Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A figure 17 ugyanaz. Bővebben: Link
+12V-ból hogyan lesz -12V? 12V-nál nagyobb feszültség kellene a bemenetre, nem? Miért pont 4,5-6V-ból lehet csak -12V? Van ott step up, meg step down is. Hogyan lesz +12V-ból -12V? Pont ez a megoldás nincs ott. A step up is jó lenne, mert az 5 és 12V-os táp egy házban van, 5V-ból is csinálhatok -12V-ot, de ott csak +12V-ból +28V van, nem lesz negítív a fesz. A step up és az invertálós egyszerre milyen kapcsolás? Vagy simán legyen a figure 17 5V inputtal? A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
A kimeneti feszültséget R1 R2 arányával úgy állítod ahogy akarod. Ki mondta, hogy csak 4,5 6 V-ból lehet -12 V-ot előállítani? A 12V ból úgy lesz -12, hogy ez egy inverter...
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Találtam ilyet, hogy MAX 765 CPA. Ez jó lenne? Direkt invertáló IC, van -12V-os is, a 765-ös az. 1000 Ft körül van, és kevesebb alkatrész kell köré. A 34063 olcsóbb, 100 Ft körül van.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Úgy látom, hogy a MAX765 csak 140 mA-t tud.
Igen, de igazából elég lenne 100 mA is, csak jobb, ha min. 200 mA-t tud. Keresgéltem, e köré is kb. ugyanannyi alkatrész kell, mint a 34063-hoz, a kondikon kívül tekercs és dióda is.
Érdekes hogy a MAX765 1e-ért 165 mA-es, a 34063 meg 100 Ft-ért 1,5 A-es.
Ha itt Bővebben: Link a figure 17 szerint csinálom meg 12,3V-os inputtal, akkor mekkora R1 és R2 ellenállás kell hozzá, hogy üresjáratban kb. -12,5V-ot kapjak?
A rajzon a többi alkatrésznek pont olyannak kell lennie, semmin se kell változtatni, hogy olyan legyen, amilyen nekem kell? morgo, melyik kapcsolást építetted meg? A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
A fenti kapcsolás már megépítettem, és nem volt vele gond. Dip tokos IC alatt smd alkatrészek mind elférnek, a két elkó és az induktivitás kivételével. Így alig foglal helyet.
Ezt
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Te milyen alkatrészeket használtál? Hány Amperes volt a negatív feszes terhelés?
Készen nem lehet kapni ilyen kis áramkört NYÁK-on, mint egy buck converternél? Max a 2 ellenállást kéne cserélnem. Ha a figure 17-et építem meg, kell még néhány adat. Az L1 tekercs Ampere, meg ellenállása. Csak 100 mikroH-st találok, ez jó? A boltban van 275 mA 2,1 Ohmos, meg 165 mA 3,5 Ohmos, meg 1,2 A 0,08 Ohmos is. A D1 BYV10-40-es nem kapható, a 60-as se. Csak TMBYV 10-60/SMD van, de nem akarok semmilyen SMD alkatrészt használni. Az R3 0,22 Ohmos, de hány W-os? A C1, C2, C3 kondi hány V-os? Ha 12,3V-os inputtal csinálom, akkor mekkora és hány W-os R1 és R2 ellenállás kell hozzá, hogy üresjáratban kb. -12,5V-ot kapjak? A rajzon a többi alkatrésznek pont olyannak kell lennie, semmin se kell változtatni, hogy olyan legyen, amilyen nekem kell?
Negyed wattos ellenállások mindenhova jók. A kondenzátorok feszültségtűrése pl. 16V
Induktivitás értéke hasonló legyen, mint a rajzon. legalább 0,5 A-t viseljen el. Bármilyen 1 A körüli Schottky dióda megfelel. A pontos méretezéshez keress rá a guglival: "34063 calculator". Ami kimaradt: gyakran előfordul, hogy az induktivitással játszani kell, hiába raksz bele "mintaszerűt", a gyakorlatban mégis cserélgetni kell időnként az optimális működéshez. Itt értem az IC meg a tekercs melegedését. Persze ez törvényszerű... A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Köszi, de minden kért (15:47) infóra és válaszra szükségem van, tudnom kell hogy holnap mit kell vennem, hogy jó legyen. Nem variálok utólag az alkatrészekkel, mert csak egyszer akarok boltba menni. Nincsenek itthon ilyesmi alkatrészeim.
A pdf-ekben vannak NYÁK tervek is. Készen nem lehet ilyet kapni? A kalkulátorok ripple feszültséget is kérdeznek, meg kapcsolási frekvenciát is, ide mit írjak? Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Ezt használom most: Bővebben: Link
A chip adatlapján a figure 17-nél 230 mV-os ripple van, fent meg hogy 100 kHz-ig jó. Beírtam 5V, -12V, 100 mA, 230 mV, 100 kHz-et, és teljesen más paraméterek jöttek ki, mint a figure 17-nél. Az R1 és R2 sosem változik. Ennek így nincs értelme. Most minek higyjek? Ez jött ki: Ct=302 pF Ipk=820 mA Rsc=0.366 Ohm Lmin=37 uH Co=30 uF R1=1.5k R2=13k (12.08V) A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Itt van még 1 módszer, 11. oldal figure 10, de itt is kellenének a pontos adatok a +12-ről -12V átalakításhoz.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Miért nem jó egy ilyen hálózati táp? Bővebben: Link
Nem tudom milyen az a táp, infó nuku. Már kész van az 5 és 12V-os tápom, beépítve 1 házba, bekötve a kimeneti kábelek, stb., nem építem újra az egészet 100-200 mA 12V miatt.
Találtam MC34063-as topikot is, de ott mást akart. Bővebben: Link Jó lenne végre kilyukadni valahová, hogy mit, hogyan, milyen alkatrészekből csináljak. Azt se értem hogy miért nincs eleve olyan alkatrész, amibe bemegy a + feszültség, és kijön az ugyanakkora értékű negatív, max. 1-1 kondit kelljen beraknom a kimenetre és a bemenetre, ennyi. Vagy miért nincs készen ilyen áramkör egy kis NYÁK-on? Akár potival, vagy változtatható értékű tekerccsel, kondival. Lenne többféle verzió, Amper, feszek tól-ig, stb. A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Van ilyen alkatrész. Pl. ezt keresd: Traco Power TDR 2-1212. Tüzetesen nem néztem át, de ha minden igaz, a szekunder oldal galvanikusan leválasztott a primertől, tehát a kimenetnél az a láb megy a GND-re, amelyiket akarod. Ha ez a típus nem lenne jó, nézegesd a cég oldalát, van egy rakás DC-DC konverterük, valamelyik csak jó lesz.
Ezt magyarázom neki már mióta, de nem és nem....
Mit magyaráztál mióta? Minden üzidben másról beszéltél.
Vegyél egy hálózati 12V-os kis tápot és arról vedd le a 12V-odat a kívánt polaritással. Olvass vissza!
Van egy kis dugasztápom 12V-os kimenettel. Nem értem hogy miért lesz ennek a tápnak a földje -12V, ha bekötöm a gép tápkábelébe.
A kis dugasztápod plusz kivezetését kösd a gép testjére (GND) és a dugasztápod negatívjáról már le is tudod venni a GND-hez képest negatív 12V-os feszültséget. Ennyire egyszerű.
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
A 1608 valójában egy infravörös LED. tehát nem fotodióda és nem is fototranzisztor.
De jó..
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Akkor vegyük ezt vagy bármelyik másik fotodiódát az összehasonlításhoz. Bővebben: Link
Ha az a kérdés, hogy mi a különbség a dióda és a tranzisztor között, akkor a válasz: A tranzisztor háromrétegű félvezető, a dióda pedig kettő rétegű.
Azt hiszem nem találkoztam még kétlábú tranyóval eddig, márpedig amely fototranzisztort linkeltem az kétlábú, meg amiket találok ilyen címen, azok is ilyenek mind.
Alkalmazhatósági terület szempontjából érdekelne, ugyanis fényellenállást szeretnék egy az egyben kiváltani foto- diódával/tranzisztorral a gyorsaság és a jobb érzékenység reményében. A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2016
Ha a tranzisztor bázisát nem vezetik ki, akkor az így kétlábú tranzisztorrá változik, így van ez a fototranzisztor esetében. Ha nem baj a másmilyen nemlineáris viselkedés és az egyenirányító jelleg, akkor használhatsz fototranzisztort, persze biztosan bele kell nyúlni az áramkörbe is a munkapontok változása miatt.
A fototranzisztornál, ha nincs kivezetve, akkor a fény a bázis.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |