Fórum témák
» Több friss téma |
Van ilyen, ami a kezemben volt, az úgy volt, hogy: pöcök, amit a kerítéshez kell érinteni, aztán 47k, 47k, 47k, 10k, 6,8k, 4,7k, 3,3k, 2,2k, 1k, és a drót földelő pöcökkel.
A 47k-sokon kívül mindegyikkel párhuzamosan volt kötve egy-egy glimmlámpa. Ha jól emlékszem, az értékekben nem vagyok 100% biztos, lehet, hogy a 6,8k helyett 8,2 a 4,7 helyett meg 5,2? De működnie kell így is. Csak olyan 47k-sak kellenek amin nem húz át a nagyfesz, talán 2-3W-osak, de a műgyantával kiöntés is jó ötlet. Amit szétkaptam, abban 0,5W körüliek lehettek, és mégis ment, bár az egyik 47k-t már átütötte. Nem volt kiöntve sem egyáltalán.
Amit írtam, az egy gyári Ranger N2 villanypásztor!!!
A panelen a kimenet környékén van két fémlap egymás felé hajtva, amit szikraköznek használ. Semmi dobozolás, ott csattog a panel felett, kb 10mm magasan. (igaz, a közelében nincsenek alkatrészek) Ez engedélyes, mindenféle minősítéses kütyü!
Aha. Értem. Ez be van kalibrálva hogy pl. első glimm mondjuk 5kv, második 8kv és így tovább? Vagy ez csak olyan tájékoztató jellegű hogy világít 5glim és ez már nagyon erős? /bocs ha hülyeséget kérdeztem /
HELLÓ! Én is csináltam egy villanyos ló őrözőt, de az úgy látszik, másmilyen. Egy hibás monitor nagyfesz trafóját hásználom. Ez egyenáramú impulzust ad, így a kábel földkapacitásnak nincs jelentősége,sőt!Az ellenállása az áramerősség ismertében /max.0,5 mA/szintén nem játszik. Gondot az esetleges szigetelési gyengeségek okozhatnak/nedvesség,növényzet,szigetelőként használt anyag gyengesége/.
Nem ezt kérdeztem...Szerinted attól függ a kimeneti feszültség, hogy mekkora szikraközt teszel? Ezt ugye nem gondolod komolyan....?
Szerinted egy tápegység kimeneti feszültsége mitől függ? Perszehogy a trafótól IS, egy 10V-os szekunderrel nem fogok 30V-os tápot csinálni. (illetve dehogynem lehet, csak nem érdemes) A trafó az áttétele, és az önindukciója folytán jóval nagyobb feszültségű impulzust ki tud adni, mint amire szükség van, és a szabványok által engedélyezett. Ha van egy 10mm szikraközöd, akkor a 10kV körüli, vagy nagyobb feszültség át fog ütni rajta, hacsak nem talál magának egy kisebb ellenállású helyet. Ha nincs szikraköz, akkor kikerül a kerítésre is az akár 15-30kV impulzus, amire a szigetelők sincsenek felkészítve, illetve a trafón belül is áthúzhat. Ezért kell a szikraközt beállítani kb. 10kV-ra, így ez kicsit hasonlóan működik mint egy zenerdióda, tehát végülis beleszól a kimeneti feszültségbe.
Nem hülyeség, valóban úgy működik, az első asszem 1kV az utolsó 10kV-nál világít, közötte meg már nem emlékszem, de tájékoztató jelleggel jó, meg be lehet kalibrálni, ha tudsz kölcsönszerezni egy gyári mérőt, a Gallaghernek van olyan digitális ami 100V pontossággal mér.
Úgy néz ki, valaki így, valaki úgy oldja meg, volt nálam egy Horizon vagy mi, abban a trafón belül volt kiöntve, most épp itt van egy NA2500 jelű nemtommilyen gyártmány, ebben olyan van amit mondasz, két rézlemez. Nem tennék benzint, gázt a közelébe, az biztos.
Érdemes utánanézni amúgy a szabványoknak, van olyan készülék ami mindenféle EN-xxxxxx-re be van vizsgálva, de azok csak rádiófrekvenciás zavarokra, meg interferenciákra vonatkoznak.
Nem Horizont? Mert ez is az volt, amiről beszéltem. Horizont Ranger N2. Német cucc. De ezen a panelen van a szikraköz. Amúgy 230V hálózati üzemű volt, nincs 12V-os lehetőség rajta.
Teljesen jó amit írsz, azt leszámítva, hogy a SZIKRAKÖZ MÉRETE ÉS A KIMENETI FESZ KÖZT NINCS ÖSSZEFÜGGÉS! A trafó üresjárati fezsültsége a menetszámtól és nyílván az indukciótól is függ, de most nem ez a lényeg. Ha nem hiszel nekem próbáld ki! Tegyél rá egy olyan műszert amit leírtál, és akkor láthatod, hogy akármekkora is a szikraköz a kimeneti fesz mindig ugyanannyi lesz....
Hy mindenki.
Van egy házi gyártmányú nagyon brutál villanypásztorom. Ha nincs rajta terhelés, akkor kb 8-9 cm-t üt át vastag narancssárga ívvel. 2 éve működött egyfolytában ~8km es kerítéssel, és a kerítés bármely pontján 2.5cm-t húzott át(a karóknál halk pattogást lehetett hallani). Általában a hálózati trafó ment szét benne eddig... Most viszont nem az. A normál működéskor hallható erőteljes zúgása megmaradt,a 4mpenkenti kattanás is megvolt de nem jött fesz a kimenetén. Rájöttem, h az autógyújtótrafó belül átüt. Kicseréltem egy másikra (asszem Ladáéra), bekapcsoltam, a dobozon belül!! nem a füldelésbe, hanem az egyik félvezető lábához húzott egy kb10cm es szikrát, és utána meghalt valami a cuccban . Valszínű az egyik félvezető, mert nem tölti a kondit se. Amugy nagyon egyszerünek néz ki, semmi sem melegszik benne, és nagyon megbízható. Van egy 230/12V/14VA trafó, Gratz-híd egy házilag csinált 6kivezetésű trafó(kevés menetszámmal) 3 lecsiszolt dióda(1N4007-es méretű kék csíkkal), egy 20µF/650V kondi és két 3lábú félvezető(az egyik nagyobb a másik TO-220 tokozású) ami szintén le van csiszolva... ja és egy típusmentes gyújtótrafó(12V ennyi van az aljára írva, bár szerintem megpiszkálták a meneteket benne). Képet sajnos csak jövőhéten tudok feltenni róla, de ha valakinek van ötlete h hogyan lehet ennyi alkatrésszel jól működő vp-t építeni akkor írjon. Válaszotokat előre is köszönöm.
Én megjavítom neked, de ha a gyújtótrafó is tönkrement csak autótrafóval tudom pótólni.
A napokban hoztak egy villanypásztort javításra, bár semmi baja nem volt, de elég gyengécskének tartom. Gondolom ezért gondolja a tulaja, hogy nem műküdik....Mindössze 3µF van a gyújtótrafóra rásütögetve. Viszont van benne mégegy kondi, ami 10kV és 100pF (valami ruszki tévéből való lehet), és a föld és a nagyfesz kimemet közé van kötve, és ettől olyan határozott élénk kék szikrát ad, na megy hangosabbat is csattan, de a kinn a villanykárom semmi pozitívumot nem tapasztaltam, azt leszámítva, ha kivettem ezt a kondit, erősebbet ütött, de a szikra haloványabb, meg hallkabb lett. Látott már valaki ilyet?
Nem hittem, kipróbáltam, és azt tapasztaltam, hogy függ a feszültség a szikraköztől. Ha összenyomtam a közt 1mm-re, akkor épp csak az egyik glimm villant fel halványan, ha széthúztam, akkor 4 villant fel határozottan. Mivel csak 5 glimmem volt, úgy csináltam, hogy 1k, 2k, 4,7k, 7,5k 10k, és a 3x47k. Az 5. elvileg 10kV körül villanna fel, ami az 1k mellé van kötve.
Az elmélet is ezt igazolja, a szikraközön legfeljebb nagyon rövid ideig lehet fent a trafó által adott feszültség, amíg ionizálja a vezető csatornát. Ha ez megtörténik, akkor egy elég jól vezető út jön létre, vagyis az ívvel záródik az áramkör. Mivel a trafónak elég jelentős belső ellenállása van, ezért nagy feszültség fog esni rajta.
Na, éppen erről írtam kicsivel lejjebb, ezért kell a szikraköz.
Ha jól sejtem, az egy piros vagy narancssérga fémdobozos cucc? A kis trafó meg egy ferrit fazékmagon van? Ha igen, akkor az egy pár tranzisztoros oszcillátor, aminek ez a trafó is része, és van benne egy 555 IC ami másodpercenként gyújtja a tirisztort. Gondolom az 555 meg az oszcillátor tranyói is kinyúvadtak, pár száz ft-ból cserélhetőek. Ha kicseréled, rakj bele szikraközt, akkor nem a dobozon belül fog tetszőlegesen áthúzni.
Még nem építettem meg a mérőt, de meglesz nekem is, és kipróbálom. Valamelyikünknek biztos igaza van....
Hy!
A doboza szürke müanyagból van és vízálló meg elég masszív is. Mint leírtam az össz elektronika benne 2db 3lábú félvezető és egy (ahogy irtad) ferritmagos trafó. csak a félvezetők le vannak csiszolva(gondolom hogy ne másolják/javítsák házilag). Ezek típusát lenne jó megtudni, utána már gyerekjáték lenne a javítás. A másik dolog meg h a ferritmagos trafó ki van öntve valami kék ragasztóval, és csak annyit tudni róla h 6kivezetése van, és ebből az egyik a trafó közepéből jön és egy szintén lecsiszolt kékvonalas diódán keresztül megy a kondi +lábára(gondolom ez tölti). De jövőhétr hozok képet csak otthonhagytam a telefonom Az a belső átütés sztem azért jött létre, mer a "gyári" trafó nem adott akkora feszt a kimenetre, mint az amit a helyébe tettem ergó a menetek száma sem egyezik az autógyújtótrafóéval. De ez csak egy feltételezés... A szikraközös dolog meg jól hangzik, ha sikerül megjavítani akkor kipróbálom... Thx a választ.
Köszi, de elég lenne tudnom csak a félvezetők típusát, vagy hogy mik lehettek(darlington?tranyó?mosfet?) De szerintem aki ért hozzá az a tokozásából/alkalmazási környezetéből megmondja h mik lehetnek azok, ha majd meglesz a kép róla... Esetleg ha javítottál már ilyen vp-t akkor elmondanád h milyen félvezetők vannak benne? Előre is kösz. Amugy a gyujtótrafó halt meg először mert belül átütött(hallottam, meg a feszt rásütötte a kondirol csak nem adott szikrat a kimeneten.) Én könnyelműen kicseréltem egy gyári Ladagyújtótrafóra és csatt... Szal én ***tam el tulajdonképpen h nem néztem meg az eredeti trafó tekercseit...
A TO-220 nál fontos kideríteni, hogy npn vagy pnp. Ezentúl mindegy, hogy darlington vagy tranyó, mindkettővel el fog indulni. Lehet bdx33 és bd243 vagy ezek komplementerei. Dióda az 1n4007 biztos jó, ha elég az 1A.
Viszont ha jól olvasom, 4mp az impulzusidő? Azért húz ez akkorát. 4mp alatt valami irdatlan töltés halmozódhat fel a kondiban. Azt le kéne vinni max 1mp-re.
Bővebben? Ha esetleg képet, rajzot tennél fel, az jó lenne. Előre is kösz!
A villanypásztor készítőjét kérdeztem pm-ben, hogy hogyan lehetne megnövelni a teljesítményét. Válaszul kérné tőlem a kapcsolási rajzot... de hát azt nem adott a termékhez, honnan lenne nekem
Másik meg írtam neki, hogy ki lenne fizetve, tőle is vehetem az alkatrészt ami kellene, de nem reagált már a többi levelekre....
Ugyan ugyan ha kel neki hát visszarajzolod. (Utána majd mást kérdez tőled).
Heló minedenkinek!
Még tavaly 2007 januárjában (a fórum 2. oldalán) oldman által felhozott kapcsolást építettem meg. Sajnos a kimeneti feszültség 12V Ube-nél csak 2,7 és kb 3V között mozog. Ha megnézitek azt a rajzot akkor láthatjátok, hogy van ott egy 470K ellenállás, ha azt kiiktatom akkor már 6-7V a fesz. de amint rákötöm a gyújtótrafóra 0 lesz. Mi lehet a gond??? És ugyanazokkal az alkatrészekkel építettem meg, amelyek a rajzon szerepelnek. + a 470K ellenállásnál evő dióda fordítva van a rajzon szal azzal sincs gond jól kötöttem be valami más baja lehet.
Az egész rajz nem jó! Minden el van benne cseszve. Olyan,mintha egy nagyon amatőr rajzolt volna valamit,de ő sem tudja,hogy mit.
Akarsz ebből kihozni valamit? Bonyolult lesz,de privátilag leírom mit tegyél. Először is: 10.000UF > 1.000UF 470nF > 100nF 5,6k > 1,8k 100nF (láb 5) > kivenni! (mehet a 470nF helyett) BFY34 > kivenni! bázis-emitter vezetékkel átkötni a panelt! 820Ohm > kivenni! dióda,470k,trimmer helyett > 220Ohm-ot ( 7-6 között) BC 182 bázisát 1kOhmmal a 3. lábra kötni, a bázis ne legyen kapcsolatban semmi mással! 1k trimmer > 10k (100Ohm nem kell, átkötni a helyét!) Majd jelentkezz! Lehetőleg ne méricskélj, főleg nem multiméterrel. Kösd rá az autótrafót és nézd,hogy van-e szikra.
A 10k trimmer helyett lehet hogy kell 100k is.
Én oldman félét megépítettem, és simán működik... A dióda megfordítása után persze. Az 5,6k helyett 4,7k van, de a többi ugyanez. (ja, a 3-as lábon 180R, majd direktben a bu326 bázisa)
A kondi elöl nem 10000, csak 1000uF. Így kb 10mm szikrát tud húzni a szikraköznél.
Mennyi így neked a periódusidő? Stabil a periódusidő?
Minden percben kb. ugyanannyi impulzust ad? Amit látok az az, hogy akkuról nem látom hogy stabil lenne. Persze adapterről lehet.
Az impulzusok kb 1s körül vannak, ezt egyszer hangoltam be, még a legelején a potijával.
Azóta nem kellett hozzányúlni. A cucc mellé egy 12V-os táp is be van biggyesztve, tehát nem akkuról használom. Ezekkel az ellenállás értékekkel mi a baj? (akkuról nem üzemeltettem még, de kivezetést csináltam ahhoz is) A kondi töltése gyors, a kisülése lassú a mostani felállásban. A te verziód pont fordított, ha jól értelmezem a változtatásaidat. A kimeneten nekem is direktben van a nagy tranyó egy 180 ohm-on keresztül. Ha elhagyom a kisütő ág diódáját, akkor a töltés az 5,6k ellenállaton is megy, tehát mi értelme akkor a 100k körüli töltőpotinak? (ezt nem értem) Amúgy, ha ezt az 5,6k-t kicserélem 1,8k-ra, akkor nem ránt a tápon nagyobbat, amikor a 7-es lábat leteszi földre? (fogyasztás miatt kérdezem) Szóval érdekelnének a "mit miért"-ek.
Nézd! Ha működik,akkor nem szólok bele.
Mindenesetre érdekes így a kapcsolás. A kb. 1 s-ot miért nem méred le pontosan? Olyan egyszerű pedig! Stopper, 1 perc, számolod az impulzust.Nem az a mérési eredmény,hogy "kb. 1 s", hanem X db impulzus percenként. Így kell mérni! Tudod a freki is érdekes,amin dolgozik az oszci.De ha így is meghajtja és fel tudja tölteni időre a kondit,akkor nem szólok bele. (Csak szerintem kevés a kimenő gőz így.Na de ezt te látod.)
helló!
Olvasgattam a fórumot,az a próblémám, hogy van egy magyar vizslám, és a hátsó kert ahova zárva van már egy börtönt megszégyenitő erődítmény, de még mindig talál kiutat. Tehát, melyik kapcsolást ajánlátok? Kb 15 méteres szakaszról lenne szó.És lenne -e néhány fontos tanácsotok,gondolok itt műszaki, és érintésvédelmi dolgokra. Előre is köszönöm. |
Bejelentkezés
Hirdetés |