Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Erősítőhöz való hangsugárzó védelem (koppanásgátló)
Témaindító: Thom, idő: Márc 14, 2006
Témakörök:
Az alapkérdést úgy értelmeztem, hogy az erősítő és a hangszórók között elég egy ponton megszakítani az áramkört.
Oké, köszi. Megrendelem a cuccokat, ha minden megjön rendben, akkor bízom benne, hogy vasárnap készen lesz. Köszönöm a segítségeteket
Sziasztok!
Elakadtam a koppanásgátlóval. Tegnap összeszereltem, de rájöttem, hogy a 12V AC táp nem lesz jó, mert azt egyenirányítva nincs meg a +12V (földhöz képest?). Van itthon nálam 24V-os AC trafó, de nem tudom az egész szerkezetről, hogy mekkora áramot vesz fel, nem tudok ellenállást számolni. Az egyenirányítás +12V-hoz megoldható úgy, hogy a trafó egyik ága->ellenállás(ok)->1 dióda->áramkör, azaz, hogy elég-e egy darab diódát megfelelő irányba beraknom? A trafó másik ága a szekunderről meg oda is kéne valamekkora ellenállás, hogy a 24V-ból 12V legyen. Mit csináljak?
Miért ne lenne jó a 12Vac? Egy diódával (pl. 1N4007) egyenirányítod és 470 µF kondival puffereled.
Oké, a kondi másik lábát meg földelem, a negatívat?
Készítettem róla egy rajzot, az a biztos
Szuper Hálásan köszönöm
Sikerült, működik Köszönöm mindenkinek a segítséget
Ez jó hír.
Sziasztok.
Szólótápos hidalt erősítőre aminek a kimenetén féltápfesz van hogyan lehet védelmet használni? Van valakinek rajza esetleg látott már ehhez kapcsolást?
Szia! Bármely védelem jó, csak az erősítőtől galvanikusan függetlenül tápláld. A védelem hideg pontja a híd egyik kimenete lesz.
Sziasztok! A hétvégén megépített koppanásgátlóval hétfő óta erősen szenvedek. Amikor megépítettem akkor először rendben működött, kb 2-3s-el a bekapcsolás után zárta az áramkört, de amikor bevittem és rákötöttem a rendszerre gyakorlatilag a bekacsolás pillanatában már zárt is. Azóta újraépítettem tegnap este, bevittem, lepróbáltam, de ez is kb. azonnal zárt. Most rendelek egy újabb kör alkatrészt, aztán megépítem a héten a harmadik darabot is belőle, de ami fura volt az az, hogyha kivettem a D2 alkatrészt az áramkörből akkor mintha mi sem történt volna ugyan úgy zárt bekapcsoláskor. Egyenlőre kifogytam az alkatrészekből, úgyhogy most szünetel a dolog, de szerintetek mi az oka? Multiméterrel nem találtam zárlatot. Lehet hogy a tranzisztor hibás?
Hello!
- Remélhetőleg a 12V-os trafót, együtt kapcsolod az erősítő tápjával. - Tegyél egy 1kohm-os ellenállást a táp 470µF-os kondijára, hogy kikapcsolás után az kitudjon sülni. - Tegyél egy 100nF-os kondit az 1Mohm-al párhuzamosan. Hátha zavarjel "rántja be" a végtranyót. - A D2-őt hiába veszed ki, nem történik semmi, az csak védi a meghajtó tranyót a relé induktív lökésétől. - De nem találgatni kellene, hanem mérni, mikor rá van adva a 12V váltó az R6-ra, meg amikor nincs.
Köszi, amint megjön az utánpótlás lepróbálom
Szia.
Miért kell mindig újat építeni? Ha a reloop által készített panelterv alapján és azokkal az alkatrészekkel építed meg, amik a rajzon meg vannak adva, akkor működnie kell, hiba nélkül. Valamit nem kötöttél be, vagy nem jól lett összerakva.
Ha a D2 -t mindkét panelen kiakasztottad és úgy kapcsolgattad, akkor van rá esély, hogy a relé tekercsének az önindukciós feszültsége átütötte valamelyik tranzisztort (T3,T2) a relé kikapcsolásakor.
Ki kell mérni a tranzisztorokat, meg a diódákat. Ha ezen túl vagy és minden ok, akkor nézd meg, hogy ha kisütöd a táp elkót és a C5 -öt bekapcsolás előtt, akkor van-e késleltetés? Jobban tudnánk segíteni, ha tennél fel képet a kész panelról. Lehetőleg nagy(obb) felbontásban, mindkét oldaláról. Egyszerre van kapcsolva a védelem és az erősítő AC feszültsége? A védelemnek magában is kell működnie, erősítő nélkül, mint ahogy otthon is működött. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2015
Reloop rajza alapján csináltam. Szerintem nálam van a gond, ezért futok még egy kört, csak jöjjön meg az alkatrész. Alapból amikor beépítettem benne volt D2-csak utána ahogy próbáltam szűrni a dolgokat szedtem ki, rá mértem a diódára, és a multiméter szerint rossz volt, utána cseréltem másikra, de nem ért semmit a csere. Cseréltem tranzisztorokat benne T2, T3, de szintén rögtön zárt a relé.
Ez már a 2. Nyák, nem foglalkoztam azzal, hogy lábakra forrasszam a vezetéket, csak fogtam aztán mindent rá a lemezre, időt akartam spórolni a dologgal. Ezért nincsen normálisan megvágva a széle sem.
Itt van még egy elfogadhatóbb kép.
A két trafó egyszerre kapcsolt az erősítőben, a toroid trafó primer oldalának a vezetékére ráforrasztottam a koppanásgátló trafóját. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2015
Szia! Szép éles a kép, kivéve azt a részt amit látni szeretnénk
Ne építs újabb panelt, ha az első eleinte működött. Nézd meg a vezetősávokon nincs-e szakadás, vagy vezetés a szomszédos felé. Kösd le az AC csatlakozási pontot, ekkor nem húzhatna be a relé.
Oké. Lekötöttem az AC csatlakozást, és behúz úgy is a relé. Lehetséges, hogy a puffer kondi a hibás? Azt vettem észre, hogy amikor kicsit megmozgattam a panelt, akkor a relé hol zárt, hol nyitott, olyan mintha kontaktos lenne vagy ilyesmi. A vezetősávok rendben. Most az jutott eszembe, hogy a puffer kondi kisütése menet közben okozhatja annak meghibásodását, ezek korábban kiturkált darabok. A bekapcsolás előtt kisütött kondik sem oldották meg a problémát. Most várok, hogy hűljön a páka, mert csak a pisztoly van itthon.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2015
Bocs hogy beleszólok, de nem kellene a működési elvét megértened, mielőtt bármihez is kezdenél?
De, igazad van, azonban amit 11. gimnáziumban fizikából tanítanak az nagyon kevés ehhez. Áramkörök tavaly voltak, tudom, hogy létezik npn meg pnp tranzisztor, stb. de hogy itt pontosan mik hogyan működnek, azt valóban nem tudom. Tudsz ajánlani valami olvasmányt?
Hagyd lekötve az AC -t a bemenetről (R6) és mérd meg a tranzisztorok lábain a feszültségeket.
Írd rá jól láthatóan a rajzra (Paint) az értékeket és tedd fel, hagy nézzük meg. A reloop nyáktervére is írhatod, mindegy, melyiket választod.
AC-ba mértem GND-hez képest.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2015
Ez az "olyan mintha kontaktos lenne" lesz a kulcsszó
Ha T1 bázisát piszkáltam a mérőtüskével akkor az alapján hallottam kattogni a relét. Átnézzem annak a tranzisztornak a forrasztásait?
T1 és T3 emitter a GND-n van, amihez képest mértél állítólag. Ott nem lehetne feszültség.
Mérj egyenfeszültséget, azaz DC-t!
Rájöttem, hogy úgy mértem, hogy közbe nem volt földelve a lemez, szóval újra csináltam az egészet. AC-ban 0-hoz közelieket mértem, míg DC-ben elég érdekeseket.
Aha.. alakul. Sok a tápfeszültség, ezért módosítani kell a kapcsoláson. Nem bírja a T3 bázisát lehúzni a T1.
Tegyél már be a másik panelról egy jó diódát a T3 bázisával sorban, úgy, ahogy jelöltem. Vágd át a fóliát, ami a bázisára megy és forraszd be oda. Vagy kiakasztod a bázisát, felhajtod és úgy a lábbal sorba kötve visszaforrasztod. Vagy tehetsz ugyanígy egy diódát az emitterével sorba kötve, emitter felé a dióda csíkjával (katód). Mindegy, melyiket választod, de elég az egyik megoldás.
A T2 sajnos nincs a helyzet magaslatán, a bázis-emitter diódája (13V a különbség 0,6V helyett) el van szakadva.
Győződj meg róla, valóban BC327 volt-e beültetve és cseréld ki. |
Bejelentkezés
Hirdetés |