Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Tehát akkor így meg tranzisztorokat kellene még beszerezzek
Ha már úgyis lesz még egy beszerző köröm, akkor már inkább olyan potit vennék, ami alkalmas arra, amire nekem kell, és akkor nem bonyolítom fölöslegesen az egészet. De akkor milyet vegyek?
Tranzisztorból BD135 - 137, potméterből 5 -10 W -os huzalpotmétert, de az nem lesz olcsó.
De ha tranzisztorral készíted el, akkor nem kell "nagyteljesítményű" potméter.
Viszont tranzisztor nélkül a szabályozás sem lesz lineáris... A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Hello! Hú mekkora port kevertem egyetlen tranyóval..
Nekem ugyan egyetlen kék Led-em sincs, de azt sem tudom Ő milyen típust használna. De ha pld. a nyitófeszültsége 3,2V (mint egy fehérnek) akkor három még mehet sorba. Így 8*3 adná ki a 12V-ot. Egyébként ezekkel a piros Led-ekkel (2,2V) nyitófeszültség mellett, kb. 150mW a tranyó maximális terhelése. De hűteni sem ördöngösség, mert minden tranyók kollektora a negatív tápon van, akár mehetnek is egy hűtőlemezre (vagy akár a doboz aljára). A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Az én összezavarásommal igazán nem volt nehéz dolgod...
Én csak most kezdek ismerkedni az elektronikával, meg a barkácsolgatással. Eddig egyetlen "projektet" csináltam meg, abban 9db fehér led és 9db uv led volt egy-egy kapcsolóra kötve, meg persze a ledek elé forrasztottam ellenállásokat. Ezen túl semmiféle egyéb gyakorlatom, vagy elméleti tudásom nincs a témakörben, ezért értetlenkedek itt ennyit Egyébként az összes alaktrészt, amit használni szeretnék, linkeltem az első hozzászólásomban. Ez a tranziszor pedig azért kavart be, mert egyrészt nem tudom mire való, másrészt fogalmam sincs, hogy hogyan kell bekötni. A poti fölötti ledek ugyanúgy fognak világítani, mint a többi led? Az egyik 4es csoportot helyettesíthetem ezekkel? Vagy legyenek inkább nem látható helyen? A másik probléma pedig ami bejött a képbe, a hűtés. Nem fém, hanem fa dobozban lesznek a ledek, és az elektronika. Így hogyan érdemes megoldani a hűtést? Honnan tudok hozzá valami bordát, vagy lemezt szerezni? Egy kis méretű zárt fadobozba jó ötlet ezt beletenni?
Igazából azt én sem értem minek a potméter felé a négy LED.
Oda inkább zénerdióda kellene, esetleg ellenállás. Így fölöslegesen terheljük a potmétert. Vagy ha tranzisztor helyett fetet használ, akkor lehet elég a potméter is a táp és test közé... A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Helosztok.
555 cnt lábát hidegíthetem a táp felé? Elvileg váltóáramúlag rövidzár a táp, főleg hogy van kondi az 5V és GND közt. Megúsznám az átkötést a nyákon.
- Belinkelted, de mivel nincs adatlapjuk, a Led-ek áram csak sejthető, hogy a szokásos 20mA.
- A tranzisztor áramerősítésre való. Itt azt segíti, hogy nem kell a potikon akkora áramnak folyni, ami a Led-ek meghajtásához szükséges. - A poti feletti Led-ek álandóan fognak világítani, de halványabban mint a világításra szolgáló Led-ek. - A hűtés nem oly nagy probléma, mivel a tápegység maximum 6W-ot tud leadni. (ebből várhatón teljes fénynél, 5,3W-ra szükség is lesz.) De ezt egy tenyérnyi 3mm-es alumín lemezen el lehet vinni. Persze a zárt fadoboz, nem túl jó ötlet, mert abban nem igazán tud hűlni a dolog. Egyébként egy ilyen borda bőven elegendő a három tranyó számára. (Hogy honnan tudsz bordát szerezni, arra szerinted hogy lehet válaszolni?) - Remélem a rajz alapján már el tudod követni a dolgot. Mivel a zöld és kék Led nyitófeszültsége 3,2V körüli, így ebből csak hármat tudsz sorba kötni (potinál is) és ahhoz nem 220ohm, hanem 120ohm-os ellenállás kell. Természetesen abból a 8*3 adja ki a 24 darabot, míg a pirosból a 6*4. (A képen csak két oszlop látszik a hat helyett..) - A + és - helyre, természetesen a tápegységed jön, persze polaritás helyesen. A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Ez egy érdekes olvasmány, lehet rajta vitázni, de elolvasni előtte mindenképpen, de nem Neked szántam, hanem általános okosításnak
Idézet: „Mivel a zöld és kék Led nyitófeszültsége 3,2V körüli” Ezzel vitatkozom, szerintem a zöld kevesebb, kék több, de adatlap hiányában ugye... Eredeti rajzodhoz (LED-ek csoportosítását tekintve), még egy plusz diódát tennék, a tranzisztor Bázis-Emitter nyitófeszültségét kiküszöbölendő. De szerintem itt csak megzavarjuk a kollégát, máris általad nagyon sokkal előbbre van mint potenciométerrel. A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Sziasztok.
A sufniban 2 db fénycsöves mennyezeti lámpatest van. Mindkettőben 2 db 2-lábú fénycső illeszkedik. Új korukban (1 éve) is 10 másodperc volt, mire felkapcsolódtak, most már 90-120 másodpercnél tartanak. Mit csináljak? Legszívesebben kidobnám őket, felraknék 2 db 100W-os hagyományos izzós lámpatestet.
Ha utálod, persze dobd ki, és vegyél másikat...
Két alap kérdés van: - fekete a csövek vége? - Pislog az alatt az egy-két perc alatt mire méltóztatik "világítani"? Persze "villanyszerelő" boltban kapsz fénycsövet is, meg gyújtót is. Nálam "házi" használatban 10++ évet szolgálnak. Ki meg ne a kukába dobd, mert veszélyes hulladék (pl. higany). Bővebb olvasásra van fénycsöves topic is, de ha az első két kérdésre válaszolsz, akkor szerintem itt is elfér. A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Persze a megfelelő helyre dobnám ki.
1. Nem fekete a csövek vége. 2. Nem pislog,hanem kb. 20 másodpercig semmi, majd halvány, de nem vibráló derengés, majd kb. 1-másfél perc múlva 2 másodperc alatt zúgás, villogás, fényözön. Gyújtót elsőre nem látom. El van rejtve valahol a testben? A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
A közelebbi csőnek elég fura színe van.
Ott a két cső között, a két vége felé, van két csavarszerűség. Azokat kilencven fokban elforgatva a fejedre esik a "teste", és akkor meglátod "mi rejtőzik benne". Holnap akár fényképezhetsz is (ma már szerintem ne piszkáld)
Rendben.
Kicsit talán azért zavar, mert kb. 14 hónapja vannak beszerelve és 20 perc/nappal számolva max. 140 órát üzemeltek és máris cserélni kell? Hol van ez a hangzatos 7500 órától? Ráadásul a legjobb időnek számító 10 másodperces kapcsolási időt is sokallom.
Szia!
Nem akarok átmenni a "Vitatkozzunk" topikba, de tapasztalataim szerint a kék led valóban 3,2V nyitófeszültséget igényel. Ezt sok darab beépítése után a gyakorlatból mondom, tehát proli mester megállapítása szerintem tényszerű. A zöldet nem ismerem, ezért nem nyilatkozom róla. Az ajánlott olvasmány valóban hasznos!
"a zöld kevesebb, kék több" Nem én találtam ki, a belinkelt HESTORE oldalon volt ez írva.
Hello! Köszönöm! Ezt a 8 ledet csak piros leddel lehet? Lehet kutyulni piros-sárgával? Csak mert mégis csak olyan tűz szín effektet szeretnénk. Meg kérdés hogy ez a 8 led mennyire világítana meg egy ilyen kályhát. (mert úgy gondoltam,hogy még elszenesedett fát is rakni a világítás köré). Egyenlőre egy ilyen izzóval próbálkoztam ízzó szépen pislog,csak kevés a fénye
Köszönöm a sok segítséget, nagyon rendesek vagytok
Ezen a nyomon már szerintem el tudok indulni. Megpróbálom beszerezni a hiányzó alkatrészeket, és persze újra átgondolni az egészet, hogy beférjen a hűtés is. Szerintem leghamarabb majd csak jövő héten lesz időm foglalkozni ezzel, addig megpróbálom magamévá tenni ezt az olvasmányt is, hátha tanulok valami hasznosat. Lehet, hogy majd még jelentkezem
Hello! Ez természetesen csak egy példa volt. A kapcsolás analóg jellegű, így alkatrész függő is. (Egyébként Fehér Led-ek vannak benne, csak a kapcsolásnak én adtam ezt a nevet.)
De ha Te több Led-et szeretnél működtetni, akkor célszerűbb a kapuáramkörök kiegészítésére egy egyszerű PWM áramkört építeni. Pld. így. Ekkor szinte tetszőleges számú Led-et alkalmazhatsz (vagy akár szalagot is) és a sorba kötött Led-ek számát és az előtét ellenállás értékét akár a segédprogrammal is kiszámolhatod. Az A-B-C-D bemeneteket kötheted a kapuáramkör kimeneteire.
Hello! Köszönöm! Használnék szalagot és ha jól gondolom ekkor elhagyható az Re(mivel a szalagon 3 ledenként ott az ellenállás. De nem értem azt hogy az A-B-C-D bemeneteket hova köthetem? Bocs de nem értem.
Természetesen szalag esetén benne van az ellenállás.
Pedig nagyon egyszerű. Ugyan úgy, mint az előző "RED-FIRE" áramkörnél az R25..R26..R27..R28 ellenállását. Hiszen az fogja meghajtani ezt a PWM kapcsolást, nem a tranzisztoros fokozatot. A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2016
Tehát az előző "RED-FIRE" áramkörnél az R25..R26..R27..R28 utáni részt ami balra fekszik az kimarad? és a R 25-26-27-28 rész megy az A-B-C-D be? Na ha nem nem jól gondolom,megyek fekszek le
Ha úgy érted, hogy az A-B-C-D megy az U2 3-4-10-11 kimeneteire, akkor igen..
Igen így gondoltam. De azért előtte megcsinálom a rajzot és megkérdezlek.Az U 2 fölött az R21-22-23-24 azok gondolom maradnak. (bocs a láma kérdésekért)
Hello! Valahogy így? Ha nem jó akkor ne tessék röhögni
UI: Ja és jobboldalról kitörlöm a 9V-ot és az is 12V rol megy? A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2016
Annyi biztos, csövet és gyújtót általában egyszerre szokták cserélni. De ez mehetett volna a villanyszerelős témába is...
Adva van egy ASUS A6000 laptop, amelynek a kijelző hátlapjáról kitört mind a hat rögzítő csvar. Nem az enyém, nem én barmoltam szét. Kiöntöttem epokittal ás átfúrtam, oda megy hat csvar kívűlről anyával megerősítve, ennyi szépséghibát itthonra mint tartalék, elbír. A kérdésem tulajdonképpen az, hogy az a fényes borítás mi célt szolgál, /visszaveri a fényt ? / és mi van ha még plusz odaragasztok egy alufólia lapot a fényesebb oldalával felfelé? Tulajdonképpen most látok laptopot életemben először szétszedve. Elnézést a tudatlanságomért.
Klasszikus egy fojtó, egy gyújtó, két fénycső (sorban).
Mintha a fojtó és a gyújtó teljesitménye nem lenne összhangban... Hát, van három alkatrész. Az egyik csőnek mint irtam már kissé beteges szine van.
Kösz, átmegyek a másik topikba.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |