Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Erősítőhöz való hangsugárzó védelem (koppanásgátló)
Témaindító: Thom, idő: Márc 14, 2006
Témakörök:
Ha nem tudod, győződj meg először róla, azután kérdezz.
Azt hogy tudom megnézni?
Trafó megtekerve, nem volt műgyantával kiöntve.
Ha a fedlap levétele után nem tudod megállapítani, hogy van e benne hangsugárzókat kapcsoló relé a kimenetén, akkor a hátoldalon típustábla megnéz, google-be bemásol, service manual utánaír, és a kapcsolási rajz alapján megállapít. Ha ehhez sem értünk, akkor legalább ide beírjuk a pontos típust, és itt majd valaki megkeresi helyettünk, és megmondja. Ekkor azonban felvetődik a kérdés, ha nincs benne, és építeni kell, van e elég tudásunk hozzá?
A kimenetek mellett van rögtön egy relé? Akkor van benne védelem ugye?
Miért? Áthoztad hozzám, hogy megnézzem, csak nem tudok róla?
Nálad van, te tudod végigkövetni a vezetősávokat, vezetékeket a kimenettől visszafelé. Ha a relé érintkezőire mennek, akkor nyilvánvalóan van valamiféle védelem benne..
Sziasztok!
Még mindig keresem ennek a kapcsolásnak az átméretezési magyarázatát. Ha tud valaki segiteni, azt megköszönném!
Hello! Én valahol leírtam egyszer néhány dolgot róla, keresd meg.
Szia! Kerestem már, de nem találom, pedig minden oldalt átböngésztem.
Megint megviccelt a kereső, de megtaláltam. Tudsz segiteni a pontos adatok kiszámitásában?
Magyarázatot kerestél nem? Akkor előbb talán el kellene olvasni..
El olvastam és számoltam is.
40.52 Finder relét használnék, ez van itthon. A tekercs ellenállása 900Ohm, benntartáshoz szükséges árama 0,027A. (A dokumentuma szerint.) Tehát elkezdtem kiszámolni R1 értékét, ami 0,93Ohm lett, tehát vagy 91R vagy 100R-es ellenállást kell használnom. A teljesitménye pedig 0,21W, de rakok 2W-osat, mivel 2 relé kell. Levezetve: Az erősitő tápfeszéből ki vonom a relé tekercsének a feszültségét, akkor marad 14V. Ez a 14V esik majd R1-es ellnálláson, és ehhez tartozik 15mA, amit ugye majd elfűt. I=14V/900Ohm= 0,015A= 15mA Re= U/I=14V/15mA = 0,93 Ohm (100R) P= U*I= 14V*0,015A=0,21W Ha jól számoltam. De mivel nekem 2 relét kell alkalmaznom, igy mennyivel módosul az ellenállások értéke? Megjegyzem, hogy D9-R17 nem kerül beültetésre, a Clip áramkörön még gondolkodom.
Hello! Csak nem írtad, hogy mekkora a relé feszültsége. De gyanítom, hogy 24V. De nem a "benntartáshoz szükséges áram kell", hanem a névleges áram. (Bár szerintem Te azt is írtad.)
És a tápfeszültséged ezek szerint 38V. Ha két 24V-os relét használsz, akkor azokat párhuzamosan fogod kötni. Így az áram megkétszereződik. Vagy is 54mA-al kell számolni. Így 260ohm jön ki, a teljesítménye pedig 756mW. Vagy is a 0,9W-os is elbírná, de a 2W-os a jó választás.
Szia! Köszönöm a kijavitást! Akkor már csak a kapcsolás Clip részét kell módositanom, mert aludtam rá egyet, és ugy döntöttem beültetem azt is. Ahhoz nincs véletlen valami táblázat? Vagy egyezik Reloop kolega áramkörével?
A Clip áramkör működési pontja attól függ mikor torzít az erősítőd. Vagy is mikor közelíti meg a tápfeszültséget annyira a kimeneti feszültség, hogy már torzít a végfok. Ezt igazán csak egy szkópos méréssel lehetne eldönteni valamilyen végfok esetén.
De a Led akkor jelez, mikor a T6 lezár. Ez kb. 600mV bázis-emitter feszültség környékén van. Ez a feszültség jelenik meg az R13-on. Az R16 és R13 feszültségosztót alkot. Ahol az Ube=1+(R16/R13)*Uki=1+(27k/2.2k)*0,6V=7,8V Vagy is ha a C4-en ennél kisebb feszültség jelenik meg, akkor jelez a Clip. Avagy ha kb. 8V-ra megközelíti a végfok a tápot, akkor jelez az áramkör. A tranyót az R12 tartja nyitva, és a kimenet a diódán keresztül zárja le. Hogy működjön is a dolog, az R12-nek a C4 kondin nagyobb feszültséget kell előállítani, mint a 8V. Ekkor az R12/R16 alkot feszültségosztót, (R13-at ekkor el lehet hanyagolni, mert azon a bázis-emitter feszültségnél nem lesz nagyobb feszültség sosem.)
Sziasztok!
Megépitettem ezt a kapcsolást. A tápfeszt csökkentenem kellett 36,5V-ra, igy R1 240R lett. Továbbá a nehézkes anyagbeszerzés miatt bizonyos alkatrészek helyett a legközelebbieket épitettem be amiket itthon találtam, ez is néhány ellenállás. - A hibák a következőek: A Protect LED folyamatosan világit, de ha a relé be van húzva akkor halványabban, majd mikor DC hibára elejt a relé, akkor a fénye erősebb. A hozzá tartozó ellenállás R5=1,5k. - Az áramkör kondenzátorai 50V-osak (nem volt kissebb itthon), mindenhol a feltüntetett értékkel rendelkeznek. - A kapcsolásban szereplő relék működése is változó, mert van amikor nagyon lassan húznak be, van amikor hirtelen. Az elejtéssel nincs probléma, ahogy kikapcsolom a berendezést egyből elejtenek a relék. A CLIP ledet még nem tudtam tesztelni, de az még jelenleg nem olyan fontos. - Mivel nem volt 18k-s ellenállásom, igy R9 nálam 2db 10k-s sorba kötve. Továbbá beiktattam egy plusz diódát is a CLIP áramkörhöz. A rajzon nincs jelölve, de relékhez védő diódák vannak forrasztva. Ha valaki tudna segiteni a hibák azonositásában, azt megköszönném. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
Sziasztok!
Megépítettem a skory féle koppanásgátlót kétszer is. Először 2x18V-ra az tökéletesen teszi a dolgát elsőre is. Másodjára 2x40V-ra. Ez viszont valamiért nem akar működni. Első bekapcsoláskor a relé ki be kapcsolt, ez a jelenség k.b. 15másodperc után megszűnt azóta semmit nem csinál. Okozhatja hogy nem megfelelő a zpy... zener (Z2) feszültsége?
Annyi történt még, hogy tovább bekapcsolva hagytam a koppanásgátlót, hogy méregessek, hol akad el a dolog, és k.b fél perc után ismét elkezdte. Okozhatja ezt az a tény, hogy nem volt csak 75V-os zenerem ami az 50V-os tápfeszhez jó. Úgy gondolom az 58V-62V-os zener kellene bele.
Nem ismerem a,, skory " féle kopp gátlot de javaslom probáld ki a upc1237 es félét. Az megy akár 80v ról is
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
Közben átnéztem tüzetesen a kapcsolást, minden alkatrészt, forrasztásokat majd ezek után ujra teszteltem... Most ott tartok, hogy a relék már meg sem akarnak húzni DC feszültség rákapcsolásakor, ha meghúznak, akkor bizony elengedni nem akarnak... Kezdek elkeseredni.
Nem akarok már építgetni, ezt szeretném valahogy helyre hozni. De ha nem lesz más megoldás akkor, építek egy újat.
Probléma megoldva. Úgy ahogy sejtettem a zener volt túl nagy. 62V-os zener a +-40V-ra tökéletes.
Szia! A T1 nem nyit ki rendesen, valószínűleg kevés a bázisárama. Mérd meg a kollektor feszültségét testhez képest behúzott relé állapotnál. Ha 1V-nál nagyobb, csökkentsd felével-harmadával az R7, R9 értékét. A C2 legyen egészséges példány, mert egy bontott megtréfálhat a szivárgó-áramával.
Szia!
Valamit nagyon benézhettem, mert T1 collektorának feszültsége testhez képest 14V és lassan növekszik... A C2 teljesen új alkatrész. Már meg sem akar húzni a relé. Nem tudom mi lelte. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
Semmi gond, kérünk szépen fotókat a panel mindkét oldaláról és kiértékeljük.
Szóval. R7-et kicseréltem 4,7k-ra, R9-et pedig 10K-ra. Igy T1 kollektorán a feszültség GND-hez képest 0,8V. Nagyon gyorsan behúznak a relék, és ahogy megszűnik a váltófesz el is engednek.
Viszont a DC feszültségre történő leoldás nem stimmel...
A fel-harmada csökkentés az R7 esetén 27k-33k értéket jelent. Amúgy a 4k7 esetén is aggasztóan magas a T1 kollektor feszültség, remélem a képes segítenek feltárni a hibát.
Képpel jelenleg nem tudok szolgálni mert vicces de nincs itthon fényképezésre alkalmas telefon - az enyém szervizben van, a többiek meg nincsenek itthon.
R7-et kicsréltem 27k-ra, R9 maradt változatlanul. T1 kollektorának értéke jelenleg 1,7V. R9-et kicseréltem 4,7K-ra igy a kollektor érték 0,2V lett. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
Lehet valami kellemetlen szivárgás a NYÁK-on, túl alacsony T1 béta, vagy a T1 emitter-kollektor lábai felcserélődtek, esetleg olyasmi amire rutinból nem gondol az ember, de megtekintve kiszúrható.
A jelenlegi felállás szerint R7=27k , R9=4,7k. A relé behúzásának ideje 3-4mp. Igy elméletileg jó. A tranzisztorokat cseréltem, ugyan az az érték mérhető, tehát 0,2V a T1 kollektor lábán.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |