Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Robotfűnyíró vagy fűnyíró robot
Köszönöm az infót. Egyenlőre fix magassága van. Nem is tudom mekkora a vágás magasság. Ez most másodlagos, vagy utolsó lépés. Egyenlőre haladnia kell. Valamiért a mechanikán még dolgoznom kell. Most valamiért akad a jobb oldala. Gondolom valahol az illesztés, vagy a párhuzamosság nem stimmel. Kipróbáltam, kicsit mászkált. Egy minimális dédelgetés után újra elindul.
![]()
Kicsit összeraktam a "Gyepmestert" és pár képet készítettem róla. Most nagyon hasonlít a régi római katonai alakzathoz, amit teknős alakzatnak neveztek. Hmmm, talán olyan is. Igazából nem is gyepre készül, hanem akármilyen naaaagy és kis fűre, gazra. Mire tavasszal fűnyírásra szánom magam, addigra már derékig ér a gaz, és csak kézi kaszálással boldogulok vele. No, ez már nem nekem való
![]() A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2017
Egy kicsit nehéz elképzelni, hogy mit is tervezel. Hol lesz a kés?
Milyen kés tervezel bele - gondolom egy vertikális tengely körül forgo vágokést. A robotfünyironak az egyik feltétele, hogy a füböl egyszerre max 1-1,5 cm vágjon le. Nagyobb fühöz nincs elég energia ( leterheli a motort meg az akkut) és neked kell összegereblyézned a maradékot. Épp a minap helyeztem üzembe az enyémet. Már jo nagy volt a fü, igy ott mindig bedöglött. Igy magasabbra állitottam a kést és egy hét alatt értem el azt a fümagasságot amit a gépnek az egész évben majd tartania kell. Milyen a gyep széle, amit vágni kell? Az szokott lenni a másik kihivás, mert a fü szintje meg a környezö terepé ritkán egyforma azaz a külsö keréknek azon kell mennie, különben nem fogja szépen vágni a széleket. A legujabb trend az asszimetrikus gép, ami az egyik oldalon 10-15 cm kilog a tengelyböl igy a kés gyakorlatilag a robot "mellett " vág. A másik dolog már mechanikai szempontbol sem optimális. A fü meglehetösen egyenetlen (már irtam), igy a négy kerékböl mindig csak 3 lesz a "földön" azaz a 4 kerék elrendezés nem a legobb. 3 kerékkel szerintem jobban járnál ( a 3. kerékre sem meghajtás, sem más nem kell csak el tudjon forogni a függöleges tengely körül - széles irodai szék kereke tökéletes).. Igy biztosithatod, hogy a másik 2 biztosan a talajon van és hajtani tudja a gépet.
Gondoltam, h nehéz elképzelni a vágást. A kés elöl van. (most/majd 30 cm széleset vág egyszerre). Most nincs beszerelve, mert egyenlőre a haladást teszteltem és javítgatom. De igazad van a 3 kerék terén.!! Az első verzióban 4 kisebb motor hajtotta és akkora volt, mint A4-es papír, és 10cm-es kerékkel. aztán a kerék nagyobb lett és az egész test is... De nem tetszett a 4 kerék meghajtás, mert olyan volt, mint a BOB-CAT. Biztos láttad már, ahogy fordult. Kicsit hátráltatták egymást a kerekek, amúgy tökéletes. A mostani ékszíjas még kiegészítésként a tetejére terveztem 1 másik szíjat, összeragasztva és fordítva. Így tudna kapaszkodni a talajba. mostani hiba a motor pontos rögzítése a jó fogaskerék illeszkedéshez. Ne mozduljon el a motor. Persze gyors próba miatt, nem tökéletes. Csak leszorítottam 1 gumis szorítóval.
![]() ![]() ![]()
Ha jol értem most lineáris mozgásu késsel tervezed. Nem tudom milyen annak a tulajdonsága. Két dologra vigyázz a lineáris kés csak vágja a füvet, de azt nem mozgatja, igy az valahol ott marad a kés felett. A másik meg az amit tegnap irtam, az ilyen kis gép nem fog tudni nagy füvet vágni mert abba beleakad.
A rotácios kés szétszorja a füvet igy az nem marad a késen vagy a gépben. (Némelyikben ott is marad, mert a designos dobozok sarkaiban ott marad a finom fü. A legjobb lenne, ha kés körül doboz sem lenne igy a vágott füvet teljesen szétszorná a kertben.) A 3. keréknek igen szélesnek kellene lennie - 5-8 cm, hogy ne süllyedjen a fü pamacsok közé. ( majdnem olyan lenne jo, mint az uthenger ha meg tudod oldani a szabad fordulását). A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
A harmadik kereket miért tolja? Miért nem húzza?
Az én gépemen tolja, egy másikon huzta. Szerintem ez mindegy, mert a gépnek elöre hátra kell mennie ( akadálynál vissza kell tolatnia).
Igen, köszönöm az infót. A penge rész még kicsit titok előttem is, mert ugyan működik, de füvet még nem látott, (de kézzel és kézben tartva kiváló volt.Már csak a szereléssel, illesztéssel tudom elszúrni. Bár ehhez is értek.)
![]() ![]() A hátsó 1db-os kereket megcsinálom. Tényleg, jól gondolkoztunk, ötleteltél, a széles úthenger kerék lenne jó. Egyenlőre csak kb. 2 cm-es gumis kis kerekem van. Ezzel valamit fog produkálni. Esetleg van ötleted hol lehetne venni alacsony, de széles kereket? Az első 2 kerék fűnyíró kerék. Lehet, csavarokat kell beleraknom valahogy a kapaszkodás miatt. Nagyon "sima" műanyag... Igazából azon gondolkoztam, h a szíjas meghajtásnál szerintem nem annyira gond, ha csak 3 kerék van a földön. Majd ott lesz a 4. is. Ha rátenném a fordított szíjat, akkor még gyorsabb lenne. Kis fűnél legalább szalad.. Jut eszembe, neked milyen Robid van? Bizonyára sok tapasztalatot adott már neked. A fűszegély részt nem figyeltem eddig. Ha csak ennyi maradna a "nagy" fűből, akkor már örülnék. A Robi mászkál, vagy távirányítva dolgozik, és ennyi egyenlőre. Ha nem rontottam el még, akkor a GPS veszi az adatokat, és fel kéne még dolgozni, h irányba menjen, legalább a töltő közelébe. No, ez még nagyon homályos nekem, mit kezdjek az adatokkal. Ehhez kell majd "telefonos" segítséget kérnem... Ha! Van valami értelme. Majd kiderül.
Az utolso gép a Robomow ( több gyár is használja mint OEM megoldást). Eddig ez tette legjobban a dolgát. Az elözö kettöböl az elsö csapnivalo volt ( mar nem is látni a boltokban). A másik már jobb volt, de 3 honap alatt tönkre ment, cseregép nem volt igy egy 3.-kat adtak némi felárért. Ez már megy, igaz, hogy már ujjonan rossz volt a töltöje meg az akkut is cserélték télen, mert magátol vesztette el a töltést. Különben jol dolgozik.
A 3. kerék kb 5-6 cm átméröjü és ugyanolyen széles, mégis itt ott bizony beleakad a lyukakba. Az irodai szék mechanizmusán ( olyat keress ami dupla kerekes a függöleges tengely mindkét oldalán van egy kerék. Arra a legrosszabb esetben rá lehet huzni egy müanyagcsövet ( lefolyocsö darabkát) vagy egy jobban felszerelt mühelyben uj szélesebb kerekeket is lehet gyártani. A hajtokerékre rá lehetne szerelni egy kiforditott bordásszijat - vannak ilyenek kis méretekben mindenféle kéziszerszámokban ( csiszolo, gyalu stb) A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2017
Köszönöm, ez jó ötlet volt a 3. kerék dologhoz. Legalább nem kellett megvárnom, amíg egyszer csak leesik a tantuszom. Keresek valahol 1 ilyen kereket...
Hááát, igen. A jól felszerelt műhely az már régi vágyam. ![]()
Meg volt a 3 kerekű próba is + fűnyírás. Nem igazán volt jó a meghajtás dolog. Lehet az aksi súlya nem tetszett neki, de mindig elakadt, vagy tolatott egyet... Kicsit levettem a fogaskerékből. Most lassabb, de picit erősebb. Így meg kikapartak a kerekek elöl. Talán pár csavar a kerékbe segítene, de még ráragasztott ékszíj is talán jó lenne... Bár nem tetszik így sem, nem érzem preckós megoldásnak.
Összegezve néhány szóban. A 4 kerék meghajtás olyan, mint a Bob-Cat. Kicsit furán fordul. Nem teljesen irányba hajtja a testét, kicsit nehézkes. De jól halad és kanyarodik. A 3 kerekes megoldásnál a kis kerék állandóan elakad, nehéz áthúzni a buckán. Sima úton tökéletes. Jól halad, fordul, kanyarodik, minden tutin dolgozik. De ez nem a füves rész.... "lánctalpas" megoldás is jól halad és kanyarodik, buckákat is jól átvezeti. A fordulás kicsit nehézkes, mert a földön levő ékszíj terület fogja vissza a fordulás energiáját... Most jön az akku dolog. Ha 12V-os akku van benne, akkor nehéz lesz, de van energia, amivel lehet dolgozni. 9kg a robot. HA LI-ION az akku, akkor 2* annyi az ára, de könnyű. 5kg a robot. Lehet emelni 14.8V-ra is a tápellátást, ami több időt adhat, ha nem melegítődik el a többlet. Viszont mindenre van elegendő energia... Akkor lehet választani és minden esetben kell a kompromisszum. Egyenlőre eddig jutottam. A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2017
A fü az nehéz terep ilyen kis gépeknek, mert egyfolytában változik, söt mint minálunk, elökerül valamilyen vakond is, ami Alpokat tur a fünyiro elé
![]() Szoval a hajtást nagyon ki kell spekulálni ( kerék méret, vastagság, tömeg, sulypont stb). Más mint LiIon akkuk nem is igen jöhetnek számitásba, szerintem minden más akku tul nehéz ilyen géphez. Ha megnézed a gyári gépeket ott is nagyon sokan kisérleteznek. Szerintem az lenne a legjobb megoldás, ha ugy alakitanád ki a gépet, hogy a 2 hajtott kerékre (tengelyre vagy valamivel a fölé) kerüljön a sulypont ( azaz mint egy mérleg billegne a hajtott tengely felett (3. kerék ne is érjen a földhöz). Ha igy sikerül kiegyensulyozni, akkor utolag ugy terhelted a 3. kereket, hogy éppenhogy csak mindig oda billenjen. Neked a 3. kerék csak arra kell, hogy meghatározd a magasságot meg, hogy ne billenjen át a másik oldalra. Hordozo funkcioja ne legyen.
Ez nem látom át igazán. Hogy ne legyen a 3. keréknek hordozó funkciója ahhoz a meghajtott kerekeket majdnem középre kell tenni, de legalábbis nem a szerkezet sarkaira. Hogy nézne az ki? Egy kisebb emelkedővel hogyan boldogulna? Nem mellesleg attól, hogy nem lenne rajta súly attól még beleakadni bele tudna akármibe.
És ha a harmadik kerék nem ér a földhöz, akkor egy ilyen imbolygó/billegő szerkezet hogyan nyírja a füvet szép egyenletesre? A gyári megoldások között ilyet még nem láttam. Ha van képet kérnék. Inkább a harmadik kereket is nagyobbra kell cserélni, és akkor nem akad el olyan egyszerűen. És normális kinézete lesz a dolognak. És a meghajtó kerekeket pedig bordásra, szegesre kell cserélni, és persze elég szélesre!
Nézd meg a gyári robotokat, ott a nehéz akuk vannak a tengely mögött, igy kompenzálják a vágoszerkezet sulyát. Senki sem mondta ( föleg a te eseteben,, ahol a vágokés elöl van), hogy ne legyen a hajtotengely a szerkezet közepén.
Igen a harmadik kerék mindig beakadhat, de ha kevés tömeg jut rá, akkor a meghajtott kerekek ki tudják huzni az akadálybol. Ha azonban nagy tömeg esik rá, akkor ez sokkal nehezebb. Nem azt mondtam, hogy imbolygjon, hanem ha imbolyog, nagyon könnyü pár dekával optimálisan terhelni, hogy ne imbolyogjon még a srég füvön sem. Természetesen ahogy már korábban megbeszéltük a harmadik kerék legyen nagy és széles, hogy ne merüljön bele minden kis lyukba ami a füben elöfordul. Ezt ki kell kisérletezni, még a gyariak is keresik az optimális megoldást. Ragd a géped egy mérlegre és igyekezz a harmadik kerékre a legkevesebb tömeget halmozni. ( ezt ellenörzik pl a kaminoknál is). A meghajto kerekeknek természetesen nem árt ha bordásak vagy szögek vannak benne, habár az sem jo, ha mélyen merül a fübe, mert akkor meg amiatt ne tud fordulni. Foghatsz rájuk egy hullámlemezt is ( vékony bádogbol - tetöbádogos - levágatsz kb 2-3 cm vastag csikot és két fogaskerék között áthajtod ( sok badogosnál lesz ilyen gép). Kapsz egy hullámlemezt amit rászögelhetsz a 2 hajto kerékre.
Erre a sorra írtam az előbbi hozzászólásomat: "3. kerék ne is érjen a földhöz"
Az világos, hogy az első kerekeket minél jobban ki kell venni a súlyok cipelése alól, de az, hogy a hátsó kerekeken imbolyogjon az szerintem nem jó ötlet. Egy emelkedőn fel is borulhat egy ilyen imbolygó szerkezet. Gyáriban is előfordul ilyen hibásan tervezett gép, láttam már videón emiatt felborulni gépet. Szerintem nem jó irány. Tehát amit közölni akartam, az az, hogy azért valamennyi súlynak lenni kell az első kerekeken, hogy ne imbolyogjon és ne boruljon fel. Na meg az iránytartás miatt is jó.
Olvasd el még egyszer amit irtam. Amikor megtervezed a gépet akkor imbolyogjon, a 3. kerék ne érjen a földhöz - azaz szerkezet ki legyen egyensulyozva. Ha ezt elérted, akkor könnyü a 3. kereket annyira megterhalni, amennyit a gép ( a forgatonyomaték - mert a motor is emelheti a 3. kereket) elbir, és a terepadottságok is megengedik. Fejre biztosan nem fog állni, hiszen lapos és nehéz a gép. Imbolyogni meg készen biztosan nem fog.
Sziasztok!
A kerék nálam is kapart. Sima fűnyíró kerék volt, ami könnyen megcsúszik mert műanyag, de csavaroztam a közepére gipszkarton csavarral ledobott vezérműszíjat, azóta slagon, tökön, babon, emelkedőn is simán felmegy ![]()
Remek ötlet.
A gyári kerekek is elkaparnak föleg a sarkoknál ahol élesen kell fordulni. Már vagy ötödször alakitottam át a fü szélét optimalizálva a robothoz, hogy ne ásson árkot, mert legközelebb a saját árkába fog belegabalyodni. Sima akadállyal nincs gond ( csövek, faágak stb). Azon vagy átmegy vagy nekimegy majd hátratolat és indul más irányba. ![]()
Nagyon örülök, h a kis tesztem után megint felpezsdült az ötletelés....
Most visszaraktam a Li-ion aksit. Igazából ez volt az első ötletem. 4 db van most, ami PWM-el 11V-ot ad a motorokra, amik igazából 12V-osak, tehát lehet még játszadozni ezzel. Persze az előző 12V-os aksihoz képest módosítottam a programot ehhez az akkuhoz. Ma nem volt időm kipróbálni, de így most a 3. kereket már biztos átrángatja a fűcsomón. Így az egész gépezet 4kg... Jót mosolyogtam, mert beraktam a programba fékezést is, és kicsit ilyenkor megemeli a fenekét. Jó játék volt... Rövidebb fékezéssel viszont megállt a kellő fordulási szögnél. A baj az, h az iránytű csal a sok mágnes miatt. ![]() A meghajtott kerékre észíj, vagy sok kis csavar megy majd. Megmértem ezeket az aksikat. 3400mAh volt ráírva és 3050mAh volt az eredmény. Ezt azért jónak tartom. Nem sok az átverés... Megmértem 1-2 kínait is.4600mAh --->185mAh. 6000mAh megmérve 308mAh volt. Kicsit hanyatt estem... Vagy már nagyon hazavágtam őket. ![]() Ezután megint az ékszíja első gondolatomhoz térek vissza. Talán ez volt az eddigi legjobb/hatásosabb megoldás. Azért ilyen "teknősbéka" a doboz, h ne menjen/essen bele a fű. Bár az ékszíj+tárcsa közé még be tud csípődni. No ez kicsit zavar.... Igaz a motor kerék kapcsolat még ötletelésre ad okot, de az egészhez képest már semmiség. A fű nem volt akadály. Nem tudtam elég gyorsan menni vele, h elakadjon. Már csak a vakod-próba van hátra ezen részletnél. Aztán választok, melyik megoldás kapott legalább 3-as osztályzatot, az lesz a tuti.
Egy kis próba volt. 3 kerekes megoldás. Zselés akkuval próbáltam ki a haladást. Igaz, beleszólt az áramkorlátozás, de a hátsó kis kerék elakadt és nem tudott tovább gurulni. A nehéz akku helye eléggé a kis kerék felé esik, amit nem tudok jobban előre tenni.
![]() A következő próba a 2 féle akkuval lesz, de ékszíjas hajtással. Igaz, most csak egy-egy ékszíj lesz oldalanként. Így kanyarodáskor a felfekvő felület kevesebb energiát fog felemészteni. A pengét is kipróbáltam. Igaz nem volt nagy + sűrű a fű, de meg sem kottyant neki. Most már szárad a fű, tehát a nagy füves próba már csak jövőre lesz. Egyenlőre itt tartok Folyt. köv.
Gondolkoztam a 3. keréken megint. Jogos lenne a széles kerék kiegészítés. Csak magam előtt levetítve azt érzem, h nem biztos a siker. Minél szélesebb, annál jobban egy része biztos rá tud menni a fűre, de a kanyarodáshoz éppen ellenkezőleg, vagyis egyre nehezebben járul hozzá. No igen. Valamit valamiért.
![]()
Azt a széles kereket hordo formára kell kialakitani, azaz a közepén a legnagyobb az átmérö a széle felé csökken. Ráadásul ha több szegmensböl készited el, azaz több egymástol független kerék egy tengelyen forog (mint az uthengeren) akkor valamivel könnyebben müködik a kanyarban, pl egy 3 szegmenses kerék 4-5-4 cm átméröjü lehetne. Egyenként 2-3 cm, összesen 6-9 cm széles.
Továbbra is fontos, hogy ugy legyen a sulypont, hogy kevés tömeg essen a futokerékre.
Hmm. Igen. Talán így gurulna, fordulna szépen. Köszönöm a jó ötletet. Ennek elkészítése meghaladja a garázs-tuning kereteimet. Egyenlőre még az ékszíjast kipróbálom. Mivel az egyenes haladás lesz (remélem) a több, ezért a fordulás, az akadály kikerülés talán a többihez képest nem lesz számottevő, de legalább biztos haladás lesz. Majd kiderül, mennyire jó az elmélet...
Aztán a továbbit nem tudom mikorra lesz előirányozva. Vidéken fogok dolgozni, ![]() ![]()
Az egyenes haladással lehet a legkevésbé számolni. Még a méregdrága Bosch is bele-akad a fübe és eltér az egyenestöl. Igaz, hogy igyekszik ezt korrigálni, de menyj ki a mezöre és nézd meg a kombájnt, mennyire tud egyenesen menni....
Szoval a fü nagyon komoly terep egy ilyen gépnek, örökké változik, (esö, fü növekedése, a föld változása és egyébb akadályok örökös kihivást okoznak). Ráadásul a sor végén valahogy meg is kell fordulni.
No igen. Látom, a kis gépnek néha komoly akadályokat kell leküzdenie. Ha könnyű, az a baj, ha nehéz akkor amaz, így forog, úgy zörög... Ki kell találni az optimális megoldást. Sok munka és idő. Bár ez az ára neki és feltételezem jobb lesz a gyárinál. Javítható és fejleszthető, örök valós garancia...
![]()
Csak arra vigyázz, hogy nehogy egy "never ending story" legyen a fü meg kaszátlanul nöni fog....
![]()
Ettől félek én is. Most éppen pár hónap csönd lesz körülötte. Nem leszek a kicsike közelében. Most el is pakoltam, h a nagy rendetlenség eltűnjön addig. Van ilyen, amikor így alakul, ezért is húzódik ilyen sokáig. Ráadásul utána át kell nézni mindazt, ami már készen van. Ez is sok idő, az elme frissítés. Az ilyen "nagy projekt" néha rögtön-halál címszavas.
![]()
Sziasztok! Én már 2 éve használok egy RC fűnyírót, ha valakit érdekel. Nem pázsitra terveztem, 3000m2 telek, inkább rétnek nevezem. Sok gyümölcsfa, 2 oldalon árok, lejtő, stb. 20*20-as zártszelvény kereten egy önindítós 5LE briggs (használtan 85eF) motor vágja amit talál. A kerekek (hajtás) használtan 45eFt rokkantkocsiról, 2*12V 18Ah akkuval. Magasság emelő lin. motor ebay-ről 10eFt. MOMO kormányról (gyerekek levetett játéka) és RC távirányítóról (kicsit modelleztünk) vezérelhető, 5.8GHz FPV 2mm-es minikamera. A vezérlő egy PIC18, a fűnyíróban és a MOMO kormányban is. A szegélyeket fűkaszával kell vágni, csak a közbenső területeket vágom ezzel. Az irányítása nem elég komfortos (nem olyan, mint egy Mazda
![]()
Szia, egy (pár) fényképet az aktuális állapotról tehetnél fel ide. Melyik részével akadsz el az RTKLIB-nek? Jó modulokkal próbálod? És jó antennával? Sajnos fák alatt (fa méretfüggô) meg fog zavarodni, habár a földrôl nézve minden fa nagy...
2db NEO-M8P és egy 40db-s tallysman (bázison) a roveren a gyári antennával. A probléma az volt, hogy nyílt terepen kb 20-30 perc után volt fix, vagy akkor sem, de minden nap más-más koordinátákkal. Folyamatos körkörös mozgás esetén a kiindulási pont elcsúszik 10-30cm-et, vagy többet is. A NEO természetesen módosított fw-vel, mert gyárilag nem adja a RAW formátumot. Az rtklib-hez 50db körüli holdak kellenek, ami csak nagyon jó antennákkal lehet, az meg drága. A TW3740 talán egy jobb lenne (a meglévő csak gps holdakra jó ez meg galileora is) de nem merek addig beruházni, amíg biztosnak nem látom a rendszer működőképességét. (Stabilitás, rádiós kapcsolat...) A fák nyilván nem segítenek, de ha néhol lenne pontos mérés, a köztes teret majd egyéb módon koordinálja. Gondolkodom még saját ultrahangos helymeghatározásban, de ahhoz meg nagyon erős TX kellene (a nagy tér miatt gondolom).Képeket majd hozok...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |