A privát üzenet rendszerben karbantartásokat végzünk. Lassulások előfordulhatnak!
Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Nemtudom már mindenen agyalok. Ha a nyugalmiáram tranyó kuka akkor mit művel?
Szia!
A GND-hez képest mérd meg a végtranzisztorok lábain és tokján a feszültségeket. Amit mérsz, írd meg. Ezekból a feszültségekből el lehet indulni. Volt nálam egy basszusfej, aminek 2 darab 4700µF volt a puffere. Az egyik elkó belül megszakadt, így 1µF alatti lett a kapacitása. Halkan kerregett szegény. 330µF-ot tettem párhuzamosan a szakadt elkóval, és közepes hangerővel is normálisan szólt. Természetesen kapott rendes kondenzátort, de meglepő milyen kis kapacitással is gond nélkül üzemelt.
Nem nem azért, hanem ezért:
"Elektrolit kondenzátor -- a végső stádium A hagyományos elektrolit kondenzártorok jól meghatározott élettartammal rendelkeznek, így 15-20 év elteltével mindenképp cserélni kell őket. Jellemzően szinte minden audio eszközben találhatunk különböző kapacitású elektrolit kondenzátorokat, melyeknek egy bizonyos kort elérve csökken a töltéstároló képességük, működésük megváltozik, fokozatosan nő az ellenállásuk. A végső stádiumban nem képesek töltéstárolásra, ilyenkor már a berendezés egyéb egységei is károsodhatnak. A tápegységekben alkalmazott puffer kondenzátorok komoly elöregedésére utaló jel, amikor megjelenik a hangkimeneten a váltakozó áram 50Hz-es alapfrekveniája. A tartósan magas hőmérséklet gyorsítja az öregedési folyamatot, így pl. IC vagy tranzisztor közvetlen közelében néhány évre csökkenhet az élettartam. Bár a nagykapacitású elektrolit kondenzátorok legtöbbjén van biztonsági szelep, azért nem árt óvatosnak lenni és még idejében cserélni őket. Szélsőséges esetben a belsejében lévő folyékony vegyianyag egyre növekvő nyomása robbanásszerűen kilőheti a kondenzátor fedősapkáját. Milyen jelek utalnak a csere időszerűségére? Elsőként érdemes szemügyre venni a kondenzátor fizikai állapotát, ugyanis (az öregedéssel) növekvő belső nyomás feszíti a fedősapkát, ami egyre inkább felpúposodik miközben a folyadék szivárgása megindulhat. A hangzás is megváltozik ebben a stádiumban, a dinamikai csúcsok energiája csökken, a zene sokat veszít lendületéből. Ennek oka, hogy a tápegységben pufferként üzemelő kondenzátorok már nem képesek a szükséges töltésmennyiség átmeneti tárolására, működésük megváltozik, így a dinamikai csúcsokban a végerősítő megnövekedett energiaigényét már nem képesek fedezni." Az is lehetséges, hogy a hiba a kondenzátorok állapota miatt keletkezett. Ami a jelenlegi állapotot illeti, valóban a közvetlen megoldás a reloop szerinti. Azonban a kondenzátorok állapota a teljesítmény függvényében munkapont eltolódásokat eredményezhet, amik újabb hibákat okozhat. Persze, ha csak halkan hallgatja, ez nem nagyon fog megtörténni. Valamint egy potméter kopását, vagy a hűtés elavulását (a zsír kiszáradt) nem erre fognám
Végtranyóknál méricskélve: t512 -nél collector 39,1V Bázis 0,5v emitter 0v
t513 collector 0v bázis -38,9v emitter -39,1v
Egyenáramúlag rendben is lenne, bár kicsit alacsony a nyugalmi áram. De ettől még nem kellene rosszalkodnia.
A két huzalellenállás (ha jól látom R329,R330) milyen kondícióban van? Nem túl nagy az ellenállása? Ha egy 10-30 Ohm-os ellenállást kötsz a hangsugárzóval sorosan akkor hogyan viselkedik? Ha már hangszórő. Másik hangszóróval is ez a jelenség?
Huzalellenálások tökéletesek. Másik hangszóróval is ugyanaz.
Azért írtam a hangszóróval soros ellenállást, mert a 620 az 8 Ohmos, vagy nagyobb hangszórót szeret. 4 Ohmon bekapcsolhat a túláramvédelem, ami borzasztó hangú. Már egy 8 Ohmos hangszóró is bizonyos frekvencián jóval 6 Ohm alatt van, ráadásul ez a fajta visszahajló áramkorlát tisztán Ohmos terhelés esetén jelenlegi beállításban 4 Ohm felett enged csak szólni. Egy magassugárzó, egy hangváltó olyan, hogy bekapcsolhat tőle a védelem.
Milyen hangsugárzó van rajta? Ne csak az impedanciáját írd le, hanem hogy hány utas. Az eredeti hangszóró egy utas hangváltó nélküli. Mivel fizikailag jóval többet bír a végfok mint amire készítették, egy kis módosítással meg lehet túláramvédelem beleszólását piszkálni. Az eredeti ugyanis nem veszi figyelembe hogy tartós, vagy csak pillanatnyi az impedancia esés.
Sima kopasz 8ohm-os hangszórót tettem rá a nagy hangfalakat sajnálnám ellőni a hekkelésben.
Egy sr2530-as sal csodabogár de erre a célra jó szerintem. Az a módosítás mit érintene?
Sziasztok!
Tudnátok nekem ajánlani olyan végfok erősítő kapcsolást, ami hangminőségben felér a Quad405-hez? Nekem ezzel a végfokkal van a legtöbb tapasztalatom építésben és hangban is, amivel nagyon meg vagyok elégedve. Tervezek csinálni egy 5.1-es rendszert házi mozihoz de zene hallgatásra is szolgálna. Ebből adódóan nem kell nagy teljesítményűnek lenni, 20-50w között csatornánként. Nem szeretnék semmi IC-s megoldást tekintettel a hangminőségre, és csöveset sem, ugyanis elektroncsövekkel még nincsen semmilyen tapasztalatom. Várom az ajánlatokat. Előre is köszi! A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2019
Közben kerestem egy nagyteljesítményű ellenálást és bekötöttem a hangszóróval sorba és megszűnt a kreccsenés. Ezek szerint az áramkorlát miatt krecseg.
A túláramvédő a végtranzisztorokkal soros ellenálláson figyeli a feszültség esést. Ezt kivezérlés függően teszi, tehát nagyobb kimeneti feszültség esetén a védelmi küszöb is emelkedik. Csak ez nagyon gyors, így ok nélkül is beleszólhat. Ha az áramfigyelő tranzisztorok bázisa és emittere közé beteszünk egy kondenzátort, akkor csak a valóban túl kis impedanciás terhelés okozta túláram miatt avatkozik be.
PC-ről küldöm a rajzot. A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2019
Nem lenne elegendő csak a bázisra menő 220ohm ellenálást növelni mondjuk 330-ra?
A 220µF szándékosan van látszólag fejjel lefele, mert túláram nélkül így van rajta feszültség. A soros 47-100 Ohm a nagyon rövid tüskéket is megfogja, persze kicsit nagyobb lesz az érzékelési küszöb.
Ha csak azt növelnénk, akkor mind a hirtelen, mind a hosszú idejű túláramra érzéketlenebb lenne. A tranzisztornak van egy biztonságos működési tartománya. Ezt grafikonon is ábrázolják. Látható hogy a te tranzisztorod nagyon rövid ideig (10us) 1500W-ot is elvisel. Tartósan pedig csak 100W felett kicsivel. Ezt is csak végtelen hűtéssel 25 fokon. Ha meleg a borda, akkor ennek is csak a töredékét. Tehát nem mindegy hogy 10us, vagy 10 perc.
Viszont átmenetileg tehetsz bele 330 ohmot, mert akkor kiderülhet, hogy talán túl hamar reagál a védelem. Ennek oka lehet hogy a 0,68 Ohm meg van nyúlva, vagy a forrasztás átmeneti ellenállása megnőtt. Próbáld meg nagyobb impedanciával terhelni. Például kötsz egy vasalót sorba a hangszóróval. Az 50 Ohm körül van. Van két darab biztosíték a végfok tápjában. Azok nem oxidosak? a bizonytalan érintkezés is csinálhat ilyet. Esetleg a végtranzisztorok szigetelése sérült, és valahol átszökkennek az elektronok. A szakadásmérő nem mutat átvezetést néhány voltnál, de 20-30V körül beindul az áramlás. Erre az újraszerelés a megoldás.
Biztitokok és bizti vadonat új mivel írtam romokban volt így azt cserélni kellett.
Viszont most hogy mondtad rámértem a huzalellenálásra és 1,3ohm. Lehet itt lessz a kutya elásva. Cseréljem ki 0,47ohm 5w-os ellenálásra ? A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2019
Ohm mérésnél ha csak nem valami hiper szuper multid van, hozzá szokta adni a mérővezeték ellenállását is. Ha összezárod a mérővezeték végeit, akkor valamit mutat. Nálam 0,4 Ohmot. Nekem ezt le kell vonnom a mért értékből. Ezt a tesztet a multidnál is nézzd meg. Ha ezt az értéket levonva kiderül hogy tényleg nagyobb mint 0,7 Ohm, akkor mehet a csere a 0,47 Ohmosra.
Kicseréltem 0,47ohm-ra és határozottan jobb lett a dolog.
Vizsgáljuk meg az áramkorlátot! Egyrészt megtudjuk valóban innen származik-e a recsegés, másrészt leszűkítjük a kettő közül melyik a hibás.
Végy valami vékony, jól forraszható huzalt, sodrott vezetékből szoktam egy szálat leválasztani erre a célra. Kösd össze a két áramkorlátozó tranyó (T508 és 509, ha jól olvasom) bázis-emittert! Ezzel a nyitásukat megakadályoztuk. Hallgasd meg normál terheléssel! Ha jónak bizonyul, távolítsd el az egyik összekötést! Ha visszatér a recsegés itt volt a hiba, ha nem akkor a másik tranzisztor körében.
Azon a NYÁK-on minden melegítést kétszer is megfontolnék. Az a tapasztalatom, hogy a fólia nagyon sérülékeny. A huzal odapöttyintése nekem egyszerűbbnek tűnik.
Természetesen kivehető a tranyó, sőt lehet, hogy pont tranzisztor hibával állunk szemben.
A tranzisztorokat mérd ki és tedd vissza az egyiket! A típusuk megfelelő, az N-es és P-s a megfelelő helyre kerüljön!
Mi van ha csuklóból cserélem a tranyókat?
Van itthon bc-107-bc177 párom egy nagymarékkal az jó bele?
Forrasztás gyakorlás, majd csak sikerül újabb hibákat beépíteni, amit lehet keresgélni.
Keressük meg a hibát, azután cserélgethetsz kedvedre.
Már a kiforrasztásnak sem voltam híve. Minden esetre 1 azaz egy darab biztosan jó áramkorlátozó tranzisztort ültess be és lássuk mi történik.
Kicseréltem a tranyókat és most mintha nem reccsenne.
Elképzelhető hogy a szedetvedett tranyóknál nem volt valami kóser? Vagyis teljes kihajtáson kicsit belerecseg . A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2019
Vissza kell raknod a BC-ket, hogy biztos lehess a javítás sikerében. Módszeresség nélkül kontár lesz a munka
Most hogy jobban tesztelgetem így koránt sem annyira krecseg mint előtte de kihajtva a végfokot bizony ott van a krecsegés.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |