Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Ki mit épített?
 
Témaindító: Dióda, idő: Jan 26, 2006
Ez a téma ha úgy tetszik a mi "kiállítótermünk", nem pedig a ki mit csinált volna másképpen, mások helyett, és legfőképpen nem javítós téma. Minden készüléknek van saját témája, ott kell kitárgyalni a részleteket!
FONTOS! A kapcsolási rajzok keresésére is van saját téma, ott keressetek rajzokat!
Lapozás: OK   189 / 1681
(#) Brandyman válasza hapro hozzászólására (») Feb 8, 2008 /
 
Kezd kialakulni a rend a káoszban

Valami pofás dobozt tervezel majd?
(#) hapro válasza Brandyman hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Hello!

igen, valami pofás dobozt találok ki neki, de mindenképpen teljesen fából, illetve rétegelt lemezből. Valami jó kis mintát találok majd ki rá, és azt belerakom a dobozba. Valószínűleg a bordák a doboz elején lesznek, és a doboz tetején lesznek a hang kimenetek, a doboz hátulján pedig az RCA bemenet és a hálózati csatlakozó. Kontroll LED valószínüleg a doboz tetején lesz egy. Ja és a doboz oldalába is valami jó kis mintát gondoltam "belecsinálni".
Nézd meg a weblapomat valami olyan technikával gondoltam díszíteni a dobozt.
A hűtőbordák mérete miatt elég magas lesz a doboz, de így a toroid trafót be tudom tenni állítva, és így máris kisebb doboz kell majd. 20cm átmérőjű a trafó, a bordák meg 21cm magasak, szóval pont befér így.
A doboz konstrukció tekintetében abszolút kompromisszumkész vagyok, és még csak ötlet szintjén áll a konstrukció, de tavasz közepére biztosan el készül végleges állapotába.


üdv.:

Zoli

(#) lamalas válasza hapro hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Szia!

A kulso megjelenesen kivul azert figyelj a belso kialakitasra is! Nehany tipp: a kisjelu resz azaz az erosito bemenete, a hangeroszabalyzo es a bemeneti csatlakozok legyenek a leheto legtavolabb a halozati resztol, kulonoskepp a trafotol. Lehetoleg minel rovidebb arnyekolt vezetekkel kosd ossze ezeket a kisjelu reszeket. A rovid vezetekek egyebkent mindenhol ervenyesek, a tapnal es a halozati reszen is. Ha nem muszaj akkor a vegtranzisztorok se legyenek olyan hosszu vezetekkel a NYAKhoz vezetve mint ahogy a csatolt kepen lathato. A osztalyu erosito leven nagyon fontos a megfelelo hutes! Legyen bosegesen elegendo szellozonyilas a doboz aljan es tetejen is, de akar az oldalan is lehetnek extra nyilasok. Ez kulonosen ervenyes ha fabol keszited a dobozt. Nekem is fa dobozban van az A osztalyu JLH es mukodes kozben bizony le kell venni a tetejet mert nehany ora alatt annyira bemelegszik, hogy az mar egeszsegtelen lesz (foleg a elkoknak!). Ha lehet akkor inkabb teljesen racsos legyen a teteje, mert sokkal jobban fog szellozni. Ne probald meg osszezsufolni az erosito belsejet. Inkabb legyen nagyobb, szellosebb a doboz (annyival nem lesz dragabb a faanyag) mert sokkal kenyelmesebben tudod majd szerelni es atlathatobb lesz (remelhetoleg mint a mostani szereles) illetve nem utolso sorban tenyleg at tudja jobban jarni a doboz belsejet is a levego. Ha mindezekkel tisztaban vagy, akkor bocs, masnak meg jol johetnek ezek a tippek. Sok sikert
(#) Brandyman válasza hapro hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Megnéztem a weblapodat!

Vaze, nagyon komoly. Igényes, szép munkák, gratulálok!
(#) hapro válasza lamalas hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Hali!

köszi a tippeket! Alapvetően ezekkel tisztába vagyok, és így is akarom kialakítani a belső részt. Ez amit láthatsz a képeken abszolút csak "összerakom, hogy teszteljem" verzió. Minden vezetéket viszonylag hosszúra vágtam, hogy ne kelljen később új vezetékeket készíteni, hanem csak ezekből levágni a megfeleő méretre. A tranzisztorok se így lesznek felszerelve a bordára, hanem mivel a nyák a doboz alján lesz a tranyók is a hűtőborda alsó táján kapnak majd helyet szimmetrikusan. A hűtéssel nem lesz gond, gyakorlatilag az egyetlen melegedő rész a tranzisztorok hűtőbordája, a többi melegedése szinte elhanyagolható. Ez a nagy hűtőborda meg abszolút a dobozon kívül lesz teljes egészében. Hangerőszabályzó poti valószínüleg nem lesz benne, van egy passzív előfokom, ami gyakorlatilag egy bemenetválasztó kapcsolóból és egy hangerőszabályzó potiból áll. Ezt rakom minden végfok elé, előfokot nem használok, és így már érthető hogy miért nem úgy építettem a B5-öt ahogy KD mester írta, hogy miért raktam azokat a bizonyos alkatrészeket nem a nyákba hanem a külön potira, így gerjedékennyé téve a végfokot. Egyébként azóta sem foglalkoztam vele. Majd egyszer ha lesz kedvem átnyálazom amiket itt írogattak mostanában a B5-ről és azok alapján újult erővel összehozom működőképessé.

Egy-két módosítás még lesz ebben a HIRAGA konstrukcióban, mert a trafót a tekercselő emberkének "nem sikerült" olyanra tekernie amilyenre kértem, így még kell néhány menetet rátekernem a szekunder oldalra, hogy elérjem a kívánt feszültséget.

Tényleg egy kérdés:
Ha egy trafót szekunderét egyenirányítjuk és pufferoljuk, akkor elvileg gyök 2-vel kell beszorozni a váltó feszültséget, hogy megkapjuk az egyen feszt ami létre jön majd.
Na most ez itt valamiért nem így van. Abszolút terheletlenül mérve a tápon a következő értékek adódnak:
Váltó fesz trafó szekunderből: 15,4 váltó fesz
Egyenirányítás, pufferolás után: 19,2 egyen fesz
Akárhogy számolom minimum 21,5 V egyen fesznek kéne lenni, de ettől több mint 2V-tal kevesebbet kaptam.
A tápom CRC szűrőtagos táp ellenállás előtt a feszültség 19,8, ellenállás után pedig az említett 19,2.
Gyakorlatilag nincs semmi különbség a terhelt és a terheletlen állapot között.

Vagy ennyit megenne a GREATZ?


Doboz kivitel: lombfűrész technikával valami átöréses mintával esztétikát és megfelelő szellőzést biztosítok majd a doboznak.

Brandyman: hát igyekszik az ember. Ha meg van hozzá készügyessége akkor meg pláne.

üdv.:

Zoli

(#) Brandyman válasza hapro hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Az egyenirányítóban a diódákon 0.7V esik.
Ha Graetz-hidat használsz, akkor egyszerre 2 dióda is dolgozik, és elviszi fejenként a maga 0.7V-ját.

Az 1.4V.

Lassan meg is van a hiányzó 2V!
(#) lamalas válasza hapro hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Igen, Brandymannek igaza van. A Graetz-en bizony esik feszultseg es valszeg a szamitott es mert ertekek elteresenek a legnagyobb reszet ez teszi ki. Illetve azt kell meg eszrevenni, hogy a mert effektiv feszultseg csucserteket a szinuszjel csak egy igen rovid idopillanatra nyeri el es ez a rovid ido nem eleg ahhoz, hogy feltoltse a nagy kondikat a csucsertekre igy kisebb feszultseg fog allandosulni rajtuk. Ezenkivul szamithat meg az is, hogy a halozatban "futkoso" valtofeszultseg kozel sincs a szep, szabalyos szinusz alakhoz (egy oszcilloszkopon nagyon szepen latszik) igy a feszultseg csucserteke valszeg nem gyok2-szerese lesz a kezimuszerekrol leolvasott effektiv feszultsegnek. Ja es termeszetesen a kondenzatorok sem idealisak, nekik is van vmekkora belso veszteseguk (soros ellenallas - ESR), stb. stb. A sok kis veszteseg mind osszeadodik es lam-lam a valosag maris mas lesz mint az elmelet. En soha nem a gyok2-es szorzoval szamolok, hanem inkabb 1.3-1.35-os ertekkel attol fuggoen, hogy mekkora valtakozo feszultseget egyeniranyitok.
(#) furbyhun hozzászólása Feb 9, 2008 /
 
Sziasztok!
Mivel tudom, hogy kis közösségünkben nagyon népszerűek a digitális órák, a DCF-vezéreltek nemkülönben, közkinccsé teszem egy majd' 20 éves alkotásom: Viletel Istvánnak a Rádiótechnika 1987/2-es számában megjelent cikke alapján megépítettem a 8748-as mikorvezérlővel felépített rádióvezérelt órát. Annyiban változtattam a felépítésen, hogy az ott szerepelttől eltérően az enyém évszázadtól másodpercig, a hét napját is kijelezve mutatja a pontos időt, és nem az ott közölt vevővel dolgoztam, hanem egy conrados panelhez készítettem saját rezgőkört egy óriási ferrittel, ahogy a képeken is látható, mert felénk elég gyenge a vétel. A doboz alumínium lemezből készült, a Scönherz Kollégium RT-műhelyében, boldogult mérnökhallgató koromban csináltam, aztán mattfekete spray, Alphaset... A panelek fotoeljárással készültek, érdekességük, hogy a Pozitív-20 felvitele után a levilágítás úgy történt, hogy a fóliás alaplemezt a maszkkal együtt felragasztottam a kollégiumi ablak külső felére, ott maradt pár órát, és már kész is volt.
A vevőegység a tetőtérben, a vasbeton födém felett működik, telepes táplálással, míg az óra a földszinti nappalink dísze, a kettőt koax köti össze, ami a falban van felvezetve, régen központi antenna céljára szolgált, de elkoboztam. No, enjoy
(#) furbyhun válasza furbyhun hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Még néhány kép a belsejéről:
(#) szabi_o válasza furbyhun hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Nagyon tetszik, 8748 hmmm
Van nekem is egy marék 8741 -em, de még(már) semmire sem használtam.
(#) Tama89 hozzászólása Feb 9, 2008 /
 
Sziasztok!
Régóta látogatója vagyok ennek a topicnak.
Most megmutatom első saját erősítőmet.
Bár a végfok paneleket nem én építettem.

A csatolt képeket kisebb felbontásban tedd fel! Köszönjük! deguss
(#) furbyhun válasza szabi_o hozzászólására (») Feb 9, 2008 /
 
Köszi szépen Amúgy fotózás közben a frászt hozta rám: a vaku hatására szépen lenullázott, de megnyugodtam, mert azóta újra beszinkronizálódott, de nagyon megijedtem, hogy kitöröltem a programot belőle...
(#) Spagoca válasza furbyhun hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
Az sem lett volna nagy gond, ha elszáll a tartalma, mert tudtam volna neked pótolni. Mellesleg én is megépítettem, de csak deszkamodellen. A vevőt, (szétszedve)és az antennát (szétszedve)is megépítettem.
Annyit módosítottam a vevő kapcsolásán, hogy önálló kvarc oscillátorral láttam el és így nem függ az órától.
Azóta került olcsón néhány OTP-s 8749 és ezekkel fogom véglegesre építeni, ha majd lesz rá időm.
(#) furbyhun válasza Spagoca hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
Már így sem semmi, nem gondoltam, hogy húsz év után még valaki foglalkozik ilyesmivel.
Annak idején én is megépítettem a vevőt, de semmi műszerem nem volt behangolni, így aztán, amikor megjelent a Conradnál a panel, azt használtam fel, a bemenetre meg elég volt valami kis komparátor, jelfomálásilag.
(#) zoly15 hozzászólása Feb 10, 2008 /
 
sziasztok!
én 1 FET és TRANZISZTOR tesztrert építettem igaz a bekötés még várat magára délutánik de a doboz így fog kinézni.
A csatlakozást én úgy tervezem hogy a vezetékek végére rányomok 3 kis sarut és akármilyen lábkiopsztás beköthető
várom a véleményeket nekem ez a plexit-es megoldás nagyon bejön

HPIM1477.JPG
    
(#) Peti_85 hozzászólása Feb 10, 2008 /
 
Sziasztok!
Építettem egy strobi effekt-szerűen villogó kütyüt, nagy fényű kék leddel. Az benne a lényeg, hogy a felvillanási idő töredék másodperc, viszont a késleltetés pedig akár 5 mp is lehet (természetesen ezt a két tényezőt lehet a trimmerekkel változtatni. És ezért kellett a két 555
Nagyon frankó lett (mármint működés közben)

DSCF4223.JPG
    
(#) titi válasza zoly15 hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
Hali!
Grat! Bár egy megjegyzésem lenne:
BARNA: S/E helyett nem BARNA: E/S kellene?
(Persze ez csak részletkérdés.)
Szóval mégegyszer grat!
(#) zoly15 válasza titi hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
szia!
igazad van ezt én is akkor néztem már mikor csavaroztam fel a plexit de ez már így veszett
(#) uli válasza Peti_85 hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
Egyszerű, de nagyszerű!! Szép
(#) Spagoca válasza furbyhun hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
A behangoláshoz én sem használtam különlelges műszereket. Egy öreg ruszki szkópot és egy általam kreált generátort. A generátor lényegében nem más mint egy 77,5 Kh-es kvarc egy 4011-es ic-vel berángatva. A hangolt kör csak "szinuszosítást" és az 5V-os jel leosztását végzi.
A nagyobb szívások a 8748 égető megépítésekor jöttek.
(#) furbyhun válasza Spagoca hozzászólására (») Feb 10, 2008 /
 
Nem is a fejegységre gondoltam, ahhoz a rezgőkört én is szkóppal hangoltam, de évekkel később. Hanem a rengeteg fazékmagos tekercs ott a vevőben, ahogy Nálad is....az nem volt szimpatikus. Aztán még árumintát is kértem a Telefunkentől, nekik volt egy SMD chipjük a DCF-77-hez, de az sem éledt fel, aztán jött a jelenlegi picike gyári panel, ami azóta is üzemel.
A 8748-hoz nem volt égetőm, az égetést is a cikk írója csinálta. Tudom, nem túl kreatív megoldás volt, de hatékony
(#) Iron Man válasza Peti_85 hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Hello Peti,csak egy megjegyzes,nem kell 2 NE555,ehhez,amit csinaltal,eleg egy is,tapasztalatbol mondom
(#) Spagoca válasza furbyhun hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
A vevő egységet a "csakazért is" elv alapján építettem meg. Arról nem beszélve, hogy a TCA440 kivételével minden meg volt bontásból. az ic a maga 190 Ft-jával meg komoly befektetés volt.
A 8748 égetőt azért építettem meg mert más válsztásom nen volt.
Hiába írtam email-eket a szerkesztőségnek még válaszra sem méltattak.
Az egyik kollégám adta kölcsön az sajátját müködő órájából a mikrokontrollert és abból másoltam ki a szoftvert.
(#) furbyhun válasza Spagoca hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Nekem a vasmagok beszerzése okozott gondot, és akkoriban csak kisebbet tudtam szerezni, (ahol ösztöndíjam volt, ott csak ilyet használtak), ezért a sávszéleségük kisebb lett, szóval abszolut instabil volt a kóceráj, így aztán azt a részt nemes egyszerűséggel lefűrészeltem a panelről, és annak a helyére ment a dobozba az egyszem IC-vel felépített komparátor.
Viletellel úgy vettem fel a kapcsolatot, hogy kikerestem a telefonszámát a pesti telefonkönyvből, és felhívtam. Nagyon szívélyes volt, megvettem egy 8748-at, ő cserébe adott egy megírtat...szóval nagyon kellemes ifjúkori élmény volt.
(#) Dióda hozzászólása Feb 11, 2008 /
 
Nos minden barkácsolónak jól jön ugye egy köszörű.
A lényeg az volt hogy 0forintos legyen a költségvetése és részemről ez sikerült is.

Ha valaki röhögni mer virtuálisan nyakonbillentem :yes: .

Tehát a recept : Ezeréves hajdu centrifugamotor amit a cél érdekében szét kellett szedni és a tengelyét megesztergálni hogy a követ rá lehessen rögzíteni persze ha már szét van szedve kapott két ujj csapágyat is.Mivel a motor eredetileg 3 bumibakon lóg amik tartója nagyon kinyúlnak a motorról azokat le kellett vágni róla majd ha már szét van szedve , a kó felőli oldalán kapott a motordekli 3 furatot menettel amitől peremfelfogású lett. Majdan a deklik fölmelegítve a motor összerakása következett.Kipróbáláskor kiderült hogy ellenkező irányba forog mint nekem kellene de az internet segítségével rájöttem a bekötésére így megfelelő irányban forog mostmár.Itt jött egy kis agyalás mivel nemtudom ki látott már ilyen motort de ez majdnemhogy mindenhol nyitott ergo ezt be kell dobozolni mindenképp, meg persze nem is ajánlatos csak úgy kopszon burkolat nélkül járatni egy ilyen motort.Itt eltelt 3nap és vagy 20 variáció mire támadt egy idétlen ötletem.Kiballagtam a szeparéba és megláttam az asszony ezeréves kuktáját egyból rá is ugrottam tolómérővel hogy megfelelnek-e a méretei.
Megkellett állapítanom hogy elfér benne a motor simán.Na uccu neki leszedtem a füleit és kisúroltam majd neki estem bemértem a tengely és a motorfelfogó csavarok helyét majd fúrás és beépítés következett.Itt jött egy másik problémám ami a hűtés volt, mivel a arajta lévő venti a motorról szívta el a levegőt és fújta a szabadba ami nekem nem jó eme esetben.Bár tudom elmenne simán venti nélkül is de hamár lúd legyen kövér.Sikerült is kiókumlálnom hogy ami annak idején az eredeti centrifugában volt a dob alatt tárcsa az jó méretileg hátulra is, így az került föl rá egy kis tengelylapolás és menesztőcsap segítségével.Így már elég szépen keveri a levegőt benne.Ezekutánn a kondi rögzítés kapcsoló majd köszörűkő rá és íme az eredmény a csatolmányban.
Az asszony kiröhögött miatta de mikor jobban megnézegette és beüzemeltem csak annyit mondott "ez fiam masszív lett az tuti de ilyen hülye ötleteid is csak neked vannak" . De mikor megéleztem az összes konyhakést meg ollót akkor már barátian nézett a "kuktaköszörűmre".
De amig valaki meg nem jegyzi: Fémmegmunkáló családból származom és tanultam a köszörűről is mind veszély mind üzemeltetés terén.Ennek a centrifugamotornak nem egy nagy a fordulata és az ereje sem mondható nagynak szinte csak besergeti és a saját kis erejéből forgatja ezt a méretű követ.A fordulat olyan 800-850 körül lehet ami ennek a kőnek nem sok mert ezeket a köveket 3000-fölött szokás pörgetni ahol viszont már nagyon figyelni kell rá mert ha ott elszáll akkor 6méteren belül beterít mindent és ha elkap valakit az megsínyli de ekkora fordulaton max elhajítaná a követde nem tudna szétrobbanni.Viszont élezésre csiszolgatásra esetleg egy polírkorongal fölszerelve polírozni esetleg fúrót élezni tökéletes mivel a fordulatból adódóan kicsi a kerületi sebessége és nem éget hirtelen a nagy súrlódás miatt.Ez olyan kis finom műszerészköszörű lett.
Na de itt vannak a képek várom a reakciókat.
(#) Dióda válasza Dióda hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Egy kép lemaradt.

PICT0015.JPG
    
(#) valve válasza Dióda hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Sztem nagyon ötletes! Ha nem mondod hogy kukta biztosan nem jövök (-ünk) rá,.. Gratula!
(#) Csibi válasza Dióda hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Ötletes és pofás kis szerkentyű.

Ha picit alacsonyabb lenne a fordulatszám, még agyag edény készitésére is lehetne használni, egy nagyobb tárcsával. (AllInOne)
Grat.
(#) Frankye válasza Dióda hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Jelentem nem röhögtem! (Bár nagyon vissza kellett fognom magam, de azért sikerült...)
Na szóval: Kár, hogy ilyen sötétek lettek a képek, de amúgy hatalmas ötlet, és a megvalósítás... Hát, le a kalappal!
(Megjegyzem: Egy régi mosógép-motorral, meg egy tengellyel, valamint egy FIAT ékszíjjal hasonló próbálkozást magam is véghezvittem, mondjuk ott a szíjhajtás feszessége volt a kritikus tényező, így végül nem lett belőle semmi, de még nem adtam fel! )
(#) Peti_85 válasza Dióda hozzászólására (») Feb 11, 2008 /
 
Tényleg pofás kis darab, de szerintem ez csak nálad jött kis nullszaldósra (esztergálás, csapágy stb.)
Én a fúrót szoktam ("szoktam".... néha, ha kell valamit karcolgatni) a satuba fogni, vagy a mnkadarabot, és a fúróba nagyon sok féle köszörűkő belefogható.. De végleges és nyúzható alkalmazásra ez tényleg viszi a pálmát
Következő: »»   189 / 1681
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem