Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.. gond van a pwm fordulatszabályzómmal 555ic a tekercselőgéphez csináltam de folyton kifekszik az Irf 530 as mosfetem....Mit lehetne tenni hogy ne égjenek le? aksim 12v 16 Amp..üdv és köszi
Gond lehet, ha túl nagy a frekvencia. Kapcsolási rajz van?
Van elég nyomatékod? Mert igen gyanús... Én letettem a cnc-mnél erről az áramkörről. Mekkora a motorod? Lehet, hogy nem ártana párhuzamosan hajtanod több fetet és agresszíven hűteni. Nekem jól bírja a kiképzést 10 órán át is ment a gép 10cm10cm-es hűtőbordával, ugyanilyen fettel, csak más frekin. 100nF+100kpoti + 1k de nekem az out a fet meghajtó kimenet. Nézz körül a pwm lámpás topikban.
Elvileg kellene legyen nyomaték,bár 12v os ventillátor motorom van Bosch,,citroen autóba volt és ezt használom elég erős gép..Akkor milyen fetet ajánlasz esetleg?párhuzamosan kellene többet?üdv
Nem írtad mennyit fogyaszt a motor. Az IRF530 max. 14, de inkább 10 A-t bír el. A kacsolás 2-3 kHz-en járajta a FET-et, ez nagyon sok, főleg motorhoz. A kissebb feszültségtűrésű FET-ek nagyobb áramot bírnak. 12 V-ra javaslom pl. az IRF1324 -est.
A kapcsolási rajz ebben a formában nem jó. Működik, de nem az igazi. Nem értem, miért kering ez a hibás elrendezés. Az 555-ös kimenete, ami egy kicsit is terhelhető a 3-as láb. Itt egy jó rajz: Bővebben: Link. A 100 nF-os kondenzátort (C1) cseréld nagyobbra. A PWM frekvenciája 400 - 500 Hz legyen, de lehet kevesebb is.
A 100nf os kondit mennyivel nagyobbra cseréljem? Egy erősebb fet megoldhatja a problémát?Nem tudom most pontosan mennyit eszik a motor....De megmérem holnap
Nem biztos, hogy nagyobb kell, attól függ, milyen potit használsz (P1). Építsd meg és mérd le a kimeneti frekvenciát. Ha nagyobb, mint 2 kHz, akkor cseréld első lépésként 330 nF-ra.
Az alapvető problémát nálad a PWM frekvenciája és a hibás kapcsolás okozza. Abban az elrendezésben a FET töltését egy 10k ellenállás végzi, ami 2-3 kHz-en már nem túl szerencsés, nem biztos, hogy a FET rendesen ki tud nyitni (oszcilloszkóppal ellenőrizhető), így nagyok sok energiát nyel- és fűt el. Lehet, hogy a jó kapcsolással már bírni fogja az eredeti FET is. A teljesítmény FET-ekre jellemző az, hogy az alacsonyabb feszültségtűrésű nagyobb áramot bír és kissebb is az ellenállása bekapcsolt állapotban. Rds(on) adat. 12 V-os rendszerbe felesleges a 100 V-os FET, növeli a veszteségeket.
Akkor egy jó kapcsolást mutatsz?üdv
Légysz, nézz át a pwm lámpás topikba. Ugyanez a kapcsolás százszor, százféleképpen van kitárgyalva. Nekem is van fent rajzom, amit megépítettem és kitárgyaltuk. Szimuláció is van fent az ingyenes circuithoz, ahol a frekit is belőheted, mielőtt egy alkatrészt is beépítenél... A neten van fent két darab 555-el felépített kapcsolás is, ahol az egyiken az alapfrekvenciát, a másikon a pwm -et állítod.
http://electrodb.ro/atelier/controller/control-turatie-motor-prin-v...e-pwm/
Szia szerinted ez jó? Nekem tetszik....
Szia, amennyire én látom, ez pont ugyanaz a kapcsolás mint az elôzô... Nem igazán értem én sem, hogy miért a hetes lábbal akarnak vezérelni, mikor a 3as az outja az 555nek...
Már mutattam egy jót, íme itt van újra: Bővebben: Link.
Az adott esetben az lényegtelen, hogy a 3-s vagy a 7 lábrol veszik le a vezérlö jelet.
(Akár a 3-s OUTrol is vezérelhetnéd a FET-t). A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2015
A 3-as kimenetet alapvetően két tranzisztor vezérli, ami jobb választás, mint a csak nyitott kollektoros 7-es, Discharge láb.
Igy van, de az adott esetben ez nem fontos tényezö a FET lábát csak le kell huzni, amit a 7-s kimeneten levö tranyo is megtesz.
Ok, de nyitáshoz fel is kell tölteni a Gate lábát. Egy felhúzó ellenállással megoldható, de kisütéskor a felhúzó ellenállás árama is áthalad az 555 -ös kollektorán. Így kicsit lassabban lehet kikapcsolni a FET-et, ami növeli a veszteségeket, plán PWM hazsnálata esetén, ahol ez megesik párszor másodpercenként.
Ezen vitatkozni lehet, de a kapcsolás müködik, igy csak meddö a téma. Én is a 3-s lábat használnám (és használom sok esetben) , de ezt is kiprobáltam és minden gond nélkül müködött.
Ahogyan a többiek is mondták - ez a "rosszabb" változat, és ha jobban megnézed - ventillátort szabályoz. Nem véletlenül mondtam, hogy olvass át a pwm lámpás topikba, mert le lett írva, hogy izzólámpához, ventillátorhoz tökéletes megoldás így is, de olyan motorhoz, ahol fontos a fordulatszám és a nyomaték - már nem. Ennek ellenére most még nálam is ez van beépítve, de jeletősen levesz a motor teljesítményéből is, nem csak a fordulatából. 3500-as fordulat környékére tudtam úgy levinni az enyémet, hogy még megmaradt a max fordulat is és még van kb 100W-nyi hasznos teljesítményem az 500W-os motoron. De sokkal lejjebb kellene vinnem a fordulatot, amit már sem frekvencia változtatással, sem mással nem tudtam ebből a kapcsolásból kihozni. Így most 3500-10000-ig forog a motorom és kb 100-500W-ig változik a teljesítménye is. Ha másik, tranzisztoros tápról hajtom (most labortáp), akkor 0-4500 a fordulatom, de egyenletes 500W mellett.
Helló!
Egy 9V-os villanymotorral van gondom. Csak akkor hajlandó elindulni, ha előre megforgatom, másként csak áll mint a halszeme. Próbáltam kondit beiktatni, de nem segített. Találtam hasonló motorra kapcsolást, de azoknak 3 lába volt, ennek meg csak kettő van. Esetleg a PWM vezérlés megoldás lehet. Ha igen akkor abban tudnátok segítséget nyújtani?
Ha DC-ről nem megy a PWM sem fog segíteni rajta. Nagyobb feszültséggel próbáltad már?
Gondolom kevés kakaót kap, egy 9 voltos elemről mennie kell. Miről tápolod?
Szabályozható DC-táp. 9V a hivatalos tápfesz, de 12-re sem indul. Menni megy, csak magától indulni nem akar.
Nem tudom mennyit segít, de itt a link, ahonnan vettem.
Mennyire van állítva az áramkorlát?
Üresjárati áram: 0,6 A az adatlapja szerint, ennyi minimum legyen. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2015
Rossz a motor, piszkos a kollektor vagy olyant is láttam már hogy az állandómágnese teljesen lemágneseződött.
Ott valami nem tiszta, ahogy GPeti1977 is írja. Nekem a 12V motor vígan jár 9 V-ról, neked meg a 9V-os 14-ről indul el?
A 9V-os kimenet 0,7A-nél leszabályoz, a 12-esnél ( visszavettem, így is megy) nincs áramkorlát. Amikor elindul, kb. 1,5A felvesz, utána 0,8-ra beáll. Mitől lehet ez? A motor zsír új, a napokban bontottam ki. Kettő is van belőle, mindkettőnél ez a helyzet. (szériahiba?)
Szerintem ez nem hiba, induláshoz többet kér enni aztán beáll, az áramkorlát miatt nem tudott elindulni 9V-ról. Annak a motornak 7.5-8V-ról már mennie kellene ha nincs az áram túlzottan lekorlátozva. Kövezzetek meg ha tévedek
Most már hogy így működik, még egy kérésem lenne. Sebesség szabályzásban tudna valaki segíteni? NAGYON le kéne csökkenteni a sebességét.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |