Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Üdvözlök mindenkit,
A kérdésem bistvan196700-hoz lenne. Megcsináltam az áramváltós kiegészítésedet a Ge Lee féle hegesztőhöz, de nem vagyok megelégedve a működésével. A rajzod szerint az R1=3 Ohm, R2=10 Ohm, R8=3,3 kOhm, R9=1,5 kOhm És az RV2=1 kOhm. Te ezekkel az értékekkel csináltad meg és jó?
Szia! Az a helyzet, hogy az ellenállások értéke nagyban függ attól, milyen az áramváltód ferrit anyaga, milyen az áttétel. A lényeg minél jobb minőségű ferritet használj, hogy hűen lekövesse a primer áramot. Mivel te biztosan más ferritet használsz mint én, ezért neked kell az ellenállásokat belőnöd a neked megfelelő áram igényhez. Én azt csinálnám, hogy az áramváltó lezáró ellenállást változtatnám (R2). Ha kevés a szekunder áram akkor, csökkenteném, ha sok akkor növelném. Persze óvatosan nehogy elszálljon valami. És mi a probléma?
Mondhatnám probléma csőstül van.
Megcsináltam egy az egyben a rajzod szerint, összeálítottam az egész heggesztőt, majd elkezdtem terhelni mű terheléssel. És kezdődtek a gondok. 87A-nél többet nem tudtam kivenni belőle, az áram szabályzó poti nem állított semmit. Amikor még kisebb ellenállású terhelést tettem rá, elkezdett limitálni, de szörnyű zajok jöttek a gép felől. Mondom üsse kő, elkezdek hegeszteni vele. Csak hegesztésnek nem lehetett nevezni amit elkövetett, a szörnyű zajok közepette. Levettem a vezérlőt és elkezdtem játszani vele, feszültséget adva az áramváltó (TC) érkezési pontjára, közben mérve az átvitt áramot is. Sajnos ezekkel az ellenállás értékekkel 100mA-nél még nem limitált(BAV99-es diódák vannak betéve szürni), 120mA-nél kezdett, de nem tudtam úgy felemelni a feszültséget, hogy komplett(teljesen) leálljon, közben már250mA ment át rajta. És talán a legnagyobb bvaj az, hogy én úgy látom, hogy az IC csak az egyik kimenetet állítja.Most mennem kell.
Itt a harmadik változat, a főtrafó nem ez hanem zöld toroid mivel kifogytam a monitor ferritekből. Semmiképp ne 230V-ról üzemeltesd hanem csökkentett feszültségről persze a vezérlés táp kivétel. Én egy nagyobb méretű 230/42V-os trafót használok erre. Az áramváltó lezáró ellenállást növelve az áramszabályozást is kilehet próbálni. Nekem az inverter szekunder áramot 20-50A-ig tudtam a potival változtatni. Meg kellene nézni oszcilloszkóppal a szekundert diódák előtt, itt szép négyszög jelnek kell lennie kis túllövésekkel. Ha nem ez a helyzet akkor, nem bírják a frekvenciát az IGBT-ék, esetleg túl nagy a frekvenciáról működteted, a gate trafó nem jó (az anyaga, menetszám, bekötés). Egyenlőre ennyi.
"IC csak az egyik kimenetet állítja" Ez így nem jó. Szekunder terhelés nélkül az UCC outa, outb lábakon egyforma majdnem 50%-os kitöltésű négyszög jelnek kell lennie, persze ellen fázisban (terhelésnél ic csökkenti a kitöltést egyforma mértékben). Ha nem így van akkor tönkrement az ic vagy valami leterheli. Az áramváltó helyére ne tegyél külső feszültséget mert ezzel tönkre teheted az ic-ét. Max 6V lehet itt. Mint írtam csak akkor tudnád lemásolni az áramváltós részt (az ellenállásokat) ha ugyan azt az áramváltót alkalmaznád mint én. Úgy érdemes ezt beállítani ha már minden jól működik. Élesben a lezáró ellenállást csökkentve (50ohm-al indítva) behatárolni az áramot max poti állás PL:140A -ig. Valamint a potméterhez be kell állítani az (R9) ellenállást az áram átfogáshoz PL:30-140A -ig.
Köszi az észrevételeket, remélem vasárnap lesz időm, fényképezek, mérek, eredményeket majd felteszem, hogy lásd. A feszt nem direkt az IC lábára tettem , hanem a diódák váltó áramú bemenetére és az ellenállások be voltak téve. Legnagyobb feszt az IC 3-as lábán 650mV-t mértem. Feljebb nem mentem, mert mint már írtam 250mA volt a fogyasztás és féltem hogy tönkre mennek a diódák.
Szia! A szekunderen a lentebb lévő jelalakot kell látnod. Ugye a szekunder két tekercsből áll, a közép kivezetéshez képest kell nézni. Gate trafónak nekem a második harmadikban is ez van, ugyan zavarszűrőnek rakták be, régi PC-táp panelen van ilyen toroid. Nekem bevált, 40Khz-en 5X22 menet.
Üdv!
Egy apró segítség elkelne! Miért van az, hogy a zárt érintkezős hőkapcsolók rajta vannak, és nem indítja a 230v-os oldalon lévő relét? Amint megszakítom az egyik hőkapcsolót azonnal indul tökéletesen, mintha csak nyitott érinkezős hőkapcsoló kellene hozzá!
Ha megnézed a rajzot a zárt hőkapcsoló egy relét tart behúzva,melynek érintkezői ilyenkor nyitottak,ezek a nyitott érintkezők mennek a 390 ohm ellenállásokra.Amikor a hőkapcsoló nyit a relé elenged,zárnak az érintkezői és létrejön a tiltás.Akkor csak alapban zárt hőkapcsolót tudtam beszerezni,ezt a relé invertálja.Valójában relé nélkül a nyitott hőkapcsoló kell.Az esetedben,ha relét is alkalmaztál,csak azt tudom elképzelni,hogy nem jól van bekötve a relé érintkezője.Meghúzott relénél az érintkezőinek nyitottnak kell lenni,nálad szerintem zárva vannak,ezért nem indul a gép,amint nyitod a hőkapcsolót a relé vált (ekkor lesznek nyitottak az érintkezői) és indul a gép.
Köszi szépen !
Erre gyanakodtam én is ! A rajz sajnos nem volt egyértelmű! Fordítva kellett volna rajzolni azt a relé érintkezőt, ezért most bajban vagyok ,mert egy erintkezős relét raktam a kapcsiba sajna most akk kitalálok valamit! Mindent köszi ,jah am a vezérlésnél nekem 5.2v az egyik tekercs a másik 5.3! Ez a kis különbség mérvadó lehet a működését illetően? Idézet: „A rajz sajnos nem volt egyértelmű!” Dehogynem,csak nem figyeltél eléggé. Idézet: „a vezérlésnél nekem 5.2v az egyik tekercs a másik 5.3! Ez a kis különbség mérvadó lehet a működését illetően?” Nem jelet gondot,attól annak még jól kell működnie,nálam is van eltérés. Nincs mit köszönni,szívesen segítek,ha tudok. Sok sikert!
Üdv újra!
Mint mondtam, nem egyértelmű a relé rajza! Egy kapcsolási rajzon sem láttam még ebben a formában , a relét sosem behúzott állapotban rajzolják fel! Ezért nem egyértelmű ! Egyszerű példa erre a 230v-os oldalon lévő relé amit nyitott állapotban rajzoltak fel! Az a helyes, legalább is 2000 rajzon úgy van . Am sikerült megcsinálni , kicsit barkácsoltam , aztán raktam egy másik relét aminek van +1 lába ! Minden jól működik , ezután jön az élesztés , remélem minden rendben lesz, és nem robban elsőre, de másodjára sem! Esetleg egy két tanács jól jöhet , mire figyeljek oda élesztéskor? Első gépem lesz mármint hegesztő! Kösz mindent, további szép estét! Idézet: „Mint mondtam, nem egyértelmű a relé rajza!” Még egyszer mondom,a rajz egyértelmű,hogy neked nem az,az nem az én bajom és az sem,hogy nem láttál még ilyet. Adott a lehetőség,rajzold le hogyan kellett volna megrajzolni a relét,melynek behúzva kell lennie az adott áramkörben,hogy mások is értsék,ha helyesnek találja a fórum,módosítom a rajzot. Idézet: „Egyszerű példa erre a 230v-os oldalon lévő relé amit nyitott állapotban rajzoltak fel! Az a helyes, legalább is 2000 rajzon úgy van .” Nem értelek,nem rajzolhatok egy PL: invertáló bemenet helyett egy nem invertálót,mert az áramkör nem fog működni.Nem tudom meddig olvastad a fórumot,de a szóbanforgó részről is van leírás,hogy mi miért van úgy ahogyan.Az élesztés folyamata is le van írva többször is.
Így már érthető!
Sajna nem sokat olvasgattam ezt a témát , éppen ezért minden segítség jól jön! Szeretném megosztani a nyákrajokat amiket terveztem , hátha észre veszel valamit amit nem szakszerűen csináltam! További szép napot!
Jól jönne egy kis segítség!
Az antisticket szeretném letesztelni mielőtt a gépet éleszteném! Van e rá mód hogy külön leteszteljem , a vezérlés , és a hővédelem tökéletesen üzemel , de az antisticket hogyan teszteljem? Jah és még valami apróság . Megfelelő ferritmag hiányában más fajta magot használok a főtrafónál! Tv eltérítő tekercsének a magjára tekertem fel demagnetizáló vezetékből a tekercseket! Azért alkalmaztam a tv magot , mert benéztem egy jópár fórumra, és javasolták ennek a használatát , ha nincs e magom! Mit gondolsz ettől még működni fog a gépezet?
Szervusz,
A tegnap nem sikerült mérjek. Nekem vannak üzletből vásárolt ferrit gyürűim, Al 1600 vagy 2000 már nem emlékszem a pontos értékre, de biztos, hogy ferritek.
Szkóppal meg kell nézni a jelalakokat. Ha szép szögletes és a holt időket is átviszi akkor jó lehet.
A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2016
Bocsi, hogy bele vaúzok, de én a gate trafónál a nagy hurkokat kivenném. A lehető legrövidebb áramutakra kell törekedni a zavarok minimalizálása miatt. Amúgy szépek a paneljeid.
A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2016
Sziasztok!
Felteszek néhány képet, amin láthatóak az eddig elkészült dolgok, illetve fűzök hozzá néhány sort is, később hátha jól jön valakinek, vagy épp most nekem, mert szóltok, hogy így nem lesz jó. Nagy nehezen sikerült összetaposni a trafót... Végül nem foglalkoztam a primerek sorba- kötésének kérdésével, összecsiszoltam és ragasztottam a két csévetestet. Korábbi tesztelések alapján a vas egész jól bírta a kiképzést 55kHz-en. A primer 23 menet lett, két sor tele tekercselve. A primerhez a vezeték ~220 szál 0.15-ös és 0.12-es szigetelt rézdrótból készült. Eredetileg 0.35-össel készült, de már elkészítés után számoltam, hogy rövid lesz, így az megmarad másra. A pászmát teflonszalaggal tekertem be. A primer- szekunder közötti szigeteléssel kicsit bajban voltam, hogy mi is lenne jó. Végül amit NYÁK- készítéshez használok tintasugaras írásvetítő fóliát, abból kapott két réteget. Piezo- gyújtóval teszteltem egy rétegben és nem húzott át. A szekunder 2x3 menet lett, a sodrat ~1200 szálból készült. Fele 0.12-es szigetelt vezetékből, a maradék pedig ettől picit vastagabb és vékonyabb felhasználásával. Ezután kapott egy zsugorcső burkolatot. A deszkamodell képen egy trafó terhelésével, illetve a kapcsolóelemek melegedésével foglalkoztam. Kb 250W teljesítmény mehetett át a magon, érezhetően nem melegedett, az IGBT híd hűtés nélkül annál inkább. A diódák szigetelés nélkül vannak az alulapra csavarozva. Rögzítés előtt mind a diódák és az alu síkra lett csiszolva, majd kis polírozást is kaptak. Két diódát hátuknál összeillesztve át lehet látni köztük, ezért bíbelődtem ezzel ennyit. A panelekről nem sok mondanivalóm van. Igaz, nem látszik, de az erősáramú sávok szélesek, illetve 2.5mm2-es tömör rézdrót van ráforrasztva. Hátravan még a fojtó, illetve a kiegészítő áramkörök elkészítése. Eddig egy 2x32Vac trafóról próbálgattam, ezután egy 1.5kVA-es 2x42Vac trafóról fogom, ha ezen is úgy megy minden, ahogy kell, akkor egy leválasztótrafós teszt után megy majd direktbe.
Üdv!
A panelek tényleg mutatósak , szépen megcsináltam őket! Egyébként meg , említetted a hurkokat, ahhoz képest tökéletesen üzemképes , a feszültségek sem ingadoznak, a hurkok ellenére fix 5,2 -5,3 volt! Egyedül az antisticket nem tudtam tesztelni, pedig szeretném külön is működésre bírni ! Hogyan kezdjek hozzá? Azt gondolom hogy tápra kell kötni. Ugye? Azután pedig nem tudom
Még egy apróság amit írtam, nem tudom láttad e a kérdéseimet.
A főtrafó magja egy 55cm tv ferritmagja , amiből állítólag nagy wattok , és amperek vehetők ki . Mi igaz ebből , remélem nem lesz gond ebből! A mag méretei ::. 45mm magas , felülről 55mm , alulról 75mm. Szerinted összehozható a dolog? jah és mindössze csak egy pár igbt-m volt itthon , nagy baj lesz ha csak 2 igbt-vel indítom? Sajna sok idő mire rendelnének másik kettőt! Az igbt-k neve pedig:.. IRG4PC40W
Természetesen van rá mód.Kell egy állítható kimenő feszültségű tápegység,legalább 24V tudjon,az áram elhanyagolható.Ezt kötöd polaritás helyesen a leragadás védő áramkör főtrafóról jövő vezetékeire,az áramkör másik részének adsz 12V feszültséget.Az állítható táp kimenő feszültségét mondjuk 24V-ról (lehet akár 50V is,de nem muszáj) csökkented szépen lassan,kb. 18V körül fog a led kigyuladni (ez lesz majd a tiltás),ha tovább csökkented a feszültséget a led továbbra is világítani fog.Most emeld a feszültséget lassan és látod majd,hogy 18V fölött elalszik a led és úgy is marad (most engedélyezett a gép működése). Ami kritikus az az 1,2k ellenállás,ha elektróda leragadás után tiltva maradna a gép (világít a led,nem lehet hegeszteni) akkor növelni kell ezt az ellenállást mondjuk 1,3k értékre,egészen addig amíg a gép újra tud indulni.Ha viszont simán újra indul az 1,2k ellenállással,de nem tilt le,akkor kicsit csökkenteni kell.Van akinek 1k ellenállással tilt és simán újra is indul.A ferritedhez nem tudok érdemben hozzászólni.
A paneljaid tetszetősek,de sajnos nincs energiám az átnézésre.
Valamit még szeretnék tanácsolni,ha szabad. Tudom,hisz én is átéltem Tubi és a többi fórumtárssal együtt,nagy izgalomba vagy,szeretnél már túl lenni bizonyos dolgokon,várod az eredményt,csak már legyen meg stb. Óva intelek a sietségtől és ne légy türelmetlen,nem vezet jóra!!! Nézd át a panelokat alaposan,minden alkatrész beültetését ellenőrizd többször,megfelel e a rajznak.Amikor minden kész még mindig ellenőrizd előbb s csak utána adj feszültséget a készüléknek,sajnos még ekkor is beüthet valami krakk.Minden elektronika bombabiztos,amíg tápot nem kap.
Jó reggelt,
Légyszíves írd le konkétan, hogy Te melyik hegesztőt csinálod. Az erdgab féle Maci-t, vagy pedig a Ge Lee féle teljes hidat.
Teljes híd, Ge Lee és bistvan196700 nyomdokain.
Hű, hogy összevegyítettelek black1989-el. Elnézésedet kérem.
Szia! Még a kezdetek kezdetén annó én is próbálkoztam ilyen képcsőnyak ferrittel, hogy mekkora wattokat lehet belőle kiszedni nem tudom. Én elég hamar lemondtam róla a túl nagy méretei miatt. Viszont vannak akik ezzel készítettek invertert. http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1572751.html Én magam nem nagyon tudok róla mit mondani. Ha te ilyet használnál kikell próbálni. A ferrit keresztmetszetét próbáld meghatározni ebből már lehet menetszámokat számolni. Ha vissza olvasol sokszor lelett írva az élesztés menete (csökkentett feszültség, áramkorlát) stb. Valamint fogadd meg ERDGAB tanácsait és nem lesz semmi gond. Az egy pár igbt raktál be jó ez így. Addig ne is rakd be a többit amíg nem működik tökéletesen a szerkezet. Persze így csak kb fele árammal használhatod a masinát.
Úgy 60-70A-ig elég a maci félébe az 1-1db IGBT, ha sikerül valami combosabbat találni akkor 90-100A-ig is, a gyáriak zöme is annyival van szerelve. Annál a 90A-nél meg nem nagyon kell több a ház körüli hegesztési munkákhoz.
89-es vagyok, az igaz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |