Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED-es világítás
 
Témaindító: xodak, idő: Aug 6, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   119 / 185
(#) Massawa válasza proli007 hozzászólására (») Jún 8, 2018 /
 
Azért egy autoban menet közben alig változik a feszültség ( talán 2V-t?). Nem hiszem, hogy emiatt ilyen primitiv az a konstrukcio.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Hááát -
ha a motor csak alapjáraton megy, akkor lehetséges, hogy csupán 11,8V a kocsi hálózati feszültsége (és legfeljebb 12V, ami az áramkörben levő 12V-os puffer-akksi alap-értéke).
ha azonban pörög a motor 4 ezerrel - vagy még többel - (mert pl. 130-cal mész az autópályán),
a töltőkörből a generátor a feszültségszabályozóján keresztül tolja ám a 14,3V-ot. (ez lenne a szabványos töltőárama egy 12V-os ólomakksinak) /14,3-14,4V/
Az elektromos cuccokat pedig erre a maximumra kellene méretezni, mert van olyan 12V-os cucc, ami a magasabbat nem igazán szereti - és meghal ...
Lásd jelen esetben a LED-es nappali menetfényt - a fél éve (nagyjából 8 hónapja) után!

"Nem hiszem, hogy emiatt ilyen primitiv az a konstrukcio." PEDIG IGEN!
Én még sosem láttam egyszerű autóelektronikákban bármiféle védő-stabilizátort a tápfesz-bemeneteken, hogy csakis +12V-ot, és csakis annyit kapjon a cucc.
Az már eléggé drágítaná a dolgot, mint pl. egy elektromos fogyasztó véletlen polaritáscseréje ellen valami mini Graetz híd - se kimondottan annyira használatos és divatos.
A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2018
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Már megint a mese.
Mennyi a 14,3 meg a 11,8V különbsége.
Mit kompenzál az a 150 Ohmos ellenállás? (30% lesz az áramváltozás)
S mi történik a te lámpáddal, ha netalán mégis alapjáratban vagy állo motornál kapcsolod be és félhalott az akkud, azaz még az a 11,8 V sincs meg? Egy kicsit elhalványul, ami szintén normális mint minden egyébb világitotestnél a kocsiban.
Gondolod, hogy egy olyan "high tech" megoldás megalkotoja, mint a tárgyalt faék bonyolultságu szerkezet, elmerült valaha is ilyen részletekben? Ha ennyi menet lett volna a koponyájában, akkor valoszinü, hogy eljutott volna egy kész 50 mA-s áramgenerátorhoz is meg a jo LED-khez is, amik nem dobják be a törülközöt 8 honap után.

A pontot az i-re egy más LED gyári leirása teszi fel (tegnap találtam - abszolut sima piros LED-re, csak a formája egyedi, ezért tudom ki a gyártoja).
Azt irja a Liteon, hogy If=50mA, lábjegyzetben ehhez ott van, hogy nem használhato 5 mA alatt!!! Itt van a LED az asztalon, tökéletesen világit 5mA-n is ( meg 4 mA-n is látható a fénye), természetesen nem olyan erövel mint 50 mA-n, de ez most pont erény, s nem probléma. Ugyan mi történhet Liteon szerint, ha csak 5mA-t kap? Kimerül vérszegénységben?
Ennyit a gyári ajánlásokról.
(#) RoliNyh válasza usane hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Ha ismered Ohm törvényét, ki is számolhatod.:

Ube max.: 14.4V
LED nyitófeszültsége.: 3.2V (kb a fehérnek ennyi, és ebből van kettő sorba)

Tehát az R -en eső feszültség.: 14.4V-2*3.2 = 8V

Ezután I=U/R, azaz I=8/150 = 0.053A

Ez az áram elosztódik két párhuzamos ág között, így elvileg egy LED -en 0.026A folyik.

