Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Hello! Egy link, esetleg egy fénykép a műről, ésszerűbb lett volna mint egy homályos kép. Például..
De taposás helyett némi méregetés ésszerűbb vállalkozás. Mert nyilván "a hiba az Ön készülékében van!"
Már egy hete mérem, de elsiklok a hiba felett.
Valamit elköthettél szerintem.Én is megépítettem és elsőre indult minden zokogás nélkül.Nekem 4xBD245 a vége és BD242 a meghajtó,ja és békebeli 723 az IC,közel 5A a vége.Felteszem ide az én nyáktervemet,biztosan más mint a Tiéd,de hátha rájössz a hibára.
Ge Lee,Köszönet a rajzért!Tökéletesen működik,induktív terhelésre (motorok) sem térdel le.
Elfeledtem,az alján az a 4 dióda-2 sorkapocs nem a kapcsolás tárgya,az a ventilátor tápjának a része.
Ez ránézésre rendben van. A bal oldali tranzisztoron Tungsram feliratot vélek felfedezni. Azok legendás darabok voltak, akkora félvezető lapkával, hogy alig fért el a két láb között, pedig még el is volt forgatva kb. 45°-ban.
A szigetelő gyűrű -gondolom/remélem- nem a csavar alatt van, hanem az L-profil furataiban. Ennek így kell lennie, mert a csavar vezeti át a kollektort a panel rézoldalára. Nem tudom mi az a fehér kulimász, ami alaposan összekeni az egész hűtőprofilt. Én színtelennek tűnő szilikonzsírt használok, amit egészen vékonyan igyekszek felkenni. Nem lehet a fotó alapján megállapítani, de a csillám mégis furcsán vastagnak tűnik. Ez lehetőleg 0,09 mm vastag legyen, ami sokkal inkább vékonynak nevezhető. Sajnos a beszerezhető típusok 0,12-esek, vagy láttam már 0,2 mm vastagot is. Ez nagyon jelentősen befolyásolja a hővezetés hatékonyságát. A csillámok ne feküdjenek egymásra a két tranzisztor között. Nálad egyértelműen átfedik egymást. Hagytam a terven elég helyet, hogy biztonságosan kiérjenek, tehát ollóval meg kell igazítani. De ismétlem, legyen vékonyabb, mert a fotó szerint ennek rendes lépcsős válla van olyan vastag. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2017
Ezzel tisztában vagyok, köszönöm a jó szándékot.
Én elnézném, ha nem a saját tapasztalatom lenne és nem ugyanazt a szutykot kaptam volna, mint amit MATA fórumtárs mellékelt a képen. Mert azok hamisítványok. És a lomexes példányok is ugyanilyen silány, szemmel láthatóan nem megfelelő felépítésű és matt kupakos darabok voltak. Én is felvágtam a tetejüket, miután alig terhelve is megpurcantak.
Úgyhogy erről ennyit. A tapasztalatom az tény, nem mástól hallottam.
Igen a szigetelő gyűrűk a profil furataiba vannak ahogy annak idején rajzoltad! A csillám az tényleg elég vastag meg nagy is akkor le kell vágni a széleiből ollóval majd! Az a fehér az hővezető paszta van a csillám alatt is meg felett is! Köszönöm a segítséget!
Ja és az egyik tényleg Tungsram-os de már használt volt ezeket a hamisítványok után tettem be csak az a baj hogy mind a három más gyártmányú volt!
Célszerű lenne a földhöz képest az IC lábain lévő feszültségeket megmérned, és ráírni a rajzra hogy hol mit mértél. Lehet hogy fordítva tettél be egy tranyót (pl. a kis BD fordított lábkiosztású), vagy eleve nem jó a nyák. Amit régebben feltettem a rajzhoz nyáktervet az biztos hogy jó, megjegyzem erről a rajzról lemaradt az áteresztő tranyókon lévő védődióda.
Egy példánnyal én is jártam úgy egyszer, hogy nem értettem miért nem akar rendesen működni, aztán kiderült hogy az IC egyik lába nem volt beforrasztva. Linkelem a jó rajzot és a működő nyáktervet. A nyákon az áteresztők azért vannak fejtetőn, vagyis néznek a fóliaoldal felé, mert a kivitel processzor hűtőhöz (CPU cooler) készült, így kis méretben is hatékony a hűtése, illetve mivel így alacsonyabb is az egész, laposabb dobozba is beépíthető. Az elrendezésnek annyi hibája van, hogy ezek a kis műanyag tokos graetz hidak már 2A áramon is durván fűtenek, és közvetlenül, illetve a fólián keresztül is melegítik a puffert ami nem szerencsés. Ha gyakran használod nagy áramon a tápot, akkor vagy fel kell emelni és kifordítani onnan a graetz-et, vagy eleve ki kell venni és a trafóhoz kell tenni, hogy ne az elkót fűtse.
Az eltérő gyártmányok beépítése azért lehet kockázatos, mert kevésbé valószínű az együtt-futásuk. Ekkor a kimeneti áram nem egyenletesen oszlik el, így a tagok nem egyenlően vesznek részt a teherviselésben.
Igen ez így van csak a próba kedvéért tettem be őket!
Ha valakinek/kiknek segítség, szívesen felajánlom ingyen maréknyi bontott/új 1db-os 2N3055 készletemet. (MEV, Tungsram, RCA, Motorola, NoName). Ha van rá érdeklődő összeírom és diódaméréssel ellenőrzöm őket. Garantáltan a múlt évezredben gyártották mindet.
Mivel már van rá érdeklődés, átnézem őket.
Szia!
Engem érdekel néhány darab belőle! Üdv: Alex
Szia! Én egyből két példányt építettem meg, pöccre indult mind a kettő. Igaz panel elég zsugoritott, emiter ellenállásokat én bontottam régi erősítőből, ami olyan dupla, de teszel csak 3W osat es nincs gond vele, ha érdelek megosztom a nyákrajzot. A mellékletben megtalálod, potik pedig ki vannak kábelezve. Csatlakozom a többiekhez, tölts fel képet a saját munkádról, több szem többet lát.
Szia Feri Bátyó!
Én megmérném/megnézném az alkatrészeket is, egyenként, nem csak a paneltervet. Mert ha például, az a 270 az 2700Ohm, akkor esetleg pont hasonló lenne a jelenség... De nem értek hozzá Üdv, Gábor
Szia Gabi!
Már meg mértem minden alkatrészt, sőt új nyákot terveztem, új alkatrészekkel és a hiba jelenség ugyan az. Van valami ami felett átsiklok- ebben a korban már érthető- újra és újra.
A nyákkal nincs gond, újra lett tervezve és többször végig lett mérve. Az alkatrészek is újak és beépítés előtt mérve lettek. Valami banális hiba van amit nem veszek észre. A 723 11 es lábán a feszültség néhány voltot változik a 10 k-os potméter teljes átfogásában.
Tényleg az a jelenség amit Gafly mondott, hogy mint ha a potival soros 270 Ohm -os ellenállás 27 k lenne és csak egy kis tartományban szabályoz. A poti is új helipot.
Az ic lábain mértem feszültségeket, az ic nem szabályoz, táp rendben 35 V.
A graetz 25 Amperes, hűtőbordán, nem valószínű, hogy melegedni fog. A BD 140 3 as -lába a bázis, tisztában vagyok vele.
A 6-os lábon megvan a 8V körüli referencia feszültség, és az 5-ös lábon az ebből leosztott 1V körüli feszültség? Ha minden rendben lenne akkor annak működni kellene, hacsak nem sikerült mondjuk az ebay-ről bevásárolni az IC-ből valami selejt szériát.
Holnap megmérem, Az ic-k a békebeli farchild kerámia tokosok.
Szia Alex
A felső sorból a Fairchild és az alsó sorban lévő 4db még szabad, ha tudod őket használni. A többit már örökbe fogadták. Ezek már mind használtak. Üdv, Zoli A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2017
A 6-os lábon 7,8 V, Az 5 -ön 0,92 V mérhető
Akkor az addig rendben van. Csatolok egy szimulációt, a rajzon van néhány mérőpont a feszültségekkel. Az árampoti végállásban van, tehát a max. áram folyhat(na), látszik is hogy a CL lábon csak 62mV van, tehát az áramkorlát tranyó elég messze van a nyitástól. A fesz poti középállásban van, a kimeneti fesz 14,7V, az R23 a kimenetre kötött terhelés. Az invertáló (IN-) lábon a nem invertálóhoz közeli feszültség van, tehát az IC szabályoz. Az XFG1-S1-R12 komplexum nem része a kapcsolásnak, azt csak a táp dinamikus viselkedésének vizsgálata miatt tettem oda.
Na ez az igazi segítség,nem az, hogy méregessem.
Köszönöm szépem, pár napig nem leszek de utána jelentkezem
Sziasztok!
Sikerült megépítenem a harmadik labortáp nyákot is Ebből ami az első kettővel ellentétben nem működik kifogástalanul. Az áramkorlát része működik, tudom allítani az Ikimax potival, de a feszültséget csak 1.3V és 23.2V között billeg, tehát ha tekerem az Uki potit vagy 1.3V vagy 23.2V van a kimeneten. Ha lassan tekerem az Uki potit kb. 2.5-3V körül elkezd lassan magától emelkedni egészen 23V-ig. Az áramkört többször is átnéztem, nem talaláltam egyelőre hibát. Valakinek valami ötlet? Előre is köszönöm!
Az IC 14-es lábán mekkora a feszültség, ha a két végállásba tekered a feszültség állító potit?
A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2017
1.3V-nál -4,3 és 23,3-nál 18V. 24V-os zener helyett 3*6.8v használtam sorban.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |