Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Digitális vasútmodellezés
 
Témaindító: mspike, idő: Júl 7, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   39 / 40
(#) vanzerr válasza maya711 hozzászólására (») Ápr 8, 2016 /
 
Szia!

Én írtam Neked de még nem válaszoltál...
(#) maya711 válasza vanzerr hozzászólására (») Júl 21, 2016 /
 
tegnap küldtem email-t, mellékelve a heg.program és kapcsolás.
Bocs, de április óta csak tegnap jöttem az oldalra!
(#) maya711 hozzászólása Júl 21, 2016 /
 
Üldögél az oldal; úgy látszik csak én vagyok itt(nagyritkán).
Nodeazértis iderakom:
Csináltam egy hurokmodult, amelynek ötletét a Littfinski-féle modul adta, vagyis a hurok két végén egy-egy érzékelő szakasz alkalmazásával megszűnt a hagyományos hurokmoduloknál fellépő rövidzár.
De az ötleten kívül semmiben sem hasonlit az emlitettre: mások az alkatrészek és nyilván más a működtető program is(tudtommal az eredetihez nem is lehet hozzáférni). Továbbá két plusz szolgáltatásra is képes, valamint nem kell hozzá külön táplálás.
Amennyiben érdekel valakit, keressen email-ben: küldeni fogom a kapcsolási rajzot és a programot(forrásfájlt). Természetesen ahogy eddig is: ingyen.
(#) proba válasza maya711 hozzászólására (») Júl 21, 2016 /
 
Egyszerű hurokmodul, hurok bemeneti váltója vált polaritást vagy a hurokban (DCC) vagy a bevezető szakaszban ( dc ) . Rövidzár mentesség garantálva ( hacsak alá nem váltasz ) . Szerintem minden egyszerű huroknál működik.
(#) siemenstaurus hozzászólása Aug 7, 2016 /
 
Sziasztok! Ha volt már a téma akkor bocs a backup-ért. Mennyire megvalósítható az ötlet szerintetek?
A lényeg az lenne, hogy minél kevésbé nyúljunk bele az asztalba, konkrétan annyit, hogy az összes szakaszt zárjuk és a trafót kitekerjük maxra.
A mozdonyokba szám szerint 6-8 rádiófrekis vevő lenne, a távirányító pedig hangolható diszkrét fokozatokkal az egyes frekvenciákra. Csak kézi sebességszabályozás (pwm) és irányváltás kellene a minimalizmus elvét követve.
Tudtok olyan kollégáról aki valósított meg már hasonlót?
Jha igen a méretarányom TT.
(#) proba válasza siemenstaurus hozzászólására (») Aug 7, 2016 /
 
Szerintem a mérettel lesznek bajok. H0 ban próbáltam építeni egy DCC dekódert, de a te méretedhez képest még az is nagy. A rádiós vételhez pedig még töb alkatrész kell ( szerintem). Gondoltam még egy BT4 modulos távirányításra azok úgy néztem antennástul együtt is elég kicsik., így bármely jobb androidos telefonnal lehetne irányítani de még csak gondolat, sajna egy jó motorszabályzó rutint is írni kellene hozzá.
(#) Massawa válasza siemenstaurus hozzászólására (») Aug 7, 2016 1 /
 
Vagy 50 évvel maradtál el a kortol.. A rádiofrekik ma már mindenek csak nem használhatok ( amik esetleg a rendelkezésre állnak).Ráadásul már az ötlet is beteg, ha sikerülne összehoznod egy ado-vevöt ( ami bele is fér a mozdonyba) akkor teljesen érthetetlen miért akarsz mindegyikbe mást rakni (más frekire)? Nem lenne egyszerübb, ha már megvan egy kapcsolat, akkor mindegyikbe ugyanazt a vevöt rakod, majd cimzett parancsokkal különited el öket (1--8). Ha meg ide eljutsz (gondolatban) akkor már eljutottál a DCC alapjaihoz, ami elvben ugyanezt teszi, söt megoldja a táplálást is.
Kár lenne ujra feltalálni a kereket. (Olvasgasd a Halmai könyvet ( kb 1970) ott minden le van irva - és már mindenki el is felejtette... )
A hozzászólás módosítva: Aug 7, 2016
(#) siemenstaurus válasza Massawa hozzászólására (») Aug 7, 2016 /
 
Teljesen igazad van. De pont a sínt nem szerettem volna használni az adatátvitelre ezért agyalgattam más irányba. Ötlet volt, de köszönöm a helyre igazítást
(#) Massawa válasza siemenstaurus hozzászólására (») Aug 7, 2016 /
 
Ritkán merül fel olyan eset, amikor a meglévö galvanikus kapcsolat helyett drotnélküli kapcsolatot vetnének be. ( helyeznének elönybe).
Amugy annak idején a digitális modellvasut vezérlése is a telefonokbol került a mozdonyokba. Az akkori ( drotos) telefonhálozatok kapacitását igyekeztek növelni, és erre a Motorola kifejlesztett egy chipsetet ami a párhuzamosan kötött telefonokat igyekezett megkülönböztetni. A telefoniában tiszavirág életü volt akkor az ötlet ( manapság a mobil telefonokban éledt ujra fel), igy került a chip a mozdonyokba (Märklin elsö generácios vezérlései).
(#) gaspar_zsolt válasza siemenstaurus hozzászólására (») Aug 15, 2016 /
 
Van egy "fiatalember," aki ezzel foglalkozik saját kedvtelésből. Nem tudom meddig jutott el, mert régen nem beszéltem vele, de ő sok csodát megcsinált, amit sok itt is okoskodó életében nem csinált, nem ért és sosem fog felnőni a feladathoz.
Ha kell privát üzenetben megadom az elérhetőségét.
Kedves és elfoglalt ember.
(#) siemenstaurus válasza gaspar_zsolt hozzászólására (») Aug 19, 2016 /
 
Szervusz!Megköszönném, biztos tudna tanácsot adni.
(#) maya711 válasza proba hozzászólására (») Aug 20, 2016 /
 
Igy van!!! Csinád meg! Csak ne felejts el váltani azalatt, mig a szerelvény a leszakaszolt hurkon van.
(#) siemenstaurus hozzászólása Szept 21, 2016 /
 
Sziasztok!
Félig OFF, de van benne digitális.
Az elmúlt napokban átolvasva, átgondolva a fórumban olvasott, kérdezett dolgokat született ez a vázlat. Ránéznétek, hogy a PIC bekötése illetve az elképzelés működőképes-e így? Próbapanelen rendben volt egy kis lábszámú IC-vel és két Tillig váltóállító motorral.
A kapcsolás egy terepasztalon állítja a váltókat D55höz hasonló módon, ha a bejárati ÉS adott vágány gombját lenyomod, a program "végigkattogtatja" az optotriakokat a vágányútba eső váltók megfelelő irányán. Kicsit bonyolult tudom, de az asztalt és a hajtóműveket nem lehet szétszedni már, a kábelezést csak az irányítópulttól kifelé lehet megbontani valamint elég sok váltó is van (32).
Köszönöm előre is!

vazlat2.jpg
    
(#) Farkas Zoltán válasza maya711 hozzászólására (») Szept 21, 2016 /
 
Szia!
Farkas Zoltánnak hívnak, érdekelne a hang dekódered, pár modell vasút egyesületnek tudnák vele sgíteni.
Elküldenédéd a dokumentációját?

Köszönettel
FZ
***@***.**

Nyilvánosan soha ne írd ki az e-mail címed, a spammerbotok erre vadásznak!
A fórum egyébként is arra való, hogy ott cseréljünk információt.
A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2016
(#) lazsi válasza siemenstaurus hozzászólására (») Szept 22, 2016 /
 
Szia!
Megnézve a MOC3021-es adatlapját, azt mondja a LED áramára, hogy az áram, aminél biztosan kapcsolja a kimenetet 15mA. A megjegyzésnél az szerepel, hogy ajánlott ezen érték és az abszolút maximum ( = 60mA ) érték közé tervezni az üzemi áramot. A karakterisztikája alapján 1.2 - 1.3 V körüli a nyitófeszültsége a LED-nek. 5V-os tápfeszültség esetén a rajzon szereplő 470 Ohm-os ellenállás miatt kb. 8mA folyna, ami szerintem kevés... Nem tudom, hogy a próbapanelen 5V-ról vagy 12V-ról kapcsoltad, de 12V - 470 Ohm kb. 25mA -> pont a kívánt tartományba esik.
Ha a 3012-es vagy a 3023-as típust használod, ahhoz elég a 8mA, mert azoknak csak 5mA a kapcsolóáramuk.
Ennél a típusnál inkább 180 - 220 Ohm-os ellenállást tennék bele, azzal 18-20mA körüli lenne az áram, ami már biztos működést adna. Ez persze felvet egy másik kérdést, amiről nemrég folyt a diskurzus, konkrétan terhelhető-e a PIC kimenete ekkora árammal. A PIC-eket nem ismerem, de ATMEL AVR-eket használtam már hasonló megoldással, azok elvileg 20mA-t bírnak. De figyelni kell az összes áramra, mert van egy határ, amit nem szabad túllépni egyszerre a toknak, vagyis ne egyidőben, hanem egymás után, kis eltéréssel kapcsold a váltókat.

A bemeneten viszont én nagyobb (x10) ellenállásokat használnék, de ez így is jó.
Emellett a nyomógombbal párhuzamosan kötött kondenzátor (pl. 47-100nF) sokat javíthat a biztonságos működésen (prell-mentesítés).
A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2016
(#) siemenstaurus válasza lazsi hozzászólására (») Nov 10, 2016 /
 
Köszönöm!
Azóta megépült egy másik PIC-kel (18F622), és csak 3,3V tápfeszültséggel, a kivezérelt lábon a 470ohm ellenállás után 2,6V-ot mértem. Működik.
A váltókat szépen kapcsolja, egymás után, egyszerre csak egy, nem is szeretném egyszerre.
A váltó által felvett max. áram 250-500mA, a MOC3021es bőven elbírja. és biztosíték is van a körben.

Viszont felmerült egy másik probléma. A "felső emeleten" vannak a visszajelzések bistabil körei 4001-es IC-kel. Ha nincs semmi a környéken, állítja a váltókat, ugrik az (így közvetett) visszajelzés a megfelelő irányba. Ezeket ugyan az a jel húzza alacsonyra mint amit a MOC-ot működteti.
De ha bekapcsolom a jó öreg FZ1-et, amiről a váltóáramű kör van meghajtva, vagy más tápot akkor szépen pislognak átállnak, buliznak a LED-ek. Ez milyen zavar??? Ki lehetne valahogyan szűrni? Vagy a tápot kellene jobban szűrni? A kísérleti szakaszban egy telefontöltő van a panelon, de azon kívül egy LD33V feszstab és szűrőkondik.

Bocsánat kicsit hosszú lett, ha valakit érdekel szívesen "áttolom" az egész dokumentciót, de én csak hobbista vagyok.
(#) Massawa válasza siemenstaurus hozzászólására (») Nov 10, 2016 /
 
A 3,3 V-s proci életveszélses a terepasztalon. Még az 5V-l is meg kell dolgozni, hogy a rengeteg elekromágneses zavar ne okozzon gondot.
(#) proba válasza siemenstaurus hozzászólására (») Nov 10, 2016 /
 
Több dolgon bukhat a dolog ,pl a pic és az optotriak távolsága?
A tápegységek összekötési módja?
A föld vezetékek kialakítása?
Üresen hagyott bemenetek? ( bármely működési fázisban, bárhol)
Ezek sajnos mind olyan kérdések, amikre nehéz egyértelmű kérdéseket feltenni.
Amibe laikusok bele szoktak futni, nem összeegyeztethető tápok több ponton összekötése ( némely alkatrészeknél ez nem annyira átlátható, esetleg nem egy jól meghatározott ponton történik a tápok összekötése, a különböző modulok testje bizonyos szakaszon közös, és ez a rész nem elég vastag...A te esetedben szerintem a pic tápja/testje/kimenete/bemenete valahol találkozik a többi táppal indokolatlanul.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2016
(#) siemenstaurus válasza Massawa hozzászólására (») Nov 11, 2016 /
 
Vettem észre.
A vezérlő bírja az 5V-ot, fel lesz emelve. Eddig csak "steril" környezetben építettem.
Az RS "modul" le lesz cserélve.
(#) siemenstaurus válasza proba hozzászólására (») Nov 11, 2016 /
 
Nincs üres bemenet. De a tápban lehetnek problémák. Nem gondoltam volna hogy ennyi zavaró tényező összejön egy terepasztalon.
Köszönöm ezek tudatában átnézzük még egyszer.
(#) Massawa válasza siemenstaurus hozzászólására (») Nov 11, 2016 /
 
Ezt lépésröl fog kelleni végignézni. A bemenetekre mindenképpen zavarszürést kell programozni (Entprellung vagy debouncing és aránylag hosszu idöre (5-10 lekérdezés adhatja csak a bemenetet).
Valamennyi külsö aramkört ( a proci nélkül meg kell vizsgálni érzékenységre). Nekem azok a triacos vackok sem nagyon tetszenek, mert azokat mind be lehet gyujtani egyetlen zavarimpulzussal.
A tápokat mindig csillagba kell kötni, aza egy-egy pontrol menjen minden föld és a Vdd-k is.
(#) siemenstaurus válasza Massawa hozzászólására (») Nov 13, 2016 /
 
Szoftveres pergésmentesítés van. A bemeneteket is levédtem amivel csak lehetett. Ellenállás, kondi, zsugorcső. A bekötést másképp csináltam volna de akkor így fogom, köszönöm!
(#) maya711 hozzászólása Nov 27, 2018 /
 
Elkészült a már régebben említett ál-littfinsky féle hurokmodulnak a mechanika nélküli(vagyis relé-mentes) változata 8db opto-relével. Bár ezek az alkatrészek jelentősen többe kerülnek mint a 3db relé(idehaza), azért gondolat-ébresztőnek mellékelem a kapcsolást. Meg a 3-relés kapcsolást is. Talán túl bonyolultnak tűnik, de nyugodtan elhagyhatók belőle a D5...D8 diódák valamint az OK1...OK5 és az ezekhez kapcsolódó alkatrészek, amennyiben lemondunk a hurok bevezető váltójának automatikus működtetéséről és a hurok foglaltságának jelzéséről.
Ha valakit a működtető program is érdekel, írjon erre a címre: jamya711@gmail.com. Küldeni fogom a programot, mint eddig is: térítésmentesen.
Kérem az admint, ne törölje a címet: ritkán látogatok ide, így csak ezen keresztül kapom meg időben a kéréseket. És például én sem tudom innen kiolvasni Farkas Zoltán email-címét!
(#) maya711 válasza maya711 hozzászólására (») Dec 18, 2018 /
 
Rájöttem hogy ez még szükséges lehet az értelmezéshez:
(#) berez hozzászólása Ápr 17, 2020 /
 
Sziasztok,találtam egy saját készítésű dcc központot:
https://www.youtube.com/watch?v=5Z9Kwjp8RuQ
A kérdésem az lenne,használhatok -e az L298P motorshield
helyett TB6560 vezérlőt(mivel ebből jelenleg 4 db-om van)
A tápfeszre odafigyelek,az ampert be tudom állítani,
a bekötésnél (video 11:03) elvileg megoldható.
Köszi a tanácsokat!
(#) Massawa válasza berez hozzászólására (») Ápr 17, 2020 /
 
Valoszinü, hogy nem. A Toshiba meghajto DIR/STEP-re reagál az L298- meg csak 2 meztelen H hid. Ráadásul a Toshiba szinusz jelet ad ki a DCC meg négyszögjelet kér.
(#) berez hozzászólása Ápr 17, 2020 /
 
Köszönöm,akkor elvetem...
(#) berez hozzászólása Jan 20, 2021 /
 
Sziasztok segítséget kérnék a képeken látható dekóder beazonosításában
Neten megnéztem a képeket,de nem találtam hasonló,leginkább az ESU -hoz hasonlít
Az a bajom vele,hogy kivettem a mozdonyból és azóta se az irányra sem a sebességre nem
reagál ,narancssárga és kék között 20V van folyamatosan
Az előző tulaj valamit jól belegányolt...
(#) berez hozzászólása Jan 20, 2021 /
 
Így volt bekötve:
A hozzászólás módosítva: Jan 20, 2021
(#) lazsi válasza berez hozzászólására (») Jan 20, 2021 /
 
A "testvéroldalon", a Hobbivasúton lehet, hogy hamarabb kapsz választ...
Következő: »»   39 / 40
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem