Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Helló. Ma kipróbáltam amit mondtál. Rátetem 30V-ra, és teljesen letekertem az áramot állitó potit. Rákötöttem egy 36V, 50mA,os égőt, és a LED nem világit. Lassan tekerem fel az áramot állitó potit, és a LED még mindig nem világit, és az érték (V) sem változik.
Akkor az áramgenerátoros üzemért felelős áramköri rész hibás.
Ellenőrizd, hogy R31, R6, R12 és R32 alkatrészek megfelelő értékűek-e, be vannak-e rendesen forrasztva és nincs-e a környezetükben szakadás vagy zárlat a panelon. Utána mérj feszültséget IC4D 13-as lábán, a kimeneti pozitív ponthoz képest (GND)! Nézd meg, hogy az áramot állító poti tekergetésével a 13-as lábon változik-e a feszültség! (A kimenetet nem kell leterhelni.) Ezek után a feszültségmérőt rakd át az IC4D 14-es lábára! Terheld le a tápot és nézd meg, hogy a terhelő áram függvényében változik-e a 14-es lábon mérhető feszültség! Szerintem egyébként az áramot állító osztó nem kap referenciát.
Az ellenálásokkal nem volt gond. Egy szakadást találtam. Ezt megszüntettem, és ezáltal zárlatkor , vagy terheléskor világit a LED. De még most se 100-as minden. HA öszezárlatolom, akkor az áramgenerátoros üzemmód jelző LED világit folyamatosan, és a kimeneti feszültség a labortáp szerint 35V.
az IC 13-as lábán oylan 2,3-2,5 V van. De hogy a 14-es lábán mikro mértem.. Minimumra volt állitva az áramot szabályzó poti. ekkor a fesz kb 1V volt. amikro éppen hogy csak egy picit feltektertem, akkor 3V Feltekertem félálásba akkor volt 1,2V, és amikor MAX-ra állitottam, akor volt 1,7V
azt még elfelejtettem mondani hogy a panelmérőn az R17 kicseréltem 2W-osra, és még igy is tűzforró. Ez miért lehet?
Vaxx,
Fokgyem gagyi?! Hmmm... Nem ertek egyet! Talan rossz szeriakat fogtal ki beloluk. Az akkori hianygazdasagot figyelembe veve nagyon tisztessegesek a Fokgyem tapok. Mai napig nekem is Fokgyem labortapjaim vannak kint a laborban, egy rossz szavam nem lehet rajuk. Meg felujitva sem voltak! Velton-elem meg hasonló uberpontos referencia total nem fontos, a tobbi aramkori resz (pl. muveleti erositok) ugyis ront a helyzeten. Egy TL431-el mar boven jo tapot lehet epiteni-tervezni, csak ismerni kell a dolog buktatoit. Mellesleg becsulom hogy nekialltal tervezni, ez nagyon jo hozzaallas! Dicseretet erdemel!
R17 egy 1k-s ellenállás. Rajta csak az éppen világító led (piros vagy zöld) árama folyik át. Ez mondjuk 10mA. Ez az áram azon az ellenálláson 0,1W teljesítményt disszipál el. Fogalmam sincs hogy nálad a 2W-os ellenállás miért forró.
Idézet: „HA öszezárlatolom, akkor az áramgenerátoros üzemmód jelző LED világit folyamatosan, és a kimeneti feszültség a labortáp szerint 35V” Itt nem írtál el valamit? Mert ez lehetetlen! Ha egy vezetékdarabbal rövidre zárod a táp kimenetét, akkor 35V nem lehet a táp kimenetén, hiszen ott csak egy vezetékdarab van! Vagy a táppal nem stimmel valami, vagy a te megfogalmazásoddal.
Pedig nem irtam el. Le is akartam volna fotózni, csak msot ha lezárlatolom, akkor nem történik semmi. mármint ha kb 1-2 másodpercig zárlatolom nagyáramon (kb 10-30V) akkor kiolvad a biztositék. NA szóval, a probléma még mindig az áram.
Idézet: „az IC 13-as lábán oylan 2,3-2,5 V van. De hogy a 14-es lábán mikro mértem.. Minimumra volt állitva az áramot szabályzó poti. ekkor a fesz kb 1V volt. amikro éppen hogy csak egy picit feltektertem, akkor 3V Feltekertem félálásba akkor volt 1,2V, és amikor MAX-ra állitottam, akor volt 1,7V” Te elolvasod azt amit írok? Mert nem azt csináltad amit leírtam! A 13-as lábon lévő feszültség attól függ, hogy az áramot állító poti (és a vele sorba kötött trimmer) éppen hol áll. A 14-es lábon lévő feszültség pedig attól függ hogy mekkora áram folyik ki a tápból. Tehát amikor a 14-es lábon mérsz feszültséget akkor mindegy hogy az áramot állító poti hol áll! Én ezt írtam neked: Idézet: „Ezek után a feszültségmérőt rakd át az IC4D 14-es lábára! Terheld le a tápot és nézd meg, hogy a terhelő áram függvényében változik-e a 14-es lábon mérhető feszültség!” Mégegyszer nem írom le.
Szia!
Nem gondoltam komolyan, hogy minden áramköri részletet meg fogunk vitatni, majd úgy is kikristályosodik a dolog. Mert ezer baj van, de itt most, legyen csak egy: Idézet: „A Q7 bázis-emmitterből miért hiányozna egy ellenállás? Ha R9 megfelelően van kiválasztva, akkor egyszerűen ki fogja nyitni (és nem "kiégetni" ) Q7 -et (R9-C3 időállandó függvényében). ” - Az R9 nem kimondottan csak azért kell, hogy ne legyen a bázisáram korlátozás nélkül. Az LM324 kimenete, nem tudja megközelíteni a tápfeszültséget, legfeljebb Ut-2V-ig. Ezért, Q7 állandóan nyitva lesz. (kivét ha az R9 olyan nagy, hogy az így létrejött bázisáram bétászorosa nem nyitja ki már a Q8-at. Mellesleg nem túl illedelmes, hogy annak sincs bázis lezárása.) Q5-nél hasonló a helyzet, kivétel, ha a 2V hatására Q5-R7-R8-ból létrejött "áramgenerátor" által szolgáltatott kollekor áram, nem ejt akkora feszültséget R24-en, ami kinyitja a tirisztort.... - Az R9-C3 időállandóva nem tudom mire gondolsz. De felhívnám a figyelmedet, hogy a Q7 bázis-emitter kis bemenőellenállása miat, az R9-nek, nem sok köze lesz a kialakult időállandóhoz. De gondolom a kondi feladata csak az, hogy külső tranziensre, ne billenjen be a tiltás, ami jogos is. Az alkatrészek értékének hiányában, nehezen értékelhető az áramkör. Mármint ami a szándékaidat illeti. üdv! proli007
Sziasztok! Egy kis segítségre lenne szükségem. Megépítettem egy labortápot (Bővebben: Link), és az a baj vele, hogy a túláram jelző led folyamatosan világít, függetlenül attól, hogy van terhelés a kimeneten, vagy sem. A fesz és áramhatárolás kifogástalanul működik. Valakinek lenne valami ötlete a gondomra?
Történt egy kis haladás a labortáp projecben. Elkészítettem a függőleges panelt. Ez az első nyákom amit fotózással készítettem ahhoz képest egész jó lett szerintem (de én elfogult vagyok. ). Pár alkatrész még hiányzik előle. A vízszintes panelhoz csak 1 oldalas nyákom van, 2 oldalassal menyivel lesz jobb az áramkör? Mert a múltkor egyáltalán nem volt 2 oldalas panel a boltban.
Szia! Ha az áramkorlát rendben van, szerintem a Q3 tranzisztort ellenőrizd. Vagy zárlatos, vagy nem jól kötötted be. Nekem ki van egészítve még egy BC212-vel, ami egy zöld ledet kapcsol, igy külön led jelzi a fesz és az áramgenerátoros üzemet.
Szia!
Egy rajzot tudnál készíteni,hogy van nálad bekötve a led meg a tranzisztor? Előre is köszönöm. Üdv
Köszi a segítséget, a tranyó volt selejtes. Zsír új és selejt, dehát ez van. Mindenesetre mostmár műxik rendesen. Az a tranyós, ledes kiegészítés engem is érdekelne.
Örülök, hogy sikerült megtalálni a hibát. Én már vagy fél éve építgetem ezt a tápegységet, sajnos munka mellett kevés a szabadidőm. Az elektromos része többé-kevésbé rendben van, dobozolásra vár. A ledes kiegészítés nem az én ötletem, hanem XSügiX kolléga javasolta itt a fórumban.
Hohóó... Ez a táprajz ez mit tud (gondolok itt a feszültségre, áramerősségre)?
Ez a rajz a www.electronics.lab.com-ról letöltött, többek által megépített 30V-os max. 3A-es táp rajza. Egy pár átalakítást végeztem rajta (nagyobb pufferelkó, dupla végtranzisztor, 2N2219 helyett BD135). Többen megépítették már, volt akinek működött, de volt aki nem tudta megépíteni. Nekem speciel annyi bajom van vele, hogy ha terhelem 3A-rel, akkor a kimeneti fesz csökken kb. 18mV-ot, és nem tudom, miért (elméletileg feszgenerátoros üzemben ezt nem lenne szabad neki). Többen végeztek rajta kisebb átalakításokat, hogy a kimeneti árama nagyobb lehessen, volt aki 15A-t vett ki belőle.
És esetleg az átalakítás kapcs.rajzon is megvan?
A rajzot ExpressPCB-vel tudod megnyitni. De ez csak a 3A-es verzió. A 15A-est nem én építettem meg.
Köszi a kiegészítést a táphoz! Én annyi átalakítást végeztem a tápban, hogy végtranyónak 2N5885-öt alkalmaztam. Teljesítményben (200W) erősebb mint a 2N3055(115W), és talán nem melegszik majd annyira.
Idézet: „Teljesítményben (200W) erősebb mint a 2N3055(115W),” 200W, 115W, ennyit tud eldiszipálni (hővé alakítani).... nem a telj..
És még valami: az eredeti rajzon javasolt 4 db 1N5408 is melegszik, célszerűbb egy erősebb Graetz-et alkalmazni helyettük. Az áramérzékelő sönt (R7) is lehet nagyobb (mondjuk 10W-os).
Mi történne ha az R7 helyére nem 0,47, hanem 0,1 Ohm kerülne? Mert van itthon 0,1Ohm, 15W-os hűtőbordára szerelhető ellenállatom.
Akkor megváltozna az áramkorlát működési tartománya. Az áramkorlát lényege, hogy az R7-en eső feszültséget figyeli és a referenciafeszültség egy leosztott értékével hasonlítja össze (ha jól értem a rajzot.) Ha kisebb ellenállásra cseréled ki R7-et, akkor nagyobb lesz a max. kimeneti áram. Azonban túl kicsire nem célszerű venni, mert kis áramkorlátozási értéknél működési problémákat okozhat. A 0,47 ohm amolyan arany középút 3A max. kimenő áramú táphoz.
Értem, akkor nem marad más, vennem kell. Gondoltam, hogy valami ilyesmi történne, de akkor nem piszkálom. Ideglenesen marad benne az 5 W-os.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |