Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » HITEKA sortekercselő gép
Nekem annyira tetszik, legszívesebben sztereóban használnám...
Azt hiszem, 24V~ os izzót vettem hozzá, valószínű a 48V~ os megfelőbb lenne élettartam szempontjából, ezzel gyönygyösen virít, tetszik. Esetleg leeresztő, huzalfeszítő nem volna-e fölös számban a gépezethez?
Huha, ezt is Anti bácsi tudja, tudná..remélem minden ok vele.
Milyen foglallata van? Még nem szedtem szét, de ezeket meg kell mentenem a raktárból. Amúgy ennek 1orsózófeje van, a többinek a helye "le van dugaszolva" gyárilag. Lehetett több tengelyt használni? Kerek vaslemez ek vannak felfogatva 2 csavarral. Gyári.
Ja, nem a meghajtó orsóra gondoltam, hanem a huzal leeresztő, fékbeállítós komplexumra.
Nekem a főorsónál csak egy kis speciális csonk van, amiben egy kereszt horony van és a közepén egy kis kúpos rész, így ehhez csináltattam egy kb. 200mm-es M12-es menetű tengelyt, így a cséve a tengellyel együtt pillanat alatt le-feltehető egy mozdulattal. Viszont a csőtangelyen, ami balról kilóg a gépből, ott nincs meg egy kézi kerék, amivel mozgatni lehetne beállításkor a főtengelyt. Ezen kívül a kis táblácska a fokozat beállító gomb együttes elől hiányzik...
Ő az A o2 es szàmú.
Ó, így már értem a leeresztő kérdést... Ennél már sokkal későbbi az enyém, szinte teljesen másképp néz ki...
Üdv!
Lassan látszik az alagút vége, nem sokára beüzemelésre kerül a GÉP Kellett a fő(cső) tengely végére egy kerék, amivel igazgatni lehet a megállítás után, egyebek. Aztán kellett egy közbetét, amin a tekercselendő cséve foglal helyet, azt pedig egyetlen mozdulattal ki lehet venni, visszarakni, rögzíteni. Beszereztem, kaptam egy csomó kis méretű üres orsót, ezekre tekerem fel a huzalokat, a leeresztők 120 mm-ig vannak kalibrálva a leeresztési feszítéshez. Csináltam a régi programozható számláló helyére egy jeladót és egy külön tartón van egy profi számláló, összegző számláló és programozható résszel. Kapott egy nagyobb teljesítményű frekiváltót, mert nem voltam elégedett a kis fordulatú nyomatékával. Még kell egy-két kisebb dolog, művelet, ami az Ünnepek környékére bevethetővé teszi a régi-új hobbigépemet. A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2015
Még 2 kép a szerkezetről, ami lemaradt...
Már csak egy kis festés, glancolás, és kész a mű!
Nem festem le, ilyen patinás marad... Van rajta 2mm vastag festék - műanyagozás? - ahol lepattant, igazából gittelni, csiszolni kéne festés előtt, hogy igazán újszerű, értelme legyen. Engem már kiszolgál így is. Eladni meg úgysem szándékozom.
(Azért lehet, mégis lemázolom egy óvatlan pillanatban. : ) A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2015
A masinád szépen alakul - átfesteni nem szabad!! - így eredeti és patinás. Mellékelten csatolok pár képet a gépemről.
Újabb hordalék a tekerentyűhöz - 2 db programozható számláló összeházasítva, beüzemelve, meggyönyörködése.
Egyúttal az előző képeken látható számláló kitagadása... A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2016
Most estefelé kiprószáltam, jónak és elégségesnek tűnik a 0.01 mm-es finomságú szálvezetés...Alakul.
No, közzétennék 1 táblázatot, 2 részletben. Ferenczi Ödön: Tápegységek amatőröknek c. könyve a forrás.
A mostani aktualitás a zománchuzalok ajánlott tekercselési húzóerői. A HITEKA tekercselőhöz készültek különböző húzóerőre beállítható leeresztők, ezeken 4 db csavarral, rugókkal lehet a fékezési erőt beállítani. Nekem 2 db egyforma leeresztő művem van. Sajnálatos módon csak 0.5mm-es ( 0.04-0.5mm) huzalig alkalmas a húzóerő beállítása. A rugós feszítő, leeresztő szár rövidítésével - erőkar - azonban arányosan növelhető lesz a feszítés vastagabb huzalok esetére. Véleményem szerint közel az 1 mm átmérőnél már úgyis kézi feszítéssel fogok tekerni, ezek általában amúgy sem nagy számú menetek - szekunderek. A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2016
Kérném gyakorlattal rendelkező Kollégák véleményét.
Átnéztem a táblázatot, egyelőre túlzó értékeknek találom a táblázat értékeit. Pl. 0.1-es zománchuzal 0.7-0.9 kg-os feszítésnél milyen arcot vágna a huzal...? Valamint az átmérő = 1mm-es a 46 kg-hoz? Hm... A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2016
Nagyon régen dolgoztam automatával, de kb. fele húzóerő a reális (emlékeim szerint).
Közben egy kollégám jelezte, jó a táblázat - acél huzalra...
A réz huzalra a tisztaságától főggően 5-15 N/mm2 az ajánlott. Ez hihetőnek tűnik, meglátom.
Új fejlemények:
Tekertem át nagy orsóról egy kicsi méretűre 0.2-es átmérőjű huzalt, mert a gyári leeresztőre ca. max.150mm-es orsó dukál/fér. Kíváncsiságból beállítottam az előtolást a bruttó mérethez és a ca. 10 cm-es hosszon az első két sor menet-menet mellé került. Szép volt. Egy érdekessége a gépnek, amikor a kuplung állítja meg, kiszalad a nép az udvarra, akkorát szól! Ahol ezt így használták, esetleg többet is, nem álmosodtak el mellette, borzasztó dörrenéssel áll meg a gép. Ehelyett a frekiváltót kapcsolom ki egy lábpedállal, a motort meg tudom állítani vele nulla mp-ben és így lesz bekötve a számlálókhoz is...
A beüzemelés megtörtént, már "csak" gyakorolni kell. Eleinte hálótrafókon trenírozom magam, aztán jön a kimenők csavarintása. Az előtolás kezelése, végállás beállítása, orsó fékezők beállítása szintén gyakorlás kérdése. A feszítőerőt egy "halmérleggel" saccolom meg. Bár a leeresztő 0.5 mm huzalt adnak meg plafonnak, ennél vastagabbakat is kellően megfeszít, sőt kis túlzásra is képes.
A számláló szebb lenne 2 egyforma számlálóval, de ez a 2 volt. Majd tekerésről és fohászkodásaimról teszek fel idővel egy jutubos mesefilmet...
Még egy érdekesség. A mellékelt képen látható görgő pár a jelzett, excentrikusan körbe forgó tengellyel állítható ca. 2-3 mm-ert jobbra-balra. Erre azért van szükség, ha pl. balról jobbra halad a tekercselés, akkor a huzal vezető görgők egy kicsit lemaradva a sortól, ráfeszítenek, hogy a meglevő megtekert menetek mellé feküdjön be a huzal, haladás közben.
Elérve a cséve jobb oldalát és el kell indulni visszafelé a tekercseléssel, a vezető görgőket a jobb oldali lemaradást, ráfeszítést állíthatjuk be. A tekercselő gép ipari felhasználásra készült, a termelékenysége emiatt jóval nagyobb, mint amatőr igények. Az eredeti felállásban, mechanikai sebességváltással a fordulat 1000-1600-2500. A beépített frekvenciaváltóval ezt jelentősen mérsékeltem, kb. 700n/p a maximum és ezen belül fokozatmentesen állítható. A felfutási időt optimalizáltam a 2-3 mp-es felfutási időre, ami a legalacsonyabb fordulathoz van rendelve, ami kb. 15 n/p. Amatőrként van időm a fejfájásra jeligére, óvatosan és alaposan szeretném kihasználni a gép adottságait. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2016
Alakul... egyelőre hálótrafó készül, de aztán kénytelen vagyok kimenőket...
Szokjuk egymást a masinával - feszítőerő, előtolás, etc. - majd fog az menni, idő kérdése.
Szorul a cséve a fán, de azért még elmozdulhat; én oldallapokat is használnék, mert a feszítéstől megdagadhat (kidőlhet) a cséve oldala. Tudom, úgy macerásabb a kivezetések elkészítése.
Köszi, próbálgatom még...gyakorlat teszi majd az "ez már elmegy talán-t-
Próbálgatnám én is szívesen, rég játszottam (és keveset) hasonlóval.
Régi emlékeket idéz.. Anno olajkondi szigetelő papírját használtuk a soronkénti szigetelésre.
Érdekes, én '68-ban "álltam" tekercselő tanulónak, de eddig meglepően kevés trafót csináltam. Motorokat igen, 5-10 évig talán, de ennek is 20 éve kb, vagy több.
Most felkerült a trafóügy a bakancslistámra és örömöt találok benne. Így az elején legalább is.
Egy komoly csöves kimenőt megtekerni szépen, az azért szép kihívás. Van benne tudás-szépség és öröm is ha aztán jól is szól. Érdekes, hogy nálunk anno a "villamosok" tekertek motort, de trafót sosem láttam hogy tekertek volna. Viszont nekik volt olyan asztali papírvágó ollójuk, amivel a triflexint, sutyiba még a nyákot is szépen levágtuk.
Ez a második kísérletem, de nem jó, szinte biztos. Gyakorlásnak jó volt, majd a 3.-at össze is rakom, meg is mérem.
Esetleg a kivezetésekre valamilyen szigetelőcső?
Idézet: „Esetleg a kivezetésekre valamilyen szigetelőcső?” Természetesen lesz.
Utólag?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |