Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   124 / 153
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Pedig nem ártana... mégis hogy néz ki, mekkorák a tüskék, a dióda megfogja-e rendesen.
A másik: biztos, hogy nincs semmi vezérlő-maradék a motoron? Mintha említettél volna vmi ilyesmit...- nehogy bekavarjon az is.
Ha így minden okés, beköthetsz átmenetileg a motorral sorban 2-3 paralel reflektorizzót, hogy kapjon legalább féltápnyi feszt a motor és úgy simán megy-e... term. szabályzás lekötve addig.
(#) ngabor0204 válasza ferci hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
A drainfeszültséget mindenképpen megnézem, de ezt a "dióda megfogja-e" dolgot nem értem. (Én leginkább a PIC-hez értek, nekem ez az egész motorosdi új, és a fórumot olvasgatva próbálom összeszedni az ismereteket.)
Ahogy értem, a dióda ahhoz kell, hogy amikor a FET kikapcsol, akkor a motor induktivitása miatt létrejövő feszültségtüske ne nyírja ki a FET-et. De ezt hogyan nézzem meg?
Vezérlőmaradék biztos nincs, mert az egész vezérlés egy hűtőbordában lakott, amit kiszedtem. (A gyártó kedvesen kiöntötte műgyantával, hogy még véletlenül se tudjam kicserélni az átégett FET-et.)

Az izzós dolog mihez kell? Úgy értem, mit tudok meg abból, ha a motor megy fele feszültséggel is?
(Bocs, ha sokat kérdezek, szólj, ha unod.)
(#) patkolttojas válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Szia!
Bocsi, hogy megint bele vau-vau, de....... A FET és a motor diódája nem ugyan az. Valóban a FET-eket meg kell védeni, de általában magába a FET-be integrálva van egy visszáram dióda. Ha nem olyan típus, akkor kívülről lehet rákötni. Ami csak a motorral van párhuzamosan az meg valóban az áramellátás kikapcsolásakor összeomló mágneses teret használja fel, de nem a FET védelmére, hanem arra, hogy a motor továbbra is forogjon. Régen (már írtam, csak keresd vissza) ezt "lendítő dióda" névvel illették. Pont arra való, hogy alacsony kitöltési tényező esetén is forogjon a motor, és ne rángasson, valamint egyáltalán menjen ,ne csak akkor, ha már elért a kitöltési tényező, mondjuk X%-ot, vagy ki tudja mennyit.

Más. Én biztos valami pórias, nem PIC-es megoldást választanék, ott akármikor beállítható lenne egy induló kitöltési tényező, mint alap és onnan a 100%-ig lehetne folyamatosan szabályozni. szerintem az eredeti áramkör is tiszta analóg volt, de lehet, hogy tévedek.

A 200 Hz esetén meg egyáltalán nem értem a rángatás szindrómát, mert az arra utal, hogy a motorod szaggatva megy, vagyis felpörög - leáll -felörög és így tovább, de mivel a felpörgés szinte teljes kakaóval történik és utána kikapcs jön, mondjuk ez lehet alacsony frekis ismétlődéssel, de Te ezt érzed rángatásnak és valóban az is. Ez a szabályzás hibája.

Szerintem gondold végig, hogy mindez lehetséges e, vagy nem.

Üdv: patkolttojaa
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 / 1
 
Nos, először a motorral paralel lévő diódáról.. amikor a feten átfolyó áram megszakad, ugyanabban az irányban fog a motoron tovább folyni az áram a diódán át. Próbáld egy skiccen értelmezni papíron.
Ha ez nem lenne, akkor sokszáz voltos pozitív tüske jönne létre a drainen és átütne a feted. Az abban lévő dióda ez ellen nem véd értelemszerűen.

A soros izzóköteg... - pl. 2 db dupla ( 60+75 W ) reflektorizzó párhuzamosan kötve már fél ohm nagyságrendű soros ellenállást képviselne a motorral sorban 12 voltra kötve, ezért a motorra kb/sacc 5-6 volt jutna csak és így azt látnád, hogyan viselkedik egyáltalán kisebb feszen, rángat-e vagy sem.
(#) JZoli válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Itt egy link, ez az áramkör is tudja az 5V-os vezérlést, és már több példányban megépítettem, megbízhatóan működik azóta is. Igaz, hogy nem ventilátort vezérel, kiválóan teszi a dolgát! Ráadásul panelterv is van hozzá.Nekem azért tetszett mert nem kell bele semmilyen processzor, és beállítható a minimális, illetve maximális fordulatszám.
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2017
(#) ngabor0204 válasza patkolttojas hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Dióda: Igen, én is így értettem a diódát. Tehát a FET-ben (IRL3803) is van egy source-drain dióda, a motorral párhuzamosan pedig tettem egy 15 A-es diódát záró irányban.

A pórias megoldás, miért jobb? Az autó 0–5 V feszültséget küld a műszerfalról 9 fokozatban. Ezt alakítja át a PIC most úgy, hogy a 0 V-nál nincs kitöltés, az 1. fokozatnál 30%-os a kitöltés és a maradék egyenlő részekre van osztva.
A motor indulásával nincs is gond, 1,5 kHz-en elindult, szépen állította a fordulatot is, csak éppen veszettül sípolt, és egy kis vibrálás volt érezhető a műszerfalon (ami a gyűárinál nem volt), ezért (és az itteni tanácsok hatására) vettem le a frekvenciát 200 Hz-re.
(#) ngabor0204 válasza ferci hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Az izzókat értem, hogy fele akkora feszültségről menne a motor, csak azt nem értettem, hogy ez miért jó nekem? Azt szimuláljuk vele, mintha teljes feszültségen menne, de 50%-os kitöltéssel?
(#) ngabor0204 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Köszönöm a linket. Akkor jól értem, hogy ezt építetted be egy Picassóba, és ott jól működik? Nem sípol, nem rángat?
(#) JZoli válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Nem jól értetted! Írtam, hogy nem ventilátorhoz használtam ezt a kapcsolás! Ez nekem mézpergetőesetében vált be így ahogy a rajzon is van 24V-os akkus meghajtással. Mivel állítható a PWM freki, így zajminimumra(sípolás-búgás) állítottam. Erre a célra tökéletesen bevált!
A ventilátorvezérlőt még keresem, mert nem is emlékszem pontosan, hogy hová is tettem.
(#) pucuka válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Az 50% -os kitöltés, a fele feszültséget (teljesítményt) jelenti.
(#) ngabor0204 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Igazad van, felületesen olvastam. Drukkolok, hogy megtaláld
(#) ferci válasza ngabor0204 hozzászólására (») Jan 16, 2017 /
 
Igen, ez csak egy "szimuláció"..... ha sima dc-ről megy a motorod, nem rázkódik-e bármi kisebb feszültségen.
(#) Massawa hozzászólása Jan 22, 2017 /
 
Egy érdekes feladat merült fel. Van három jol müködö kb 12 V-t ado PWM vezérlö, amiket szabadon lehet több motorhoz kapcsolni ( akár forgás közben is).
Mivel lehetne a legegyszerübben összehasonlitani a 3 PWM jelet, hogy amikor motort váltanak ne legyen tul nagy ugrások. (Azaz jo lenne tudni az aditt pillanatban milyen kitöltési tényezövel dolgozik az egyik meg a másik PWM meghajto)
Ma egy-egy LED jelzi ki a PWM-k teljesitményét ( fényerö arányos a kitöltési tényezövel), de ettöl valamivel pontosabb kijelzés jobban jönne.
Egy egyszerü digitális V-mérö sajnos messze nem ad olyan értéket amit össze lehetne hasonlitani. Valamilyen primitiv teljesitmény mérö kellene. Az árammérés nem jo mert a motorok nem egyformák, és leadott teljesitmény nélkül nem adnak infot.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Ha nagyon pontos akarsz lenni, akkor mérni kell valamivel a kitöltési tényezőt, pl. mikrokontrollerrel. Megoldás lehet a PWM -> feszültség "átalakító", hasonlóan, mint a mellékletben. Egyszerűen annyi ilyet raksz össze amennyi kell, a kimeneten mérhető feszültségek pedig összehasonlíthatóak könnyen.
A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2017
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Sajnos ez nem müködik. A kondi szinte azonnal a csucsra töltödik, igy rajta a DC kb 8-10V között változik. Kezelni kellene a kisülést is. A deprez müszer sokkal használhatobb értéket ad, de azok meg nagyok (még a 3x3cm skálával is).
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Párhuzamos ellenállás a kondenzátorral? Egyáltalán mi állítja elő a PWM-et? Az nem jelzi ki az értéket?
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Ezaz, hogy ezeket a kisérleteket már végigjátszottam. A TRMS digi meg a deprez müszer használhato értéket ad, a többi nem. A potikat persze lehetne kalibrálni, mert mind a 3 PWM generátor egyforma (azt hiszem ez a legolcsobb és legegyszerübb megoldás. ), csak nem kinál olyan luxust, mint egy kis display számokkal.
Mind a 3 PWM egy FET kimenövel kb 5 A-t képes leadni..(( a fele is elég)
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Maga a PWM jel generátora micsoda? Kontroller, 555-ös IC, egyéb? Sok olyan kontroller van, minek van legalább három PWM kimenete, talán az lenne a legegyszerűbb, így mindjárt ki is lehetne vele iratni, milyen kitöltéssel megy.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Nem proci, de nem 555-s (meg kéne nézni, de talán TE555-s már régen volt amikor épitettem). Sajnos nincs rajta semilyen olyan jel ami használhato lenne.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 / 1
 
Hello! De működik, csak néhány dolgot ismerni kell.
- Elsőként, hogy a PWM jel-nek "fel" és "le" is húznia kell a kimentet. Mivel állításod szerint csúcsra töltődik a kondi, a "lehúzás " nem valósul meg. Így az RC tag nem képes integrálni.
- Második, hogy PWM jel kitöltésének feszültségként mérésekor, ismerni kell az impulzus feszültségét is. Hiszen a jel integrálja a jel területével arányos. Abban pedig nem csak a kitöltés arányának van szerepe, hanem az impulzus feszültségének is. Tehát az impulzus feszültségének nagyságát állandó értéken kell tartani. Ez a feszültség lesz az integrált érték 100%-hoz tartozó értéke. A többi pedig ehhez arányosítható. (Mint ahogy az analóg műszernél is ez volt.)
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
A TE555-ről ellentmondásos infók vannak a neten, de úgy tűnik, valamilyen mikrokontroller. Tulajdonképpen mindegy is, mert egy mikrokontrollerrel könnyen ugorható a feladat. Előállítja a három PWM jelet és hajt egy kijelzőt is. Extraként hozzá lehet csapni pár gombot is, ami az egyik PWM kitöltését a másikhoz igazítja.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Közben eszembe jutott (most nem vagyok a közelben) a PWM feszültség szabályozott ( hogy távvezérlehetö legyen). Igy persze az adott esetben elég a poti csuszkáját mérni ami sima DC. Igy az adott esetben a feladat megoldott. (Igaz nem univerzális mert a PWM-k többsége nem feszültségszabályozott).
Amit persze nem akarok, hogy ki kelljen ilyen huncutságért cserélgetni a már beépitett müködö áramköröket.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Ezen még el kell egy kicsit rágodni, mert természetesen jobb lenne egy univerzális kimeneti mérö izé.
Az impulzus feszültsége teljesen stabil, azaz azzal nincs gond a kitöltési tényezöhöz kellene valamilyen lineárisabb átalakito, mint a sima RC tag. (A lehuzás vagy a felhuzás a terhelés függvénye - ez akkor gond, ha terhelés nélkül kell a kimenetet beállitani, mert olyankor a terhelés mindössze a kimenetre kötött LED ).
A másik baj talán, hogy ezek a mini digitális DC feszmérök ki tudja milyen mintavételezéssel dolgoznak, ami szintén sok hibát okozhat a kijelzésben. A deprez müszer nem követi a frekit igy az könnyen átlagol, az RC tag kevésbé.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
"Ezen még el kell egy kicsit rágodni" Ezzel egyet tudok érteni. De amiket állítasz, azoknak nem sok alapja van.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Nézd tegnap orákig szorakoztam a mérésekkel.
Van egy marék kis kinai feszméröm (4 LEDes displayjel) 30V-ig. Már vagy tizet épitettem mindenféle kütyübe és nagyon jol teszik a dolgukat - tápegységek, akkuk, akkutöltök).

Az egyenáramot simán méri az RC tagon levö feszültséget szintén, de már össze vissza (ha a PWM-hez van kötve). Mig a TRMS müszeren a kimeneti feszültség 2-12V-ig simán mérhetö - ilyenre lett állitva (ugyanezt teszi a deprez müszer is) a kis digitális értelmezhetöen 8-11V között mutat. Nem hiszem, hogy most nekiállok keresni az okot, hisz mint irtam, tudom mérni a vezérlöjelet, ami mérvado.
Persze egy érdekes kihivás a jövöre nézve.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Én a kínai kütyük lelki világát nem ismerem. De ami gondot okozhat az a szűretlenség és esetleges visszahatás az RC tagra. De időállandó kérdése a dolog. Mert izz az átlagol, az analóg műszernél mag annak tehetetlensége. TRMS is integrál, csak szoftveresen. Feltéve hogy feszültséget mérsz, nem kitöltést vele. Mert utóbbinál a feszültség nagyságának nincs szerepe.
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Sajnos én sem, ezért gondoltam, hogy a bemeneten van egy dioda ( mert csak + feszt mér), meg esetleg egy kondi és akkor már a feszcsucsok számitanak az RC tagon....
Ezaz, hogy minden más müszer, izzo, LED stb átlagol vagy magasabb szintü számitást végez (TRMS), ezek a kis kütyük meg csak valoban sima DC-t tudnak megbizhatoan mérni.
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Rakj egy műveleti erősítőt az RC tag után.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Ilyen messze nem akartam menni, annyit nem ér az egész feladat. Ráadásul közben eszembejutott, hogy spéci PWM-röl van szo, ami DC-vel van vezérelve igy elég a DC vezérlöjelet mérni.
(#) proli007 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 22, 2017 /
 
Egy műszer bemenetén nem lehet dióda, mert az eltolási értéket hozna létre. Védődióda biztos van, de az záróirányban van. RC tag után, pedig ha az időállandó megfelelően nagy a periódusidőhöz mérten, akkor azon egyenfeszültség van, melynek a csúcsértéke azonos az átlagértékével. Tehát hiába lenne utána bármi is.
Következő: »»   124 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem