Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Sziasztok . Olyan kérdéssel fordulnék hozzátok, hogy van egy elektromos motor amiben 3 db 12V/14Ah akksi van. Tavaly cseréltem őket és idén is kellett mert felpúposodtak és a gyári töltője már nem is tölti őket. Azt kérdezném, hogy az az akksik hibája lehet vagy a töltőé?
Köszönöm.
Általában a nem megfelelő töltés teszi tönkre az akkukat, de természetesen a használat is hazavághatja őket. Milyen töltőd van? Egyszerre tölti a három akksit vagy külön-külön?
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2015
Egyszerre tölti a 3 akksit. A gyári töltője van. A használatot megértem hogy hazavágja na de egy fél év alatt?
Valmi fénykép róla? Attól, mert gyári, még lehet olyan, ami tönktreteszi az akksikat töltés közben, mert pl. feszültséggenerátoros, vagy egyszerűen túltölti. Attól, mert egyszerre tölti, lehet még kiegyenlítős (balancer), ehhez csak azt kell megnézni, hogy az akkuk hogyan vannak összekötve.
Valami kínai kapcsitápos töltő szétszedhetetlen. Az akksik sorba vannak kötve. delefotózom a töltőt ha gondolod.
Tulajdonképpen mindegy is. Igazábol mérésekkel lehet kideríteni, mit csinál az akkumulátorokkal töltés közben.
Egyébként sem túl szerencsés egyszerre többet tölteni sorba kötve, mivel nincs két egyforma akku, az egyiket mindig túltölti kissé. Nincs mit tenni. Vagy építesz egy jó töltőt (ha a mérésekkel bizonyítható, hogy az a bűnös) vagy cserélgeted az akksikat.
Hát azért fél évente 40000 ft-ért akksit cserélgetni nem annyira jó dolog. Amit eddig tudok hogy üres állapotában a töltő 38 V-ot ad le majd megmérem a töltés közbeni áramot és a feszültséget.
Addig is köszönöm. Létezik itt fent egyébként ilyen 36V-os töltő rajz?
Az akkunak az a jó, minél többet használod, ezért a hiba a töltőben keresendő.
Viszont már a töltőd is megadta magát talán, mert akkunként 14.4V a töltő feszültség, tehát a töltési végfeszültség 43.V kell, hogy legyen! De mérd meg, hátha az elektronika észleli a terhelést, és akkor ad kakaót neki.
Ezekhez elég korrekt töltőket szoktak adni, általában szét is szedhető, legalábbis az enyém az volt. Egy flyback táp van benne fesszabályozással és áramkorláttal, rajzok is lettek ilyenekről feltéve a kapcsitápos topikba.
A töltővel is lehet baj, de általában az okozza a problémát hogy túlmerítik az akkukat (a kormányon lévő ledsor ha van, csak tájékoztató jellegű). Egy ismerősöm az új akkupakkot 4 töltés-kisütés után tönkretette. Túlságosan le lettek merítve, utána már a töltést sem akarta venni, és a kapacitása is drasztikusan lecsökkent.
Amikor lemerültek az akksik, mennyi idő alatt töltötte fel a töltő?
Sziasztok! Épített már valaki zárt rendszerű ciklikus ólomakkukhoz balanszeres töltőt? Építek az öcsémnek egy willis jeep elektromos kisautót, 24V 120W-os villanymotorral, ami egy rossz rollerből származik. Vettem az autóba 2db 12V 9Ah-s ciklikus akkut, és egy állítólag balanszeres töltőt hozzá. Próbaképpen feltettem a két vadiúj akkut tölteni, de mivel gyanús volt a töltő feltűnően kicsi mérete, ezért mindegyik akkura tettem egy multimétert, és az akkuk sorbakötését 24V-ra egy ampermérővel oldottam meg, hogy mindent tudjak figyelni. Az akkukat előzőleg lemerítettem 9A-ral 10,5V-ig, majd elkezdtem a töltést. Ami kapásból szembetűnt, hogy a töltő 1,2A-al töltött csak a felirat szerinti 2,5A helyett. Nagyjából 20 perc töltés után már 0,4V volt a különbség az akkuk között, szóval abba is hagytam a töltést, és szétkaptam a töltőt. Az állítólagos balanszer 2 db 33 Ohm 2W-os ellenállás volt sorbakötve a 24V-os kivezetésre, az ellenállások közös pontja pedig az akkuk sorbakötési pontjára ment. A kérdésem az, hogy hogyan lehet a legegyszerűbben olyan töltőt építeni, ami kiegyenlíti az akkuk eltéréseit?
Ólom akkomlátorokat nem igazán szoktak balanszeres töltővel tölteni. Egyébként is egy akkuban 6 db cella van sorbakötve, azokhoz hozzá sem férsz. Nem annyira kényesek, mint egy LiPo. vagy Liion akku.
Az én járgányomban 2 db (24 V) akku van, évek óta töltögetem 24 V -os töltővel, és semmi probléma eddig nem volt. Persze hallottunk már savas aksi cellazárlatáról, de az leginkább túl nagy kisütő áram esetén keletkezik.
Tudom, hogy a savas akkukat nem szokás balanszerrel tölteni, de a 2 új akku nagyon elmászik egymástól, labortápról töltöttem őket 2A-re beállított áramkorláttal, és kb 1,5 óra után az egyik már 14,2V-nál járt a másik pedig még csak 12,9V-nál tartott. Ha külön-külön kisütöm és feltöltöm őket (profi, felsőkategóriás modellezős töltővel), akkor az egyik akku 8932mAh töltést vesz fel, a másik pedig 8980mAh-t vett fel. Próbaképpen megismételtem ezt a töltés-kisütés ciklust 5-ször mindegyik akkun, és mind töltéskor, mind kisütéskor 100mAh-n belül van az eltérés a két akku között. Az öt ciklus után ismét megpróbáltam labortápról tölteni őket sorbakötve, de ugyanaz volt, mint első alkalommal. Kezdem nagyon nem érteni, hogy miért van köztük ekkora különbség soros töltéskor, ha gyakorlatilag egyforma kapacításúak. Ha rajta hagyom a labortápon hosszú ideig, az egyik akku simán eléri a 15V-os töltési végfeszt ami rá van írva, de a másik akkor még csak 13,7V-nál jár, ezért akarok hozzá valami balanszeres töltőt.
Nem lenne az kivitelezhető, hogy majd az autóból kivezeted a két akku kivezetéseit, a töltőből pedig tulajdonképpen megépítenél két 12V-osat? Persze töltéskor a két akku összekötését töltéskor szét kellene választani mondjuk egy relével.
Igazából, egy 24V-os akku ugyanannyit érne, mint két 12V-os, tehát a cellák ugyanúgy sorban vannak. A vezetéken amivel összekötöd őket, nem esik túl nagy feszültség?
2,5-es vezetékkel kötöttem össze mindent, és 10 centinél nincsen hosszabb vezeték sehol, szóval nemhiszem, hogy a feszültségesésé szórakozna velem. Én is ilyesmin gondolkozom, csak annyi módosítással, hogy van egy olyan trafóm, amin 2db 13V-os tekercs van függetlenül egymástól, (és ha jól rémlik akkor 80W-os a trafó) azokhoz építek 2db töltőáramkört, így mindegyik akkunak lessz egy saját töltőáramköre, de a független szekunderek miatt nem kell szétkötnöm az akkuk összekötését, hanem maradhatnak sorban, töltésre pedig beteszek egy XLR csatit, amire kivezetem a sorbakötött akkuk mindhárom pontját, és a töltőben pedig szintén "sorba kötöm" a két töltő kimenetét, így ha rádugom az autóra, akkor elvileg mindegyik töltő csak a saját akkuját látja és tölti.
Még nem mértem mennyi idő alatt tölti fel.
Az akkucsomag kapacitásából és a töltési időből lehet következtetni a töltőáramra, de természetesen jobb megmérni. Gondoltam hátha tudod.
Sziasztok! A hideg közeledtével szekrényürítési tervként szeretném megépíteni az alábbi savas akkumulátortöltőt. Nagyjából minden van hozzá, csak tirisztorból nem rendelkezem szerintem megfelelő példánnyal. Ezen kapcsolásban felhasználható triak a tirisztor helyett? A trafó békebeli 10A-esnek árult szláv nyelvterületről való példány. A szekundere 2.4-es drótból tekert, úgyhogy szerintem bírja is a 10 ampert.
(van "cseh" T911-16-12-es tirisztorom, de "csak" 16A-os. Viszont rendelkezem Motorola T6400M-es triakkal, ami vagy 40A-t tudna. És még akad pár hasonló darab a régi időkből...)
100-160(vagy nagyobb)Ah-s akkukat akarsz kondicionálni? Mert ha nem, akkor bőven elég a 16A-os eszköz.
Nem szándékozom semmi számomra brutális méretű akkumulátort tölteni, de mivel a transzformátorom elég "férfias", szeretném, ha szükség esetén tudja a 10A-t is. Bízom abban, hogy a régi cseh tirisztor nem a mai alulméretezés szerinti, hanem zsigerből tudja azt a 16A-t. És akkor talán elég lesz....
Ne használj triakot mert fordított akku rákötéskor is ki fog nyitni! Már jártam így és durrant a panel. Az ERROR Led a hibás rákötés vagy a mélykisütött akku ellen véd. A nyomógombal kikerülheted a hibajelzést, de hibás rákötéskor a triak az ERROR Led ellenére is vezet, ha a nyomógombot megnyomod akkor pedig a tirisztor is vezet.
A működését több leírásból, meg saját kútfőből nagyjából "értem". Sajnos a triakok és tirisztorok gyakorlati alkalmazásával nem vagyok teljesen képben..
Akkor marad a tirisztor.
Tehetnél egy 12 voltos relét 1 soros diódával az akkura és ha fordítva csatlakoztatod, nem tud meghúzni. A kapcsoló érintkezőit pedig bekötöd a 230-as ágba, így a trafó és a töltés csak helyes csatlakoztatás esetén tud működni és mehetne bele a triac is.
Akkor megy bele a T911. Családban maradna a használata, de a védelem nem árt, mert édesapám és az apósom is 65 év felettiek. (És jómagam is bénázhatok )
Lejárt az uborkaszezon, a projekt úgy, ahogy, de működött. Az Épitsünk mi is elektromos autót topicban be is mutattam a járgányomat, de az akkuk töltése még mindig megnyugtatóan nem megoldott. Sorba kötöttem és úgy töltöttem az összeset és két óránként multiméterrel megmértem mindegyiken a kapocsfeszültséget. Ha valamelyiknek nagyobb volt a feszültsége, mint a többinek, kötöttem rá vagy két óra hosszára egy 12 V, 5W-os izzót. Van vagy hat-hét hónapom az építésre, a következő szezonig. Szeretném megnyugtatóan megoldani a dolgot.
Szia.
Ilyen esetre, mikor viszonylag sok akku van sorbakötve, és ezek ellenőrzése macerás, de a balanszírozása is, akkor az akkukkal párhuzamos Z-dióda 14,4V körülire ami átveszi a töltőáramot. ezért nem engedi túltöltődni. Mivel jellemzően nem kapható pontosan ilyen feszültségű, ami kellő teljesítményű lenne, ezért egy helyettesítő műkapcsolást kellene építeni ami már kielégíthetné a teljesítmény igényt. Bár, lehet talán kapni ZX sorozatból olyan diódát mely megfelelne, de félő, hogy a 12.5Watt teljesítmény kevés lehet. Ezt a műkapcsolást, ami helyettesíti a Z-diódát, ki lehet egészíteni egy leddel, ami a csurig töltött állapotot jelezhetné. Ha ez a led egy optócsatoló ledje lenne, akkor az összes akku teletöltődését is lehetne automatikusan indikálni és leállítani a töltést. A műkapcsolás emlékeim szerint egy teljesítmény darlington-tranzisztor és egy TL431 alkalmazásából meg a beállító trimmerből áll. Valahol fenn van az oldalon is.
Sziasztok!
12V 4Ah-ás riasztó akkut szeretnék tölteni egy hordozható készülékben. Ha jól tudom 13,8V-al és 400mA-el kellene tölteni. Hogyan tudnám ezt a lehető legegyszerűbben megoldani?
AC12 V Trafó+diódahíd, és erre rákötöd az aksit. Az áram magától beáll egy normál értékre, ha a töltőfeszültség megfelelő.
Az AC12 V néha finomításra szorul, de ha eleve 14V-ból indulsz ki, akkor egy soros izzóval is beállíthatod a töltőáramot, amit könnyebb variálni mint a trafót. Idézet: Nem lesz megfelelő, egy trafó nem áramgenerátor. Ha az akksi nagyon le van merülve, lazán túllépi a megengedett max. áramot, már ha bírja a trafó. Ha nem, akkor leég. A soros izzó már jobb. „AC12 V Trafó+diódahíd, és erre rákötöd az aksit. Az áram magától beáll egy normál értékre, ha a töltőfeszültség megfelelő.”
Hello!
Egy igen egyszerű fesz. generátoros töltő áramkorláttal, visszajelzővel 12V-os zselés akku töltésére. A max. kimeneti áram R1-el. D1-D2 védelem (esetleg D1 elhagyható). A töltés elején a led teljes fénnyel világít, majd csökken a fényereje és végül teljesen sötét lesz jelezve: a töltés befejeződött. |
Bejelentkezés
Hirdetés |