És nem véletlen írtam, hogy elvileg, mert ugyebár tudjuk
(meg a mérnöknek aki a világítótestet tervezte is illett volna tudnia),
hogy LED -eket nem kötünk párhuzamosan, csakis akkor, ha minden párhuzamos ágnak saját áramkorlátozó ellenállása van.
És mivel maga a LED nem végez áramkorlátozást, ezért az egyenlő áramelosztás nem biztosított.
Egyik ágban mindig nagyobb lesz az áram mint a másikban, emiatt az az ág bizonyos idő mulva túlhevülés miatt kifekszik.
Ettől kezdve a másik ágra jut az összáram, tehát törvényszerű, hogy utána az az ág is kifekszik.
De erre úgy látszik rá se b***ak a gyárban, ahol megtervezték a készüléket.

Tehát maga a konstrukció van elb****, ami ellen nem nagyon lehet semmit tenni.

Mod: Nem megfelelő a szóhasználat!
A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) FAZ1 válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Ezt nem fordítva kellene kiszámolni? Példának okáért a szükséges ellenállás értékére nézve?
Adott tehát a tápfesz (14,4V), így adott belőle a LED-ek mellett még szükséges (és elfűtendő) feszültségi-különbözet (8V).
És mondjuk - ismerjük a felhasználandó LED összes gyári adatát, így pl. a maximálisan (károsodás nélkül) megengedhető áteresztett áramerősségét.
Ami - mondjuk 20 mA.
Ha viszont erre számolunk, akkor R= U/I; vagyis 8V/0,02A ...
És erre kijön - 400 ohm!
Az ellenállás oda kellő teljesítményértéke pedig - P=U*I; azaz 8V*0,02A ... ami 0,16W.
Tehát a tizedwattosnál egy kicsivel több kell oda, vagyis inkább negyed wattos értékű i
Ha már annyira tudományosan toljuk itt az észt ... egymásnak.
(#) RoliNyh válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Én a jelenlegi esetet vázoltam, nem pedig azt, hogy hogyan kellett volna helyesen...
(#) FAZ1 válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Ezek már gyárilag mind úgy vannak megalkotva, hogy aztán minnél hamarabb kifeküdjön, és akkor a kedves vevő - akkor ismét eljön megvenni tőlük egy másikat. Mindezt persze a végtelenségig folytatva.

Tudod - az a sokáig várt nyugati "fogyasztói" társadalom-elmélet.
A "Vegyél újat" szisztéma!
A gazdaság szépen pörög, te meg simán belerokkansz. ....
És veszed, veszed, csak veszed ....
A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2018
(#) FAZ1 válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
OK! Értem én ...
(#) FAZ1 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Valójában rámértem a LED sor teljes áramfelvételre - 140 mA-re képes.
Ha beleveszem az egész "elektronikának" általam még mögé kötött 22 ohmos ellenállást, akkor a felvett áramerősség leesik - fényerőben szinte észrevehetetlenül 85 mA-re.
Aztán lehetséges, hogy úgy majd nem 8 hónapig fog elmenni, hanem inkább 80 hónapig ...

Vagy más - amíg le nem lopják az autóról.
(#) Massawa válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Idézet:
„Tehát maga a konstrukció van ***, ami ellen nem nagyon lehet semmit tenni.”


S hány ilyen meg hasonlo csapnivalo konstrukcio van még a legdrágább kocsikban meg egyébb divatos szerkezetekben is. Sokszor az embernek az az érzése, hogy a konstrukciot afrikai gyerekek elektronikai gyorstalpalon csinálták.
A minap egy ismerös hozott egy LEDes H7-s izzo helyettesitöt. A barom aki ezt megtervezte, lehet, hogy még autolámpát sem látott. A remek nagyteljesitményü LED-k egy hütöbordás alucsöben voltak (azt hiszem 5) és egy nagy lencsén át világitottak egyenesen elöre. A parabolára a fényböl egyetlen atom sem került. Majdnem ugy világitott mint egy modern diszkofény, 5 méterre a garázsfalon kb 2 m-s környalábot adott.
A másik oldalon viszont minden nagyon rendben volt, nagyon massziv kivitel, valoszinü PWM meghajto dobozka hátul, a fény nagyon erös, csak nem autoba valo.


Még ha idézet is, akkor se kellene!
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
"a konstrukciot afrikai gyerekek elektronikai gyorstalpalon csinálták."

Ilyesmi bizony bőven akad - a messzi távolkeleten.
Valójában a több hétig menő nagy tengerjáró hajókon a legénység egy része űzi - mintegy unalom-űzés gyanánt - az ilyesfajta "összeszerelést" (szinte aprópénzért).
Találkoztam én már bő 15-20 éve ismeretlen márkanéven futó Walkman kazettás magnetofonokkal, amelyek "egy kissé rosszak" voltak. Egy kolleganőm hozott egyszer nekem egy szatyorral. Kimentek a férjével Bécsbe és hozták, mert ott olcsó volt. Azt hitték - majd de jó üzletet csinálnak itt vele ...
Szétszedtem őket, itt-ott megforrasztottam, de volt közötte olyan is, amelyikből néha ki- kiestek alkatrészek. És működött a cucc, tehát - valójában máig se tudom, miért volt az akkor benne? És gyakorlatilag egyáltalán nem hiányzott a jó működéshez. Tán benne felejtődött volna?
más -
A volt szomszédom egyik sógora (és családja) piacozott egy időben a Nyugatról hozott mindenféle autós cucckokkal (ilyen-olyan magnós autórádió, persze mind Hi-Fi Stereo, meg 2x100W, stb.). Tudtam én jól, hogy azok még tán a 2x10-12W-ot is nagyon ritkán hozták, de vevő-beetetésnek akkoriban jó volt.
Egyszer aztán a volt szomszédom áthozott ilyen cuccokból egy nagy fekete nylonzsákkal.
A fele alapból tropa volt (mert a vevők összevissza kötözgették, aztán egyből megfőtt benne a végfok IC), de volt olyan is a sorban, amelyiket csak be kellett volna kapcsolni.
Azt mondta a szomszéd, ha meg tudok belőle csinálni párat, egyikük az enyém lehet.
- még most is van lenn valahol a pincémben - ilyen "ajándék-rádió ... sztereóban és magnóval.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Az Auchanban és a Tesco-ban én már láttam ilyen LED-es világító-cuccokat. Mindegyikre rá van írva -
A közúti forgalomban NEM ALKALMAZHATÓ
Tehát - nagyon jók lehetnek egy zárt garázsban vagy bárhol másutt, ámde kocsiba szerelve országúton simán büntethet érte a rendőr.
Vagy például az autó nem megy át az éppen esedékes kötelező műszaki vizsgálaton.
El lehet tehát szabadon dönteni, vajh melyik éri meg jobban.
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 9, 2018 /
 
Épp nem régen volt itt a HE-n egy nagy vita, mert a féleszü totalcar még tesztelte is ezeket a vackokat..
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 10, 2018 /
 
Tesztelni - azt lehet,
de
HASZNÁLNI - azt NEM!

Még jó, hogy lehet kapni ...
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 10, 2018 /
 
Minek akkor tesztelni, föleg egy autos lapban, ha használni az autoban nem lehet/szabad?
(#) uniman válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 10, 2018 /
 
Erről inkább a "LED az autóban" fórumban kellene értekezni: Bővebben: Link
(#) Zeusz1212 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 10, 2018 /
 
Miért kell ezt megint újrakezdeni?
(#) usane válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 10, 2018 /
 
Nem értem ezt miért írtad nekem. Ha arra a kérdésre, hogy mennyit engednek rá akkor már a következő hozzászólásából könnyű, de a 150 ohmot csak a piranha LED-ekhez írta előtte, a képen meg én azt a csíkot inkább feketének és nem zöldnek látom, ezért az sem biztos, hogy az 150 ohm, lehet, hogy csak a másik alapján feltételezte. Hidd el ki tudom számolni.
(#) Massawa válasza Zeusz1212 hozzászólására (») Jún 10, 2018 2 / 1
 
Nem kezd senki semmit ujra (rajtad kivül), csak hivatkozás volt a korábbi hozzászolásra és a szaklap "dicsöséges" teljesitményére, illetve az arrol szolo HE beszélgetésre.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Tesztelni persze lehet, mivel az soha senkit sem érdekel, de különösen nem a közutakon, hogy Neked már LED fények vannak a kocsidban - itt és ott. Csak hát ugyebááár - a KRESZ előírások (az lenne minderre a hivatalos állásfoglalás) kissé mégis mások.
Ha eleve nem azzal jött ki - már gyártásilag - az az autó, hanem az érintett cucc utólagosan van/lett beépítve, akkor általában nem engedélyezett. (Így volt ez a Xenon-rendszer és más egyéb fényekkel is) KÉSZ! Ennyi benne a lényeg!

Egy időben a hátsó ablaki pótféklámpákra szintén eléggé haraptak és erősen tilos volt.
Hogy közben változik a világ? Olyan bizony lehet ...
Nekem pl. CSAK a kesztyűtartóban, és a csomagtartóban van LED világítás, mert azok nem részei a közlekedésben részt vevő kötelező és külső megvilágítási dolgoknak.
Az utólag felszerelt LED nappali fénynél viszont már erősebben megnézik, hogy rajta van-e az E4 /a hivatalos elfogadására utaló/ nemzetközi jelzés,
továbbá - megfelelően van-e bekötve az autó áramköreibe (pl. nem éghet együtt a tompított-, vagy távfénnyel).

Bár - én elég furcsának tartom, miután sok gyári megoldásnál láttam azt, hogy általában együtt ég. Avagy - azt már a tulajdonosa netán megbabrálta volna? Hmmm.
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
(#) Primary válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Éghet együtt, de csak csökkentett fényerővel.
(#) Massawa válasza Primary hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Azzal a nappali fénnyel a törvenyhozo rugott egy hatalmas öngolt, amit aztán elkezdtek magyarázni mindenféle elöirásokkal stb. Valoban a kutya sem tudja, hogy ugyan miért kell csökkenti a fényrejét, ha hozzá felkapcsolod a fö fényeket. Meg azt is irja a szabály, hogy hol kell lennie az auton pl min. 64 cm-re egymástol. Erre egymásután jelennek meg az uj kocsik, ahol a nappali fény csokolja két oldalrol a rendszámtáblát, ami tudvalevöleg nem 64 cm hosszu.
Nem lenne egyszerübb ha azt mondaná a törvény.
1. Csak gyárilag felszerelt fények lehetnek
2. Csak szakszerviz szerelhetné fel ( és vezetne rá a kocsi papirjaira).
3. Csak a gyár által engedélyezett fényforrások szerelhetök a gyár utasitásai szerint utolag a kocsira.
4. Vagy ne mondjon semmit a törvény de egyszerüsödjön az ilyen átalakitás engedélyezése. Pl ugy, hogy bemész egy szervizbe 10-20 perc alatt megvizsgálják és engedélyezik vagy nem.
(#) Petyaa válasza Massawa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Lehetne jól használni, de átlagban az lenne hogy mindenféle fajta módon világítana mindenki össze vissza. Így is szinte minden 3-4. 20 év körüli "menő" autó első fényszórója csálén világít. Az utólagos xenonok amik anno 8-10éve menők voltak most kezdenek szétmenni valószínű. Csávókámat meg sajnos nem zavarja hogy pl csak a jobb első ég... Fel sem merül benne hogy akár motornak is nézhetik, ugyanez igaz amikor csak a jobb hátsó ég. Még rosszabb esetben elől-hátul is csak a jobb hátsó világít. Azért ez már eléggé közveszélyes ha éjszaka is így közlekedik vele.

Na ezt kellene valahogy hirdetni, hogy miért baj az ha nem világítanak elől és hátul a lámpáim. Főleg ha a bal oldali nem megy.

Pár hete történt hogy rá villantottam egy autósra nappal, mert elől semmi sem világított. Mi volt a reakció? Visszavillantott és ugyanúgy ment tovább
(#) Massawa válasza Petyaa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Nézd ez a nappali fény egy komoly agymenés. Ausztriában 2év után visszavonták, a németek ha jol tudom, be sem vezették, a cseheknél is csak télen szükséges. ( egybeesik a téli idöszámitással).
Szerencsére a modern kocsik meg már fel vannak szerelve mindenféle csecsebecse fénnyel igy a törvényhozo vigan visszavonhatná az egész törvényt, az öreg kocsik amugy is lassan kikopnak, igy teljesen felesleges az ilyen zaklatás. Amugy minden kocsi átmegy az évi vizsgákon, ott alapfeltétel lehetne az öregebb kocsikban a 4 izzo cseréje ujra. Ennyi kellene és nem törvény meg zaklatás.
A legjobb volt sok évvel ezelött amikor egy vadonatuj kocsin LEDes volt a nappali fény. A zsaruk megállitottak, hogy nincs felkapcsolva a tompitott fény. A LED teljesitménye akkor 2x10W volt, ami ugye még rosszul számolva is 4x annyi, mint egy mezei H4 vagy hagyományos izzo teljesitménye. Erröl a szegények akkor nem tudtak..de a zaklatásra fel voltak készitve.
(#) FAZ1 válasza Primary hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Óóó, hát arra persze mindenki majd annyira nagyon odafigyel.
Miközben csak a szembejövők "vakulnak" ...
(#) FAZ1 válasza Petyaa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Idézet:
rá villantottam egy autósra nappal, mert elől semmi sem világított


Lakott területen a jármű-világítás használata egyáltalán nem kötelező. KRESZ: (kivéve talán Horvátországot)

Ország-, és közúton persze egészen más, ott még maga a rendőr is szólhat (és büntethet) érte.
(#) Petyaa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Országúton volt ez a szitu. De egyébként rosszul tudod, mert már pár éve lakott területen belül is kell világítani a tompítottnak, vagy valamely nappali menetfénynek.
(#) Petyaa válasza Massawa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Szerintem is hülyeség egyébként. Ott a tompított és kész, vagy engedélyezzenek egy pár darab bevizsgált ledes helyzetjelzőt.
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
(#) pjg válasza Petyaa hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Ebben biztos vagy? Soha nem világítok lakott területen belül, Csak ha már szükséges.

A KRESZ szabályozása alapján a járműveket éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani, ez elég nyilvánvaló, így az emberek többsége tisztában van vele. Ez tompított fényszóró és helyzetjelző használatát jelenti, kivéve egyes segédmotoros kerékpárokat, amelyeken gyárilag nincs tompított fényszóró.

Ám néhányan nincsenek tisztában azzal, hogy a járművekkel nappal és jó látási viszonyok mellett is világítani kell. Kocsival csak akkor, ha lakott területen kívül közlekedünk, de amit végképp kevesen tudnak, hogy motorral lakott területen belül is folyamatosan be kell kapcsolni a tompított fényszórót.
A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2018
(#) Petyaa válasza pjg hozzászólására (») Jún 11, 2018 /
 
Utána olvasva nappal csak korlátozott fényviszonynál kell kivilágítani az autót városban.
Viszont motoron mindig mennie kell a tompítottnak.
Bocs FAZ1.
Következő: »»   119 / 185
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem