójára! Nekem van egy fekete-fehér tv-ből buherált trafóm, az nagyobb ívet húz, mint a Trabié ugyanazzal a meghajtó áramkörrel.
Ma fogok elmenni boltba, rákérdezek a kondenzátorokra, ha nem jön össze próbálom a köv és köv tanácsokat köztük ezt is, de remélem erre már nem fog sorkerülni mert megoldódik addig
Nah, ma voltam boltba, vettem kondenzátort:
10µF és 400V Hova kössem be pontosan? A két nagy fehér doboz, amin egyátalán nicns semmi, és ami onnan kijön két fólia üres furataiba? Ha igen, akkor honna tudom, hogy milyen polaritással kössem be? Jah gen, hogy mérni tudjak... teljesen vegyem ki a tirisztor, szóval mind a 3 lábát? és akkor fogok tudni mérni?
Amit vettél az polarizált? Szerintem nem, de ha mégis az probléma. A nagy fehér kondi és az átkötés közötti területre kell elhelyezni (a nagy kondival kell párhuzamosan kötni). Alul a panelon kövesd a fóliát a nagy kondiktól és ahol a szép nagy lyuk van oda rakd be a lábait forraszd be.
Szerintem azért nem látod a nagy kondikon a feliratot, mert egymásnak szembe vannak fordítva. Ha óvatosan kiforrasztod, akkor látni fogod.
Igen, polarizált, de amúgy eg ilyen nagyon pici, 150Ft volt...
Biztos hogy jó? kb méretre akkora mint a panelen lévő másik ilyen hengeres kondi...
Nah kiforrasztottam az egyiket, a következők szerepelnek rajta:
KNM1225 MKP 8,5µF +/-5% 270VAC DB HPFMS 560-8 3.01 Ezek szerint ez nem polarizált? Akkor én hogyan tegyem be a polarizált kis "hordómat" ?
Üdv. Az elektrolitkondenzátor alkalmatlan erre a felhasználásra,mert rövid idő alatt a nagy kisütőáram miatt felmelegszik,felpúposodik,kiszárad,és/vagy zárlatos lesz. Ugyanilyen MKP tipusú kondit kell beletenni. Ezért is irtam,hogy nem biztos hogy megkapod rögtön,mert az ilyen nagyságú kapacitásokat speciális helyen alkalmazzák-> nem keresik naponta. Egyébként a dobozon látható 3.2 J energia csak akkor lesz igaz,ha mégegy ugyanilyen 8.5µF-es kondi be lesz forrasztva,és az egész kondibank 500V -ra van töltve. A feszültség mérésekor óvatosnak kell lenni,mert komoly áramütést lehet kapni egy rossz mozdulattól! Legjobb lenne a mérést (oszcilloszkóp hiányában)analóg műszerrel végezni,mert működés közben jelentős feszültségtüskék keletkeznek,amit a digi műszerek nem szeretnek. A mérés annyiból áll,hogy a kondenzátorokkal párhuzamosan kell kötni a műszert is,és működés közben figyelni a végkitérést. Az 1 másodperces periódus legvégén a tirisztor begyújtása előtt a legnagyobb a mérhető érték. Polaritás: a pozitiv mérővezetéket a kondenzátorokat töltő dióda katódjára kell kötni. A tirisztort és a vezérlését nem szabad kiiktatni a mérés idejére sem,mert a kondibank túltöltődik és átüthet.
Nagyonszépen köszönöm ezt a teljeskörű leírást, választ...
Akkor elkezdek utána kutakodni
A kapcsoló tirisztor helyett nem lehetne berakni triacot? (némileg olcsóbb)
Bocs a kérdésért, de triaccal nem nagyon építettem még semmit, nem ismerem.
A C6 kondival kapcsolatban egy kérdés: nekem van jópár 14µF/250V-os kondim neon lámpákból. Ezekből 2 sorban nem lenne jó oda?
Mennyire bírhatják ezek a folyamatos kisütéseket?
A képre ráírtam nagyjából a működést, aki abból nem érti, az elveszett ember.
Birkánál a drótnak is erősnek kell lenni, mert izomból nekiszaladnak. 4-es acélhuzal kéne kb. Azt úgy szokták felszerelni, hogy levernek géppel jó vastag 15-30 centis oszlopokat, és van hozzá ilyen műanyag cső szigetelő, lehet kapni méterben, amit rá lehet húzni a drótra, és U szögekkel az oszlophoz szögelni. Persze a feszültség se árt, ha nagyobb, hogy átüssön a bundáján. A szikraközt meg lehet növelni egy kicsit, 10-12mm-re. Lóhoz elég 5-8mm, ami kb. 5-8kV-ot jelent. Asszem csináltam triakkal is, szóval működik minden gond nélkül, csak legalább 6-800V-os legyen. A fénycsőkondit nem tudom milyen, ki kell próbálni. Ha sorbakötöd, köss mindkettővel párhuzamosan egy-egy 220k-s ellenállást. De ha vigyázol, hogy ne menjen 250V fölé a fesz, akkor magában is jó. Úgy feleakkora energiát tárol mint 400V-ra töltve. Az 555-nél trafótól függően be lehet játszani, hogy csak addig töltse. Illetve ha pl. 15/230-as trafóval csinálod, stb. Kísérletezgetős dolog.
Üdv Mindenkinek!
Nekem is egy villanypásztorra van szükségem.Elöször egy elektronikait akartam építeni,de aztán kiötlöttem hogy mi volna ha egy "hasonlót "épitenék mint ami a kocsikban van. A következőképpen néz ki. Van egy 12v-os villanymotor(valami játékban volt) ráraktam egy 3cm átméröjű bakelit tárcsát amibe belefúrtam egy mágnes darabot(riasztóknál ablakba szokták belefúrni) a forgó tárcsa alá beraktam egy reed érintkezőt ami a forgás fügvényében kapcsolja a negativot a gkocsi trafónak. A szikrák ezerrel ugrálnak. Most van a teszt üzem.Várom hogy mit szónak hozzá a macskák
Ötletes a megoldás, de szerintem től sok áramot fog megenni, egyszerűbb lenne egy 555 ic, azzal tudod állítani a kimenő fesznagyságát és az inpulzusok sűrűségét és a fogyasztás is baráti
|
Bejelentkezés
Hirdetés |