Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
itt a konstrukcióból kifolyólag csak az inverteres előgyujtásszabályzós cdi gyujtás jöhet csak szóba.
Asztalon mivel hajtottad? Az utolsó tranyó kollektoráról vezérelt leállitás diódája biztosan jó? Az inverter jel nélkül leáll ha a kondin a fesz eléri a zenerek nyitási feszültségét? Tirisztort cseréltél már?
Asztalon az utolsó tranzisztor kollektorját birizgáltam , és ekkor müködött is, mint az elözöekben irtam . Tirisztort még nem cseréltem, de megteszem, és szkóppal górcső alá veszek mindent, hátha kiderül a turpisság.
Ezekszerint ha tápfeszültségnyi jel kerül a tirisztor bemenetére,a 470ohm-on keresztül és igy az inverter is megkapja a diódányi nyitófeszültséggel csökkentett leállitó impulzust akkor az inverter le is áll. Mérni kellene,mennyi a 330 ohm után a pufferen a fesz,mert,ha lényegesen kevesebb akkor nem biztos ,hogy képes leállitani. A hiba a jeladó,előgyújtásszabályzó áramkörben van,az inverter tranyó emitterellenállásának leégése csak okozat volt nem pedig ok..
Végigmérném az össz tranyót.elkókat,stb. De először a tápfesszel kezdj.
Szevasztok,
a modulban kicseréltem a tirisztort, BT151-800R - ez egy nagyobb áramú, de érzékeny tirisztor, valamint a gate hidegítő körét 100nF és 1kohm -ra erősítettem. A hiba sajnos nem hárult el. Mivel áthozták a motort oszcilloszkóppal is megvizsgáltam többek között a jeladó jelét is. Valószínüleg az önindító árama rászuperponálódott a jelre, és ettől be- gerjedt a gyújtómodul. Utána berúgóval próbáltam s láss csodát volt szikra. Sőt be is tudtam indítani a motort. Mivel megvolt a titro eredeti gyújtása is, azzal is kipróbáltam, indítóval nem volt szikra, berugásnál igen, meg- néztem stroboszkóppal mindkét gyújtást járó motornál és rendben ráhúzta az előgyújtást közepes fordulatnál. Előzőleg a titro eredeti gyújtását is el kezdtem szétszedni, benne volt az IC (amit a kollega is írt) sajnos nem tudtam leolvasni a tipust, csak azt látom hogy Philips, 14 lábú és 6 MHz-es kvarzkristály és két kondenzátor társaságában. Ez valószínűleg kontroller. Ezért ez digitálisan dolgozik, míg az amerigo robogóé - amin sokat törtük a fejünket - analóg. Mindkettőről elmondható hogy a jeladóra rászuperponálódott önindító zavar, mindkettőt blokkolja.Valószínüleg a blokk-önindító-váz testelésével lesz valami gond.
visszanéztem a hozzászólásokat, ezekböl nem derül ki ezért pontositok, jimlaj66 a "kollega" ,vele privátban is információt cseréltünk, ő is bontogatott egy Titro ic-s modulját.
Idézet: „BT151-800R - ez egy nagyobb áramú, de érzékeny tirisztor” Ezt hogy érted, hogy érzékeny? Mármint a zavarokra? Mert nekem ilyen tirisztor van abban a feszszabályzóban, amit még Mex ajánlott réges-régen. Az a gond van a szabályzóval (most az új, erősebb mágnesű lendkerékkel jobban megfigyelhető), hogy egy bizonyos fordulatig tartja a zenerrel beállított feszt, majd megkergül, és túltölt. Ajánlottak másik fórumon olyat, hogy tegyek a gate-katód közé 22pF-et, illetve a bemenetre, az AC részre párhuzamosan egy soros RC tagot (5.6 Ohm / 2W, 470nF / 250V MKP), de semmit sem segített. Lehet, hogy inkább TIC126-tal kellene megpróbálnom? Bocsi az OFF-ért, csak egy igen-nem válaszra (Zavarokra érzékeny?) van szükségem, és ha további gondjaim vannak, akkor egy témába vágó topikban folytatom. Krisz
az amerigo analóg gyujtásában (amineka rajzát feltettem)van még egy12V-os zenerdióda a 100µF-al párhuzamosan, ez hiányzik a rajzról. Itt rendben is van a táp. A leégett ellenállás helyére 1 ohm huzalellenállás került.Holnap majd a motorkerékpár szerelők állitanak karburátoron, stb... ezekhez nem nyúlok, aztán lehet finomitani a dolgokon.Azt is észrevettem, hogy levett gyujtásnál a trafó zöld(test) kivezetése a blokkhoz képest 0.5 ohm(gyakorlatilag a müszer nullhibája) mig ráadott gyujtásnál2-2.5 ohm. Ilyet már tapasztaltam más esetekben is nem tudom hova megy a kötegben a zöld, miért nincs helyben letestelve.
BT151-800R: 800V 12A igt:2-10mA Ihold6-10mA közepesen érzékeny tirisztor. Ami pl.nagyon érzékeny:TIC106 Igt 0.2 mA. Szerintem a fesszabályzó kapcsolásoddal az a gond, hogy nagyobb fordulaton a fesz úgy felmegy, hogy a tranzisztor Uce letörik, és ez begyujtja a tirisztort.A tranzisztor talán azért nem megy tönkre, mert a bekapcsolódó tirisztor kisöntöli, bár spiccen lehet szegény. Én nagyobb feszültségü kisméretü kisteljesitményü tipust javasolnék:MPSA42, MPSA44 (TO92tokozás), Uce300-400V
Így már értem az érzékenységet. Köszi!
Kipróbálom azzal a tranyóval, és majd egy feszszabályzós topikban folytatom, ha még gond lenne vele.
Azért az szerintem egy labilis konstrukció, hogy a modul az eredeti jelnél nagyobb frekvenciájú parazita jeltől összekuszálódik, begerjed úgy, hogy annak meg szünése után is úgy marad. (mert akkor már hiába rugdosom lábbal, le kell venni a gyujtást(áramot) és utána lehet csak berugni.Mivel nem memoriás a szkop, megprobálom a jeladó jelét majd hozzávetőlegesen felrajzolni rugásra, és inditózásra.
Hali! Tudom, hogy kicsit megkésve, írok, de hátha még jól jön... szóval az 5letem az, hogy a PIC-el megméred az 1 főtengelyfordulathoz tartozó időt, és mivel a jeladod helyzete (szöge) ismert, és tudod a 360 fokhoz tartozó időt, így csak a kívánt szögnek megfelelő időt hozáadod az impulzushoz és máris ott van a gyujtási impulzus ahol szeretnéd.
minden a legnagyobb rendben. Megtaláltuk a gyárilag kialakitott lógó blokktestelő kábelt, vissza lett téve a helyére(aksisaru negativ ), és minden zavar és vadrezgés megszünt. Most a szerelők beállitották a karburátort, pöcc röff indul a Titro az eredeti moduljával és az általam feltárt és kirajzolt Amerigo gyujtásával is mind inditóval, mind rugásra. Mivel én nem nagyon szerelek motort,és ilyen még nem fordult elő , nem is gondoltam ilyen galádságra, hogy valaki(k) valamit lekötnek, azt úgy hagyják.És ekkora zürt tud sumákba okozni! Most majd megpróbálom szétszedni a nálam ragadt Amerigo gyujtás trafoját, megnézni a menetszámokat, irányokat...Elöször a fagyasztós módszerrel, az szimpibb. Mex, ha sikerül, segitesz a menetszámokat a Lomexnél is beszerezhető n20 as anyagra átszámolni?
Már irtam: Szétszedés előtt induktivitást kellene mérni mindhárom tekercsen,csak igy lehet más magra átszámolni. Ha nincs induktivitásmérő akkor hanggenerátor+szkóp,vagy hangfrekis mV mérő és rezonanciára kell egy kondi segitségével hangolni,lehetőleg a feltételezett freki környékén keresgetve. Ebből már lehet számolni.
rendben. primer:38uH (kb.0.5 ohm) szekunder "nagyfesz":4.44mH (kb.5.5 ohm) szekunder visszacsatoló:30uH(kb 1 ohm). Érdekes, ha a két szekundert együtt mérem, az összinduktivitásuk 5.36 mH (mivel a testelés a közös középpontjuk)
És a két tekercs menetiránya is egyforma?
n=négyzetgyök L/AL A lomexes vasnak túl nagy az AL-je,le kell csökkenteni.
A 4.44mH induktivitás a lomexes vason~58 menet ami a több mint 200V-ra kicsit sok menetfeszültséget eredményez.
Hi
Próbálgattam szimulálni a Sevenhill által közzétett szabályzós gyula kapcsolási rajzát, de nem jártam sikerrel. Valaki át tudná nézni, hogy hol hibáztam? Köszi.
Hello!
Mennyire mentél bele ebbe az Amerigo-s gyújtásba ?? Mert nekem ilyen motorom van (Bolivar mivel az a 4T) és érdekelne hogy leszabályoz e az elektronika egy bizonyos fordulaton... És ha igen akkor hogy tudnám ezt megakadályozni ?? Elvileg a Kymco Agility 50-es is ezzel az erőforrással rendelkezik, nagy valószinűséggel(szinte biztos) a gyújtásegységük is jó lehet az Amerigo-hoz (mivel szerintem csak a burkolatban van eltérés az erőforrás szinte úgyanaz(kinai)).
Hi
Mégegyszer megpróbáltam, és láss csodát, most valami kimeneti jele is van... ![]() Na szóval. Kis fordulaton van 3 különböző feszültségnagyságú gyújtójelem, ahogy nő a fordulat, ez úgy tűnik el. 6000-nél már csak 1 gyújtóimpulzusom van a tranziensek lezajlása után. Itt kb 3-4 jeladóimpulzus után már csak 1 gyújtójel van. 12000-es fordulatnál már 1 jeladó impulzus múlva is csak 1 gyújtóimpulzusom van, erről csináltam is képeket. Viszont az idők csökkennek, ahogy a képeken is látszik. Így elvileg jól működik az áramkör. Csak nem értem azokat a + impulzusokat. Miért van ez?
Szerintem alapvető probléma hogy a gyújtás pozitiv impulzusának előbb kell bekövetkezni mint a negativ-az alapgyújtást adó impulzusnak. Egyébként a C4 forditva van bekötve. A jeladó impulzusidejét pontosan kell megállapitani,a jel nagyban hasonlit egy egyenlő szárú háromszögre a valóságban. Igy talán a valóságot megközelitő eredményt kapsz. A C6 és a C8 kondin levő feszültségek különbségén múlik a gyújtás időpontja,érdemes a szkópon megnézni.
Hi
Uh, megkérdezhetem, hogyha a frekit akarom csak változtatni, akkor elég a periódusidőket átirkálni, vagy mást is meg kell még adni a generátornak? Nem nagyon vágom ezt a beállítást... :no:
néztük stroboszkóppal, alapjáraton alapelőgyújtás, utána már kis fordulatszám emelésnél fokozatosan húzza rá az előgyújtást, végül beáll a max előgyújtásra és úgy marad max fordulaton is. Konkrét fordulatszámértékeket nem tudok mondani annyira nem mentem bele. Egyébként a Titro robogón lett ez kipróbálva, de a szerelő mondta hogy ugyanaz mint az Amerigo (csak más a neve a "gyereknek"). A Titronak gyárilag más a gyujtása, egyet elkezdtem szétszedni, aztán nem folytattam, mert kiderült, hogy jó. Azt gyanitom, hogy digitális lehet, mivel egy IC volt benne (IGAZ, CSAK 14 LÁBÚ) viszont egy 6.000 feliratú kvarc társaságában. Működés szempontjából a két modul teljesen egyforma(már úgy értem mint két "fekete doboz")
Elvileg mindent meg kell változtatni. Úgy számoltam,hogy a jeladóbütyök pozitivtól a negativ csúcsig a teljes periódusidőnek ~1/25-öd része. ezen belül a jeladó vasmag átmérője 5mm. a bütyök teljes hossza 14mm. Igy kijön(ha jól emléxem) 10ms periódusidőnél az impulzusok fel és lefutására 0.075ms.tehát egy impulzus alapja 0.15ms "széles. A bütyökhosszra ezzel a periódusidővel számolva kijön 0.4ms,ebből levonod a két impulzus egy-egy felét,marad 0.25ms delay idő amit a negativ tüskét szolgáltató generátornál állitasz be.
Ööö...
![]() Nem teljesen értem, vagyis egyátalán. :no: Akkor tehát, ha csak a period-on változtatok, akkor nem kapok helyes eredményeket? Nagyon eltér a valóságtól? Remélem, legalább jellegre helyes lesz, mert szeretném megérteni az áramkör működését...
Akkor csak a periodot változtasd,valami akkor is kijön...
Jó, tudom, hog nem az igazi, de egyszerűen analfabéta vagyok az ilyen beállításokhoz. Nem látom át a számolgatós részét sem. :no:
Pofám meg nincs elkérni kétezrenként a beállításokat, nem is várnám el senkitől. Tényleg, milyen áramkörrel lehetne fix kitöltésű, de változtatható frekvenciájú négyszögjelet csinálni?
2db 555,vagy 1 556. Az első astabilban üzemel,a másodikat vezérli ami monostabil. De ide nem fix kitöltési tényező kell,hanem olyan ami arányosan változik a frekivel....
Én is arra gondoltam, hogy arányosan változzon a frekivel. De ha a periódusidő x értékkel változik, és az impulzus ideje is x értékkel változik, akkor a kitöltés állandó nem?
Két 555-re én is gondoltam, de hogy lehet megoldani a monostabil impulzusidejének változtatását a freki függvényében?
Az időzitő kondenzátort áramgenerátorral kell tölteni.és ennek az áramát kell változtathatóvá tenni,mind az astabil,mind a monostabil részen,igy együtfut az egész.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |