Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
A tények azok makacs dolgok, nonono ide vagy oda. Phile80 fórumtárs tett fel ide pár hsz-szel feljebb egy képet, érdemes nézegetni. Na manapság olyan egyfázisú gépek készülnek, csakhogy nem abból kell kiindulni, mert az nem hogy nem ipari, de még csak nem is a barkács, hanem a vicc kategória. Elhiheted, az enyém nem ilyen. És igenis, szuperül lehet vele dolgozni pedig csak 1 fázisú. Csak nem akkutöltőbe való trafót kell készíteni neki hanem normálisat, meg meg kell rendesen pufferelni. És ha hiszed ha nem, szkópon megnézve sokkal kisebb az áramhullámossága mint egy 3 fázisúnak amiben nincsenek pufferek. És, még a trafó feszültségesése (delta U) is kisebb mint ama 3 fázisúé. Mondjuk ezt nem is nagyon kell csettegtetni mágneskapcsolóval, mert a legnagyobb állásban alapból lenyomja a 16-os automatát bekapcsoláskor.
Láttam és javítottam is 3 fázisú gépet. Ezek nem ipari kategória, még ha annak csúfolják is. Ipari kategóriájú gépet, ami valóban bírja is azt a kiképzést nem veszel 150 ezerért, de még kétszer annyiért sem. Amiben valóban van anyag, azok nem ennyibe kerülnek... De amiről beszélsz, hogy reggel elkezdik és délig megállás nélkül nyomják, azt nem sok gép fogja bírni. Ezek a kis 3 oszlopos akármik biztosan nem. Elhegesztgetni vele arra jó, de arra ugyanúgy az 1 fázisú is jó, ha normálisan van megcsinálva. Eljössz, megmutatom... Milyen 3 fázisú gép az, amiben alu fazonhuzal a szekunder, rajta valami rafia szerű szigetelésnek csúfolt valami, ami garantáltan menetzárlatos lesz, csak idő kérdése? Ja, olyannal hogy sorok közti szigetelés sem nagyon találkoztam a trafón...
Ott az UKT rajza, ellopod belőle a fesszabályozó kört. A két IC a referenciát leszámítva ugyanaz, csak az egyik 1 a másik meg ellenütemű. Hogy jó lesz-e azt meg nem mondom. Vagy van az a másik optós megoldás aminek a rajzát régebben feltette valaki, azt is bele lehet applikálni, de engem már nem izgat a dolog, mert a körülmények miatt inkább a trafós mellett döntöttem. Nálam sok minden van és készül a műhelyben, az invertert sajnáltam volna otthagyni, nem is bírná a sok koszt meg a fémport.
Köszi kipróbálom.
Azért az egy nagyon lecsupaszított MMA gép trafója. Ezek annyira olcsók, hogy némelyikben még áramot sem lehet szabályozni, csak egy trafó primer és szekunder kábellel.
Azért a barkácsáruházas MIG gépeket nem kellene a nagyobb magyar gyártók termékeivel egy kalap alá vonni. Nem a trafó a leggyengébb pontja a barkácsáruházas gépeknek sem, hanem a toló-mechanika, motorvezérlés és a puffer hiánya. Most ha ezeket kicseréli valaki és tesz bele kondikat, akkor árban ott tart, hogy vehet egy normális gépet, ezért nem éri meg foglalkozni vele. Volt, hogy tettem 44000µF kondenzátort ilyen gépbe és teljesen jól hegesztett. A régi Hetra trafókat 25-30%-os bekapcsolási időre tervezték, több 10ezret adtak el belőle és mindenki elégedett volt. Ezek a gépek is kb. ugyanannyit tudnak ha van bennük egy ventilátor. Még az a Varmig ami lentebb lett említve is használható lenne egy karosszéria műhelyben, ahol csak lemzeket hegesztenek ha a trafón kívül a többi része rendben lenne. A hazai gyártású gépekkel, főleg a nagy gyártók egyfázisú trafós gépeivel egyáltalán nincs probléma, persze ha van adattáblája és valaki meri vállalni a felelőséget a gyártmányért. Sok gyárinak tűnő gép készül garázsokban adattábla nélkül, amit nem szabad megvenni. Erősen túlzol, amikor azt írod itt hogy egyik sem való semmire. Ez egyáltalán nem igaz! Teljesen jól működnek ezek a gépek (magyar gyártók), jól használhatók és még egy menetzárlatos géppel sem találkoztam, ami papírszalaggal szigetelet alu huzallal lett lekerve, pedig a nagy része ilyen a gépeknek, még az európai gyártású ipari gépenek is! Némelyik 25 éve teszi dolgát hibátlanul. Én akkor mondom egy gépre, hogy nem való semmire, ha kipróbáltam és saját szememmel győződtem meg róla gyarolatban. Amúgy meg amit még illik tudni, de senki nem beszél róla hogy a MIG feliratú gépek kevert gázra vannak tervezve, aztán hazaviszi emberünk a gépet és tiszta CO2-val használja mert az az olcsóbb és csodálkozik hogy gyenge meg nem hegeszt jól. Nem CO2-al kell hegeszteni, hanem Corgonnal és mindjárt vissza kell venni egy-két fokozatot a gépen, többet bír és nem fröcsköl. A tiszta szén-dioxid hűti az ívet, több áram kell a beolvadáshoz.
Teljesen egyetértek Phile80nal.A szomszédomnak otthoni használatra van egy régi Hetrája és nagyon meg van vele elégedve,de ott a kitoló is komolyabb.Ilyen,vagy ahhoz hasonló minőséggel manapság nem találkoztam.Ezek a mai kis (hajszáritóba való) motrocskák szerinte se valók semmire.Manapság (báris mifelénk) nagyon nehéz valamire való (főleg egyfázisú) gépet találni.A cégnél akiknek sokat bedolgozom,a 230A Varstrojokkal nincs baj,amelyiket a karbatartáson használnak (mérsékelt üzemmódban),csupán azokkal amiket nem rendeltetésszerűen fojtogatnak (túlhajtanak).Ez a helyzet a Transmigekkel is.Szerintem azok is jó gépek.És a Varstroj meg a Transmig sem használt eddig Alu drótot a tekercseknek (báris én olyanokkal még nem találkoztam).Corgonnal sokkal mélyebbre beolvad a pótanyag,és vigyázni kell a hegesztés közben kibocsátott fénnyel is,mert az is sokkal erősebb mint amikor sima Co2 gázzal hegeszt valaki.Találkoztam a legújabb generációs Varmig 250A-350-400A es gépekkel is.Na ott vigyázni kell,mert azokban már PIC mikrokontrolerrel megoldott vezérlés van (persze a PIC progi kiolvasása nem lehetséges,le van védve).Túl lettek bonyolitva.A teljesitmény váltókapcsolója mögött van egy kis program kapcsoló,ami (együtt mozog a teljesitmény kapcsolóval) és az elektronikához van kötve.Hát ennek a javitása már macerásabb (szerencsére ilyen panelt még nem kellett javitani,mivel még nagyon újak).Csak mágneskapcsoló és nagyáramú dugalj cserére szorultak.
A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2019
Sziasztok! Lenne egy nagy kérdésem!
Vettem a minap egy parkside porbeles hegesztőt, egy bácsi félig át alakította co nak( tett bele egy mágnes szelepet,megoldotta a gáz pisztolyba vezetését stb .) De az egyenirányítás kimaradt. Milyen alkatrészek kellenének nekem a befejezéséhez ami kapható elérhető áron? Illetve működhet e a dolog? Az autómat szeretném vele ki lakatolni. Szép napot!
Heló, nemigen szoktam itt hozzá szólogatni ezt is véletlenül láttam meg. Szívni fogsz vele mint a torkos borz ez rossz vétel volt! Ha mégis befejeznéd ezt az istenek a csapását a következőket teheted szerezz bele nagy áramú graetzhidat , és egy benga puferkondit! Kell egy folytó trafó is ezt egy selejtezett mikrosütő hálózati trafólyából meg tudod mókolni. Nem lesz könnyű dolgod lehet jobb lett volna eleve egy jó gépet venni. Tudod ami igazi co ez a porbeles egy nagy zsák ...... az.. Ha van még kérdésed meg próbálok segíteni.
Szia ! Köszönöm először is hogy írtál! Sajna a keret szűk! Némi fogalmam van az elektronikáról ,de inkább hifi stb téren. Mikró trafóm akad,a gázt elnézve jól megcsináltak. Palackom van, diódákat vennék (4vagy 6db kellene?) A mikró trafót hogyan méretezzem? Csak 0.5 /1.0 lemezt kéne hegeszteni. Arra sem jó?
4 dióda kell majd. (egy fázisú a cuccos ehez 4 dióda a graetz 3 fázisnál kell a 6 dióda). Váltóáramú a porbeles és ezért hiába van benne a gáz szelep meg a többi kramanc akkor sem lesz jó. Tehát egy combos dióda híd kell neked és a mikró trafót szét flekszeled ahol hegesztve volt. Szét az egész. Utána. régi tekercseit ki szeded majd valamire jó lesz. Vastag huzalból 3-4 mm tele tekered a vasat. Kell nagy elkó is korábban leírták a fórumozók hogy mekkora célszerű. Talán így jó lesz de majd még a többi itt lévő is elmondja a meg látását. Meg én nem tudok jól magyarázni kicsit dizlexes vagyok és hiába értem a témát ha nem tudom értelmesen le írni!!! De mondom jobb lett volna ha eleve gyári co gépet veszel! sok sikert!
A mikró trafónak nem kell pontosan menetet méretezni? Nem vagyok ebben a témában biztos. Ezért kérdezem. Sajna ez van mostmár, erre volt keret. Graetzet megoldom meg a puffert is ,csak a folytó trafó nem tiszta Értem amit írsz.
Nem érdemes méretezni ami fontos az az h minél kisebb dc ellenállása legyen. És minél nagyobb a váltóáramú impedancia. Ez mind azért hogy minél jobban át menjen rajta a tiszta egyen áram de a váltó hullámosságot meg fogja. Vastag huzal sok menet. A mikró vas elég nagy. Ha rátettél drótot ki próbálod csak úgy h szigszalaggal össze fogatod amit a fleksz szétvágott. Hegesztesz. Ha jó akkor a vasat újra össze hegeszted a régi helyén. Akár pálcával is. A megfelelő folytó az 1 fázisú gépnél nagyon fontos ám. Szutyuk varmig tipmig egyéb áruházi bohóc kategória nem csak a fő trafó gyenge hanem a folytó is. Ettől is pattog az ív és minden baja van a pók testű varat ettől is jön. Korekt folytó és sok elkó kell ekkor még a sz..r főtrafó is meg táltosodik kicsit. De csodát nem szabad várni és komisz disznók akik ezeket a leg alja gépeket forgalmazák ezek vékony lemez munkára se jók! Pattog taknyol de nem lesz soha szép varrat hernyó!
Tegyél fel (normális nem elmosódott homályos) képeket a belsejéről, különösen a főtrafóról.
Talán, ismétlem TALÁN kasztni lemez hegesztő képesség összehozható belőle.
Már csak a vastag zománc huzalt kell beszereznem,még nincs tippem honnan . Diódát neten nézzek bontottat ? Úgy még olcsón is kijöhet. A trafó a graetz után van? Iletve a puffert a híd után ,utána a trafó? A pozitív oldallal sorosan?
Ha még kell készítek!
Az az ominózus mikró trafóvas telítődni fog, ha nincs benne légrés. "I" magra szokás a fojtót tekerni.
Az a szekunder tekercs rendben van? Olyan nagyon feketének néz ki.
Az a mágnesszelep mosógép vízszelepnek néz ki bár attól még funkcionálisan teljesen jól működeht gázszelepként is. Mikró trafót vágd szét a hegesztésnél, ürítsd ki, cséve nélkül tekerd teli 10mm^2 es réz MKH-val (egyenlőre azt egyszerűbb beszerezzed), a levágott részt tedd vissza úgy, hogy teszel alá 3mm bakelitet (vagy valami műanyagot) légrésnek. Pántold össze (ideiglenesen). Egyenirányításnak egyenlőre elég lesz egy 50A-es graetz kocka, csavarozod rá egy bazinagy hűrőbordára. Kell még kb 10-22000µF 100V-os elkó (talán a 63V os is elég lehet, meg kell mérni a trafó kimeneti feszültségét legmagasabb fokozatban terheletlenül AC ban, a kondi max feszültsége: Utr_max*1,41 felfelé kerekítve). Bekötözöd így Bővebben: Link A testkábel megy a mínuszra, a munkakábel a pluszra (fojtó lehet a plusz ágban is, teljesen mindegy). Nem kell szép legyen, csak jól csináld, ez próba lesz. Kipróbálod lemezdarabokon (él, átlapolt, furat hegesztésekre) és ha kb értékelhető varrathoz hasonlót csinál, akkor lehet még finomítani és az ideigelnes dolgokat véglegesíteni.
A lakk azért sötét, mert több rétegben van zománcozva.
22000µF a minimum ami kell, elég 40-50V-os is. 50A-es diódahíd 1 percet sem fog bírni, mert a csúcsáramok kinyírják. Az a trafó tudhat akár 80-90A-t is és általában nem nagyon lehet szabályozni, max. 2 fokozat.
Szerintem ki fogja bírni a próbát. Ha meg nem akkor 500forint mínusz, viszont egyszerűen be lehet szerezni. A diódahíd is kibírja, ha dupla áramra van igénybevéve persze csak szakaszos üzemben (na eza pár pötty pont ilyen szakaszos lesz).
Köszi a válaszokat!!!! Közben olvasgattam én is sokat, ha sima I magra tekerek az is jó lehet? Tálán az elférne a gyári házban. Az mkh nem fog megolvadni? Vagy a fojtó nem melegszik? Ha egy alu bordára párhuzamban bekötök 5db 50A graetz hídat, össze forrasztva mondjuk 4m2 tömör rézzel akár ventivel hűtve az jó lehet? A trafó secunder részén az a fekete cucc mintha valami vastag (nagyon vastag) lakk lenne kb mintha "capton ba lenne húzva " 10m2 mkh mondjuk 30 menet kb ? Elkom 63v 10000uf van itthon pár darab.
De, persze a fojtó is melegszik. Végleges üzemben nem maradhat MKH, de kipróbálni jó lesz.
Annyi menet legyen amivel teljesen teli lesz a trafó ablaka. Ha meg tudnád mérni az induktivitását az nagyon jó lenne. (el kellene érni kb 1mH-t úgy, hogy minimum 50A-t telítés nélkül kibírjon, nem méreteztem csak a trafó lehetőségeiből ez adódik egyszerűen kivitelezhetőnek, kissé lehet majd még húzni rajta zománchuzal alkalmazással, de ha így még messze nem jó, akkor zománchuzallal is kétes lesz.). Az szerintem felejtsd el, hogy a hegesztőn belülre bármit is beszuszakolj. Kipróbálni meg jó lesz úgy is ha melléteszed. De végleges megoldásnál is inkább hozzáépíteni kellene. Elsőnek ki kell próbálni hogy működik-e, vagy mi kell hozzá, hogy működjön aztán majd formába lehet önteni. I vas jó, ha jól van kitalálva berendezés, kis induktivitást ad viszont nem telítődik. Az EI vas nagy induktivitást ad, de hamar telítődik. A légréssel és a menetszámmal kell majd játszani, hogy a káposzta is meglegyen meg a kecske is jóllakjon... Egyeniránító graetzeket lehet párhuzamosan kötni csak oda kell figyelni majd pár dologra. De ha már működik, akkor édemesebb venni egy graetzra való normális nagyáramú diódát (diódapárt) Elko elsőre 20mF eléglesz, a fojtó a kulcskérdés (ha I vason is elérhető az 1mH_50A abban a méretben, ami belefér a gépbe, akkor végülis belemehet (hűtés/hűlés!), ha nem, akkor inkább legyen kint egy nagyobb). A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2019
Néhány kérdezőnek a maszájokhoz kellene fordulnia tanácsért. Ők tudnak sz.rból várat (bomát) építeni.
A gép elvileg 90A max ra képes, ma megveszem a 4db 50A graetz diódat (a 4db ha nem is egyenlően oszlik meg a terhelés akkor is ki kellene bírnia a hegesztőt?) Gyújtáskor gondolom azért nagyobb a pillanatnyi áram? ) De megpróbálok rendes nagy diódákat szerezni. 4db egyformát sajna nem találtam használtban, újban meg drága. Találtam itthon egy 220/24-44v régi magyar trafót (630w van ráírva de kb akkora mint a hegesztőben van :O ) az 3mm réz huzallal van tekerve ,ha ezt szétkapom ennek a huzaljából duplán megtekerem később a folytót az jó lehet? Kondiból valami csavarosat kéne gondolom berakni .
Nem akarom elvenni a kedvedet tőle, de az a trafó nagyon nagyon picinek tűnik a kép alapján. A gázas Co-k is rendesen alul vannak méretezve, de a porbeles meg főleg. Ha sikerül is összehoznod használhatóra, jó sokba fog kerülni, és még akkor is csak arra lesz jó, hogy húzol vele 10 centi varratot, majd 5 perc pihenő. A rendes munkát egyszerűen nem fogja bírni, mert nincs benne anyag. Túl fog melegedni, ha van benne védelem le fog kapcsolgatni, ha nincs akkor pedig előbb utóbb menetzárlatos lesz a trafó.
Sziasztok! Szerintem ha csak vékony lemezeket akar hegeszteni, 0,6-os elektródával az még akár mehet is szerintem. Na nem folyamatos varrattal, hanem pöttyözve. Én ismerek olyan karosszériást aki csak pöttyözi az anyagot. Viszont azt nagyon sűrűn. Úgy néz ki a munkája, mintha egy szép folyamatos varratot csinálna. Bár azzal a géppel akár a centis kazánlemezt is át lehetne égetni. Bitang nagy trafós háromfázisú gép. Azzal tanultam hegeszteni. Szóval szerintem pöttyözni talán majd lehet vele, de nem hiszem hogy vastagabb elektródát tudna kezelni mint a 0,6-os.
Arról van szó, hogy kasztnizni otthonra, az kb 10% Bi ~50 Amperrel vagy még ennyi sem.
Annyit talán kibír (Úgy gondolom, hogy egy 2-es falú 40x40 zártszelvényt már nem bírná körbehegeszteni egy húzásra, de 0,8-1 es lemezt pöttyözni még tudhat, átlapolt kötést 8as lyukon összehegeszteni percenként 2-4 dbot meg tudhatna csinálni). Védelem ott van a szekunder tekercsen, 105°C os bimetál. A hegesztőhuzalt is le lehet cserélni 0,6mm-esre kasztnizáshoz és akkor kevesebb árammal is elműködik! A kérdés, hogy összehányva a dolgokat képes-e egyáltalán hegeszteni. Meg ha már megvette és nem kezd vele semmit, akkor csak szemét lesz belőle.
Az a nagyon szánalmas hogy ezeket a porbeles gépeket még van képük forgalmazni és nem is olcsó. Holott a vak is láthatja hogy egy bohóc tréfa az egész persze a boltban nem lehet kinyitni belenézni. A sok palimadár 7 végi barkácskodóü pedig megveszi. No. de. nem tartom megbízhatónak az 50a graetzet ha többet használsz sem. Mert a trafó bár mennyire nyomorult mégis tud néha olyan csúcsáramot ami el . égeti a diódát. Rövidzár pedig előfordul minden hegesztésnél .A kapható kbpc 50 szerintemm nem valós az ötven amper én nem venném komolyan. Ha lehet szerezz be csavaros tönkös nagy diódát négyet és magad kösd össze persze hűtő alura kell tenni őket. A dióda után elkó utána a folytó és ezt kötöd a pisztoly munka vezetékére. Pozitív sarokról co zunk mindig. Többit már le írták a fórum társak próbálkozz ügyesen. Szenvedés lesz vele ezt már most meg mondom neked de ha ügyes vagy lemez munkákra jó lehet végül a szerkezet. De ha rá kapsz a co hegesztésre úgyis veszel vagy építsz majd egy normálisat!
Minden karosszériás így csinálja, mert lemezt így kell hegeszteni, különben deformálódik.
Sosem kaszniztam Co-val, nagyon régen ilyeneket lánggal csináltunk (főleg hogy hajlítgatni is kellett az anyagot). Pöttyözésre nem kell nagy áram, olyan munkára jók lehetnek ezek a vicces hegesztők is. Igazából én sosem próbáltam ki, hogy mit csinálna az enyém olyan vékony lemezzel alacsonyabb fokozaton. A legkisebb amit használok, az 55A-es állás, az konkrétan szétégeti egy normál varrat esetén. Az ennél is kisebb fokozathoz már nem biztos hogy rendesen be tudnám állítani az előtolást, majd egyszer kipróbálom.
50A 80% 90A elvileg 10 vagy 20% nem emlékszem pontosan. Amúgy 20x20cm a trafó kb. Rézzel van tekerve nem aluval . A diódák beszerzésén vagyok, De egyenlőre sikertelen a dolog. De biztos lessz csak valami elfogadható árban keresek. A folytót hétvégéig megcsinálom .A palack úgy is csak addigra jön meg. Köszönöm mindenkinek a sok választ! Ha már megvettem remélem lessz belőle valami.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |