Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Megszívlelendő, amiket írtál... - régen így tekertünk.
Az F.B.S. nagyon jó, 200 fok a max., csak vigyázni kell vele eü. szempontból és a kiszerelése lehetne kisebb is...
Még tömb alakjában esztergában rövidíthető, amennyiben nem kell szélesebb a gyári méretnél.
A cakkozáshoz én egy 1 ezer Ft-os orosz cérnatészta készítőt használok. Ilyen lesz aztán, látszik a sor elején. Én 0.05-ös prespánt hasznlok sorok közé. A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2017
F.B.S. tubusban kb 1dl. A kúpos kinyomót 3mm-es lyukúra szabom és mielőtt feltekerem, a menetes részt bekenem az anyaggal, hogy ott légmentes legyen a zárás. Ilyen módon hetente - tíz naponta a 4mm-re kinyomott és vulkanizálódott gumikukac még kihúzható (akár kell éppen, akár nem) és egy évig is használható, nem köt a tubusba.
Anno a hibás Skoda 110-esem hengerfej tömítését kétoldalt bekenve többé nem kellett cserélni. @ Orbán József: szép és korrekt munka, gratulálok!
Sebi, a zománchuzal meg lett toldva sodrott szigetelt vezetékkel(túl vékony volt és félő volt, hogy törik epoxi nélkül is), majd bekerült egy zsugorcsőbe. Ezután befűztem a csévén lévő lyukba, és ide ragasztottam be viszonylag rugalmas epoxival(pattex). De értem az aggályodat és jogos, azonban szerintem két réteg gumi alatt nem teszi törékennyé. Persze nem fogom "ráncigálni! Végül a sütőpapír mellett döntöttem a rétegek közé, celluxot csak a lakkrétegen használok, rögzít és segít, hogy ne csússzon le a szélső menet. Utána mindig megkapja a papír réteget ami elő van írva. Amúgy a csipkézést én is olvastam már valahol, de csak a sarkokat szoktam a hajlás miatt (macerás). Orbán József, a tésztavágó bravúros Ki fogom próbálni ha anyósomnál járok és ha megy vele, veszek egyet.
Mindenkinek köszönöm a válaszokat!
Vékony drótoknál azt csinálom, hogy ca. 10cm-en többször oda-vissza hajtogatva, mjd megsodorva sokeressé teszem és ez már nem törik el és mechanikailag is megfelel, valamint egy 0.5mm-es szigetelő csőbe behúzható. Megpucolni nem túl egyszerű, de a forrasztásos, másik kivezető, ami könnyen elszakadhat és emiatt ragasztani kell, annál jobb.
Amúgy a szélső menetek, kivezetések egy szigetelő papír darabkával megoldható, néhány oldallal ezelőtt az egyik kolléga fel is rakta a módit.
Sziasztok!
Nyákból csináltam csévét, a kérdésem az lenne, hogy az első sor szekunder alá szoktak tenni trafó (prespán) papírt? Van valami jelentősége? Pl arra gondolok, hogy a sarkok nem lesznek annyira "élesek". A másik kérdés pedig pont ez, hogy a cséve sarkait, ahol a huzal megy le szokták kerekíteni? Üdv!
Mindegyik megoldás ajánlott, BEAG trafóknál is láttam, hogy alulra tekertek néhány menet varnisvásznat az éles törés ellen. Prespán is jó nyilván, a varnisvászon puha, valami oka nnak is lehetett, hogy azt tettek.
Ott azért sok évtizedes gyakorlattal dolgoztak.
Köszönöm az infót, úgy tervezem, hogy majd a napokban fogom megtekerni, ahogy időm engedi. Viszont ha nagy jelentősége nincs, akkor inkább lehet, hogy a lekerekítést választanám a prespán helyett, mert nagyon ki van számolva a hely, minden tized miliméter számít.
Azért egy vékony réteget tégy alá (lekerekítve), mert a nyák kemény. Kondenzátor (rizsszalma) papír, vagy teflonszalag (legalább a sarkokra).
Köszi a tippet! Lehet, hogy csak teflon szalag lesz belőle. A sarkokat lereszeltem, ma készült el véglegesre a cséve. Ez az első saját készítésű csévém, szerintem nagyon jól sikerült, alig lehetett összerakni annyira passzosra sikerült. CSÉVE
Schön! Mivel úgy látom, le is festetted, már ne rondítsd el; de a külső sarkokat (a cséve széleit; ~5 mm-es rádiusszal) is le kellett volna kerekíteni, mert tekeréskor mindig zavarni fogja a kezedet, mikor valamit csinálni kell közben. Valamint könnyebben felakad rá a huzal tekerés közben, ha nem pontos a vezetés, vagy csak egy icipicit kóvályog a cséve. Na, az méreg, mert vékony huzalnál nem mindig venni észre rögtön.
Én is azt hittem, hogy az oldalfalak sarkait is lekerekíted... A Kolléga nagyon jól jegyzi meg, a sarkokon felakadó vékony drót megviseli az idegeket...
Kapton? Bővebben: Link
Azzal se előnyös az impregnálás, ha akar az ember olyant. Összekapja a kaptont a tekercs impregnáló lakk.
Én már egy jó ideje vízbázisú lakkot használok, nem oldószereset. Ez nem kapja össze a kaptont és a gőze nem is (annyira) mérgező, mint a szénhidrogén alapú lakkoké. Ráadásul gyorsan szárad.
Villamos gépekhez való?
Köszönöm az észrevételeket, igen tudom, hogy le kellett volna kerekíteni, csak nem tudtam mekkora rádiusszal, és úgy voltam vele, hogy miután megtekerem a trafót, utána fogom lereszelni és megfújni még festékkel. Ha mindent sikerült jól kiszámolnom, akkor tized miliméter pontossággal teljesen tele lesz a cséve, ezért se mertem nagyon nekikezdeni a lekerekítésnek. Megpróbálok keresni valamit, amivel meg tudom rajzolni az 5mm-es rádiuszt, mert most hirtelen se körző, se semmi más eszköz nincs amivel megrajzolhatnám. Keresek valamit, ami 10mm átmérőjű kör.
Kizárt, hogy pl. 5mm-es rádiusz hiányozzon a drótnak. Eszedbe fog jutni, mikor fennakad a vékony drót és vissza kell tekerni, ha kicsit gyorsabban tekered., kényelmetlen.
Kézi, lassú tekerésnél nem jelentkezik. Ha kész a trafó, utána minek lekerekíteni?
Kézzel tekerem, de már kész is. Most szárad a négy sarka Addig előkészítem a prespán papírt is.Lehet, hogy ma nem fogok bele a tekerésbe, a primer több mint 900 menet 0,5mm-es huzallal.
A cséve oldalainál hány milimétert szoktak ráhagyni a prespán papírból, ami felhajlok? 5-5mm-er megfelelő? A primer 925 menet, ami picivel több mint 10 sor. Jól gondolom, hogy minden sor közé kell papír?
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2017
Ha becakkozod, nem kell elhagyni semmit, mert a felperdülő "rojtok" eleve adnak egy kis eltartást, gátolják a "levágást"(alsó sorba csúszást). Minden sor közé szoktunk tenni.
Ne kérdezzétek, hogyan,de ha tekerés közben elszakad a primer, akkor amit eddig feltekertem azt letekerem, kidobom és kezdhetem elölről? Vagy elég visszatekerni mondjuk a sor elejéig és ott összetoldhatom? 110. menetnél járok.
Ne tekerd vissza, hanem egymás mellé forrasztva a két szálat ( lapos legyen ), szigeteld le és folytasd..
Max fél menetet menj vissza, hogy a forrasztás ne "vason belül" legyen. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2017
Köszönöm a gyors reagálást! : ) Akkor ennek tudatában folytatom.
Azért lehetőleg ne szigszalagot használj. Húzz rá üvegszálas (varnis) csövet...
Aztán vigyázz majd a bevasalásnál is, mert én jártam úgy, hogy az újratekert gyári trafóba mindenáron vissza akartam rakni az összes vasat, ami sikerült is, de megszakadt a primer.
Akkor kicsi/puha volt a csévebetét. Valóban gyakori, hogy a gyári tömörséget nem lehet megismételni. Én hosszabbra (pakettirány) szoktam a csévét csinálni, és legfeljebb kiékelem.
Üdv!
ATP-100 kimenőtrafóját szeretném áttekercselni hálózati trafóvá. Az lenne ezzel a kérdésem, hogy kb hány VA-es trafót lehet kihozni belőle? Esetleg van adatlap a vashoz? Előre is köszi!
Mekkora a vaskeresztmetszet? Ablakot is mérd meg.
Helló!
Igazából még nincs meg a vas, csak olcsón tudnék szerezni, persze ha elég lenne ahhoz amihez kell (kb 260W) Ezért méreteket nem tudok. :/ Azért kérdezem, hátha valaki már foglalkozott ilyennel. |
Bejelentkezés
Hirdetés |