Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Atx tápot át lehet úgy alakítani, csak egy graetz-hidat kell csinálni schottky diódákból a szekunder oldalra. Variálni kell a visszacsatoláson is.
A topic képei közt találsz ilyet. Van bennük áramgenerátoros mód is, ami kell a lednek. A laptop táp egy kicsit bonyolultabb szokott lenni.
Megnézem majd, köszi!
Nem kell áramgenerátorosnak lennie, az lesz hozzá külön, mert a LED vezérelve is lesz. Ha mondjuk 35V kell nekem( kb. 33V-on nyit a led, elég az a +2V, legalább nem fűt az áramgenya) megoldható, hogy valahol 25V körül vegyek le? Ez a piros szín miatt kellene, kb egy 10 V-al alacsonyabb a nyitófeszültsége.
Előszor is keress egy tápot TL494 vagy KA7500 IC-vel (régebbi 200-300W-os)
Rászántam egy kis időt, és megrajzoltam neked. Ha nagyobbra cseréled a 22k-s potit, akkor nagyobb feszültséget is fog tudni.
Nagyon szépen köszönöm, elkezdek vadászni tápra!
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni, hogy milyen ellenállás értékeket kellene használni a TL494 szabályzókörében, hogy 10-töl 20V-ig lehessen szabályozni a kimeneti feszültséget? Itt a lényeg az lenne, hogy 10V alá ne mehessen az érték. Jelenleg ott tartok, hogy a visszacsatolást átkötöttem a 12V-ra így tudom szabályozni 24V-ig, de a 2. lábra kötöttem egy potit, de nem úgy működik a dolog ahogy kellene.
Szia!
A 2. lábat hagyd békén! Pontosabban fogalmazva: oda állíts be egy fix referencia feszültséget. A gyakorlatban általában 2,5 V szokott lenni. Csináltam egy vázlatot. Az első rész a szabályozás vázlatos elvét mutatja. A második a konkrét javaslatomat. Ha a potenciométer csúszkáján előálló feszültséget az R1-R2 osztóval hozzávetőlegesen 10 voltra méretezzük, akkor a kimeneten a P1-R5 osztóval 10 és 20 V között lesz szabályozható a feszültség.
Szia!
Sajnos, csak most jutottam oda, hogy kipróbáljam amit írtál. Noss összeraktam a javasolt kapcsolást, és íme a tapasztalataim: 1. a potit tekerve (max/min állásig) 23,3V-tól 25,4V-ig tudom a feszt állítani terheletlen állapotban. 2. ha rakok rá egy minimális terhelést (470mA) akkor meglepően elkezd csökkenni a feszültség. 23,3V visszaesik 22,8V-ra 25,5V visszaesik 24,1V-ra 2. láb mérve 2,5V 1. láb 0,8V és 2,5V között szabályozható. Értékek az általad megadottak. Van valami elképzelésed, miért nem lehet 10V-ig lemenni a feszültséggel, továbbá miért esik ekkorát a kimeneti feszültség?
A számítás menete jó. Persze a gyakorlatban figyelemmel kell lenni néhány tényezőre. Az alkatrész értékek szórására, a bemenetek terhelésére stb.
A gyakorlatban is leellenőriztem. Beáldoztam egy "Vargáné és társát". Kiiktatva a 4. kivezetésen a védelem felőli diódát és az 1. lábra a javasolt 3,3 kΩ, illetve 10kΩ-ból elkészítve a feszültségosztót a kimeneten 9,87V állt be. Megkettőzve a 10kΩ-ot a kimeneten 19,3 V jelent meg. (Az ellenállások 20% tűrésűek.) Jól működő áramkörnél az IC 1. kivezetésén a 2. láb referenciafeszültségével megegyező feszültségértéknek kell beállnia. Konyhanyelven mondva a tápegység "igyekszik" egyfajta egyensúlyt beállítani az IC 1. és 2. lábain. Ha az 1. lábon a referenciától alacsonyabb a feszültség, az IC növeli a kimeneteket meghajtó PWM jel kitöltési tényezőjét. Ha magasabb a feszültség a referenciától, csökkenti a kitöltést. Azt kellene kiderítened, az a 0,8V miért nem emelkedik 2,5V-ra. Az 1. láb nem terhelheti ennyire! Lesz ott még valamilyen bibi! Nem számoltam utána, de ha a kimeneten 23-25V feszültség van, az 1. lábon 4-5 V, vagy még magasabb feszültség jelenne meg!
Sziasztok !
PC táp átalakítást csináltam CHIRIO olasz oldal alapján. Az élesztés és a teszt sikeres is, viszont az "áramlimit" nem lehet a megadott mértékig csökkenteni. Az érdekesség még, hogy az áram poti rövid-zár állapotában csökken az áram, de csak amperes (konkrét adatom nincs) nagyságrendig. Valamit hibáztam, vagy melyik ellenálláson kell módosítanom ?
Szia ! Ha így csináltad meg, működnie kell. Nekem működik. Mit hívsz áram poti rövidzárnak ? A poti csúszkán(a 4.7K ellenállásnál) amekkora feszültség van, az ic 7-es (gnd)lábhoz képest, akkora feszültséget enged meg a söntön. A sönt ellenállásból vissza tudod számolni az áramot .(0.06R) Szóval, mérni kell !
Ok. majd mérek, de csak kedden lesz időm. A "rövidzár" alatt azt értem, mikor a rajz szerint a csúszka az alsó állásban van. A másik gondom, hogy a söntöt nem tudtam pontosan megmérni.
Ok, megvan a hiba, én bakiztam. Elméreteztem a söntöt, egy nagyságrenddel kisebb lett (0.006) Köszi az infót, nekem új volt, mert nem tudtam, hogy hogyan működik az áram szbályozása.
Örülök, hogy összejött. Még frissek voltak az emlékeim, mert a fiamnak csináltam így akksitöltőt. Az ebay-es digitális V-A mérőt tettem bele és annak a beépített söntjét (10 A) használam fel én is, az áram visszacsatoló jelforrásként.
Hű, ez megint csak jó ötlet ! Nekem is van olyan műszerem. De annak ugye külön - független -tápfesz kell ?
Mégsem jó...A műszer söntjét 0.25 ohmnak mérem. Akkor 10 A-nél 2.5 V esik rajta ?
És az még hagyján, de csak töredékét mutatja a terhelésen átfolyó tényleges áramerősségnek. Légy szíves segíts, hogyan kell beállítani. Köszi !
Hello! Az, hogy Te annyinak méred, még ne biztos hogy annyi. Szerintem a mérőzsinórt és átmeneti ellenállását mérted. 10A 2,5V= 25W
Köszi, igen, igazad van. A tényleges értéke 0.03 ohm ! (1.2 A terhelésen 0.035 V esik a söntön) Úgy látszik ez a nagy forróság megártott, nem szabad ma már semmit se csinálnom... Most már csak majd az kell elérnem, hogy az ilyen műszer árammérő része is azt mutassa. (mert most nagyságrendekkel kevesebbet mutat) Két kis trimmer van rajta, az egyikkel a feszültséget lehet korrigálni, a másik látszólag semmit se csinál...
A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2016
Ha az ebay-es, 100V, 10A-es digit műszerről beszélünk, amit használtam, akkor nem lehet ennyi ohm, mert az árammérés söntje kb. 2mm-es, alacsony U alakban hajlított huzal, max. ~30mm hosszú, ami analóg ic. bemenetére megy erősítés céljából. Emlékem szerint ~ 30mV-ot mértem rajta 10A-nál.Én olyat vettem ami a saját tápját méri (3 vékony vezetékes) ,5 V-nál már működik, max. 30V-ig. Felette, a tápot (max.30V) neked kell előállítani értelem szerűen és a gnd ágba kell kötni a 2 vastag árammérőjű huzalt.
Ilyet használtam: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2016
Nos, nem tudom, mert nagyobb terhelést nem tudtam tegnap rátenni. Az biztos, hogy a 10 A-es négyzet van kipipálva az adatlapján. Az 1.2 A-es terhelésnél viszont még nem mutatott semmit. Ezen a terhelésen 35 mV volt a söntön ami biztos, hogy jó mert pontos műszerrel mértem.(Fluke) Majd hétvégén folytatom, csak azt nem tudom, hogy mit kezdek vele rajz hiányában.
Szia! Bocs, hogy beleszólok, ilyesmi rajzot keresel?
Jaj, dehogy kell bocsánatot kérned ! Sőt én Köszönöm ezerrel ! Szóval máskor is nyugodtan "szóljál be"...
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2016
Sziasztok !
Még mindig Chirio szerinti átalakítás. Miért van az, hogy ha kézzel közelítek a fesz. szabályozó potméterhez, akkor a kimeneti feszültség azonnal felugrik ? Esetleg árnyékolt vezetékkel kell bekötni, vagy pedig más hibát vétettem ?
Nem árt árnyékolt kábel, de ha fémdobozba építed nem kötelező. És feltétlenül minél rövidebb legyen.
Árnyékolt vezeték kell. Ne kötegeld össze mással. Az árnyékolást az ic. lábhoz (7-es) közelre forraszd !
Köszi ! (Marcinak is) Van-e még más "kritikus" pont amire figyelni kell (elrendezés, kivitelezés stb.)?
A főtrafó környékét kerülje a vezeték. Az szépen meg tudja szórni. Azokat a vezetékeket is nagyívből kerülje, amin komolyabb áram folyik.
A minél rövidebbet úgy értettem, hogy légvonalba vidd, ha lehetséges. Ha a táp eredeti dobozát használod, akkor próbáld meg a 494-es IC felöli oldalra rakni a potit(és azt a felét előlapnak használni). Nekem sikerült egy kb. 15cm-es vezetékkel bekötnöm.
Ok, köszi a hasznos infókat !
Sziasztok! Az lenne a kérdésem, hogy egy átlagos pc táp ami tl494 el van felépítve, az milyen frekvencián működik? Hány kHz ?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |