Fórum témák
» Több friss téma |
Még annyi lenne a kérdésem, hogy ilyen 15lábas Ic-t lehet-e tesztelni hogy jó-e(én dióda mérővel gondoltam letesztelni), mert van belőle és nem mindeggyik szól, de az élesztés alatt jó volt, ezallatt azt értem nem gyulladt ki a lámpa, a kimenő egyenfesz pedig kisebb volt 200mV-nál, csak nem szólt.
A diódavizsgáló durva zárlaton kívül nem ad tájékoztatást a működőképességről, de könnyen összedobható egy lemezfoglaltos tesztpanel.
Értem, akkor hagyom az egészet, Gondolom ha nem, szol akkor ugy is rossz. Ha elkuldened a kapcsolást vagy a nyákot akkor lehet hogy megcsinálom-amúgy ez csak egy teszter lenne, és akkor hogyan kell alkalmazni?
Bármely TDA7294 panel alkalmas, csak a DIL 16 foglalatot kell kissé átalakítva beforrasztani. A tényleges működést vizsgálhatod (persze mérsékelt teljesítményen) az IC lábak forrasztgatása nélkül.
Nekem is igy van megoldva, csak stabilitas szempontjabol nem a legjobb. Amúgy amelyik tda7294 nem szólal meg az már kuka?
![]()
A lábakról természetesen le kell szívni az ónt, akkor stabilan érintkezik a lemezes foglaltban.
A hibás IC nem javítható.
Legutóbb itt hagytam abba. Viszont nem került kipróbálásra, ma vettem elő ismét, de nem működik. Egy-egy 24V izzó van az egyen fesz táp ágban, és mikor feszültség alá helyezem az erősítőt, nem villannak fel, és a fesz sem esik. Melegedés nem tapasztalható. Az átalakítás előtt működött, erről írtam is korábban.
Kérdéseim a következől: a, A bekeretezett rész mennyire szükséges egység a működés szempontjából? Ha jól emlékszek, szimmetrikus bemeneti jel fogadására szolgál. A StBy-nak van benne része? b, Az a kérdéshez kapcsolódik. Mi lenne ha bekeretezett rész eltávolításra kerülne? (most hagyjuk ennek okainak, ésszerűségének firtatását!)Elvileg működnie kellene úgy is, a hisz műveleti erősítőt kivéve már üzemeltettem. c, A b és a kérdéssel is összefügg. Az átkötés c. képen látható ellenállások részei a StBy áramkörnek? A topológiából ítélve, -mert ott a StBy dióda is- az a kis sárga fólia kondik előtt lévő ellenállások. A piros vonallal jelölt árkötés nincs mosta z áramkörben. Ez nélkül az átkötés nélkül nem kapcsol be? Ezen a panelen ugye az egyessített MUTE StBy van, nem a gyári kapcsolás szerinti. Hogyan tudom leellenőrizni IC csere nélkül, hogy él-e az IC? A 24V mignon menetes izzónak lehet olyan belső ellenállása, hogy ne tudjon kellő áramot felvenni az erősítő? (Gondolatom szerint nem.) A zénereket kiemelve sem volt hajlandó megszólalni, de a soros izzók az áramkörben vannak továbbra is. Régen foglalkoztam már ezzel az áramkörrel, az a rajz sincs meg már, ami az eltéréseket jelöli a gyári kapcsoláshoz képest.
Szia! Rajzok.
A Mute pontot kösd 100k ellenálláson keresztül a pozitív tápra!
Köszönöm!
![]() Jé, megvannak a rajzok! ![]() Na majd átbogarászom a rajzot.
Szia! Beépítheted nyugodtan, de előtte tisztázd a TDA7296 mitől ment tönkre!
Ha az egyik oldal csak csúnyán torzítva szól, akár hogy forgatom a bemenetelt és a két hangdobozt, de az az oldal elég recsegve szól. Okozhatja az, hogy az egyik IC félig elhalódott? Hallgatás közben mozgattam és elég gányul van a kimeneti csatlakozó megoldva, előfordulhat, hogy összezárt.
Szia! A kevés ideig tartó zárlatot el szokta viselni. IC csere előtt nézd át a forrasztásokat és a vezetősávokat, hátha abban tett kárt a zárlati áram.
Rendben. Azért kérdeztem rá, mielőtt pákát ragadok, mert öltem már le ilyen IC-ét, és az biza elnémult mindörökre...
![]() Banándugós a kimenet, de mint írtam, elég vacak megoldású, abszolút ideiglenes, és elég közel is vannak egymáshoz, ezért átlósan betekertem szigetelőszalaggal a dugók végét, hogy ne érjenek össze. De mégis összeérhetett. A panelt kibontottam, teljesen pépnek látszik! Lehet a komplementer FET egyik fele szállt el a tokban, mert a teljesítménye meg van, csak olyan mintha nem lenne elég a tápfesz. Szkópom sajna nincs, most jó volna egy olyan kínai vacak panelműszer, hogy jelalakot nézzek.
Ezek alapján feltételezhető, hogy az IC-tokban keresendő a hiba.
A dugókra zsugorcsövet ajánlok, bármi legyen is a jövőbeni felhasználásuk.
Nos, gyanítom én is.
![]() A dugók bár klasszak, csicsásak, praktikusak, de hanyagolni fogom, és ezen a minőségi szinten tökéletes a csiptetős csalakozó is. Ezek egy rca ajzat helyére lettek berakva, kemény gumi bakra, de nem túl stabil így sem. Valami viszont nem hagy nyugodni. Nem adja le a 70W-ott szerintem. Nincs hangerő szabályzója, mobilról és PC- ről vezérelem ki. Youtoobon akár maxig felhúzható, nem tozít. Petsze ez jelszint kérdés. És ebből adódik a kérdésem, mekkora feszültséggel vezérelhető ki ez az IC? Bőven elviselnek ezek az IC-ék már 1-1,5V vezérlő feszt, nem? Most U^=62V terhelten. Jó nagy bordán vannak az IC-ék.
A panelen R3 és R4 pozíciószámú ellenállásokra forrassz rá párhuzamosan 1k ellenállást, ettől megnő az érzékenység.
Szuper!
![]() Nincs előttem a rajz, de nevezett ellenállások véletlenül nem az erősítést beállító, bemeneteli és visszacsatoló ellenállás? *Egy közösségi megjegyzés a sorok (hsz-ek) közé, az erősítővel most ismerkedőknek. Frenetikus dinamikája van! Harmad ízben kerülök vele kapcsolatba. Nem finnyás, nem válogatós, szeret minden féle zenét, de az akkusztikusakat imádja! Dorombol, akár egy kiscica, brummog, mint egy grizli, és csicsereg, mint egy pacsirta. Egy a lényeg, gyári, vagy gondosan méretezett DIY dobozzal szóljon. Én anno elméreteztem egy dobozt, duplája volt a szükséges térfogatnak, de kellő teljesítményen mégis meg volt a dinamika. Méltatlanul alábecsűlt erősítő... A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2016
Nem kell a rajz itt látszanak az említett ellenállások. Természetes, hogy a visszacsatoló ágban vannak.
Ja, jólvan!
![]() ![]()
Sziasztok! Forrasztó pákával meg lehet ölni az IC-t? Egyik panelbe beforrasztattam de figyelmetlenségből nem raktam hűtőbordára, a forrasztás után nem letehet megfogni az IC-t olyan forróvolt.
Szia! 150°C-ig bírja, nem biztos, hogy annyira felmelegedett. Ki kell próbálni az élesztés szabályai szerint.
Már kipróbáltam azt hiszem kuka mind a kettő. A primer ágba iktattam egy 60 wattos izzót. A két panel párhuzamosan volt kötve a szűrő panelra amin (2x18000 mF kondi van plusz a két ágon LED). Indítás után az égő fel gyalut és úgy is marat. Kihúztam a konnektorból és a negatív ágon a LED máris elaludt, a pozitív ágon LED egy 15-ms ig világítót. Innen már gondoltam kuka mind kettő a fél táp miatt. Rámartam a arra a panelra amelyiken felfőztem az IC-t és a negatív ága zárlatos volt.
R3/R4 a két oldal bemenő ellenállása. Az adatlapon 680 Ohm volna, de a panelen 1k van. Így kb. éppen a fele az erősítése az eredetinek. Viszont ha paralell kap egy ikertesót, akkor úgy már megduplázódik az erősítés! Sokallom.
Az adatlapi ellenállás 680 Ohm. Közel van a javasolt eredő 500 Ohmhoz, de az a +200 Ohm mégis +20x erősítést ad a jelenlegihez. Túlérzékennyé válhat így meg. Van készleten ellenállásom, tartom magam az adatlapihoz. Szegény trafóm így is elég melegecske. A felállás a következő: Jelenlegi felállás: 22k/1k Au=23 Adatlapi felállás: 22k/680 Ohm Au=33 Javasolt felállás: 22k/500 Ohm Au=45 Mobiltelefonok fejhallgató kimenetéhez javasolnám ezt a nagy erősítést, vagy más kis jelszintű kimenetelhez. Akár a panelről kivezetve, lehetne egy külön erősítési szint beállító kapcsolót beépíteni, ha igény van rá. Őszintén szólva látok rá rációt, a mi technikai felhozatal mellett, mikor kevesebb az égen a csillag, mint ahány féle telefon, tab, TV... stb. Nem rég tapasztaltam, hogy kutya piszkot sem ér a szabvány, hogy egy fülhallgató kimenet jelszintje mekkora lehet (ha van erre szabvány?), ugyanis a mobilon a saját zene lejátszó alkalmazása fele akkorát szól, mint egy külső alkalmazás. Ilyen esetben jól jöhet az erősítés variálhatósága.
Most kerestem vissza a régebben feltöltött átfirkált gyári doksit. Ott rá is van írva, hogy az eredeti 680 Ohm helyett 1k ellenállás van. Még vadászom miben tér el.
Igen látható az 1k érték a színkódból.
A 680Ω PC-hez elég, mobil eszközhöz ajánlottam az eredő 500Ω-ot. A végfok elé természetesen illik hangerőszabályzó potit beiktatnod. A fejhallgató kimenettől ne várj egységes jelet, mert a hangnyomás elváráson kívül a füles impedanciája és érzékenysége is befolyásolja. A párhuzamosan kötött ellenállástól mint azt helyesen számoltad is kétszeresére nő az érzékenység. Ha ez kevésnek bizonyul előerősítőre lesz szükséged. Mekkora trafót használsz, hogy melegszik?
Trafó kérdéssel megfogtál! Gyári hifi trafó, ilyen végfokot hajtott. Én bontottam, de sosem vagyok annyira következetes, hogy körülnézzek, mit árul el.
Hogy a gyár, honnan, milyen trafót tett bele, nem tudom. Nem mértem ki, a fizikai adatai meg becsapósak. Sok múlik a lemez anyagán. Nagyon rossz nem lehet, mert már volt dolga ehhez a trafóhoz, írtam is, hogy a DC2x32V kb 1,5V-ot esik terhelten. Bár maga az egyenirányító híd is megterheli, mert erősítő nélkül is paráslott a 230V-os izzó. Éppen kézmeleg és ez nem változik. De ez is átmeneti, egy rezós tápot fog mad kapni, csak lassan készül, mint a Luca székje. Szerintem a 22k/680 is elegendő lesz, mert nem sokkal "kellene" több. Igazat megvallva, ez is megfelelne, de a számomra ispirálóbb zenéknek szeretnék még, szokták volt mondani: kicsit odatekerni. Ez olyan csípőböl összedobott erősítő, hozzájutottam egy kompakt, esztétikus készülékházhoz, volt elfekvőben bordám, ami elfért benne, és egy du. alatt összehajigáltam, hogy mégis dobozban legyen, használható legyen, és ha beviszem a lakába, esztétikus is legen. A belvilág már más töténet. Kicsit inkább villanyszerelős a belvilág, és az alapvetőbb biztonsági és zavarvédelmek voltak szem előtt, a hűtés szellőzés javára kompromitálodva. Előerősítő lenne hozzá, egy arduinós rotary encoderes handerő szabályzással, esetleg más még az előlapon lévő kezelőszervek felhasználásával. Így 40 fele inkább már hozzá építenék, felhasználnám, mint sem bontanék. Sajnálnám már a meglévő egységet megbontani. De sajnos az arduino programozás terén nagyon kezdő vagyok. Max rakok addig az encoder helyére egy mini potit. Ennek az értéke miben meghatározó?
A trafó inkább a túlgerjesztés miatt miatt melegszik, ha terheletlenül is parázslik a soros izzó. Lehet még 220V-hoz készült és oda is elég passzent méretezéssel. Esetleg abból lehet baj, ha eredetileg 8Ω-ot hajtott és most 4Ω-os hangszórókat akasztottál rájuk.
Hangerő szabályzó potinak 10k log-ot ajánlok. |
Bejelentkezés
Hirdetés |