Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2992 / 3996
(#) tbarath válasza Lamprologus hozzászólására (») Ápr 28, 2017 /
 
Ez 6 dodóért baromi drága, 1 USB körül szokott lenni vagy kevesebb. És ha számít a pontosság akkor inkább a DS3231, ott maga a chip tartalmazza a hőkompenzált oszcillátort (TCXO).
(#) kriszrap hozzászólása Ápr 28, 2017 /
 
Akkor maradjon inkább kvarc azt kész???
(#) Lamprologus válasza kriszrap hozzászólására (») Ápr 28, 2017 /
 
Bocsi, nem keresgéltem sokat, csak a típus miatt adtam a linket. Biztos lehet olcsóbbat is találni! ( Mellesleg 10db -ot adnak ennyiért! Szóval visszaosztva nem sok!)
Miattam akár DS3231-is lehet ... azt nem ismerem, első ránézése picit dágább, de más hártánya biztos nincs a 1307-hez képest!
(#) jdani válasza Pafi hozzászólására (») Ápr 28, 2017 /
 
Cirka 20m led szalag 5x5méteres szobán belül.
(#) nedudgi válasza jdani hozzászólására (») Ápr 28, 2017 /
 
Ilyenkor már észnél kell lenni. A LEDszalag vékony vezetéke ilyen hosszon gondot jelent. Több helyen tápláld meg.
A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2017
(#) tbarath válasza Lamprologus hozzászólására (») Ápr 28, 2017 /
 
Ja bocs, benéztem, 10 darabnál nem drága, kb. árában van. A DS3231 pontosabb, noha kicsit drágább.
(#) luigi71 hozzászólása Ápr 29, 2017 /
 
Sziasztok! Jó reggelt.

Korán reggel az lenne a kérdésem ,hogy a kerámia kondenzátort sorosan kell kötni ha több darabból kell az értéket kihozni? vagy úgy is jó mint az elektrolit kondit ,párhuzamosan?
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2017
(#) kitartás válasza luigi71 hozzászólására (») Ápr 29, 2017 /
 
A kulcsszó a kondenzátor. Ha az elektrolit mellé is kiírod (vagy a kerámiát is becézed ). Párhuzamosan kötve őket a kapacitásuk összeadódik.
(#) luigi71 hozzászólása Ápr 29, 2017 /
 
Akkor mind a kettő típust lehet párhuzamosan kötni.Csak azért merült fel a kérdés bennem mert az ellenállásnál sorosan kötve adódik össze az érték. Azt hittem a kerámia kondenzátornál is csak úgy adódik össze.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2017
(#) luigi71 hozzászólása Ápr 29, 2017 /
 
Csak a polaritás jelölés hiánya miatt gondoltam. Azt hittem úgy kell kötni a kerámia kondenzátort is. Hát ő,lehet ,hogy nem valami jól fogalmaztam meg.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2017
(#) kitartás válasza luigi71 hozzászólására (») Ápr 29, 2017 /
 
Picit olvass utána az elektronikának (pl itt a cikkek közt az alapkapcsolások). használd a válasz gombot mert így hamar el veszítjük a fonalat
(#) Pafi válasza jdani hozzászólására (») Ápr 29, 2017 /
 
Ahogy nedudgi írta, több helyen kell megtáplálni, vagyis ez igazából nem 1 fogyasztó, hanem sok, méghozzá különböző helyeken. A kérdés amúgy nem az volt, hogy milyen hosszú a fogyasztó (te erre adtál választ), hanem hogy milyen hosszú a hozzá vezető vezeték. De miután vezetékből is több szakasz kell, ennél is összetettebb a kérdés: korrekten meg kellene tervezni ezt az elosztó hálózatot. Ha jó minőségű a LED szalag, akkor elég 5 méterenként 1 pár betáplálási pont, de gagyi eBay-es szalagoknál még sűrűbben kell.

Ha középről indulsz két irányban, akkor innentől csak kevesebb mint 10 A folyik 1 vezetéken, és ez fokozatosan csökken minden betáplálási pontnál. Ha pl. 2,5 mm2-es vezetékpárat használsz, akkor méterenként az elején kb. 0,15V/m fog esni, de ez lineárisan csökken, ezért a 10 m-re lévő végpontra csak kb. 0,75V-tal kisebb fesz fog megérkezni. Ez még elfogadható.

Viszont a tápegység és a szalag közepe közti szakaszon 20 A folyik, ezért ennek a távolságát minimalizálni kell, 2 m-nél lehetőleg ne legyen több! Ha több, akkor viszont vagy magasabb feszültséget kell betáplálni, vagy vastagabb drót kell, vagy bele kell nyugodnod, hogy kisebb lesz a fényerő mint elvileg, vagy... sok megoldás van, de a legjobbakhoz ismerni kell a feladat részleteit, és a képességeidet.

Én ugyanilyen méreteknél sorba fogom kötni a 4 LED szalagot és 48 V-ról táplálom, így egyáltalán nem kell megerősített vezetékes betáplálás. Viszont 48 V-os fényerőszabályzó nem nagyon van, ezért egyedi megoldás kell hozzá.
(#) slimcolt hozzászólása Ápr 29, 2017 /
 
Sziasztok,

Egy olyan áramkört szeretnék tervezni, ami 10V-100V bemenő feszültség mellett, biztosítja két N-FET-nek a gate feszültségét. Ezt én 10V-ra határoztam meg. Jól kellene viselnie a kapacitív terhelést, mert a FET-ek belső kapacitásai aránylag nagyok. A FET-eket csak kapcsolónak használom, nincs PWM vezérlés stb..
Ami nagyon lényeges még, hogy az áramfelvétele a lehető legkisebb legyen. Valamint a lehető legkevesebb alkatrészt tartalmazzon.
Nos én rajzoltam egy egyszerű darlingtonos LDO-s tápot, az áramfelvétele még 1mA sincs (48V-on).
Az érdekessége, hogy bekapcsoláskor U1 referencia áramát C4 és R4 biztosítja, utána a már regulált tápról kapja az áramot. R1 helyére mehetne J-FET is.
A kérdésem az lenne, hogy ez a megoldás működhet?
LTspice szerint működik R4 és C4 nélkül is, de nem értem hogy indulhat be a táp úgy.

LDO_V1.png
    
(#) Pafi válasza slimcolt hozzászólására (») Ápr 29, 2017 /
 
Úgy indulhat be a táp, hogy terhelés nélkül a darlington szivárgó árama U1-et könnyedén felhúzza Q11 nyitófeszültségéig, onnantól pedig pozitív a visszacsatolás addig amíg U1 nem nyit.

Működhet, de én félnék tőle. Nagy hőmérsékleten durván megfuthat a szivárgó áram. Zárlatvédelem is kéne. Én ilyen célokra egy sima emitterkövetőt szoktam használni, jFET-es áramgenerátorral a z-diódára. A stabilitás nem kritikus, és 2-3 V drop sem szokott gondot okozni. Nagy áram sem kell, azt a kimeneti kondi adja.
(#) slimcolt válasza Pafi hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Szia,

Köszi, így értem. A Zeneres emitter követős megoldás is jó lenne ha nem 10V - 100V-os tartományban szeretnék 10V-os gate feszültséget regulálni a kis Rds-on biztosítása végett.
Az áramkorlátra én is gondoltam, de nem tudom be építsem e még, lényegében nem sok alkatrész többlet. A szivárgó áramot nem igazán értem, hogy gondolod a hő függés mellett. Elvileg a visszacsatolás miatt nem kellene annyira kényesnek lennie a hőmérséklet emelkedésével csökkenő darlington Vbe-re. A differenciál erősítő és U1 a kényesebb erre. Vagy rosszul gondolom?
(#) KOZMOSZ11X3 hozzászólása Ápr 30, 2017 /
 
Üdv mindenkinek!
A közel múltban vásároltam a vaterán egy csomó elektronikai alkatrészt rengetek minden volt a csomagban cirka 8kg cucc! Volt a csomagban cirka 2kg tranzisztor ömlesztve, kicsi és nagy bd-s tranyók vegyesen. De sajnos semmi jelölés rajtuk! Vadonat újak! Amit kérdezni akarok az ilyen tranzisztorok gyártási selejtek lehetnek vagy miért nem került rá jelölés? És mennyire lehetnek megbízhatóak ezek?
(#) Pafi válasza slimcolt hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Szia,

Biztos hogy annyira fontos 10 V bemenő mellett is a 10 V gate-meghajtás?

A szivárgó áram exponenciálisan nő a hőmérséklettel. A darlington pedig ezt óriási mértékben erősíti. Ez nem a Vbe feszültségfüggés miatt fontos, hanem önmagában az áram miatt lehet problémás. Persze egy Rbe-vel söntölhető...

Illetve a darlington eleve fölösleges, szimpla tranyó bőven elég, és akkor a jFET áramát kellően lecsökkentve rögtön az áramkorlát is megvalósul.
(#) Pafi válasza KOZMOSZ11X3 hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Lehet selejt de lehet csak simán a válogatást megelőző gyártási állapot. A megbízhatóság gyakorlatban dől el mint hibaarány. Tesztelj le belőlük 10-et és kiderül. Ez a boltban kaphatókra is igaz, azokat is tesztelni kell.

Ezeket mindenképp érdemes mérni, és ezek alapján kategorizálni:
-polaritás
-béta
-letörési feszültség
Ezek is hasznosak, kategóriánként 2-3 példányt érdemes lemérni:
-béta nagy áramú visszahajlási pont
-szaturációs feszültség
-béta határfreki
-early feszültség
Ezeket csak néhány példányon mérd ki, mert destruktív a teszt:
-elsődleges termikus letörés
-másodlagos termikus letörés
-chipméret mérés
(#) KOZMOSZ11X3 válasza Pafi hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Köszi a választ! A polaritás meg a béta ellenőrzés még megy de a többi paraméter ellenőrzését nem tudom hogy kell.....
(#) kadarist válasza KOZMOSZ11X3 hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Csinálj egy oszcilloszkópos curve tracer-t, de a VCEmax megállapításához egy jó áramkorlátozással ellátott nagyfeszültségű táp is jó lesz,áramkorlátozással ellátott
(#) kadarist válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 30, 2017 /
 
Hoppá, lett egy kis zavar a végén.
(#) luigi71 válasza kitartás hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Szia ne haragudj már hogy megint zavarlak de lenne egy olyan kérdésem,hogy ezt a magas mély kiemelőt megcsináltam de nem tudom ,hogy a végfokra hogy kössem.Itt A kép.A jobb oldali a kimenet,a bal oldali a bemenet.Ja és a hangerő potméter hova kerül?Segitségedet előre is köszönöm
(#) djadji hozzászólása Máj 1, 2017 /
 
Sziasztok!
Használnék egy SSER-40 DA szilárdtest relét, de valamiért nem működik. PIC vezérléssel már használtam azzal ment jó. Most viszont a relé kapcsolását egy 24V-os váltóáramot adó tápegység egyenen irányított ármával szeretném, de nem működik. A LED rajta világít, de nem folyik át rajta a 220V.
A 24V-os jelet egy sime Gaetz híddal egyenírányítottam. Ez lehet a baj? Mit kellene tennem?
(#) RoliNyh válasza djadji hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Helló!

Először is próbáld meg kisebb egyenfeszről, pl 12V (PC tápegység, dugasztáp). Ugyanis adatlap szerint a maximális bemenő feszültsége ennek a típusnak 32V DC. És ha jól számolom (√2*ACV = 33.94 V DC) te bizony túllépted ezt az értéket. Reménykedj, hogy nem égett ki a benne lévő optocsatoló LED. A másik pedig az, hogy ha egyenirányítod az AC feszültséget, az még nem tiszta egyenáram, az csak egy 100Hz -es feszültségimpulzus. Azt még kondenzátorral szűrni kell, tehát tegyél rá egy elektrolit kondenzátort párhuzamosan pl 47-100μF értékben, ha mást nem táplálsz róla. Harmadik lépésben pedig mindenképp csökkentsd a vezérlő feszültséget, a kondenzátor után minimum egy ellenállásosztóval, vagy egy zénerdiódás szabályozóval...
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2017
(#) tbarath hozzászólása Máj 1, 2017 /
 
Vettem olcsó panelműszert, ilyet (bár nem ettől az eladótól, de a panel így néz ki).

Hátha használt már valaki ilyet és van erről tapasztalata: negatív áramot képes mérni ez a kis furulya? Egy akkus áramkörre kötném, és jó lenne ha a töltőáramot is tudnám mérni, nem csak a terhelést.

És még egy kérdésem lenne: ugye jól tudom, hogy a zselés akkuknak (sealed battery) nem okoz problémát ha nem állítva, hanem az oldalukra fektetve működnek?

Köszi,
Tamás
(#) zamatőr válasza tbarath hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Talán így.

$_1.jpg
    
(#) tbarath válasza zamatőr hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Hát igen, elég nyilvánvaló megoldás, épp csak a szememet nem szúrta ki. Köszi
Van is itthon egy kétáramkörös 3 állású kapcsolóm, pont ehhez vettem, most kimértem és gyári hibás. Ez nem az én napom...
(#) Udvari Zsombor hozzászólása Máj 1, 2017 /
 
Ez a LED típus alkalmas-e arra, hogy az általunk nem, de a kamerák által viszont látott infra tartományban sugározzon?
Vagy ez fototranzisztor, ami nem ad, hanem vesz? Ha igen, akkor ajánljatok helyette hasonlót, mely infra tartományban sugároz!
(#) RoliNyh válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Ez vevő, benne van az adatlapjában NPN típusú fototranzisztor...

Ha a keresőt használod, akkor találsz nyolc adót is:

Fotodióda (adó)...
(#) Lamprologus válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Máj 1, 2017 /
 
Olvasni tudsz? Ha igen tudnád a választ! Ha nem akkor meg felesleges válaszolnunk!
Vagy nem tudod mi a különbség egy fototranzisztor és egy LED között? Akkor ott a google! Ja ... ott is olvasni kéne?
Mellesleg a másik topiban várják a válaszaidat hogy segíteni tudjanak Neked!
Következő: »»   2992 / 3996
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem