Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
 
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   67 / 120
(#) Dante hozzászólása Aug 28, 2016 /
 
Sziasztok! Van egy ilyen 5V 2A micro USB-s kapcsolóüzemű dugasztápom, ami újabban (egyik napról a másikra) nem ad le elég áramot (nagyobb fogyasztású kütyü nem indul el róla, a telefon pedig egy nap alatt sem tölt fel). Szétszedve nem látok benne semmit púposnak, égettnek, kifolytnak vagy eldurranva (talán a tekercs adta meg magát), viszont mégis olyan szaga van, mint amiből kijött a füst. Lehet vagy érdemes ezzel szerintetek kezdeni valamit a javítását illetően vagy kuka?
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2016

DSC_0002.jpg
    
(#) zsoltee0001 válasza Dante hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Minden kapcsolóüzemű táppal érdemes foglalkozni, ne zavarjon a Pireuszi győzelem lehetősége, az motiváljon, hogy tanulhatsz belőle .
Az a primer oldali puffer elég furán áll, mennyire tölti fel? meg van benne a 320V körüli érték?
Szerintem ez az ic nem is tud akkora kraftot kiadni, hogy megpirítsa a tekercset.
Lehet, az én tapasztalatom a kevés, de még nem is találkoztam megégett trafóval kapcsolóüzemű tápoknál
Üdv
(#) Ge Lee válasza Dante hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Ha nincs ESR mérőd amivel végig tudnád mérni a kondikat, akkor én azt csinálnám hogy a D6 fölötti elkót (talán C2) mindenképpen kicserélném, meg végigmérném a diódákat. A C1-re meg forrasztanék párhuzamosan egy ugyanolyan feszültségűt de kisebb kapacitásút, és megnézném hogy úgy jó-e. Ha igen, akkor azt is cserélném.
Persze ha egyébként működik, azaz az IC jó.
(#) 13_Balu50 válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 28, 2016 /
 
Amennyiben a fentiek jók, akkor ott van még egy optocsatoló, ha jól látom.
(#) Dante válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Köszi az ötleteket, de sajnos nem sikerült megjavítani. ESR mérőn nincs, csak egy középkategóriás multiméterem. Időközben lemértem mit tud a táp, 200 mA-rel töltögeti a telefont, így gondolom az IC az csak jó. Egy USB ventilátornak viszont épp csak megrándulnak a lapátjai. A diódákat többször is végigmértem, csak az egyik irányba nyitnak és nem zárlatosak.
A primer oldali C1 elko csak azért áll furán, mert így tudták beleszuszakolni a házba. A 320V megvan benne. Párhuzamosan ráforrasztottam egy kisebb kapacitásút, de úgy sem lett jó. A C2 elko cseréje sem segített. Utolsó lehetőségként azt optocsatoló cseréjétől reméltem javulást, de nem lett jobb, igaz csak bontott alkatrészekből találtam megfelelőket.
Egyébként ezek vannak rajta konkrétan:
Reactor Micro RM6206
TF TL431
Orient 817C, amit csak ilyenre tudtam cserélni: EL 817
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) 13_Balu50 válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Akkor mi a probléma az a 200mA es töltés nagyjából megfelel annak amennyivel egy telefon aksiját tölteni kell. Az USB ventillátor nem mérvadó én kerülném,ott más probléma is lehet, pl :nem sima az egyenáram,hanem pulzál. Tegyél rá egy pillanatra egy 6V(10...15W)-os égőt és úgy mérd meg.
Ha fényesen világit még mérni se kell, mert annak kb 2A kell.
(#) Dante válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
A 200 mA biztos, hogy kevés töltőáramnak (majdnem le van merülve a telefon), mert egy teljes nap alatt is alig néhány %-ot töltött a telefonon. A mai okostelefonokhoz már 1-2A adaptereket adnak, gondolom szükség is van rá. Az 1500 mAh kapacitás körüli 18650 Li Ion akkuimat is 1A körül kezdi el tölteni a töltőm. Illetve az USB ventillátor (5V 1A) korábban üzemelt róla. Eredetileg egy Raspberry PI számítógéppel volt használatban, annál jelentkezett először a probléma, hogy mindössze felvillant az üzemi LED-je, de nem indult el.
Kipróbáltam amit javasoltál, bár csak egy hagyományos kerékpár első izzót találtam (6V 2.4W), de annak is csak egy mákszemnyi része izzott fel éppen, a mérés szerint 0.11A.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) 13_Balu50 válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Akkor csak gond van a táppal.Van még benne egy TO-92 tokozásű fekete alkatrész, ami lehet tranzisztor , fet, de akár egy 5v stab kocka.Kérdezném el tudod e olvasni mi van ráirva.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) Dante válasza 13_Balu50 hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Igen, ez áll rajta:
TF TL431 A818
Feszültség referencia, ezt az adatlapot találtam hozzá: Bővebben: Link
Annyira nem értek hozzá, hogy pontosan milyen szerepe van, de az 5V kimeneti fesz. az stimmel, ezért nem foglalkoztam vele különösebben.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
(#) 13_Balu50 válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Bocs, de nem tudom mi az , A818 az akár lehetett volna 2sa818. de igy tanácstalan vagyok.Okosabbak hátha tudják és segítenek.
(#) granpa válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Az referencia (ha a nevében 431 van, csak az). Méréssel egyszerűen meggyőződhetsz.
(#) Dante válasza granpa hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Lehet, mégis az lesz a probléma forrása, ugyanis a 6V-os izzós próbálgatásnál tűnt fel, hogy csak terhelés nélkül van meg az 5V feszültség, amint rákapcsoltam az izzót, leesett 0.5V-ra. Ugyanez lehet a helyzet a többi eszköznél is, ezért nem indulnak el róla. Holnap megnézem közelebbről ezt az IC-t. Bár nekem nincs bele másik, ilyen kisvárosban nincs elektro bolt, ha meg rendelek, akkor a posta miatt annyiért már mindegy és biztosabb is, ha inkább veszek egy új tápot helyben. Aztán majd ha rendelek mást vagy lesz bontott, visszatérek hozzá.
(#) granpa válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Ilyet szinte bármelyik elektronikus berendezésben, pl. tápegységek lelhetsz.
(#) erbe válasza Dante hozzászólására (») Aug 29, 2016 /
 
Biztos lehetsz benne, hogy nem a TL431 a hiba okozója. Ha terhelés nélkül megvan az 5 V, azt a TL431 biztosítja. Ha terhelésre eltűnik, az valahol előtte van.
Hever már a fiókban 3-4 távol-keleti tápegység, gugli számára is ismeretlen IC-vel. Terheletlenül éppenhogy lüktet a LED, terhelésre ütemesen változó kimenő feszültséget ad. Meg lehet rendelni az IC-t Ali Babától, csupán 0,98 $. Meg is érné, de min. 10 db-ot kell rendelni és ilyen IC-vel szerelt táppal az életben egyszer találkozik azt ember.
(#) Erick hozzászólása Aug 30, 2016 /
 
Sziasztok!

Egy kis segítségre volna szükségem. Egy kedves ismerősöm elektromos kerékpárjának töltője megszűnt tölteni az akkumulátort. A mellékelt képeke látható, hogy szemmel látható hibája nincs, de 230V-ra kapcsolva semmi nem történik, a sarokban található két színű led nem világít. A panelon található két IC (KA7500C és LM358) nem kapnak tápfeszültséget. Ha az LM358 tápfeszültség lábaira külső 12V-ot kapcsolok, a táp elindul, a led zölden világít, kimeneten 55V DC feszültség mérhető. Ha két sorba kapcsolt 24V-os izzót rákapcsolok, a feszültség lemegy 24V-ra, az izzók parázslanak, tehát a táp elvileg működik.... Viszont hálózati feszültségről lekapcsolva majd vissza újra csak akkor indul be a táp, ha 12V-ot kapcsolok az LM IC táplábaira. Milyen gondja lehet egy ilyen tápegységnek?

Köszönöm a segítséget előre is!
(#) latyakosa válasza Erick hozzászólására (») Aug 30, 2016 /
 
A kép pixelessége miatt nem látható, keresd meg a KA7500 12-s lábát (VCC) és kövesd végig a primer oldalon milyen előtét fokozatok adják az induláshoz a tápfeszültséget. Általában egy vagy több soros ellenállás, de előfordul félvezetős stabilizálás is.
(#) zsoltee0001 válasza Erick hozzászólására (») Aug 30, 2016 /
 
Szerintem sincs nagy baja, amit az előző hozzászóló is írt, ott kéne lennie egy 50V max 100µF kondinak, az ic tápjának, ezt kéne mérni és kideríteni, miért nincs fesz.
Üdv
(#) DmANn hozzászólása Aug 30, 2016 /
 
Sziasztok!

Szeretném a segítségeteket kérni egy nagyon érdekes probléma megoldásában.
Megépítettem egy 12V-os tápegységet, MP2359-ből.
http://www.monolithicpower.com/DesktopModules/DocumentManage/API/Do...id=269

Az adatlapon leírják, hogy 4.5V-24V-ig tart a bemeneti tartománya, illetőleg 26V az abszolút maximum bemenet.

Referenciarajzot építettem, ami az 1. oldalon található.
Az ellenállásaim 2K és 24K, ebből állítódik elő a 12V.

24V-os a bemenő táp, és összesen kb 10-15mA terhelést veszek le róla.


A hiba: konkrétan már 3 ilyen tápIC is elhalálozott, ami úgy történik, hogy a kimenete egy idő után nem 12V, hanem a bemenetre adott feszültség, tehát jelen esetben 24V lesz. Gyakorlatilag rövidre zárja a kimenetet a bemenettel. Holott van benne túláram védelem, és termikus shutdown is az adatlap szerint.

Gondoltam egyet, és a 24V helyett adtam neki csak 20V-ot, viszont ezzel is elhalálozott az IC.
Mi lehet a gond? Mit nézek el?
Másik érdekesség, hogy egy ideig (kb 2perc) tökéletesen beáll a 12V, csak utána történik valami.
A kimeneten nincs semmi, csak egy LED.

Dolgoztatok már ezzel az IC-vel?

Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2016
(#) ferci válasza DmANn hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Szia!
Azt nem írtad, milyen diódét raktál rá, mert a sémán csak egy 20 voltos szerepel, azt pedig kevesellem ide. Min. 40 voltos célszerű és szupergyors.
A fojtó minősége se mindegy, mert 1.4 MHz-re akármi nem jó.
Ha 2 percig bírja, tegyél a tetejére egy hőmérő IC-t és nézd fél percig, aztán stop.
(#) DmANn válasza ferci hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Szia, köszönöm!
A diódával nincs probléma, ilyen van rajta: http://lomex.hu/pdf/(yet)_ss24a.pdf
SS24, 2A 40V.
A fojtó pedig ez: http://lomex.hu/pdf/(tcl)_pcd_serie.pdf
4.7uHy 5.8x4.9mm 20% 0.035R PCD0504MT4R7

Ami nagyon érdekes, hogy ugyanezen a bemeneten van egy másik, ezzel teljesen megegyező kapcsolás, ami 5V-ot állít elő, és az nem hal meg. (már hónapok óta megy, csak eddig a 12V nem kellett, azért nem vettem észre).

Viszont most az jutott eszembe, hogy igazán nagy terhelés nincs ezen a 12V-on, mert összesen egy 1k-s ellenállás van rajta. Reléket fogok vele kapcsolni, szóval az idő túlnyomó részében szinte "no load" lesz rajta. Szerinted ez okozhatja a halálát? (Az 5V-oson van mikorvezérlő, tehát konstans terhelve van).
A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2016
(#) Skori válasza Erick hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Ha elveszed a 12V-os külső tápot, akkor leáll a tápegység, vagy addig működik amíg ki nem kapcsolod? Érdemes lenne az IC-k tápján levő elkót kicserélni (22....220µF körüli 16...25V-os kondit keress a panelen) ez filléres dolog, és van esély, hogy megjavul. Előfordulhat, hogy a panelen vannak további alkatrészek ennek a segédtápnak az előállítására ezt is ellenőrizni kellene.
Nem szép megoldás, de ha másképp nem megy akkor akár a külső segédtáp is beépíthető fixre.
(#) ferci válasza DmANn hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Próbáld meg a FB lábra menő osztót módosítani fokozatosan, 6-7-8-9-10-11-12 kimenő feszre.
Mást messzről nehéz mondani.
Terhelést pedig vmi közepest tegyél rá, amit nyugodtan elbír az ic.
(#) Dante hozzászólása Aug 31, 2016 /
 
A múltkori sztorim után találtam még két USB-s hálózati adaptert félretéve. Ezek rendben működnek, viszont ciripelnek és túl jó a hallásom, ha csend van körülöttem, olyankor igencsak zavaróak (pont elég, hogy a laptop és a tápja is sípol, de azok nem legalább ennyire). Nem rögtön kezdik ahogy bedugom őket a konnektorba (vagy csak nem vártam velük elég sokáig), hanem amikor megkapják a terhelést, akkor is mintha a terhelés függvényében változva fütyörésznének.
Lehet ez ellen tenni valamit? Nem igazán találtam visszamenőlegesen erre megoldást. Régen csendben voltak, ezért a tekercs melletti elko cseréjére gondoltam (feltételezem a tekercsből jön a hang), ha az számítana valamit és ha lesz ilyen viszonylag kis kapacitásúm.
A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2016
(#) Erick válasza Skori hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Szia! Amíg ki nem húzom a hálózati dugaljból, addig működik is. Két 24V-os sorba kötött izzót hajt kb. fél fénnyel, kimeneti feszültség 55V-ról 24-re esik le, gondolom ez más sok terhelés neki.
(#) latyakosa válasza Erick hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Jobb minőségű képet tudsz lőni az áramkörről ?
(#) zsoltee0001 válasza Dante hozzászólására (») Aug 31, 2016 / 1
 
Pár napja volt nálam egy ismerősöm digitális képnézegetője, mert sistergett.
Azt hittem valahol áthúz a nagyfesz, mire rájöttem, hogy egy kis hangszóró sistergett, mert, hogy zenét is le tud játszani. Kiderült, hogy az inverterbe lévő 220µF kondi értéke leesett 40µF körülire... ennyin múlik.
(#) Erick válasza latyakosa hozzászólására (») Aug 31, 2016 /
 
Holnap megpróbálok csinálni majd pár jobb képet.
(#) 13_Balu50 válasza Dante hozzászólására (») Szept 1, 2016 / 1
 
Mint korábban is tanácsolták, ha kihívásnak tekinted és végére akarsz járni, cserélj ki minden alkatrészt egyesével, amikor megjavul az volt a ludas . A javasolt sorrend, a meghibásodás valószínűsége szerint, kondenzátorok, diódák, ellenállások, IC-k, tekercsek . Ilyen kevés alkatrészből álló nyák esetében ez is lehet megoldás. Egyébként ki forrasztás nélkül, a hálózatra kapcsolás nélkül meg tudod mérni a diódákat, az ellenállásokat, és ESR mérővel a kondenzátorokat, induktivitásokat is. Az IC-k az már más tészta, de ha megvan a kimenő feszültség én se hiszem, hogy azzal lenne gond.
(#) DmANn válasza ferci hozzászólására (») Szept 1, 2016 /
 
Szia, koszi.

Igazabol az a kerdes, hogy hibas-e a koncepciom.
Az IC adatlap szerint 4.5-24 ig fogad bemenetet, es 0.81-15 ig eloallit max 1.2A-rel.

Viszont nekem a masik irany a kerdesem, hogy okozhat-e halalt, ha nem teszek ra terhelest egyaltalan.
Nem szivesen terveznek muterhelest kore.
(#) ferci válasza DmANn hozzászólására (») Szept 1, 2016 /
 
Mivel nincs ilyen ic-m, kipróbálni sem tudom.
Azt vedd figyelembe, hogy az átalakítás hatásfoka függ a terhelő áramtől is.
Terhelést legalább a tesztek idejére tegyél rá, párszáz mA-t. Nem kell különös tervezés oda.
Azért kell jópár be-és kimenő fesz verzióval kipróbálnod, hogy tudd, mire kényes, ha egyáltalán az-e a minősége, amit az adatlap ír.
Ha az applikáció szerint rakod össze ( nyák ), menni kéne neki rendesen.
2 perc alatt pedig meg tud főni, ha nem tetszik neki vmi és figyelsz oda.
Azt nem tudom megmondani, hogy a lomexes fojtó jó-e 1.4 MHz-en. Gondolom, az ajánlottakat pedig nem tudod megszerezni.
Következő: »»   67 / 120
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem