Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2951 / 3970
(#) Stewe válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Az irányjelző izzót NEM SZABAD LECSERÉLNI!
21W os izzó KELL ennek a fényereje fog megfelelni a KRESZ-ben előírtaknak.
Ha egy kis pénzt szánsz rá, egyszerűen vehetsz LED-es fényforrásokat, amiknek a fényereje megfelel.
Az irányjelző ütemadó működéséhez pedig a megfelelő teljesítmény kell, azért villog gyorsabban, hogy jelezze, az egyik izzó ki van égve!!!
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) proli007 válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Hello! Tekintve hogy a közlekedésre vonatkozó felelősség a Tied, én inkább válaszolnák az eredeti kérdésedre. Hátha hiányoltad..
A teljesítményre vonatkozóan alapképlet a P=U*I vagy behelyettesítve az Ohm törvényét, leírható úgy is, hogy P=U^2/R formában is. Ha ezt az ellenállásra szeretnénk kifejezni, akkor az R=U^2/P képletet kapjuk. Ha 21W helyett 10W-os izzót használsz, akkor maradék 11W kerül az ellenállásra. Tehát 12V^2/11W=13ohm értéket ad. Természetesen az ellenállás terhelhetőségének illik a 11W felett lenni.
Azt meg kell jegyezni, hogy az izzó ellenállása (mint a fémek általában) pozitív hőegyütthatójú. Vagy is ha melegebb, akkor ellenállás értéke is nagyobb. Mivel világítás közben a wolfram lényegesen magasabb mint szobahőmérsékleten, így egy műszerrel mérve sokkal kisebb ellenállás értéket kapunk, mint üzemközbe. Ezt csúfoljuk mi hideg-ellenállásnak. Az alkalmazott ellenállásoknál alaptörekvés olyan anyagot választani, aminek hőegyütthatója lehetőleg kicsi. Így értékének változása kevésbé jelentős a névleges terhelés hatására.
Csak azért írom, hogy ha méregetnél, ne csodálkozz nagyon, ha a számított értékhez képest eltérő értékeket kapsz az izzó mérésénél.
(#) Csupasz válasza Gafly hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Szia! Egy kis segítséget szeretnék kérni. Hasonló Led fényforrásokat vettem, mint amit linkeltél DC 12V, G4 foglalatú. Asztali lámpában van, de kb. 1 hónap után már villog. Mi ennek a kijavítására a megoldás? Vagyis ha beteszek egy újat, ne menjen ilyen hamar tönkre.
(#) Gafly válasza Csupasz hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Az általam linkelt fényforrás az 230 VAC
Négyen kitesznek egy vonalizzót

Mivel táplálod ezt a (DC 12V G4 foglalatú) fényforrást?
(#) oroszmt91 hozzászólása Feb 26, 2017 /
 
Üdv mindenkinek, nem tudtam hova írjak szóval talán ezt többen látják.
Adott egy peugeot 206 km kijelző ami szalag kábellel csatlakozik az egységhez de mint kiderült vagy 3 helyen meg van törve, szóval rendeltem kínából aprópénzért 5db kb 3000 magyar forint ( legyen tarcsiba ha elrontom ).
Kérdésem az lenne hogy az még ok hogy fogom ha úgy van az alaplaphoz hozzá ragasztom ( előtte volt ilyen probléma hogy elvolt válva és a cellux segített ) de magához az üveghez is elég ha hozzáragasztom ?

ilyet rendeltem
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) Csupasz válasza Gafly hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Bocsánat, rosszul írtam. AC12V Eredetileg egy halogén izzó volt benne.( a led olyan típus, hogy használható AC-vel is.) Az asztalilámpa trafójáról. Mértem, 12V.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) offday hozzászólása Feb 26, 2017 /
 
Köszönöm a hasznos hozzászólásokat, így már be tudom kötni a megfelelő értékű ellenállást.

A lámpatestek egyébként E11 jelzésűek, műszaki vizsgán elfogadják, közúti forgalomban biztonságosan használhatóak mert

nincs olyan, hogy 21W vagy büntetés/kamion általi halál.

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet fényerőt, megvilágítási szöget, pozíciót, stb, ír elő nem pedig teljesítményt.

"(3) Az irányjelző lámpák fényének - anélkül, hogy a többi jármű vezetőjét zavarnák - nappal, ráeső napfényben legalább 50 méterről, sötétben, tiszta időben legalább 300 méterről határozottan felismerhetőnek kell lennie. E követelményeknek a hátsó irányjelző lámpa vonatkozásában a helyzetjelző lámpa és a féklámpa bekapcsolt állapotában is teljesülniük kell. Az első irányjelző lámpa fényének - a tompított fényszóró bekapcsolt állapotában - legalább 75 méterről kell határozottan felismerhetőnek lennie."
(#) Bakman válasza oroszmt91 hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Megpróbálhatod a ragasztást de az eredmény kétséges. Talán van itt olyan, aki tudja, hogyan működik a dolog. Az viszont biztos, hogy házi módszerekkel kivitelezett javítás ritkán sikeres.
(#) Pafi válasza c27 hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Hello!

Ha a félhidak kimenete szinuszos, fázistolással, akkor bármely kettő közt mért feszültség is szinuszos. Nem tudom, hogy mit jelenthet nálad az, hogy nincs meg a szinusz. Hogyan jutottál ilyen eredményre? Logika, szimuláció vagy mérés?

Amúgy a profik nem szinuszt használnak félhidanként, hanem a vonali feszültséget tartják eredőben szinuszos értéken:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:352816/FULLTEXT01.pdf
(25. oldal)
Nem csak hogy nagyobb feszültséget lehet így elérni, de még az átkapcsolások száma is csökken (minden félhíd fix állapotban van a periódus 1/3-ad-áig).

Mondjuk ez nagyon-nagyon messze van az elektronikában kezdő szinttől, szerintem eleve más topicban kellett volna kérdezni.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) oroszmt91 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Mint mondtam sikeres volt az egyik felénél
(#) tbarath válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
A kamion általi halált természetesen nem jogszabály írja elő, ez "csak" egy kellemetlen következménye lehet annak, ha a kamionos nem látja a kanyarodási szándékodat..

A mindenféle rendeletek pedig valóban követelményeket _is_ írnak elő, csak ugye ezeknek a 21 Wattos eredeti izzó megfelel, a te fele akkora teljesítményű 10W-osod viszont valószínűleg nem. Mert ugye jól gondolom, hogy az idézett követelményeknek történő megfelelését nem vizsgáltad...

Ráadásul az idézett rendeletben szerepel ez is:
"37. § (4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni."
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) Bakman válasza oroszmt91 hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Hajrá!
(#) Kovidivi válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Igen, erre gondoltam!
(#) Lamprologus válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Azt nem értem, ha már valamit csinálsz a motorodon, akkor az miért nem valami hasznos dolog? Lecseréled az indexed, de se a fogyasztása nem lesz kevesebb, se a fényereje nem lesz nagyobb, akkor minek ez az egész? Cserélnéd LED-esre, akkor legalább kevesebbet fogyasztana, meg lehet még jobban is látszana, és műszakin is, meg a rendőr is beleköthet, ha az a célod. Mellesleg én is motorozok... tudom hogy mennyi veszélynek vagyunk kitéve a forgalomba, eszembe nem jutna ezt még szándékosan növelni is!
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) elektroncso válasza hapro hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Még egy dolog ami nem teljesen ide kapcsolódik de fontos lehet.
Eddig két fajta bekötésű LED csővel találkoztam. Az egyik típusúnál a cső egyik végén lévő két pöcök belül össze van kötve és a másik végén lévő pöckökre kell adni a fázist és a nullát.
A másik típusúban viszont mind a két végén össze van kötve belül a két-két pöcök. Ezeknél a cső két végére kell adni a 230V-ot.
Értelemszerűen előbbi az amit kevesebb szereléssel be lehet építeni a régi armatúrába, de ha utóbbi kerül bele akkor az zárlatba teszi az egész konstrukciót. Jobb, ha ki van beépítés előtt mérve, hogy melyik típus van a kezedben, nehogy utána keresni kelljen a biztosítékot.
(#) hapro válasza proli007 hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Köszönöm mindenkinek a választ! Azért több munka párhuzamosan kötni őket, mert enélkül csak a trafókba toltam volna be 3cm kábelt, amivel átkötöm, és a neon gyújzót meg kicseréltem volna a led fénycső gyújtójára, ami ugye szintén átkötés, csak a régi foglalatba simán betekerhető. De most ez van.
(#) hapro válasza elektroncso hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Az enyém az első fajta. Csak 100db-ról beszélünk.
(#) offday válasza tbarath hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Valóban nem vizsgáltam, de úgy gondolom ez nem az én feladatom, nem a rendőré, sőt, még a vizsgabiztosé sem. A gyártó kiadta kereskedelmi forgalomba ezt a világítótestet amire műbizonylatot kapott. Már előzőleg is írtam, hogy E11-es jelzésűek a lámpák.
Nem, nem kínából van, nem az ebayről.

A gyárihoz képest egész más a kialakítása, a búrája.
Ez a lámpa pl. foncsorozott míg a gyári nem.

Idézet:
„Azt nem értem, ha már valamit csinálsz a motorodon, akkor az miért nem valami hasznos dolog?”

Egyrészt ez az index sokkal esztétikusabb számomra mint a baltával faragott gyári, másrészt a célom az vele, hogy beljebb kerüljön a külső síktól.
Mivel terepmotorról van szó sokkal védettebb helyre kerülnek így, hogy rövidebb a száruk.
(#) elektroncso válasza hapro hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Mink kb. egy éve csináltunk ilyet, gipszkarton műplafonba való négycsöves armatúra, gyárilag elektronikus gyújtóval szerelve, tiszta újak voltak, a megrendelő kívánsága volt, hogy LED-esek legyenek. Az összeset át kellett kötni komplett. De azóta van itthon négycsöves elektronikus gyújtó dögivel.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2017
(#) RoliNyh válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Egy kicsit el vagy tévedve a feladatkörökkel. Ha a rendőrnek nem tetszik amit a járműveden talál, akkor bizony ahoz igenis joga van, hogy rendkívüli műszaki vizsgára kötelezzen. A műszaki vizsgán meg nyugodj bele, hogy akármilyen jelzést fog a búrádon látni a vizsgabiztos, de nem a belevaló izzó van benne, nem fog műszaki vizsgát adni. Legfeljebb ha elnéző, azt mondja, ha a helyszínen kicseréled a megfelelő izzóra, átmegy a géped, egyébként nem.

Tudom ezt onnan, hogy én pont így jártam egyszer az első helyzetjelző izzókkal, az időszakos vizsgán. A gyái 5W -ost kicseréltem LED -esre, és bizony nagyobb fényű volt mint a normál izzó. A vizsgabiztos persze nem a fényerőt nézte, hanem rögtön az szúrt neki szemet, hogy az bizony nem egy 5W -os izzó, ami oda való lenne. Kis fejvakargatás és hümmögés után azt mondta, ha visszateszem a belevalót, nincs gond. Így tettem, és meg is lett a vizsga...

Persze tudom, hogy te nem LED -ezel, de minden lámpatestet fotóznak manapság a vizsgán.
Ha az szúr neki szemet, hogy az indexedben valami nem stimmel, úgyis szólni fog...
(#) offday válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Félreértesz. Nem cserélgettem izzót, ez egy új lámpatest ami gyárilag 10W-os izzóval van szereleve, tervezve, jóváhagyva.
A 21W-os méreteiből adódóan bele sem fér!
Az általad említett LED-es helyzetjelzővel én is találkoztam már autósboltban, fel is van tüntetve a csomagoláson, hogy közúton nem használható és/vagy csak beltérben, tehát utastérvilágításra engedélyezett.
Nem vonnék párhuzamot az én esetemmel ahol egy európai jóváhagyással rendelkező világítótestről beszélünk.
(#) RoliNyh válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 / 1
 
Hja, fűrészeljük itt a fingot, akkor már rég megemlíthetted volna azt is, hogy gyárilag a 10W -os izzó való bele. Megspóroltunk volna vagy 10 hozzászólást is...
(#) offday válasza RoliNyh hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
A legelső hozzászólásomban írtam:
Idézet:
„Az irányjelzőrelém 21W-on működik gyárilag, méretben sokkal kissebb búrák kerülnének fel amiben max 10W-os izzók férnek el.”

Azért jót beszélgettünk, köszönöm mindenkinek az érdeklődést!
Az alap kérdésemre kapott válaszokért (ellenállás érték) pedig külön köszönet!
(#) Stewe válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Ha nem érdekel, akkor is tudnod kell: a rendőr csak azt fogja vizsgálni, hogy megfelelhet-e az előírásoknak, vagy nem. Ha jól jársz, csak megbírságol. Ha vitatkozol, nem tehet mást, mint hogy feljelent, és a szabálysértési hatóságnál 30000 forintról indul a játék. A engedély nélküli átalakítás pedig védhetetlen, és soha nem gondatlan, hanem csak szándékos lehet. Ha ezt szándékos veszélyeztetésnek ítéli meg, akár 300000,- forintba is fájhat..
Ha kicsi a fényereje, akkor HIÁBA HASONLÍT indexlámpához, fel sem szerelheted a gépjárműre. Ha pedig megmondod, hogy ez biztosan jó, mert így vetted, még ki is röhögnek.
(#) tbarath válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Csakhogy ez nem úgy megy, hogy nekem tetszik a 206-os lámpája, szóval belehákolom a Golfba aztán hajrá. Ez engedélyköteles átalakítás.

Mert ha ez az "új lámpatest ami gyárilag 10W-os izzóval van szereleve, tervezve, jóváhagyva", nem a te motorodhoz van tervezve, engedélyezve, stb., és hát ez a kérdésed alapján eléggé nyilvánvalónak tűnik, akkor ugyanott vagyunk mintha csak izzócserével bohóckodnál.

És értem én hogy te ezt le se ..., de attól még ugyanúgy megvághatnak érte. (És remélem hogy meg is teszik. Ezt nem rosszindulatból kívánom hanem önvédelemből, mert baromi veszélyesek a fogalmatlan lámpamoddolók. És sajnos nem elsősorban magukra, hanem a többi közlekedőre.)
(#) offday válasza Stewe hozzászólására (») Feb 26, 2017 2 /
 
Minden áron le akarsz oltani, igaz?

Bele vagy ragadva: 21W vagy semmi...
Picit olvass már vissza!

Leírom még egyszer, hátha neked is átjön:
Ez nem hasonlít egy indexlámpára, hanem AZ.

Európai jóváhagyással rendelkező világítótestről beszélünk ami a foncsorozásnak és a búra kiképzésének köszönhetően szemmel láthatóan ugyanakkora fényerővel bír mint a gyári index.
Arról nem is beszélve, hogy ezek zsír újak, a régiek meg 16 éve fakulnak (hiába, nem vagyok sikeres ember, 2001-es motorbiciklim van).

Nyugodj meg szépen, nem fogok büntetéseket fizetni és a két hónap múlva esedékes műszaki vizsgán is gond nélkül át fog menni a bringa.
Pontosan ezért is választottam ezt a E11-es indexet.
Hidd el az ebay-ről lett volna ezer másik gombokért, csak azok legtöbbje jóváhagyás nélküli.
(#) Stewe válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
Én a világért se oltanálak le.... ha bemutatsz a lámpatesthez hiteles műbizonylatot, minden bizonnyal lesz új forgalmid.
(#) Lamprologus válasza offday hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 
12 millás BMW megy előttem ... Neki áll előzni, nem látom az indexét, befordulunk jobbra, nem látom az indexét... kanyarodunk balra nem látom az indexét... leparkol, nem látom az indexét. Szerintetek hány wattos izzó van benn neki?
(#) offday hozzászólása Feb 26, 2017 /
 
Ha valakinek volna esetleg hozzászólása az eset technikai jellegéhez is, akkor az alábbi terhelő ellenállást találtam ami 7,5 ohm-os.
A matek ugye 6 ohm-ra jött ki 2x21W kontra 2x10W-ra.
Szerintetek ha a relé után az izzók felé menő ágra kötöm ezt párhuzamosan akkor jó lehet?
Az a plusz 1,5 ohm nem lassítja be túlságosan a villogást?

Link
(#) offday válasza Lamprologus hozzászólására (») Feb 26, 2017 /
 

A BMW-kben gyárilag nincs indexkar.
Következő: »»   2951 / 3970
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem