Fórum témák
» Több friss téma |
Pedig nem ártana... mégis hogy néz ki, mekkorák a tüskék, a dióda megfogja-e rendesen.
A másik: biztos, hogy nincs semmi vezérlő-maradék a motoron? Mintha említettél volna vmi ilyesmit...- nehogy bekavarjon az is. Ha így minden okés, beköthetsz átmenetileg a motorral sorban 2-3 paralel reflektorizzót, hogy kapjon legalább féltápnyi feszt a motor és úgy simán megy-e... term. szabályzás lekötve addig.
A drainfeszültséget mindenképpen megnézem, de ezt a "dióda megfogja-e" dolgot nem értem. (Én leginkább a PIC-hez értek, nekem ez az egész motorosdi új, és a fórumot olvasgatva próbálom összeszedni az ismereteket.)
Ahogy értem, a dióda ahhoz kell, hogy amikor a FET kikapcsol, akkor a motor induktivitása miatt létrejövő feszültségtüske ne nyírja ki a FET-et. De ezt hogyan nézzem meg? Vezérlőmaradék biztos nincs, mert az egész vezérlés egy hűtőbordában lakott, amit kiszedtem. (A gyártó kedvesen kiöntötte műgyantával, hogy még véletlenül se tudjam kicserélni az átégett FET-et.) Az izzós dolog mihez kell? Úgy értem, mit tudok meg abból, ha a motor megy fele feszültséggel is? (Bocs, ha sokat kérdezek, szólj, ha unod.)
Szia!
Bocsi, hogy megint bele vau-vau, de....... A FET és a motor diódája nem ugyan az. Valóban a FET-eket meg kell védeni, de általában magába a FET-be integrálva van egy visszáram dióda. Ha nem olyan típus, akkor kívülről lehet rákötni. Ami csak a motorral van párhuzamosan az meg valóban az áramellátás kikapcsolásakor összeomló mágneses teret használja fel, de nem a FET védelmére, hanem arra, hogy a motor továbbra is forogjon. Régen (már írtam, csak keresd vissza) ezt "lendítő dióda" névvel illették. Pont arra való, hogy alacsony kitöltési tényező esetén is forogjon a motor, és ne rángasson, valamint egyáltalán menjen ,ne csak akkor, ha már elért a kitöltési tényező, mondjuk X%-ot, vagy ki tudja mennyit. Más. Én biztos valami pórias, nem PIC-es megoldást választanék, ott akármikor beállítható lenne egy induló kitöltési tényező, mint alap és onnan a 100%-ig lehetne folyamatosan szabályozni. szerintem az eredeti áramkör is tiszta analóg volt, de lehet, hogy tévedek. A 200 Hz esetén meg egyáltalán nem értem a rángatás szindrómát, mert az arra utal, hogy a motorod szaggatva megy, vagyis felpörög - leáll -felörög és így tovább, de mivel a felpörgés szinte teljes kakaóval történik és utána kikapcs jön, mondjuk ez lehet alacsony frekis ismétlődéssel, de Te ezt érzed rángatásnak és valóban az is. Ez a szabályzás hibája. Szerintem gondold végig, hogy mindez lehetséges e, vagy nem. Üdv: patkolttojaa
Nos, először a motorral paralel lévő diódáról.. amikor a feten átfolyó áram megszakad, ugyanabban az irányban fog a motoron tovább folyni az áram a diódán át. Próbáld egy skiccen értelmezni papíron.
Ha ez nem lenne, akkor sokszáz voltos pozitív tüske jönne létre a drainen és átütne a feted. Az abban lévő dióda ez ellen nem véd értelemszerűen. A soros izzóköteg... - pl. 2 db dupla ( 60+75 W ) reflektorizzó párhuzamosan kötve már fél ohm nagyságrendű soros ellenállást képviselne a motorral sorban 12 voltra kötve, ezért a motorra kb/sacc 5-6 volt jutna csak és így azt látnád, hogyan viselkedik egyáltalán kisebb feszen, rángat-e vagy sem.
Itt egy link, ez az áramkör is tudja az 5V-os vezérlést, és már több példányban megépítettem, megbízhatóan működik azóta is. Igaz, hogy nem ventilátort vezérel, kiválóan teszi a dolgát! Ráadásul panelterv is van hozzá.Nekem azért tetszett mert nem kell bele semmilyen processzor, és beállítható a minimális, illetve maximális fordulatszám.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2017
Dióda: Igen, én is így értettem a diódát. Tehát a FET-ben (IRL3803) is van egy source-drain dióda, a motorral párhuzamosan pedig tettem egy 15 A-es diódát záró irányban.
A pórias megoldás, miért jobb? Az autó 0–5 V feszültséget küld a műszerfalról 9 fokozatban. Ezt alakítja át a PIC most úgy, hogy a 0 V-nál nincs kitöltés, az 1. fokozatnál 30%-os a kitöltés és a maradék egyenlő részekre van osztva. A motor indulásával nincs is gond, 1,5 kHz-en elindult, szépen állította a fordulatot is, csak éppen veszettül sípolt, és egy kis vibrálás volt érezhető a műszerfalon (ami a gyűárinál nem volt), ezért (és az itteni tanácsok hatására) vettem le a frekvenciát 200 Hz-re.
Az izzókat értem, hogy fele akkora feszültségről menne a motor, csak azt nem értettem, hogy ez miért jó nekem? Azt szimuláljuk vele, mintha teljes feszültségen menne, de 50%-os kitöltéssel?
Köszönöm a linket. Akkor jól értem, hogy ezt építetted be egy Picassóba, és ott jól működik? Nem sípol, nem rángat?
Nem jól értetted! Írtam, hogy nem ventilátorhoz használtam ezt a kapcsolás! Ez nekem mézpergetőesetében vált be így ahogy a rajzon is van 24V-os akkus meghajtással. Mivel állítható a PWM freki, így zajminimumra(sípolás-búgás) állítottam. Erre a célra tökéletesen bevált!
A ventilátorvezérlőt még keresem, mert nem is emlékszem pontosan, hogy hová is tettem.
Az 50% -os kitöltés, a fele feszültséget (teljesítményt) jelenti.
Igazad van, felületesen olvastam. Drukkolok, hogy megtaláld
Igen, ez csak egy "szimuláció"..... ha sima dc-ről megy a motorod, nem rázkódik-e bármi kisebb feszültségen.
Egy érdekes feladat merült fel. Van három jol müködö kb 12 V-t ado PWM vezérlö, amiket szabadon lehet több motorhoz kapcsolni ( akár forgás közben is).
Mivel lehetne a legegyszerübben összehasonlitani a 3 PWM jelet, hogy amikor motort váltanak ne legyen tul nagy ugrások. (Azaz jo lenne tudni az aditt pillanatban milyen kitöltési tényezövel dolgozik az egyik meg a másik PWM meghajto) Ma egy-egy LED jelzi ki a PWM-k teljesitményét ( fényerö arányos a kitöltési tényezövel), de ettöl valamivel pontosabb kijelzés jobban jönne. Egy egyszerü digitális V-mérö sajnos messze nem ad olyan értéket amit össze lehetne hasonlitani. Valamilyen primitiv teljesitmény mérö kellene. Az árammérés nem jo mert a motorok nem egyformák, és leadott teljesitmény nélkül nem adnak infot.
Ha nagyon pontos akarsz lenni, akkor mérni kell valamivel a kitöltési tényezőt, pl. mikrokontrollerrel. Megoldás lehet a PWM -> feszültség "átalakító", hasonlóan, mint a mellékletben. Egyszerűen annyi ilyet raksz össze amennyi kell, a kimeneten mérhető feszültségek pedig összehasonlíthatóak könnyen.
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2017
Sajnos ez nem müködik. A kondi szinte azonnal a csucsra töltödik, igy rajta a DC kb 8-10V között változik. Kezelni kellene a kisülést is. A deprez müszer sokkal használhatobb értéket ad, de azok meg nagyok (még a 3x3cm skálával is).
Párhuzamos ellenállás a kondenzátorral? Egyáltalán mi állítja elő a PWM-et? Az nem jelzi ki az értéket?
Ezaz, hogy ezeket a kisérleteket már végigjátszottam. A TRMS digi meg a deprez müszer használhato értéket ad, a többi nem. A potikat persze lehetne kalibrálni, mert mind a 3 PWM generátor egyforma (azt hiszem ez a legolcsobb és legegyszerübb megoldás. ), csak nem kinál olyan luxust, mint egy kis display számokkal.
Mind a 3 PWM egy FET kimenövel kb 5 A-t képes leadni..(( a fele is elég)
Maga a PWM jel generátora micsoda? Kontroller, 555-ös IC, egyéb? Sok olyan kontroller van, minek van legalább három PWM kimenete, talán az lenne a legegyszerűbb, így mindjárt ki is lehetne vele iratni, milyen kitöltéssel megy.
Nem proci, de nem 555-s (meg kéne nézni, de talán TE555-s már régen volt amikor épitettem). Sajnos nincs rajta semilyen olyan jel ami használhato lenne.
Hello! De működik, csak néhány dolgot ismerni kell.
- Elsőként, hogy a PWM jel-nek "fel" és "le" is húznia kell a kimentet. Mivel állításod szerint csúcsra töltődik a kondi, a "lehúzás " nem valósul meg. Így az RC tag nem képes integrálni. - Második, hogy PWM jel kitöltésének feszültségként mérésekor, ismerni kell az impulzus feszültségét is. Hiszen a jel integrálja a jel területével arányos. Abban pedig nem csak a kitöltés arányának van szerepe, hanem az impulzus feszültségének is. Tehát az impulzus feszültségének nagyságát állandó értéken kell tartani. Ez a feszültség lesz az integrált érték 100%-hoz tartozó értéke. A többi pedig ehhez arányosítható. (Mint ahogy az analóg műszernél is ez volt.)
A TE555-ről ellentmondásos infók vannak a neten, de úgy tűnik, valamilyen mikrokontroller. Tulajdonképpen mindegy is, mert egy mikrokontrollerrel könnyen ugorható a feladat. Előállítja a három PWM jelet és hajt egy kijelzőt is. Extraként hozzá lehet csapni pár gombot is, ami az egyik PWM kitöltését a másikhoz igazítja.
Közben eszembe jutott (most nem vagyok a közelben) a PWM feszültség szabályozott ( hogy távvezérlehetö legyen). Igy persze az adott esetben elég a poti csuszkáját mérni ami sima DC. Igy az adott esetben a feladat megoldott. (Igaz nem univerzális mert a PWM-k többsége nem feszültségszabályozott).
Amit persze nem akarok, hogy ki kelljen ilyen huncutságért cserélgetni a már beépitett müködö áramköröket.
Ezen még el kell egy kicsit rágodni, mert természetesen jobb lenne egy univerzális kimeneti mérö izé.
Az impulzus feszültsége teljesen stabil, azaz azzal nincs gond a kitöltési tényezöhöz kellene valamilyen lineárisabb átalakito, mint a sima RC tag. (A lehuzás vagy a felhuzás a terhelés függvénye - ez akkor gond, ha terhelés nélkül kell a kimenetet beállitani, mert olyankor a terhelés mindössze a kimenetre kötött LED ). A másik baj talán, hogy ezek a mini digitális DC feszmérök ki tudja milyen mintavételezéssel dolgoznak, ami szintén sok hibát okozhat a kijelzésben. A deprez müszer nem követi a frekit igy az könnyen átlagol, az RC tag kevésbé.
"Ezen még el kell egy kicsit rágodni" Ezzel egyet tudok érteni. De amiket állítasz, azoknak nem sok alapja van.
Nézd tegnap orákig szorakoztam a mérésekkel.
Van egy marék kis kinai feszméröm (4 LEDes displayjel) 30V-ig. Már vagy tizet épitettem mindenféle kütyübe és nagyon jol teszik a dolgukat - tápegységek, akkuk, akkutöltök). Az egyenáramot simán méri az RC tagon levö feszültséget szintén, de már össze vissza (ha a PWM-hez van kötve). Mig a TRMS müszeren a kimeneti feszültség 2-12V-ig simán mérhetö - ilyenre lett állitva (ugyanezt teszi a deprez müszer is) a kis digitális értelmezhetöen 8-11V között mutat. Nem hiszem, hogy most nekiállok keresni az okot, hisz mint irtam, tudom mérni a vezérlöjelet, ami mérvado. Persze egy érdekes kihivás a jövöre nézve.
Én a kínai kütyük lelki világát nem ismerem. De ami gondot okozhat az a szűretlenség és esetleges visszahatás az RC tagra. De időállandó kérdése a dolog. Mert izz az átlagol, az analóg műszernél mag annak tehetetlensége. TRMS is integrál, csak szoftveresen. Feltéve hogy feszültséget mérsz, nem kitöltést vele. Mert utóbbinál a feszültség nagyságának nincs szerepe.
Sajnos én sem, ezért gondoltam, hogy a bemeneten van egy dioda ( mert csak + feszt mér), meg esetleg egy kondi és akkor már a feszcsucsok számitanak az RC tagon....
Ezaz, hogy minden más müszer, izzo, LED stb átlagol vagy magasabb szintü számitást végez (TRMS), ezek a kis kütyük meg csak valoban sima DC-t tudnak megbizhatoan mérni.
Rakj egy műveleti erősítőt az RC tag után.
Ilyen messze nem akartam menni, annyit nem ér az egész feladat. Ráadásul közben eszembejutott, hogy spéci PWM-röl van szo, ami DC-vel van vezérelve igy elég a DC vezérlöjelet mérni.
Egy műszer bemenetén nem lehet dióda, mert az eltolási értéket hozna létre. Védődióda biztos van, de az záróirányban van. RC tag után, pedig ha az időállandó megfelelően nagy a periódusidőhöz mérten, akkor azon egyenfeszültség van, melynek a csúcsértéke azonos az átlagértékével. Tehát hiába lenne utána bármi is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |