Fórum témák
» Több friss téma |
Én is hangoltam már át CCIR zsebrádiót a repsáv frekvenciájára, a széthúzás nem ad jó eredményt.
Az oszci leállhat, a vevő érzéketlenebb lesz, mivel nem garantált az együtt futás ily módon. Bizony ki kell cserélni a rádióban az oszcillátor tekercset, +a modulátor tekercset, és ezután kell behangolni az egészet. Amennyiben van a forgókondival párhuzamosan 15-22pf. /szokott lenni/, azt kisebb értékű kerámiára szükséges cserélni, 6,8-10pf. Jobb készülékeknél bemeneti sávszűrő is van, itt is érdemes csökkenteni a menetszámot -1T. Idézet: „és én azon belül sem völgyben lakok” Mindjárt gondoltam, ha az állatkert körül laknál, biztos nem lenne ilyen jó vételed. A vételi helyen sohasem a tengerszint feletti magasság számít, hanem az antenna 1 - 3 km körzetéhez viszonyított magassága. A Ferihegyi vételhez adaléknak annyi, hogy a Kabhegyi URH adó ellátott területe olyan 60 - 80 km kb. 100 kW erp -vel, és a környezetéhez képest kb. 250 m antenna talpponti magassággal. Ferihegy ettől távolabb is van, az adóteljesítmény csak tizennéhány W, és még a domborzat csillapító hatása. Levegőben akadálymentesen a szakaszcsillapítás 70 - 80 dB -vel kisebb, és még a földgörbület sem hoz csillapítást, mert a gépek 5 - 10 ezer méter magasan jönnek. A frekvencia gazdálkodás az ICAO előírásai szerin van, mert borzasztó nagy zavarok lehetségesek a kis szakaszcsillapítások miatt, ami veszély a légiközlekedés biztonságára. (ezért is mondom mindíg, hogy óvatosan az üres, nem használt frekvenciákkal)
Éppenséggel nem laksz légifolyosó alatt, de közel megy a déli, Ferihegy (Bugac) Belgrád folyosó.
Ez igaz, de azt azért ne feledjük, hogy Kab-hegyet jónéhány uV érzékenységű vevővel szokás hallgatni, tehát a vevők finoman szólva sem túl érzékenyek.
Egyébként van egy gyári vevőm is a légiforgalmi sávra, de azzal például nem tudom hallgatni a rádiózás földi oldalát. Csak ha felülök a kémény mellé, akkor jönnek az adások nagyon-nagyon gyengén és zajosan (már ami a földi oldalt illeti). Saját vevővel, és a keresztdipóllal pedig gyönyörűen szól mindkét oldal.
És akkor lehet hallgatni az "approaching Babić" kezdetű jelentéseket Érdekes lehet még az ejtőernyősök, siklóernyősök, sárkányrepülők forgalmazását elcsípni. Az utasszállítós forgalmazás kissé unalmas
Ezt csak példának hoztam, de hozhattam volna rádió kommunikációs példát is, csakhát az nem annyira hétköznapi dolog. Úgy-e hogyha van az embernek egy tisztességes vevője, megfelelő antennával, akkor "kinyílik" a világ. De egész más a földfelszíni (tengeri) légi, és az űr rádiózás, mindegyiknek megvannak a sajátosságai. Nomeg, az állandóhelyű, és mozgó felhasználásnak is. A gyári légiforgalmi vevőknél nem törekednek túl nagy érzékenységre, mert akkor nő a zavarérzékenység is, (a nyavajás AM modulációs mód nemigen zavartűrő) és nincs is rá nagyon szükség.
A forgalmazásról meg csak annyit, hogy többnyire szabvány szövegek mennek, borzasztó röviden. Egyszer hallottam egy ilyet, a rádióból szólt: krr, brr kkt, erre a válasz rendben... A mérővevőn rendesen, érthetően hallatszott.
Szoktam hallani a siklóernyősöket. Régebben a 2m-es amatőr sávot bitorolták (felénk), de már áttértek PMR-re. Érdekes hogy a gagyi 0,5W ERP teljesítményű PMR rádiókat is lehet hallani 50-60km-es távolságból ha azok 1000-2000m-es magasságban vannak.
A PMR -t sem lenne szabad használni, ezért vannak külön sávban a földfelszíni, és a légi frekvenciák. A földfelszíni frekvenciákat max 300 m -ig lehet használni, pont a zavarvédelem miatt. (csakhát a kisebb ellenállás) Akik használják azok sem gondolták végig, hogy semmi biztonság. Pedig erre a célra a repsávban van lehetőség, de gondolom a készülékárak jelentősen befolyásolják a választást.
Kecskemét és Szolnok közelségét kihasználva könnyű prédának számított a katonai légiforgalmazás vétele. Érdekes volt a Mig pilóták gégemikrofonos beszélgetését vételezni egy szupreg-vevővel Nem tudom, hogy a Gripenek analóg módú adást használnak-e.
Most nézem csak merre laksz. A télen heti rendszerességgel jártam keresztül a faludon, ha akkor tudtam volna :eek2:
Hát én levittem a kecskeméti repülőnapra a scannert, de az airband-on olyan csend volt hogy csak...
Aztán sok energiát nem fektettem a fülelésbe, inkább néztem Lehet persze hogy nem még nem digitális, csak FM és másutt...
Az utasszállítókat mindenképpen kellett volna hallanod a szkennerrel. Teljesen néma volt a sáv? A vadászgépek forgalmazását tökéletesen lehetett venni 10 éve egy egyszerű szuperregeneratív "zavaróvevővel". A túlvezérlések ellen egy potméter volt bekötve a huzalantenna és a vevő közé, amivel a bemenő jelszintet lehetett csillapítani. A helikopter-adások jellegzetes, rotor keltette fadingjét sem lehetett összekeverni más adással. Jó volt vadászni ezekre az adásokra.
Sziasztok!Az AM polgári sávot már régóta hallgatom,a belföldi kisgépest érdemes hallgatni.Elárulnátok nekem,hogy,ha nem FM,akkor SSB,vagy milyen mód?És pontosan hol,RH-n megy a katonai forgalmazás?Üdv:Laci!
Sziasztok!
Ha egy OIRT-CCIR konvertert rákötnék egy ccir fm vevőre,akkor ugye elvileg venné a sávot? -persze fm-be-- Nálam a tekercsszéthúzogatás miatt általában teljesen leállt az osszcillátor,egy darabig bírta,de addig nem amíg kellett volna,ezért gondoltam a frekikonverterre.Ha pedig megvan a sáv -valamekkora-része,FM.-ben is hallható,utána pedig kivágnám az fm részt,és kaphatna egy diódát...
Szia!
Ez az OIRT rádió sávot konvertálja a CCIR sávba, úgyhogy a repülős sávhoz nincs túl sok köze.
A konverter bemeneti sávszűrője nem enged be sávhatáron kívüli jeleket, ezért nem igazán lehet más frekvencián használni.
Üdv mindenkinek.
Mi is belekezdtünk egy egyszerű repsávos rádió megépítésébe HA7XK Laci barátommal.A készülék alapja az 1995-ös RT.évkönyv Dr.Hetényi László által publikált rajz volt.Ezt kissé átdolgozva,leegyszerűsítve kezdtük el a saját tervezésű rádiót.A szerkezet meglehetősen egyszerü,nem nagyon tartalmaz beszerezhetetlen alkatrészt.Persze nem vetekedhet a professzionális technikával,de nem is volt cél.A deszkamodellen kipróbálva elég jól szól,Vácot egy fél méternyi bekötőhuzal antennával.Feltettem róla képeket rajzokat a Data.hu-ra,akit érdekel megnézheti vagy letöltheti. További szép napot mindenkinek. HA7WAO.PistaRepsávos itt.
Sziasztok!
Engem is érdekel a reprádió készítés! Végig is olvastam ezt a topicot és közben googleztam, majd ezt találtam: http://www.ramseyelectronics.com/cgi-bin/commerce.exe?preadd=action...y=AR1C Aminek a kapcsolási rajzát is meg tudtam szerezni (csatolva van a .pdf-ben) Ami jó benne, hogy ki van listázva, hogy milyen aálkatrészekből áll. Szerintetek kezdőként össze lehet rakni? Olyan kezdő, hogy azért forrasztottam már sokszor Másik része a posztomnak, hogy tudnátok a megépítésben segíteni? Gondolok itt pl olyanra, hogy ugye alap dolog hogy szétnézek itthon, hogy mi van, de tuti rendelni is kell alkatrészeket és hogy pontosan melyiket, illetve honnan? A válaszokat előre is köszönöm.
most látom, hogy mikor az ebayon nézegettem ezt:
http://www.ebay.com/itm/360725190989?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_....l2649 és rányomtam a Buy it Now -ra, hogy lássam mennyibe kerül szállítással együtt, na ekkor sikerült meg is venni így "véletlenül" megvettem, de nem baj ez tud még magasabb sávokat is, mint az előző posztban írt vevő. Lehet még olcsóbban is jöttem ki így (6500 huf), csak annyi a baj, hogy nem én raktam össze. Ha meglesz tuti szétszedem és belenézek.
Sziasztok! Már nagyon régen jártam itt... más felhasználó néven. Egyébként ma is használok egy áthangolt fm műsorvevőt ami nem érzéketlen, és semmi extra nem kell hozzá, csak a gyári antennája.
Ha egy igencsak gyenguszka FM vevőt használsz, akkor lehetséges. Egy rendes, tisztességes FM vevőben igen erős határolás van, ez az AM vételt lehetetlenné teszi. Pont ez az előnye az FM vevőknek.
Szia! Háát.. igen még nem a kínai csodát, hanem egy ősrégi elta autórádiót használok, ami már ic-s. Egy jobb többelemes antenna már úgy" túlvezérli", hogy lehetetlen a vétel.Ezért használok "csak" egy félhullámú dipólt, de például Maklárhoz vagy Egerhez közeledő gépek már elviselhetelenül ordítanak. Ma már például alig forgalmazok "normális csak fm-es cb-vel, amivel csak az s- mérőm mozdul meg, ha am-es adást hallok. (ezt még anno te írtad le, hogy miért.)
Szia, pucuka! Gondolom felkapod a fejed erre az "új" Témára, de igen, már a sokadik "műsorvevőt" hangolom át 119.350-re, igen jó szórakozás, én sem értem, hogy hogy lehet, hogy a kf-hez hozzá sem nyúlok, de működik. Hiszen az én 2tisztességes" nbfm vevőm zajzára sem oldott, csak az s mérőm "ugrott ki" am adás vételénél! Gondolom erre is tudsz észszerű választ.
Akkor elbeszélgetek magammal: Készítettem már másnak konvertert am-es cb-hez aírbandra, most a cb zajzárán kívül és a sávszéllességén kívül semmi extrát nem tudok felhozni melllette!De speciel olyan szarok a rádióműsorok, hogy már a repcsiseken kívűá a budapest infósokat a hangjuk alapján név szerint ismerem, jó lenne őket személyesen is megismerni, különös tekintettel a hölgyre! Sőt, de a mikijükben még a rotorhangot is hallani, amikor ők kb 330km-re vannak. Üdv:László!
Jah, azt hiszem leírtam már, de az áthangolt műsorvevőmben semmi extra sincs egyszerű bemeneti kör, meg oszci, érzéketlen, na nem, leszakad a rezgés, nem! igen, nem tudom kiskőhát teljesítményét, de hallható halkan, de csak azért, mert az átjátszó tényleg nbfm (kislöketű)
Szépen, sorban. A repsávon AM modulációt használnak. Egy tisztességes FM vevő a határolás miatt nem sokat tud demodulálni az AM jelből. Egy műsorvevő a legritkább esetben nevezhető jól határoló FM vevőnek, különösen a közös KF erősítővel rendelkezők.
NBFM vs WBFM. Egy kommunikációs vevőnek igen kicsi a sávszélessége, mert bele kell férjen a csatornájába, ami csatornaosztás szerint nemigen haladja meg a 25 kHz -et. Ez azt is jelenti, hogy a löket 25 kHz osztás esetén 3,5 kHz, 10 kHz esetén 2,5 kHz. És még van keskenyebb is. Műsorszóróknál a löket 75 kHz, a csatornaosztás ugyan 100 kHz, de az elfoglalt sávszélesség 180 (360) kHz. Elég ritkásan is lehet a sávot kihasználni, és zavarokkal is rendesen tele van. Ha ugyanazzal a meredekségű fázis diszkriminátorral hallgatod (méred) akkor hányszor hangosabban szól egy 75. mint egy 2,5 kHz löketű állomás? (a löket a hangerősséggel arányos)
Üdv mindenkinek!
Áthangoltam egy kis távolkeleti kisrádiót a repsávra, de nem igazán tudom a frekiket, tudna valaki segíteni, Tiszaföldváron élek (Szolnoktól 30km-re), onnan mit lehetne venni? Köszönöm!
sziasztok, én egy ft897 et használok,és mostanság valami megváltozott,eddig a 125 500ghz en fogtam egy légi sávot,de most csak a pilotákat hallom a földi állomást nem,ezen a kis repülők és helikopterek forgalmazását lehetett hallani,
Igen, 2018. dec. 6 -án megváltozott, új frekvencia kiosztás lépett életbe.
Bővebben: Link Repülőtéri földi állomást a repülőtér kb. 5 km -es körzetében tudsz fogni, légimozgó állomást jóval nagyobb körzetben. A berendezésed típusa FT897, (remélem van engedélyed a berendezésed üzemeltetésére) a frekvencia pedig helyesen 125.500 MHz, amit írtál, azt is helytelenül ghz helyett helyesen GHz, túl sok lenne, ilyen magas frekvencia vételére a berendezésed alkalmatlan. A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |