Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   233 / 345
(#) Belapuci61 hozzászólása Ápr 11, 2017 /
 
Szevasztok Kedves Fórumozók!

Kezembe akadt egy Whirlpool automata mosógép 6 kivezetéses motorja. Ez egy C.E.SET 45/64 148/ALB1. Több fórumot is elolvastam a bekötéséhez. Kis orosz barkács fűrészgépbe szánnám, ha sikerül. Valaki azt írta, hogy ne, mert gyenge és nem bírja a szemetes körülményeket. Játéknak jó. Szóval a kommentben az is volt, hogy sorosan ne kösse be senki, mert túlpörög, főleg terhelés nélkül. Párhuzamosan úgy próbáltam, hogy egy 60-as égőt (ilyen volt kéznél) tettem vele sorba. Nem indult el, az égő halványabban világított.
Van-e valakinek ehhez ötlete? Tényleg túl tud pörögni?
Köszi előre is a segítséget!
(#) uniman válasza Belapuci61 hozzászólására (») Ápr 11, 2017 /
 
Hello! "6 kivezetéses motor" Vajon te hogyan kötötted be? Nekünk kéne ezt kitalálnunk?
A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2017
(#) Pafi válasza Belapuci61 hozzászólására (») Ápr 11, 2017 /
 
Általában soros motorok túl tudnak pörögni, de hogy ezek a mosógép motorok is képes-e rá a brutál nagy légrésükkel, a fene tudja. Nekem is van itthon nagyon hasonló, és én is fűrészgépet építenék belőle, ha lenne rá időm, és ha értelmes fordulatszám-nyomaték karakterisztikával lehetne üzemeltetni.

Akárhogy is, én fűrészgépnek szeretem ha viszonylag stabil a fordulatszáma, viszont van benne nyomatékkorlát. Erre vagy egy tirisztoros fordulatszám-szabályzó lenne alkalmas (szabályzó: érzékeli a fordulatszámot valamilyen érzékelővel, és ennek függvényében növeli vagy csökkenti a gyújtási szöget), áramkorláttal, vagy át lehet kötni DC-re az összes tekercset, és a forgórészt a jól bevált áramkorlátos stabil fesszel járatni, miközben konstans áram folyik az állórészen. Sajnos brutális teljesítmény kell az állórészen ahhoz, hogy értelmes gerjesztése legyen. Legalábbis brutális ahhoz képest, hogy 100 W-tal és egy kis DC motorral vígan fűrészelek, és 10 W-ot fogyaszt üresben, ez meg megzabál vagy 60 W-ot mikor még nem is forog. Ez a nagy légrés (és nem állandómágneses gerjesztés) miatt van. Ha ez nem zavar, és vannak jó kis DC tápegységeid (kb. 20V 3A, meg 50...150V 3A), akkor így is lehet csinálni.
(#) sun válasza uniman hozzászólására (») Ápr 11, 2017 /
 
Köszönöm a segítséged megpróbálom és írok ha sikerült.
(#) RoliNyh válasza Belapuci61 hozzászólására (») Ápr 11, 2017 /
 
Ha párhuzamosan kötöd be, gyakorlatilag el is veszted a nyomatékot, ami a fűrészeléshez meg pont kellene. Sorosan bekötve van normális nyomatéka, és magas fordulatszáma. Tegyél rá lassító áttételt, és úgy tedd rá a fűrésztárcsát, az máris visszafogja attól, hogy túlpörögjön, és plussz erőt is ad. Nekem is van itthon vagy három ebből, szintén körfürész lesz az egyikből, a másikból egy asztali maró,
(ha lesz némi táblás anyagom meg időm, hogy összekalapáljam)
a harmadikra meg még kitalálok valamit. És még egy tanács, ha beépíted, lehetőleg burkold le
(de úgy, hogy legyen bőven levegő körülötte),
hogy a por ne menjem bele, különben a kommutátor, és a csapágyak hamar meg fogják adni magukat...
A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2017
(#) Pafi válasza RoliNyh hozzászólására (») Ápr 12, 2017 /
 
Igen, sorosan lesz nyomatéka, indítónyomaték. Meg égetéshez is elég magas fordulatszáma, ami azonnal zuhanni kezd amint nyomatékot kell kifejtenie.

Egy kicsit csökkenthető a túl magas üresjárási fordulatszám (és annak erős nyomatékfüggése) azzal, ha soros kötés mellett a forgórésszel párhuzamosan bekötünk egy fogyasztót.
(#) pucuka válasza Pafi hozzászólására (») Ápr 12, 2017 /
 
Nem ismerem ezt a mosógép motort, (csak láttam, sohasem használtam) de a forgórésszel párhuzamos ellenállás (izzó) nemhogy csökkenti a fordulatszámot, hanem növeli. A forgórész párhuzamos terhelése csökkenti a forgórész gerjesztését (gerjesztő áramát), ezáltal az ugyanakkora belső feszültséghez magasabb fordulatszám tartozik. Ráadásul még gyengébb lesz a motor.
Ahhoz, hogy a soros motor tulajdonságait kedvezőbbé tegyük, kompound motorrá kéne alakítani, vagyis részben párhuzamos gerjesztésűvé. Azt nem tudom, hogy ezt a manővert el lehet-e követni ezen a motoron, de gyanítom, nem.
Ezt a módszert a villamosok motorjainál használ(ták)ják. az utolsó (leggyorsabb) fokozatban.
(#) RoliNyh hozzászólása Ápr 12, 2017 /
 
Nem kell ezt ennyire túllihegni szerintem. Mikor én próbáltam, soros motorként kötöttem be.
Ráadtam a kakaót 230V AC, és beállt egy max fordulatszámra minden terhelés nélkül, föntebb nem ment.
Nem mértem, de ha gondoljátok, megmérhetem mennyit pörög így. Addig a kis ideig meg amíg üresjáratban megy, nem fogja szétpörgetni magát...

Ui.: youtubon is vannak róla videók, és azok se pörgetik szét magukat. Még egy olyat is találtam,
aki elvetemült módon, megkínálta egy mikrótrafó szeklunder (kb 2kV) feszültségével. Ment is egy darabig, meg szikrázott is a kommutátor rendesen, aztán szépen leégett a tekercselés, de nem pörgött szét az sem...
A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2017
(#) sun válasza uniman hozzászólására (») Ápr 14, 2017 /
 
Köszönöm a segítséget. Sikerült elindítani kondi nélkül elindult de másodikra levágta az biztosítékot.
Állandó vagy indító kondi kell rá és ha indító akkor kell e nyomógomb?
(#) VIM válasza sun hozzászólására (») Ápr 14, 2017 /
 
Szia! Uniman kérte, hogy a megadott link szerint kösd be a kondenzátort állandó üzemre. Ez azt jelenti, hogy az U1 és Z2/W2 pontok közé kell kötni. A fázis a közösre (áthidalásra), a nulla pedig a V2-re. Ha ez a forgásirány nem jó akkor az áthidalás jobbra fordul és a fázis marad a Z2/W2-n és most a nulla lesz az átkötésen. NE próbálgasd másképpen, mert le fogod égetni rövid idő alatt vagy maradandó károkat okozol, ami a későbbiekben fog végzetessé válni.
(#) Pafi válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 14, 2017 /
 
Pucuka!

A fő fluxust, ami a forgórészben (armatúrában) indukálódó feszültséget kelti a fordulatszámmal arányosan, nem a forgórész árama hozza létre, hanem az állórész (gerjesztő tekercs) árama. Ezt pedig a párhuzamosan bekötött fogyasztó növeli, így már arányosan kisebb fordulatszámon létrejön a megfelelő belső indukált fesz. Ez pontosan a kompound üzemmód egyik megvalósítási módja. Sajnos nem túl gazdaságos...
(#) VIM válasza Pafi hozzászólására (») Ápr 15, 2017 /
 
Szia! Nyilván, aprócska félreértés az egész. Talán a söntölésre gondolt (mezőgyengítésre), a soros motoroknál.
A hozzászólás módosítva: Ápr 15, 2017
(#) sun válasza VIM hozzászólására (») Ápr 15, 2017 /
 
Rendben köszönöm az újabb eligazítást.
(#) Belapuci61 hozzászólása Ápr 16, 2017 /
 
Szia!
A 6 kivezetésből kettő a fordulatszám érzékelő,ami a központi elektronikához ment. Terhelés kiegyenlítésre ad fordulatszám impulzusokat. Pongyolán fogalmaztam, bocsánat!
Amúgy a tegnapi kommentem valamiért nem ment át, így ezúton kívánok mindenkinek Kellemes Húsvéti ünnepeket!!!
(#) zotya93 hozzászólása Ápr 20, 2017 /
 
Sziasztok! Az lenne a kérdésem hogy valaki kitudná e számolni nekem a korongfűrészem fordulatszámát,pontosabban a korong kerületi sebességét.A motor fordulata 2960-rajta egy 7,3 cm átmérőjű szíjtárcsa a fűrész tengelyén pedig 7.2 cm-es. 2960x7,3=21608/7,2=3001 a fűrész tengelyének a fordulatszáma. A koron kerületi sebességét viszont nem tudom mennyi. a korong átmérője 40 cm (400 mm) Ha valaki tovább tudná nekem számolni vagy tudna adni egy linket ahol kitudom számolni hálás lennék! köszönöm a segítséget!
(#) zolika60 válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Kerestem neked számolót.
(#) zotya93 válasza zolika60 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Köszönöm ezzel az oldallal találkoztam én is csak a m/s mértékegységet nem tudom átváltani rpm-re és engem az érdekelne. de valószínűleg én vagyok a hülye hozzá a gondolatom az hogy kijött nekem 62,85 m/s ami azt jelentené hogy 1 másodperc alatt 62,85x fordul a korong ami 60 másodperc x 62,85=3771 a korong fordulata/perc?
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2017
(#) vargaf válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Egy sebesség értéket ( m/s ) miért kell átváltani fordulatszámra ( rpm = fordulat/perc )? Az első hozzászólásodban írtad az áttétel számításnál a 3001 fordulatszámot.
(#) zolika60 válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Félre érted az adatokat. A 62,85m/s azt jelenti, hogy a kerület egy pontja ennyi utat tesz meg egy másodperc alatt.Tehát a kerülettel osztva kapod meg a másodpercenkénti fordulatszámot és azt 60-nal szorozva a percenkéntit.
(#) zotya93 válasza vargaf hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
igen de az csak a meghajtott tengely fordulata amin még van a korong és annak van egy kerületi sebessége nem? lehet én tudom rosszul de ha a tengely 3000-ret fordul akkor a korong több mint 3000 ret fordul percenként nem ?
(#) pucuka válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Jaj, jaj. Ha az a tengely amire a korong erősítve van 3000 1/p forog, akkor a korong is ugyanannyit forog. A korongban nem hiszem, hogy bármilyen áttétel lenne.
A kerületi sebességet meg kiszámolhatod m/s, m/p, vagy akár km/h -ban is, ez csak mértékegység átváltás kérdése, ahogy az 1/p, és 1/s is. De láthatod, hogy a fordulatszám, és a kerületi sebesség dimenziói nem egyformák, ezért sem keverhetők össze.
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2017
(#) vargaf válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
A tengely és a rajta lévő korong hogyan forogna eltérő fordulatszámmal?
(#) lalibatyo válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Olyan 50 körül forog másodpercenként az a tengely ha terheletlenül megy, ha pedig terheled akkor kevesebbet. Itt inkább az a kérdés mekkora a motor teljesítménye mert a 400 as tárcsát illenék legalább 3 -4 Kw al forgatni hogy ne nyöszörgő gép hanem fűrész gép legyen.
(#) zotya93 válasza vargaf hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
páréve ezen az oldalon adták meg hogy hogyan kell kiszámolni a fordulatszámot és az illető mondta hogy + van kerületi sebessége is a korongnak.. ebből gondoltam hogy 3001 a forgási sebesség + még valamennyi a kerületi sebesség.. de akkor ezek szerint ilyen nincs 3001 et forog és kész.. köszönöm az infót ebből is tanultam
(#) vargaf válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
A fordulatszám és a kerületi sebesség két eltérő fogalom. Két különböző mértékegységet nem tudsz átváltani egymásba. Nagyon durva a példa, de szemléltetésnek megfelel: 1 V az hány kilométer/óra? Értelmetlen a kérdés! De kérdésemre nem válaszoltál.
(#) zotya93 válasza lalibatyo hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
evig 1,1kw 2860 fordulatú 3 fázisú dupla szíjjal hajtva majdhogynem 1az1 ben hajtva,a korong nem vídiás élezés kérdése hogy megfogja e a motort vagy nem. az a motor hajtott már 2 hengeres kompresszort is 1 szíjjal tehermentesítő szelep nélkül 10 báros nyomáson indította a kompresszort szíjcsúszás nélkül... dolgoztam fatelepen vágtuk a tűzifát billenővályús fűrész volt 700 as lappal 1,5 kw 3 fázisú motor hajtotta 1440 es fordulattal.. a kompresszoron most egy 750w os 3 fázisú motor van és 8 bar-t tud nyomni. saját tapasztalat felesleges rá a nagyobb motor csak az órát csavarja áttétel és élezés kérdése...
(#) lalibatyo válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 20, 2017 /
 
Colos deszka és gallyak darabolásra biztosan megfelel. Aztán hogy gerendát, rönköt lehet e szélezni vele azt majd az élet eldönti
(#) Imi65 válasza zotya93 hozzászólására (») Ápr 21, 2017 /
 
Idézet:
„1,5 kw 3 fázisú motor hajtotta 1440 es fordulattal”

Ennek a motornak a nyomatéka ugyanannyi, mint 2800 f/p 3kW-osnak.
A jó élezés elengedhetetlen, de azért ne essünk abba a tévhitbe, mint mikor a szomszédok (mind műszaki ember) átjöttek, és látták a gépemen az 5,5kW-os (1420-as) motort a 400-as tárcsához, és eképpen nyilatkoztak: Minek erre ekkora motor, én mosógépmotorral (130W) rönköket vágok!
Saját tapasztalat valóban az, hogy 1,5kW-al már lehet fűrészelni (az 1,1kW-ot nem próbáltam, de a 2800-as biztos, hogy 400-as tárcsával már nyöszörögni fog, mert az ereje az 1400-as 550W-osénak felel meg), de - tűzifa vágáshoz - inkább 1420-as motort választanék, és minimum 2,2kW-ost. Persze a katona azzal harcol, amije van.
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2017
(#) sun válasza uniman hozzászólására (») Ápr 21, 2017 /
 
Sziasztok próbáltam ahogy írtátok kisebb nagyobb sikerrel,egyszer elindult aztán levágta folyamatosan az biztosítékot.
Aztán jött a szomszéd méreget kicsit azt mondja így kössem be és tökéletesen működik,
remélem lesz akinek segít.
köszönöm.
(#) ha9pi.feri válasza sun hozzászólására (») Ápr 22, 2017 /
 
Szia! Én nem vennék rá mérget, hogy ez a helyes bekötés! Átmérettetném a szomszéddal még egyszer.Így messziről, csak a képekről nehéz megállapítani, de szerintem a kondenzátor alsó kivezetésének a világos kékhez kellene menni. Így olyan érzésem van, hogy a kondenzátor párhuzamosan van kötve a segédfázissal. Elképzelhető, hogy működik így is, esetleg terhelve is, de azért érdemes lenne még egyszer leellenőrizni, mert sokba kerül egy tekercselés. Ne vedd okoskodásnak, bár ne legyen igazam, érdemes leellenőrizni még egyszer. Hangsúlyozom ezt csak a képek alapján írtam!
Üdv: Feri.
Következő: »»   233 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem