Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Ki kell cserélni egy ellneállást és nem lesz az..
Neked elöbb gondoskodni kellene hang felerösitéséröl. Ezért a mikrofont ne az orára rakd hanem egy serpenyö falára.az oràt meg rakd bele és sok decibellel erösebb zajmentes hangot kapsz.
Neked elöbb gondoskodni kellene hang felerösitéséröl. Ezért a mikrofont ne az orára rakd hanem egy serpenyö falára.az oràt meg rakd bele és sok decibellel erösebb zajmentes hangot kapsz.
Meg a szomszéd lépteitől kezdve minden környezeti zajt hallani fog, hacsak nem süketszobában javítja az órákat.
Nem fog, ha kicsi a serpenyö és a mikro nem gyujtopontban van. Ott az orának lenne a helye. (sok éves studiotapasztalat) meg az öreg orások is csészében hallgatták a ketyegést
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2016
Arra utaltam, hogy ahhoz csendes környezet kell. A stúdióban ez többnyire adott. Meg nem árt szűrőzni a jelet, az alacsony frekvenciák abszolút feleslegesek.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2016
Szia. Olvastam valamikor erről a számítógépes órajavításról. Ott a fazon a rögzített jel periódikusan visszatérő pici eltéréséből látta azt is, ha valamelyik fogaskerék fogai közé porszem került. Egy kis zárható fadoboz volt a mérőcella. A külső rész 2mm-es filc borítást kapott, a belső bedig ugyanebből a filcből, majd még egy réteg parafa rétegből kapott hangszigetelést. A doboz közepe belül kissé be volt süllyesztve úgy, hogy egy zenélős kvarcóra piezó korongja pont beférjen oda. A korong mögött pedig egy kis üreg maradhasson, kb 1-2 mm mélyen. A piezó rézlapjára ragasztott egy vékony papírt vagy textildarabkát, aminek csak annyi volt a szerepe, hogy ne karcolhassa meg az óra felszínét. Az óra rákerül a piezókorongra, egy megfelelő méretű szivacsdarab pedig segít odaszorítani azt. A dobozfedél rögzítése már csak találékonyság kérdése. A dobozra került egy 6,3,vagy 3,5 mm-es jack aljzat, amire a mérőerősítő bemenete csatlakozik. A fazon valami olcsó tucat opából építkezett, leginkább a sávkorlátozás meghatározása vett el sok időt. Az erősítés értékére még kitérünk. A cikk írója különböző mikrofonokkal próbálkozott, de legjobban az említett piezó vált be, mint kontaktmikrofon. Viszonylag nagy a kimenő jele, nem érzékeny szórt mágneses térre, viszonylag mélyről indul az átvitele, ami előny, hiszen kalapácsütés jellegű hangokat kell átalakítania villamos jellé. Jó lenne tudni, mennyire vagy otthon az elektronikában. Ennek függvényében kellene folytatnunk. Legjobb lenne egy olyan előfok, aminek erősítése 0-60 (80) dB között állítható, lenne benne egy 12 dB/oktáv meredekségű 10-300 hz között állítható felüláteresztő, egy 300-10000 hz között állítható ugyanilyen meredekségű aluláteresztő, valamint egy 500- 5000 hz között hangolható közepes jóságú sáváteresztő szűrő, amivel ki lehet emelni azt a frekvenciát, ahol az órahátlap rezonál. Ezekkel a potikkal be tudnád állítani a legtökéletesebb átvitelt, hogy még a tengely kotyogása is látszana a képernyőn. Másik véglet valami unbuffered CMOS inverterekből légszereléssel, esetleg próbanyákon összedrótozott, majd paraffinnal kiöntött valami, bár ez elég sok forrasztgatással járna. Nem tudom milyen szinten foglalkozol órákal, de ha csak hirtelen felindulásból, akkor a második verzió. Ha hosszú távra tervezel, akkor az első. Ha komoly a szándék, komoly segítséget kapsz itt. Az is megoldás, hogy zenész ismerősöktől kölcsönkérsz egy torzítópedált ami jó nagy gain-nel rendelkezik, meg ha lehet egy grafikus eq-t. Ezt kötöd be a hangkártya bemenetére, csak most nem kell gitározni, azt megteszi az óra. A torzító vol potija legyen max állásban, a gain meg úgy, hogy még ne legyen túlvezérelve a jel.
Volt egy öreg órás ismerősöm, sajnos már meghalt, neki építettem egy ehez hasonló előfokot. Neki valami papírszalagos rögzítője volt, ami úgy működött mint egy tároló oszcilloszkóp. Kis elektromágneses írószerkezetet kellett meghajtani a jellel. Hálózati 50 vagy 60 hz -hez szinkronizálta magát, ebből lehetett következtetni az eltérésre.
Sziasztok!
A segítségeteket kérném. Van egy régi-régi SHARP center. A végfok zárlatos. SI-1620 HD. Tudtok-e ajánlani valami helyettesítő IC-t. A tápfesz szimpla, kb 70 V DC. Előre is köszönöm!
Utovégre akár zárt dobozba is teheti az orát. Neki kizárolag a ketyegés kell. Ha még a doboz a hangot is erösiti az csak jo lehet.
Köszönöm szépen mindenkinek az idejét és a szakértelmet! Olyan szinten vagyok elektronikában, hogy egy NE555-ös fordulatszám-szabályzót már sikerült saját magam megtervezni, kimaratni és összeforrasztgatni. Adott esetben a legelső linkelt cikkben levő ketyerét is el tudom készíteni de inkább kész dolgok közt nézelődnék.
Ez a doboz dolog nagyon jól hangzik, már csak azért is, mert két gyerek zajong a házban mikor mérnék. Tehát a mikrofon legyen a gyújtópontban? És az óra? Csak érjen hozzá a parabola másik feléhez? Hobbi szinten órázok de akkor is kell egy normális rendszer a diagnosztikához. Ahogy írtam, nem kell sok a jó jelhez. A második verzió is megfelelhet. Tehát akkor egy korábban linkelt 5532-es egyszerű erősítő is javít a jelen? A dobozzal együtt? Piezo-t még nem próbáltam magában de amint szerzek megteszem. Az jutott még eszembe, hogy a fejhallgató vezetéke nagyon vékony, ha azt vastagabbra cserélem mennyi javulás várható?
Ez az ic sztereó?
Valamiért nekem az stk4432-őt hozta ki hozzá a kereső.
A legegyszerübb ha szerzel egy vastagabb falu zárhatú fadobozt amibe belefér egy teacsésze nagyságú serpenyö. A dobozt ki lehet bélelni parafával meg filccel, de az orát mindenképpen egy keményfalú edénybe kell rakni (porceláncsésze, fémserpenyö stb,) mert csak az erösiti fel a hangját (a doboz meg a filc meg nyeli a külsö hangokat.
Szoval ezt a serpenyöt fixen tartsd a dobozban és ráragaszthatod a piezomikrofont - kivülre a serpenyöre. A mikrofon a serpenyö rezgéseit veszi majd fel, amik viszont a belerakott orábol jönnek, azt bárhova teheted a serpenyöbe. Idövel majd rájössz, hol lesz a hang a legerösebb. Egy kicsit el kell játszani, de nem ördöngösség. A dobozra szerelj egy 3,5 vagy 6 mm-es jack foglalatot és a piezot két rövid drottal egyszerüen forraszd a csatlakozohoz. Innen meg egy mezei árnyékolt kábellel (akár kész kábel is lehet) vezesd egy mikrofonerösitöbe. Ezután kezdj el kisérletezni hol és hogyan lesz a legerösebb a hang.
Én a piezót prefelálom. Akár van ilyen készen is, valami akusztikus gitár hangszedőként árulják. Fel kell ragasztani a gitár belselyébe a húrláb alá. A kontaktmikrofon nem igen érzékeny a külső hangokra, ezért kell hozzáérinteni az óra hátlapjához. Akkor viszont jó hangos.
Sziasztok srácok,
Olyan ötletem támadt hogy a sztereó rendszeremet szeretném kiegészíteni egy mély ládával (aktív láda ) Valakinek van kapcsolása ilyen aktív modulról ? ~200W 8ohm
Ugyanolyan, mint bármilyen "passzív" erősítő, csak be van építve a dobozba, legfeljebb zajzár kapcsolja ki-be.
Na mivel nem találtam a kacatok közt piezo-t vettem hazafelé. Ráforrasztottam egy rossz sztereo fülhallgató mindkét csatornájára amin előtte egy electrettel próbálkoztam. Az 2-3 mV ingadozást mutatott mikor ráfújtam és nem is tudtam vele mérni. A piezo 160mV-ig is felugrott Aztán mértem órákat is. Azt kell mondjam, hogy teljesen máshogy működik, mint a hangot szedő fejhallgatós mikrofon. Ahogy írtátok, hozzá kell érinteni. A lényeg, hogy azt az órát amit eddig sehogy se tudtam mérni, még úgy se ha leszedtem a hátlapot. Azt most a kitekert koronához érintve a piezot szuper jelet fogok. Képek. Betekert koronával azért nem érzékeli, mert a vízálló gumitömítés tompítja a rezgést
Tóthbéla, igen. A külső zajokra teljesen érzéketlen Most akkor elkezdek kísérletezni a csészékkel, meg kell egy satu is mert kézzel tartani macerás. Szerintetek a piezo méretével érdemes játszani? A nagyobb méretű erősebb jelet adna? Ja az órának valami baja van a gátkerekével azért ilyen hullámos a vonal, viszont ez egy olcsó kínai de mégis stabilan jár. A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2016
Szerintem azt valósítsd meg, amit tothbela leírt.
Jo uton jársz. A nagyobb méretü piezo nem fog nagyobb jelet adni. A lényeg itt a hangkontaktuson van, azaz a piezonak hozzá kell érnie a hangforráshoz - ora vagy a serpenyö (mint rezonátor). Ezzel érdemes eljátszani.
A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2016
Még ott lehet javítani az érzékenységen, hogy a hangkártya mic bemenete 5 kohm körüli bemeneti impedanciájú, ami esetleg leterheli a piezó jelét. Konkrét adatot nem tudok mondani, mert csak annyit találtam, hogy 20 nF -nak megfelelő kapacitást képvisel ez a piezókorong. Ezek szerint 1,6 kHz körül van az átvitel alsó töréspontja, ami az általad belinkelt cikk szerint is egy dekáddal magasabban van mint kellene. Tehát tízszeresére kellene növelni a bemeneti impedanciát, na meg akkor már lehetne kis erősítést is bevinni a jelbe. Itt van egy pici illesztő fokozat, igaz hogy csak egyszeres az erősítése, de jóval nagyobb a bemeneti impedanciája, mint a csupasz mic bemenetnek, ezért várhatóan nagyobb lesz az érzékenység. Az egy darab ellenállás értékével lehet még játszani, de úgy gondolom nagyjából jó az érték. A tranzisztor emitterellenállása jelen esetben a hangkari mic bemenetének belső ellenállása, ami egy belső 4-5 V körüli feszültségre kapcsolódik. Így a tápfeszt is a hangkariról kapja, nem kell külső táp. A tranzisztor szinte bármilyen kisjelű PNP szilícium lehet.
Még csak most olvastam végig a linket, ott van az a kis fa satu, és ahogy látom a felhúzógombon keresztül csatolja ki a rezgést. A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2016
Ezt meg is tudom csinálni, van ilyen potméterem, a tranzisztorokat megnézem mi akad. Köszönöm szépen!
A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2016
Nem tudtam már szerkeszteni.
Kipróbáltam egy kínai USB-s hangkártyán is, ne az alaplapi-t tegyük tönkre címszóval. Na ennek van AGC (automatic gain control) funkció a mikrofon beállításoknál. Aztán elkezdtem olvasgatni ezután és feltelepítettem az equalizer APO-t, amiben elvileg lehet állítgatni a gaint, mire most semmi hang sincs.
Van egy gitár kábelem, ami speciálisan gitár to line in funkciójú. Mivel a gitár hangszedője sem szereti az átlag hangkártyát, ezért kellett egy fokozatot kreálnom. Abban egy darab jfet, 4 ellenállás, 3 kondenzátor van. Légszereléssel van összekókányolva, tehát még nyák sincs. Egy vastagabb filctoll szárában kapott helyet. Tápfeszt az egyik USB portról kapja. Csak azért említem, mert akár nagyobb érzékenységű fokozatot is lehet egy májkrémes dobozba beoktojálni. Van mikor az ember nem akar panelt maratni. De akár a kínai hangkártyával egybe is szerelhető egy megfelelő méretű dobozkába, ekkor csak egy jack aljzat kell a piezónak, a kimenet meg direkt USB. Egy kis fazonigazítással a korábban említett hangszigetelt fadobozba is besűríthető minden. Nem is nézne ki rosszul egy USB -s óravizsgáló célműszer.
Na kicsit játszadoztam a gain-el. Vettem egy hangmintát, amiben megnéztem a zaj és a jel szakaszok frekvenciadiagramjait és mint kiderült a jelnél 1000-6000 Hz közötti frekvencia dominál. Közben rájöttem, hogy az Equalizer APO akkor csapja le a hangkártyát ha 20 dB-nél nagyobb ugrást állítok be. A kiegyenlítőben tompítottam a zajt és erősítettem a jel tartományt. Végül egész jó jelet kaptam kép
Viszont megfigyeltem, hogy a zaj felerősödik ha nincs mit venni. Van amikor elkezd erősen lüktetve sípolni. Ez lenne a gerjedés? Mit lehet ellene tenni? Illetve gyanús, hogy kéne a kábelnek egy jó árnyékolás.
A szoftveres agc, meg a szoftveres eq teszi. Mind a jel, mind a zaj egyszerre növekedett. Mostmár megérett a rendszer egy előfokra. Azt próbáltad ami az általad linkelt oldalon volt, hogy az óra oldalát, pontosabban ahogy láttam a felhúzógombot érintette hozzá a piezó közepéhez?
Igen, úgy érintettem hozzá. Pontosabban van olyan óra amit úgy lehetett mérni, másikat meg a tok oldalánál. Kialakítástól függ melyiket hogyan.
A menetes felhúzógomb (korona) megoldásnál egy teleszkópos tengelyt kell elképzelni, amit egy rugó feszít szét. Betekert állapotban a két tengelydarab nem feszül egymásnak, a rugó össze van nyomva, a korona pedig a tokhoz gumikarikára fekszik fel. Ez nagyon jó, mert nagynyomású víznek is ellenáll de a rezgést a rugó és a gumi elnyeli. Kitekerve viszont összefeszül a két tengelydarab, amin már kijut a rezgés. A nem menetes (csepp és porálló) rendszernél egy merev tengely van, amit nem feszít rugó. Lényegében az illesztésekben "lötyög" így nem jut ki rajta a rezgés.
Sziasztok!
Amatőrködő kérdés lehet amit kérdezek, de épp elméleti síkon ezen gondolkodtam. Szóval adott ez az erősítő kapcsolás: Bővebben: Link Mi történik ha én a T11-14 TT15-18 komplementer párokat tovább építem, tehát a meglévő 4 pár helyett mondjuk 8 párt használok. Nyilván az egyik mellékhatás, az, hogy a kimenetre nagyobb áramot fogok mindkét félperiódussal kiengedni, tehát mindenképp növelnem kell a betápot, a pufferelést, de vihető ez a pár hozzáadogatás? tehetek egymás után 50párat is? Milyen negatív hatása lesz ennek? Mert gondolom azért nincs ilyen 10000wattos erősítő a piacon, mert valami erős negatív hatása is van a végeredményre nézve. Fázist tol? Előre is köszönöm, ha valaki veszi a fáradtságot és kiokít! A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2016
A T9-T10 nagyon be lenne terhelve, mert nehezen boldogul a többlet GS kapacitások töltögetésével. Basszusgitárhoz akár 10 párat is betehetsz, de hifihez nem ajánlott. Ekkor már kell még egy fokozat bele, ami segít meghajtani a paralel feteket. Ezt a kapcsolást "Alkotó" nyákra is tervezte, köszönet érte. Magam is megépítettem, először ének erősítőként lett alkalmazva 2 pár laterális fettel. Jelenleg ez szolgál az egyik audiórendszeremben, viszont kivettem belőle egy pár fetet, így mintha gyorsabban reagálna a bemeneti jel változására. Kapott még egy kis trükköt, ami 50 forintból kivan, de ez még nem publikus. Egyébbként 4 párral már 2 ohm is lehet a terhelés, 50 párral pedig elméletben 0,16 ohm. De ugye ennek csak elméleti jelentősége van, hiszen gyakorlatban nem használunk ilyen kis impedanciát. Bár van egy Japán erősítőmárka ( Accuphase), ahol kilovattos trafóval, óriási pufferekkel sok végfettel akár hidalt 2 ohmot is ráköthet a tisztelt felhasználó, ha egy személyautó árát nem restelli kipengetni érte. Ha a hangsugárzó impedancia meg adott, akkor egy 100 W-os erősítő 100 W-ot fog leadni akár 10000 párhuzamos végerősítő eszközzel is.
Szia.
Ha arra gondolsz, hogy adott a végfokod, teszel bele még 5 pár végtranzisztort és 5- ször akkora kimenő teljesítményt kapsz, akkor ez nem így működik. A maximális teljesítményt egy erősítőnél nem a végtranzisztorok száma, hanem a tápfeszültség és a hangszóró impedanciája határozza meg. Azért tesznek be több pár végtranzisztort egy végfokba, mert akkor a terhelés megoszlik a végtranzisztorokon. Nagyobb teljesítményű végfokoknál muszáj többszörözni a végtranzisztorokat, mert egy pár végtranyó nem bírná a terhelést.
Igen, az Ohm törvény része világos a dolognak.
Én arra a mellékhatásra gondoltam, amit pl közös emitteres kapcsolásoknál lehet megfigyelni, hogy csinálsz több kiserősítésű fokozatot, annak érdekében, hogy ne legyen nagy a torzítás mértéke, de ezzel a bevitt plusz kapacitások miatt pl fázistolás jön létre. Ilyen dolgokra gondoltam. Miben befolyásolja magát a jelet az, ha nem 3, hanem pl 8 ilyen komplementer pár van a végén, vagy teljesen független tőle és csak a kivehető áram szempontjából egyfajta keresztmetszet növelés jön létre? Magyarán ha a terhelést megnövelem, ugye megnő a kimeneti áram, elegendő, ha teszek még 2-3 komplementer párt a kimenetre(amennyiben elegendő a tápoldal)? |
Bejelentkezés
Hirdetés |