Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   113 / 151
(#) Fodor Tomi hozzászólása Dec 27, 2015 /
 
Sziasztok.. gond van a pwm fordulatszabályzómmal 555ic a tekercselőgéphez csináltam de folyton kifekszik az Irf 530 as mosfetem....Mit lehetne tenni hogy ne égjenek le? aksim 12v 16 Amp..üdv és köszi
(#) Bakman válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
Gond lehet, ha túl nagy a frekvencia. Kapcsolási rajz van?
(#) Fodor Tomi válasza Bakman hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
Szia igen van ezt csináltam meg:

http://www.inventable.eu/2013/04/18/63_led_dimmer_555/
(#) kameleon2 válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
Van elég nyomatékod? Mert igen gyanús... Én letettem a cnc-mnél erről az áramkörről. Mekkora a motorod? Lehet, hogy nem ártana párhuzamosan hajtanod több fetet és agresszíven hűteni. Nekem jól bírja a kiképzést 10 órán át is ment a gép 10cm10cm-es hűtőbordával, ugyanilyen fettel, csak más frekin. 100nF+100kpoti + 1k de nekem az out a fet meghajtó kimenet. Nézz körül a pwm lámpás topikban.
(#) Fodor Tomi válasza kameleon2 hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
Elvileg kellene legyen nyomaték,bár 12v os ventillátor motorom van Bosch,,citroen autóba volt és ezt használom elég erős gép..Akkor milyen fetet ajánlasz esetleg?párhuzamosan kellene többet?üdv
(#) Bakman válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
Nem írtad mennyit fogyaszt a motor. Az IRF530 max. 14, de inkább 10 A-t bír el. A kacsolás 2-3 kHz-en járajta a FET-et, ez nagyon sok, főleg motorhoz. A kissebb feszültségtűrésű FET-ek nagyobb áramot bírnak. 12 V-ra javaslom pl. az IRF1324 -est.

A kapcsolási rajz ebben a formában nem jó. Működik, de nem az igazi. Nem értem, miért kering ez a hibás elrendezés. Az 555-ös kimenete, ami egy kicsit is terhelhető a 3-as láb.

Itt egy jó rajz: Bővebben: Link.

A 100 nF-os kondenzátort (C1) cseréld nagyobbra. A PWM frekvenciája 400 - 500 Hz legyen, de lehet kevesebb is.
(#) Fodor Tomi válasza Bakman hozzászólására (») Dec 27, 2015 /
 
A 100nf os kondit mennyivel nagyobbra cseréljem? Egy erősebb fet megoldhatja a problémát?Nem tudom most pontosan mennyit eszik a motor....De megmérem holnap
(#) Bakman válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 28, 2015 /
 
Nem biztos, hogy nagyobb kell, attól függ, milyen potit használsz (P1). Építsd meg és mérd le a kimeneti frekvenciát. Ha nagyobb, mint 2 kHz, akkor cseréld első lépésként 330 nF-ra.

Az alapvető problémát nálad a PWM frekvenciája és a hibás kapcsolás okozza. Abban az elrendezésben a FET töltését egy 10k ellenállás végzi, ami 2-3 kHz-en már nem túl szerencsés, nem biztos, hogy a FET rendesen ki tud nyitni (oszcilloszkóppal ellenőrizhető), így nagyok sok energiát nyel- és fűt el. Lehet, hogy a jó kapcsolással már bírni fogja az eredeti FET is.

A teljesítmény FET-ekre jellemző az, hogy az alacsonyabb feszültségtűrésű nagyobb áramot bír és kissebb is az ellenállása bekapcsolt állapotban. Rds(on) adat. 12 V-os rendszerbe felesleges a 100 V-os FET, növeli a veszteségeket.
(#) Fodor Tomi válasza Bakman hozzászólására (») Dec 28, 2015 /
 
Akkor egy jó kapcsolást mutatsz?üdv
(#) kameleon2 válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 28, 2015 /
 
Légysz, nézz át a pwm lámpás topikba. Ugyanez a kapcsolás százszor, százféleképpen van kitárgyalva. Nekem is van fent rajzom, amit megépítettem és kitárgyaltuk. Szimuláció is van fent az ingyenes circuithoz, ahol a frekit is belőheted, mielőtt egy alkatrészt is beépítenél... A neten van fent két darab 555-el felépített kapcsolás is, ahol az egyiken az alapfrekvenciát, a másikon a pwm -et állítod.
(#) Fodor Tomi válasza kameleon2 hozzászólására (») Dec 28, 2015 /
 
(#) lac- válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Szia, amennyire én látom, ez pont ugyanaz a kapcsolás mint az elôzô... Nem igazán értem én sem, hogy miért a hetes lábbal akarnak vezérelni, mikor a 3as az outja az 555nek...
(#) Bakman válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Már mutattam egy jót, íme itt van újra: Bővebben: Link.
(#) Massawa válasza lac- hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Az adott esetben az lényegtelen, hogy a 3-s vagy a 7 lábrol veszik le a vezérlö jelet.
(Akár a 3-s OUTrol is vezérelhetnéd a FET-t).
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2015
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
A 3-as kimenetet alapvetően két tranzisztor vezérli, ami jobb választás, mint a csak nyitott kollektoros 7-es, Discharge láb.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Igy van, de az adott esetben ez nem fontos tényezö a FET lábát csak le kell huzni, amit a 7-s kimeneten levö tranyo is megtesz.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Ok, de nyitáshoz fel is kell tölteni a Gate lábát. Egy felhúzó ellenállással megoldható, de kisütéskor a felhúzó ellenállás árama is áthalad az 555 -ös kollektorán. Így kicsit lassabban lehet kikapcsolni a FET-et, ami növeli a veszteségeket, plán PWM hazsnálata esetén, ahol ez megesik párszor másodpercenként.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Ezen vitatkozni lehet, de a kapcsolás müködik, igy csak meddö a téma. Én is a 3-s lábat használnám (és használom sok esetben) , de ezt is kiprobáltam és minden gond nélkül müködött.
(#) kameleon2 válasza Fodor Tomi hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Ahogyan a többiek is mondták - ez a "rosszabb" változat, és ha jobban megnézed - ventillátort szabályoz. Nem véletlenül mondtam, hogy olvass át a pwm lámpás topikba, mert le lett írva, hogy izzólámpához, ventillátorhoz tökéletes megoldás így is, de olyan motorhoz, ahol fontos a fordulatszám és a nyomaték - már nem. Ennek ellenére most még nálam is ez van beépítve, de jeletősen levesz a motor teljesítményéből is, nem csak a fordulatából. 3500-as fordulat környékére tudtam úgy levinni az enyémet, hogy még megmaradt a max fordulat is és még van kb 100W-nyi hasznos teljesítményem az 500W-os motoron. De sokkal lejjebb kellene vinnem a fordulatot, amit már sem frekvencia változtatással, sem mással nem tudtam ebből a kapcsolásból kihozni. Így most 3500-10000-ig forog a motorom és kb 100-500W-ig változik a teljesítménye is. Ha másik, tranzisztoros tápról hajtom (most labortáp), akkor 0-4500 a fordulatom, de egyenletes 500W mellett.
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
Helló!

Egy 9V-os villanymotorral van gondom. Csak akkor hajlandó elindulni, ha előre megforgatom, másként csak áll mint a halszeme. Próbáltam kondit beiktatni, de nem segített. Találtam hasonló motorra kapcsolást, de azoknak 3 lába volt, ennek meg csak kettő van. Esetleg a PWM vezérlés megoldás lehet. Ha igen akkor abban tudnátok segítséget nyújtani?

DSCF9474.JPG
    
(#) ktamas66 válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Ha DC-ről nem megy a PWM sem fog segíteni rajta. Nagyobb feszültséggel próbáltad már?
(#) k3gy3tl3n válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Gondolom kevés kakaót kap, egy 9 voltos elemről mennie kell. Miről tápolod?
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
Szabályozható DC-táp. 9V a hivatalos tápfesz, de 12-re sem indul. Menni megy, csak magától indulni nem akar.
Nem tudom mennyit segít, de itt a link, ahonnan vettem.
(#) k3gy3tl3n válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Mennyire van állítva az áramkorlát?
Üresjárati áram: 0,6 A az adatlapja szerint, ennyi minimum legyen.
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2015
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
Sikerült életre bírni, majdnem 14-ig el kellett vinni.
(#) GPeti1977 válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Rossz a motor, piszkos a kollektor vagy olyant is láttam már hogy az állandómágnese teljesen lemágneseződött.
(#) k3gy3tl3n válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Ott valami nem tiszta, ahogy GPeti1977 is írja. Nekem a 12V motor vígan jár 9 V-ról, neked meg a 9V-os 14-ről indul el?
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
A 9V-os kimenet 0,7A-nél leszabályoz, a 12-esnél ( visszavettem, így is megy) nincs áramkorlát. Amikor elindul, kb. 1,5A felvesz, utána 0,8-ra beáll. Mitől lehet ez? A motor zsír új, a napokban bontottam ki. Kettő is van belőle, mindkettőnél ez a helyzet. (szériahiba?)
(#) k3gy3tl3n válasza TKristy hozzászólására (») Dec 29, 2015 /
 
Szerintem ez nem hiba, induláshoz többet kér enni aztán beáll, az áramkorlát miatt nem tudott elindulni 9V-ról. Annak a motornak 7.5-8V-ról már mennie kellene ha nincs az áram túlzottan lekorlátozva. Kövezzetek meg ha tévedek
(#) TKristy hozzászólása Dec 29, 2015 /
 
Most már hogy így működik, még egy kérésem lenne. Sebesség szabályzásban tudna valaki segíteni? NAGYON le kéne csökkenteni a sebességét.
Következő: »»   113 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem