Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tüzijáték indítása elektromosan, számítógéppel
Témaindító: zöldhegyikecske, idő: Okt 1, 2008
Témakörök:
Helló Patrik!
Nekem van egy-két manuális kilövő berendezésem, megpróbálok segíteni. Először is, ha az izzógyújtó áramkörébe valamilyen visszajelző vagy mérőrendszer kerül, akkor ott maximum 5 mA áram folyhat biztonságtechnikai okokból (sose bízz az izzógyújtókban!). Tehát a Led előtét ellenállását erre az értékre kell méretezni. Ha 12 VDC lesz a tápellátásod, akkor a szükséges ellenállás értéke: a tápfeszültségből levonod a Led nyitófeszültségét és elosztod a maximális Led-en átfolyó árammal: (12-2)/0,005=2000 Ohm. Tehát 2 kOhm legalább legyen. Én a visszajelzéseket úgy oldottam meg, hogy van egy akkumulátor töltöttség jelző (pár Forintból megvan) és mint nálad is a kimenethez egy piros LED van társítva. Én csak egy Ledet használok minden kimenethez mégpedig: - TESZT állásban a kapcsoló után egy 2 kOhm-os ellenálláson keresztül tápfeszültséget adok az ARM állás vezetékére a kimenetek felé. Ha van bekötve izzógyújtó a körbe akkor a hozzá sorosan kapcsolt Led a saját előtétjén keresztül áram alá kerül és világít (persze kicsit halványabban a dupla ellenállás érték miatt, de azért látható) hogy van zárt áramkör. Ha meg is nyomja az ember a FIRE kapcsolót véletlenül, az izzógyújtóra akkor sem jut elég áram mert a fő ágban van egy 2 kOhm-os áramkorlátozó ellenállás. - ARM állásban pedig az akkumulátor direktben van az áramkörben így azok a Ledek megint világítanak melyekhez izzógyújtó van bekötve (ez az éles lövéskor egy jó kontroll) majd kilövéskor az izzógyújtó megszakad és a hozzá tartozó Led sem fog világítani jelezvén, hogy az a kimenet már elműködött. Nekem is van hasonló "moduláris" indítóm, én is a negatív/test vezetéket kapcsolom át a modulok között, bár én nem forgó kapcsolót építettem be hanem sima billenő kapcsolókat. Így - ha olyan a kilövési program - egyszerre akár több modul párhuzamosan is működtethető egy FIRE gomb megnyomással (így persze egy kontroll Led több párhuzamos kimenethez is kapcsolódik). A kulcsos kapcsoló: az én kulcsos kapcsolóm az adatlapja szerint 3 A-t bír. Semmi gond nincsen vele! Úgy gondolom, hogy pillanatnyi nagyobb áramfelvétel mellett nem lesz baja. Kissé fáradt vagyok már, most elég ennyi... A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2015
Köszönöm a gyors választ Sándor!
A TESZT ágba kötött 2000 ohm-os ellenállás nem rossz ötlet És a billenőkapcsolós kapcsolós test-váltás is szimpatikus és logikus, valóban simán előfordulhat olyan eset, hogy két(vagy több) távolabbi helyről kell szimmetrikusan indítani ezt forgó kapcsolóval nehéz megoldani
Milyen kábelen érdemes a modulokkal való összeköttetést megoldani?
Sima VGA kábelre gondoltam 15 pin. 10 lehetne 10 lövés és 5 föld a biztonság kedvéért. Vagy 12 lövés 3 föld.
Szia!
Azt kell végig gondolnod, hogy az adott kábelen mekkora áram fog folyni. Ha csak vezérlésre lenne használva (pl. relét) akkor jó a VGA kábel. Én használtam úgynevezett "biztonságtechnikai" kábelt ami 6*0,22 mm2-es (5 ér pozitívnak és egy ér testnek). A VGA-t nem tudom mekkora keresztmetszetű de szerintem kisebb kb. 0,15 mm2 / ér. Én a 0,22 mm2-es kábellel 10m hosszig maximum 2 darab párhuzamosan kötött izzógyújtót szoktam bekötni egy érhez. Több gyújtó és/vagy nagyobb hossz már bizonytalan gyújtást eredményez a kábel hosszából adódó ellenállás miatt. Nyilván a legjobb ha minél nagyobb keresztmetszetű kábelt használ az ember, mert ezzel is a biztonság felé megyünk el de az is igaz, hogy ez többlet súly a cipelésnél stb. Meg kell találni a balanszot! Nézegettem 6*0,75 mm2-es vezérlő kábeleket, ezek sokkal jobbak erre a célra csak más vezérlési rendszerre való áttérés miatt nem ruháztam be rájuk. Kezdetekkor használtam 26*0,75 mm2-es vezérlőkábelt, aminek egy erére akár 10 izzógyújtót is ráköthettem párhuzamosan 10-15 méter mellett, azt is simán működtette csak baromi nehéz volt, illetve egybe kezelni 25 kimenetet nem volt praktikus dolog a vetőcsövek és a telepek elhelyezése miatt. Szóval ha mindenképpen VGA kábelt akarsz használni, akkor nézd meg a benne levő vezeték erek keresztmetszetét, hogy milyen hosszra akarod használni és egy picit számolgatva kijön hogy jó-e vagy sem. Vagy tesztelni is tudod a vezetéket, az is jó megoldást ad!
Üdv!
Jómagam is csináltam pár indításos rendszerhez LED-es visszajelzőt, gyakorlatilag a LED+ellenállás áthidalta a nyomógombot. Az kicsit megtévesztő volt, hogy az elszenesedett izzógyújtó valamennyire átvezet és halványan akkor is világítottak a ledek, tehát a figyelemre továbbra is szükség volt. Aztán 32 lépésre csináltam egy rádiós vezérlőt, de a tuti megoldás a rádiós vevőkkel, kódolt indítóparancsokkal volt megoldva. Ez egészen 100 indítást tett lehetővé, valamint tetszés szerinti időzítések, sorozat indításokat is lehetővé tett. Gyakorlatilag az egész műsort is automatikusan le lehetett vele játszani. Nekem ilyesmire kellett. Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2015
Néztem biztonságtechnikai kábeleket 12*0,22-es lenne a jó, de mindenhol csak 100 méteres tekercset látok, picivel drágábbért mint amennyibe maga a vezérlő kerül
Esetleg tudtok mondani olyan helyet ahol kisebb mennyiséget is lehet venni? 10-20-30 méter?
Hello!
"jómagam pirotechnikus vagyok" Jól nézünk ki, ha a pék kézelveszi ki a kenyeret a kemencéből, mert drága a péklapát.. 12x022
A linket köszönöm, de a hozzászólással nem tudok mit kezdeni. 21 éves vagyok, iskola mellett csinálom, nincsen rá több tízezer forintom (ezért is kértem tanácsot kevesebb vezetékre). Nekem ezek viszonylag komoly kiadásnak számítanak. Tisztában vagyok vele, hogy nem lehet a semmiből előteremteni bármit is de igyekszem minél olcsóbban kijönni belőle plusz mit csinálok 100 méter kábellel mikor nekem hobbi célra kell?
A péknek meg üzenem, hogy vegye ki kézzel, adja el és lesz pénze péklapátra. De köszönöm még egyszer a linket!
Szükségből - templomtorony - használtam ilyen kábelt, teljesen rendben volt. kKb. 20m-es darabokban használtam.
12Vos akkuról, max. 1-2 izzógyújtót simán működtetett.
Üdv!
Igen ez így igaz, némelyik izzógyújtó elműködtetés után is vezetőképes marad és a kontroll Led jelezni tud továbbra is. De ez ilyen szitu. A rádiós vezérlő igen hasznos és mint látom tényleg szépen tette a dolgát! Elismerésem hozzá! Az tisztán látszik itt is, hogy teljesen az adott programra szabható vezérlőeszközt lehet készíteni. Az alkotás öröme nemcsak a lejátszott pirotechnikai programba lehet!
Amire még figyelni kell(ene), hogy a kábelek szigetelése milyen tartós. Mondom ezt azért - de főleg tapasztalatból - mert előfordul, hogy a tűzijáték termékek indításkor több, még izzó illetve égő papírdarabka hull vissza és ezek ha a kábelre esnek, akkor leégethetik a szigetelést a vezetékről. Így előfordulhat zárlat vagy szakadás egyaránt az adott körben. Egy tűzijáték lejátszása közben pedig körülményes a vezetékek ez irányú épségére figyelni. Persze mindenki azt és úgy csinál ahogy akar illetve tud (pénztárcájától és megítélésétől függően). De felhívom a figyelmet, hogy a pirotechnika rendkívül veszélyes és ezért kötelező a biztonságért maximálisan mindent megtenni!
A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2015
A tűzjelző kábelek - általában - kevesebb érpárral rendelkeznek, de védettek a parázsló részecskéktő. Kicsit drágább is...
Szépen alakul a projekt de újabb sarkalatos ponthoz érkeztem. Úton van a szuper 12*0,22-es vezeték, és a csatlakozón gondolkodom. Felmerült a 15 pines D-sub de valahogy kicsit komolytalannak tűnik és a panelbe szerelhető aljzat kisebb vagyon.
Láttam valaki más házikészítésű indítójában hasonló csatlakozó volt mint az EURO-scart csak nagyobb volt és szürke és jóval robosztusabb. Két sorban voltak benne érintkezők talán 12 vagy 14. A csatlakozó 'orrát' be kellett akasztani a foglalatba és a kábeles felét egy rugón keresztül bepattintani a helyére. Eléggé stabilnak tűnt, de ötletem sincs mi lehet a neve, típusa. Gondolkodtam még 3*4-es vagy 2*6-os kiosztású MOLEX csatlakozóban is de elvetettem, mert nem találtam panelbe szerelhető apa-anya párost, csak lengőt valamint NYÁK-ba ültethetőt. Úgy szeretném megoldani az egészet, hogy az indítóban mondjuk 'anya'csatlakozó van, a kábel egyik végén 'apa' a másikon 'anya' és a modulokban is 'apa' van, hogy lehessen toldani a kábeleket egymással, ha szükséges. Szóval mindenképpen ilyen csatlakozó kellene ami azt jelenti, hogy kell lengő 'apa', 'anya' és 'apa', 'anya' foglalat is, négy féle csatlakozó. Fontos lenne, hogy a két foglalat ne NYÁK-os legyen hanem panelbe szerelhető. Valamint, hogy egy minimális borítása azért legyen, nem mondom hogy legyen vízálló (az sem lenne rossz) de ne látsszon ki minden csatlakozó felület 4-6 Ampert kellene elbírnia maximum egy érnek. Köszönöm előre is az építő jellegű hozzászólásokat!
Van nekem egy dobozzal ilyen masszív csatlakozókból, azt hiszem 3 sor érintkező és ránézésre 10-16 A, aranyozott. Annyi a szépséghibája, hogy az apa csak a pőre bakelit és az érintkezők. A megoldás nem bonyolult, hogy burkolva legyen. Valamikor akartam 100 indítású lehetőséget egy központtal, de már elmúlt...
Szépek azt meg kell hagyni, de pöppet borsos az áruk
Nem kell nekem ipari, csak mivel szabadban szeretném használni az kellene, hogy bírja valamennyire a nedvességet. És, hogy ne törjön szét könnyen
Esetleg képet tudnál csatolni József? Kíváncsi vagyok.
Megkeresem, remélem megvannak...
No, így néznek ki. Ezek nem tudnak kirázódni, igen masszívak. Sajna a dugós résznek nincs burkolata, de egy kis ügyesség és meg van oldva az is...Egy helyütt ilyen csatlakozókkal oldottam meg egy toronyóránál a percenkénti LED gyújtás kábelezésének oldhatóságát.
A D-Sub kapható, nem drága, tokot is lehet hozzá venni. De akár bontott ósdi videókártyából is megszerezheted. A régi monitoroknak még sokszor szerelhető volt a dugójuk, bár nem mindig volt benne az összes érintkező. Viszont ez legalább csavarosan rögzíthető.
Hasonlóan bontható üzemképtelen nyomtatóból Centronics csatlakozó, az már elég robosztus és fülekkel rögzíthető. Én nem javaslom a NYÁK-ba ültethető csatlakozót, erős kontakthiba forrás, csak akkor jó, ha mellett mechanikusan is rögzítve van. Vagy inkább a dobozra és onnan szalagkábellel, akár röviden.
Sziasztok!
Én ezt 5 tűs DIN dugóval és aljzattal oldottam meg. Tökéletesen működnek azóta is! Azért az 5 pólus mert ennyi eszközt a kábel végére csatlakoztatni egyszerűbb: elegendő a rövidebb izzógyújtó is, és jobban elférnek a tűzijáték anyagok (kezelhetőbb mennyiség egy kábelhez) A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2015
Köszönöm, szinte pont ugyan ilyen volt az amit korábban láttam, egy szürke csatlakozóházzal. Tudjuk esetleg ennek a csatlakozótípusnak a nevét?
Szép darab én is valami hasonlóan jól megtervezett indítót szeretnék csinálni.
Tetszik a lámpás megoldás is, jól látom az egy 6,35-ös jack ugye?
Szia!
Igen a lámpa egy 6.3-as Jack dugóval van megoldva. Így könnyen ki-be vehető a helyéről. Hasonlóan, mint a keverőpultokon csak ott más csatlakozókat használnak.
Nem tudok róla semmit, valahol egy villamos bazárból vettem meg az összeset...
Hello! Rá van írva.. Ez a "DS121".
Hello, lenne egy nem teljesen idevágó kérdésem, de nem találtam rá jobb topikot.
Szóval, ha van egy egyenáramú áramköröm amiben egy nyomógombnak 5-6 ampert kell tudnia kapcsolni 12 volton, és tudjuk a nyomógombról, hogy az AC terhelhetősége 3A/250VAC akkor az DC esetén mennyit jelent? Át lehet számolni valahogy? Vagy mi a megoldás, hogy kiderítsem, jó e a nyomógomb? A válaszokat előre is köszönöm! A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2015
3A-es kapcsolóra 2A-nál nagyobb áramot nem engednék, a feszültség lényegtelen, 12V 2A is ugyanannyira melegíti a kapcsolót, mint 230V 2A, csak itt még figyelembe kell venni a szigetelési távolságokat is. 6A-re már valami komoly megoldást kellene keresned. Relé/FET.
Ha tudjuk a nyomógombról, hogy AC 3 Amperrel terhelhető, akkor nem használjuk 5-6A megszakítására. Főleg nem egyenáram megszakítására, mert az ív jelentős kárt fog tenni benne. Lehetséges, hogy 1 bekapcsolást fog kibírni, de megszakítani már nem fog, mert összeég.
Ha 3A-es akkor eleve nem lesz jó 5-6A-re. A helyzeten a DC még csak ront, ugyanis a DC megszakításakor ív is keletkezik. AC esetén nem, mert ott a nullátmenetkor megszakad. Többek közt ezért van az hogy ugyanaz a relé AC-ben tud kapcsolni 230V-ot, DC-ben meg csak 24V-ot.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |