Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik!
Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
A megyényi napelemet azért számold újra, gyors számítás szerint a 100% napenergiához is elegendő 0,25 négyzetkilométert telerakni vele, hogy Magyarországot ellássuk vele.
Persze ha ragaszkodunk a jelenlegi váltóáramú hálózatunkhoz (ami a modern félvezetők miatt már elavultnak tekinthető) akkor szükség van kiegészítő erőművekre, erre tökéletesen megfelelnek pl. a vízerőművek is. @tbarath Nem vagyok nagy híve a bioüzemanyagnak sem, de ilyen szintű csőlátásra, és tájékozatlanságra nem tudok másképp reagálni (és többet nem is fogok). A nagyobb feszültségű gerincvezeték ott lesz hasznos, amit felvázoltam, hogy a szélességi körök mentén, közel homogén eloszlásban kiépítjük a naperőműveket, így lényegtelen hogy éppen hány óra van, mert a földre érkező napenergia közelítőleg konstans. A hűtőt csak a pufferelhetőség miatt vettem a felsorolásba, valóban manapság már nem számít nagyfogyasztónak. Valóban, a legtöbb eszközt le kell cserélni, de ez nem jelent valami hatalmas befektetést, mert egy általános lakossági hűtőgép átlag élettartalma 4-8 év körül mozog valahol, különösebben nem jelent megterhelést senkinek, ha a következő gépet, amikor a mostani 5 év múlva tönkremegy, már pufferelt verzióra cserélje. A mosógép, mosogatógép magas fogyasztását általában nem a forgógépek, hanem a vízmelegítő komponensek okozzák, meleg vizet pedig fillérekért lehet pufferelni. A hálózatba táplált napenergia pedig a jelenlegi minimális részesedése mellett egyáltalán nem káros, sokkal inkább hasznos, mert a környező fogyasztók felveszik, így az erőművek, távvezetékek, trafók terhelése csökken (persze ha gombamód elszaporodnak, akkor ez a helyzet változni fog). Mellesleg igen, az energiacég oldja meg, ezért fizet a fogyasztó is, akinek a házán napelem van, és az éves fogyasztása 0, a hálózat használatáért díjat. Ennek kell fedeznie, a hálózat fejlesztését, karbantartását, meg a hasonló költségeket. Az villamos energia tárolása pedig nem csak akkumulátorokkal megoldható, most éppen a két legígéretesebbnek tűnő megoldás a számomra a sűrített levegős megoldás, illetve amikor egy magas helyre (praktikusan víztoronyba) szivattyúznak vizet, majd generátoron keresztül visszaengedik, amikor szükség van az energiára.
A csőlátás főképpen a szakmához (semmilyen?) nem értő sötétződekre jellemző.
Idézet: „ragaszkodunk a jelenlegi váltóáramú hálózatunkhoz (ami a modern félvezetők miatt már elavultnak tekinthető)” Ehhez a kijelentéshez nem elég azt tudni, hogy TV, számítógép, világítás elmegy sima DC-ről. Sokszor felsoroltuk már, mi minden szól az AC áramelosztás mellett és a DC ellen. Ha meg is épül az Afrika-Európa HVDC vezeték, ami a Szaharából hozza a napáramot, a meglévő AC rendszereket nem fogják lecserélni. Ha idővel mégis, ~újabb 100 év kell hozzá. Kívánom, várd ki! ![]() Elektromos áram átmeneti tárolására, bármilyen sok lehetőség létezik, igazából a szivattyús tározó erőmű jöhet szóba. Minden más megoldásnak rosszabb a hatásfoka, nagy léptékben rossz vagy éppen elképzelhetetlen a megvalósíthatósága. ...és ugye ez az a tárolási megoldás, ami ellen legbuzgóbban tiltakoznak a sötétződek. .-(
Sajnos inkább politikai kérdések ezek, mint inkább szakmaiak. A jelenlegi helyzetben a meglátásom szerint a legoptimálisabb az lenne, ha átállnánk 100%-ban DC-re. Talán nem ma fog bekövetkezni, de remélhetőleg valamikor eljön ennek is az ideje.
Most nem erről szól éppen a beszélgetés, de gondoljatok bele, mennyivel szerencsésebb egy hálózat, aminek nincs kapacitív vesztesége, akár be is lehet ásni a föld alá, mert elég egyszer feltölteni, nem elosztott paraméterű, stb.
A cső másik végén állsz.
![]() Gondold át, mi van a cső általad nem látott végén!
Azért arról az "apróságról" ne feledkezz meg, hogy DC élettani hatása sokkal komolyabb, mint az AC-é. Azaz amíg a háztartási 230VAC-ba rendesen bele kell ragadj ahhoz, hogy megöljön, a DC ezt jóval gyorsabban elintézi.
Korábban dízeleztük: Bővebben: Link
Nem tudom, hogy neked hogy jött ki a 0,25 km2... Éves energiafelhasználásunk 31310 GWh. Azért ezt negyed négyzetkilométeren kihozni... Mintha egy atomerőmű lenne a helyén.
Elismerem, hogy számszerűen én is nagyot mondtam, bár az a cikk, ami alapján beszélek, az lakossági fogyasztásra számolt - ott másfél balatonnyi (900 km2) terület szerepelt. Az ipari, közüzemi fogyasztókat lefelejtette a szakértő. Ha hozzávesszük, akkor viszont már más a helyzet! A lakosságra napi 5 GWh-t számol, évente 1825 GWh. A fentebbi éves fogyasztásból (31310 GWh) adódik, hogy az össz fogyasztás ennek 17-szerese. Tehát a másfél Balatont 17-tel szorozni kell. 900*17 = 15300 km2. Azaz nem hogy egy megyényi, de átlag 5000 km2 megyeterülettel számolva is 3 megye kell hozzá. Ja vízerőművek. Érdekes - és szomorú - dolgot olvastam (kiemelés tőlem): Idézet: „Egyre több az olyan eset, amikor a multinacionális vállalatok által pénzelt fegyveresek a helyi társadalmakért és természeti erőforrásokért küzdő aktivisták életét veszélyeztetik. 2017-ben 312 civil vesztette életét a világon emiatt. Hondurasban két éve, 2016. március 2-a éjjelén gyilkolták meg otthonában Berta Cáceres helyi környezetvédő aktivistát, aki a holland és finn fejlesztési bankok által finanszírozott AguaZarca vízerőmű ellen küzdött. Berta egy esztendővel korábban nyerte el tevékenységéért a tekintélyes Goldman környezetvédelmi-díjat. Munkatársaink egy rögtönzött akció keretében emlékeztek Berta Cáceresre és a többi meggyilkolt környezetvédő aktivistára.” Tehát már nem csak olajlobbi van, hanem a vízerőmű-építésért is képesek gyilkolni. Nem érdekes? Hogy egy zöld aktivista a nagy zöldnek - hamisan - kikiáltott vízerőművek ellen küzd? Amúgy egy vízerőmű csúnyán belenyúl a környezeti viszonyokba, élőhelyek tömegét semmisítve meg. Tehát mégse olyan szép a leányzó fekvése? Milyen érdekes...
Pont a DC-be bukott bele Edison a Teslával (AC) vívott epikus (és erősen tisztességtelen) küzdelme során. Azt is kifejtettem alább, hogy miért. Nem véletlenül tűntek el a kisfeszültségű DC hálózatok, amik párhuzamosan üzemeltek hazánkban is a 60-as évekig (ha jól emlékszem).
Itt is nagyon pontosan látni, hogy egyáltalán nem környezetvédelemröl meg egészségvédelemröl van szo, hanem közönséges szélmalom harcrol. Akinek az érdeke, mindig talál birkákat, akik az ö malmára hajtják majd a szelet.
Egyáltalán nem létezik még alapokban sem egy közös elképzelés a jövöröl. Vannak kisebb nagyobb csoportok, akik a közérdek subája alatt (ki hatalmazta fel öket?) harcolnak a világmegválto dolgokért és szinte mindig egy másik csoport kárára. (Legyenek azok a dizelauto tulajdonosok, vagy csak autosok, akiktöl az utcát veszik el a bicajosok számára, vagy vasutakat szántanak fel, mert kell az ut a bicikliseknek - alig 100-nak évente! , esetleg egy egész öserdöt, hogy ott vizierümüvet épitsenek, amik energiáját egészen biztosan nem az ottlakok élvezik majd). ![]()
Az oroszoknál már régen van egyenáramú távvezeték hálózat.
Persze, egy akkora országban kell is.
Érdemes tudni, hogy az 50 Hz-es hálózaton 1500 km-t elérő egybefüggő távvezetéket kiépíteni nem lehet, az állóhullámok kialakulása miatt (λ/4). Viszont ez a DC-re nem vonatkozik.
A HVDC hálozatnak az egyetlen gondja ( a másikat már megoldották - HVDC megszakitok), hogy csak két végpontot tud összekötni, nincs lehetöség leágazásra stb. Igy valoban csak a nagy távolságok áthidalására valo.
Azért majd még érdekes lesz figyelni a mellékhatásokat is ( nincs mellékelve semilyen cédula éls sem az orvos sem a patikus nem segit. ![]()
Sziasztok! Csak az utóbbi pár hozzászólást olvastam a DC hálózatokról, ehhez lenne kérdésem, mégpedig a transzformáció. AC-nál egyértelmű és könnyű. DC-nél hogyan oldják meg? Több (száz) megawatt esetén a kapcsolóüzem nem tudom mennyire járható út. Esetleg DC motorral hajtanak generátorokat, majd transzformátort használnak?
Régebben forgógépekkel (umformer), újabban nagyteljesítményű inverterekkel.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
Erre vagyok én is kíváncsi, visszább félvezetős kapcsolókat írt valaki. A zavarszűrést megoldani 1 millió volt és ekkora teljesítmény mellett hogy lehet.
Biztos meg van oldva, hiszen vannak többáramnemű mozdonyok, igencsak nagy teljesítménnyel (4 - 6000 kW). A nagyvasúti vontatásban eléggé elterjedt a 3000 V, az 1500 V, és általában a közbenső feszültség is 1000 - 2000 VDC közé esik, szigetelési problémák matt.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
Nem tudom mire kell most ezt érteni .Arra vagy kíváncsi , hogy hogy van megoldva a transzformáció , de minek a transzformációja mondjuk egy motoré, vagy ?
A feszültségre gondoltam. Illetve a DC/AC átalakításra, bár ezt nem írtam. De ezek szerint kapcsolóüzemben oldják meg.
Ki hogy ez nem általános .Attól függ, hogy maga a gép milyen kiépítettséggel rendelkezik.De ha mondjuk egy nem mai mozdonyt nézünk , akkor ott van egy primer bevezető 25000v ról , ez megy egy nagy trafóba, majd onnan a szekunder oldal fokozatkapcsolón keresztül adja egy irányváltóra a delejt, majd onnan pedig a motorokra megy.Majd a trafón van még egy úgynevezett teljesítmény kontaktor ami 3db , és ez még a trafón leosztást csinál.
De ha a mai modern mozdonyokat nézzük, akkor ott is van trafó viszont ott már teljesítmény inverterekkel oldják meg , és a motorok asszinkron motorok . Mig a régiek egyenáramú kefés motorok. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
Itt azért ovatosnak kell lenni. A többáramnemü mozdonyok esetén a DC felsövezeték alatt (1500-3000V) néha drasztikusan csökken a teljesitmény. Azaz egy 6MW-s mozdony DC üzemmodban gyakran csak 3-4 MW-t tud.
Nem ez nem így van .Azért nincs teljes mértékben kihasználva ez a része, mert csak gondolj bele , ha egy mozdony felzabálná az összes teljesítmény amire képes , akkor a többi mozdony állna , és nem tudna közlekedni.
Ez érvényes ugy kb 5-10000 VDC-ig. A HVDC ettöl akár 100x nagyobb feszültség lehet és itt valoban gond volt, hogy ezzel mit lehet kezdeni - még megszakitani sem egyszerü. A svájci ABB dolgozott ki egy technologiát ahol kaszkádosan kezelik a HVDC-t.
Lehet félreértettél, én a távvezetékekre gondoltam. AC esetén nyilván transzformátort használnak, ami például van minden utcasarkon is. Csak az előző hozzászólásokban említették a DC távvezetéket, ott pedig transzformátort nem lehet közvetlenül használni. Erre voltam kíváncsi, itt hogyan transzformálják használható mértékűre a feszültséget. De ezek szerint kapcsolóüzemű átalakítókkal, mint amilyen a mozdonyban is van, csak gondolom nagyobbakkal.
Olvass utánna, szinte valamennyi többáramnemü mozdonyon meg motorvonaton 3000kV-ra kisebb teljesitményt ad meg a gyár. Régen amikor még kefés motorok voltak ebböl a szempontbol kisebb volt a gond, mert azok a motorok kibirják az 1500 V körüli kapocsfeszültséget igy kettöt sorbakötve nem is igen kellett mást csinálni mint szaggatni a 3kVDC-t.
Az AC motorok ettöl joval kisebb feszültségre mennek viszont nagyobb frekin, amit nem olyan egyszerü elöállitani 3000 Voltbol. A zavarszintek meg a veszteségek szabják meg a határokat.
De nem azért, mert a mozdony nem tudná kezelni, hanem azért, mert nagy az "előtét ellenállás", a felsővezeték. Így is két szál jó vastag drót van, Hollandiában 1500 V -nál két áramszedővel indulnak.
Az egy más kérdés, hogy mennyit bir el a felsövezeték - de azt a mozdonygyártok nem kötelesek figyelembe venni, igy egy ilyen jellemzö nem biztos, hogy bekerül a mozdonykatalogusba. A 6 MW az kb 2000A, amit elvben minden jobb DC felsövezeték tud a betáp közelében, azaz abbol a szempontbol a mozdony is tudhatna DC alatt 6 MW-t. A gond inkább a korábban irtakkal van.
Itt van 4 áramnemü Taurus gyári adatsora. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
Biztos, hogy nem a mozdony képességei korlátoznak, nézem a Stadler EC250 motorvonatát, két áramnemben AC (16, 25 kV), és DC (3 kV) egyformán 6000 kW a keréken leadott teljesítménye.
Vannak már ilyenek is - mert az igény megvolt, de sokáig nem tudták megoldani. A Siemens majdnem 10 évig küzdött a feladattal, az Alstom (Pendolino) is 7 évig.
A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |