Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
A kép csatolás nem sikerült. Így csak annyit tudok mondani, hogy "Tegye a kezét a készülékre! Érzi-e már hogy meleg?"
A kimeneten mennyi az offset feszültség?
Mennyi volt a nyugalmi áramfelvétele amit beállítottál?
A hibátlan oldalon 50mV-ot mérek.
A hibás oldalon 35mV. Lehet akkor az alapoknál kell kezdeni... Én a berajzolt pontokon mért feszültségeket hasonlítottam össze és úgy állítottam a potmétert. De ha leírod, hol és mit mérjek akkor lemérem. Valamint a diff. paneleken kicseréltem a kondikat. némelyik mérés alapján borzalmas állapotban voltak. A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2019
A rajz és a méréseredmények között ellentmondást látok. A jó oldalon a 2. és a 3. pont közötti feszültség lehet a bázis-emitteré, tehát PNP a mért tranzisztor.
A javított oldalon a T208-hoz kapcsolódó ellenállásokat vizsgálnám át.
Sziasztok! Ismét a fetessel kapcsolatban írnék pár szót. Mivel bd139 bd140 ből van itthon egy maréknyi
arra gondoltam hogy ezeket felhasználnám a kisjelű meghajtáshoz, és a végfetek hajtásra is azaz pozíciószám szerint t6 t7 t9 t10. Az a kérdésem hogy megtehetem e ezt bűntetlenül? A kapcsolás továbbra is itt.
Már nem tudtam szerkeszteni, de azért gondoltam így, mert a táp úgyis csak +-70v lenne. Elvileg a bd tranyók 80v U-CE je kibírná...
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2019
A +-70 az összesen 140 V ! amikor az egyik oldalra megy akkor az egyik, amúgy meg a műsik kap nagy feszt.
Csak büntetve.
Illetve megalkuvással. Vagy alacsonyabbra veszed a tápfeszt 2X40V-ra, vagy jön a büntetés. Bár korábban úgy ismertem a 139-140 párost hogy 100V-ig használhatom, de utóbbi időben 60-80%-ig használom csak ki a határokat. Tehát a büntetés amikor elpukkan a tranzisztor. De nem is az a baj, hanem visz magával drágább dolgokat, akár a hangsugárzót is. Az alacsonyabb táppal meg nem mész semmire. Elméletben lehetne sorosan kapcsolt kis BD-ket használni, de nem tudom miként viselkedne. Le kellene szimulálnom, mert a Beag is alkalmazott ilyen megoldást sikeresen. Nekem is tele volt a fiók 80V-os darlingtonokkal, és abból is készült végfok 2X60V-ra. Mai napig előkapják ha valamelyik végfok meghibásodik. Hűséges darab. Kicsit nehéz, kicsit bumpszli, de mindig munkára fogható. Ideskicceltem az elvet. Az ellenállások értéke első körben 4,7k 0,5W. Majd berajzolom szimulátorba.
Közben már jobban átnéztem, nem festem az ördögöt a falra, kap szépen mje 350- mje 340 párt az a biztos. Akkor nincs megalkuvás tápfesz téren csaka fetek szabnak határt.
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2019
Köszi, de marad az A terv veszek odavaló tranzisztorokat.
"A BEAG is alkalmazott ilyen megoldást sikeresen" - amíg lavinaszerűen el nem szállt minden félvezető a végfokban! Javítottam rengeteg APT-100-as végfokot (Autósmozik!), nem egy örömteli munka.
Javasolt egy végfokban olyan félvezetőket és egyéb alkatrészeket alkalmazni, amik a teljes tápfeszültséget biztonsággal kibírják, ne "mérnöki tervezésből" induljunk ki, hanem józan előrelátásból. Üdv!
Az úgy nem lesz jó. Mivel a két oldalon lévő tranzisztorok "bétája" szinte biztos hogy különböző és nincs két egyforma passzív elem sem, stb... Valahol nemrég tárgyalták is ebben a fórumban a nyugalmi áram beállítását, pár oldallal ezelőtt.
De dióhéjban: A bemenet (elvileg 5 pines tucheles) melegpontját (jel) a földre kapcsolod. Fontos, hogy vagy forraszd össze vagy csinálj egy csatit direkt erre a célra összeforrasztva, mert van sok olyan erősítő, ami érzékeny arra a topológiára amit alkalmaztak nála és ha nem ott kapja meg a földet ahol eredetileg is "nyűgösködni" fog. A kimeneten ne legyen semmi. A tápágakat (+ és -) kiforrasztod és beiktatsz két ampermérőt. Megméred a jó oldal áramait, majd a másik oldalon is elkezded ugyan így, csak a potival beállítod hogy ugyan annyi áramot vegyen fel mint a másik oldal. Ez ebben az esetben pár 10 mA kell hogy legyen. Ezután ráadott jellel és műterheléssel vagy zenével hallgatva (ízlés szerint) "meghajtod" kicsit hogy jó melegek legyenek a bordák. És ismét megméred a nyugalmit rövidre zárt bemenettel, terhelés nélkül. Ez azért fontos, mert ha nem jó a hőkompenzáció egy házibuli kellős közepén szenderül majd jobblétre a végfok... Viszont ezen mérések alapján nem hiszem hogy sikerül a művelet. Amit reloop is írt, az ellenállások környékén van valami gebasz. Elsőnek talán az R262-t érdemes megmérni kiforrasztva, mert ahogy kiveszem a mérésedből a bázisra még elmegy a pozitív táp, de a collektornál már nem jelenik meg. Az elvileg egy NPN tranyó, és igen csak ki is nyit, viszont ott pozitív tápnak kellene lennie és úgy állíthatnád be a munkapontot. Viszont vagy egyáltalán nem jut el vagy valamelyik ellenállás megnyúlt és nem enged át elég áramot és mikor kinyit a tranyó a negatív "megeszi" az ott lévő pozitív feszültséget. Ebből az adódik, hogy a driver és végtranyó egyaránt zárva marad, mert nem lesz elég a potenciál különbség a nyitásukhoz. A nyugalmi áram így nem beállítható. etc... Az offset a nem vezérelt feszültség a kimeneten. Amit azért kérdeztem, mert ha nem áll be a szimmetria a kapcsolásban, akkor vagy kint van a táp a kimeneten, vagy annak jelentős része megjelenik ott. A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2019
Láttam fentebb írták már meg közben leesett a tápfesz fele.. Így max a videotonokba lesznek jók..
Köszönöm a gyorstalpalót!
Szóval kikötöttem mindkét oldal tápját (szerencsére egy áthidaló vezeték volt beiktatva). A jó oldalon mért áramok: Negatív ág: 48 mA Pozitív ág: 68mA Fél percig mértem kb. De lassan emelkedik felfelé. A javított oldal érdekes... Ugrál a felvett áram. Beállítom kb 40mA-re, aztán felugrik 160mA majd szakaszosan ugrálva vissza esik. Csináltam róla videót . https://www.youtube.com/watch?v=rmDB3RyEOAs&feature=youtu.be&am...oseAxY Ellenállásokat átnéztem és tűrésen belül vannak. Az R258-as ellenállás ami ha jól látom 680 ohm, azt cseréltem benne még az elején, mert 400 ohm körüli volt. A jó oldalon viszont 520 ohm-ot mérek ugyanezen az ellenálláson.
Kicseréltem a trimpotit. Van egy olyan sejtésem, hogy pont abban a pontban ahol jó lenne kontaktos...
Tipikus tervezési hiba.
Régen ezért eltörték volna a kezét az illetőnek (azért most is gyakori ott, ahol könyvből/internetről másolják az okosságot).
A potméter csere nem hozott eredményt...
Ugyanúgy ugrál!
Az R258 ekkora eltérése nem okoz problémát...
Az R262 értéke ha stimmel a kivezetései között mérj feszültséget.
Illetve az R261-en eső feszültséget. És a poti mind két oldalon a jó oldal ellenállás értékén legyen.
Elnézve a rajzot a driver felől is érkezhet vissza negatív táp ha a T210 zárlatos vagy átmeneti ellenállás keletkezett benne nem csak a T208 nyitásával...
R262 : 0,67V
R261: 0,66V A COM vezeték a tranzisztor felőli lábán volt.
Rendben. A T208-as tranzisztoron mérd meg a bázisfeszültséget változik-e ha a potit tekered. Amennyiben változik, a collektoron is nézd meg ugyan így. Mind a kettőt a földhöz képest.
Változik mind a két érték.
A bázisfeszültség 0 és -1V között kb. A collector is szintén negatív a földhöz képest.
Kiforrasztva volt. Diódaátmenetek mérve és jó az érték.
Akkor ez sem nyert. Arra gondoltam hogy rossz vagy cserélve lett és a B-C lábak fel lettek cserélve...
Így kiesett a munkapont beállító tranyó és az ellenállások is, mert azokat is kimérted. Marad a T210-es driver. Ami furcsa, hogy a mostani méréseid nem egyeznek a múltkoriakkal. Ott a bázis 0.55V-on állt, most pedig 0 és -1V között van... |
Bejelentkezés
Hirdetés |