Fórum témák
» Több friss téma |
A nullát csak azért kell földelni hogy ne legyen rajta feszültség emelkedés. Ha nincs rajta feszültségemelkedés akkor nem csökken a potenciálkülönbség. A PEN szétválasztása után már nem szokták a null vezetőt földelni mert nincs rá szükség, de az én esetemben nincs szétválasztva mivel a mérőtől csak egy kék és egy fekete vezeték jön. Így a PEN-t leföldelve kettéosztom PE és N-re. Mivel fizikailag leföldeltem (nem csak a fírelé előtt az N-ről veszem a földet "TN rendszer") így ez egy TT rendszer. Amúgy a szolgáltatók azért ragaszkodnak a TN rendszerekhez, mert nem szolgáltatnak külön fizikai földelést.
A szolgáltatónak az előírás szerint 213 V -248 V között kell lennie .
Értem, köszi. Akkor ez még belefér, de a kérdés még mindig hogy vajon mitől eshet ilyen nagyot a feszültség 1500W fogyasztástól? Ezt azért soknak tartom.
Kötési hiba. Valahol laza, melegszik.
20 m -en 2,5 mm2 vezetéken sem szabadna csak 1-2 V-ot esnie. Legutóbb egy új szerelésnél 20 db konnektornál mértük. 230-232 V között volt mindenhol. Terheléssel és terheletlenül. Általában ennyi szokott lenni máshol is, ahol megfelelő a hálózat. A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2019
Így van. Mivel közvetlen a mérő mellől mérek ekkora feszültségesést, ezért a z oszlopról jövő méretlen vezetékekre gyanakszom hogy ott lehet valami kötési hiba a csatlakozási pontoknál.
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2019
Milyen messze van a trafóház? Lehet hogy oszlopon van.
Még nem néztem. Szerdán megyek arra felé akkor megnézem. lehetséges hogy túl messze van és mire hozzá elér a fázis lecsökken a feszültség. Az én házam az utolsó az utcában.
Ha az utolsó ház, esélyes hogy túl messze van.
A 6 méternyi (oda-vissza 3-3m) 2,5-ös vezetéken elvileg 0,36V, a 32 méternyi 10-es MKH-n (oda-vissza 16-16 méter) elvileg 0,47V körüli feszültség esik. Ebből visszaszámolva kb. 2,2V-nyi feszültségesést "kapok a szolgáltatótól" az óránál, 2000W terhelésnél. Tavaly volt áthelyezve a mérőhely, új méretlen fővezetékkel, valószínűleg még jók a kötések.
Az elmondott távolságokkal a te esetedben valami rossz kötés lehet, vagy a szolgáltató hálózata gyenge (hosszú, nem elég vastag vezetékek). Többször mértél egyébként? Mert a szolgáltató feszültsége is változhat az utcában változó terhelésektől. Nálunk a méréskor 2-3V feszültségváltozás volt a mi terhelésünktől függetlenül is, ezért többször ki-bekapcsolva mértem.
A héten beszélek az eonosokkal. Amúgy mekkora az oszlopokon lévő vezetők keresztmetszete? 16-os?
Azt én nem tudom, nem villanyász vagyok. A gyakorló villanyászok talán tudják.
Igen, többször mértem. Volt hogy 215V és volt amikor 228-230V volt.
Ez is arra utal, hogy a hálózat belső ellenállása nagy. Ha volna ott elég nagy trafó, jó vastag vezetékek, akkor nem változna annyira a feszültség.
Lehet, hogy arra tervezték a hálózatot ezer éve, hogy nyaranta kimennek a népek kikapcsolódni, bekapcsolnak egy-egy rádiót, egy-két lámpát. Most meg akár egész évben ott lakók is lehetnek, jönnek a hidegek, esetleg még fűthetnek is a villannyal, arra meg a hálózat nem elég.
Szintén messze a trafótól, 10A ohmos terhelésre átlag 18V esés. Amíg ennek nagyobb része nem villanyórán belül van és gondot sem okoz, nem foglalkozok vele
![]() Bő 10 éve volt ennél sokkal rosszabb is, ráadásul akkor ide alapból 200...215V jutott. Voltak napszakok, amikor némi terhelésre (160-)170-180V-ra esett a feszültség. Azóta cseréltek trafót, tákoltak a hálózaton (egyben TN-re alakítás), a középfesz. leágazást (3-4km-en) oszlopostól cserélték, stb., most 230-250V között van a feszültség, terhelésre is kisebbet esik. Vicces volt, hogy mindig kora délután jöttek ki a szolgáltatótól, akkor, amikor pont nem volt sok probléma, a feszültség alacsony, de "tűrésen belüli" volt. A megoldás az összebeszélés (utcabeliekkel - másnál is voltak gondok) és állandó, tömeges jelentgetés lett. A hozzászólás módosítva: Nov 5, 2019
Segítséget szeretnék kérni, adott egy Fég c24 gázkazán, termosztát csere lenne egy okosvezérlőre. Viszont ahogy kiderült, nem képes kezelni a hálózati feszültséget, amit a kazán kiad. Tanácstalan vagyok, a gyártó relé beiktatását javasolja, viszont semmi technikai háttérinfóval nem rendelkezem.
Az okos vezérlőről, típusról írnál vagy képet küldenél. A kimeneti relé adatait megadnád.
Egyébként ennek a témának nem itt a helye, hanem itt.
Sziasztok!
Fejlemény van az előző hozzászólásomban leírt jelenség megfejtésében! Ma ismét kint voltam a helyszínen és megpróbáltam előidézni a fi-relé felkapcsolhatatlanságot, ha nincs bemenő L és N se. Nem tudtam, azaz fel lehetett! Szerintem nem változott semmi és biztos vagyok benne, hogy a múltkor nem lehetett. Igazából ennek az okát kerestem, de most nem tudtam reprodukálni, így ez valószínűleg örökké titok marad. Viszont már a bejövő nullát bekötve (fázist nem), nem lehetett felkapcsolni. Nekiálltam kikötözgetni a fogyasztók nulláit és az egyik nem használt vezeték kikötése után fel lehetett kapcsolni. Nem a klasszikus nulla-föld zárlat állt fent, ugyanis fázis nélkül is leoldott a relé. A kábelt végigkövetve kiderült, hogy a problémás elosztódobozból és egy másikból 5 eres kábelen akartak tovább vinni 1-1 fázist és a nullát, földet. Ehhez pedig a különböző elosztókból érkező nullákat összekötötték, ahogyan a földeket is és azokat kötötték rá az elmenő kábelre színhelyesen. Azaz csináltak egy szép nagy nulla és föld hurkokat is. Így az egyik elosztódoboz áramának egy része a másik elosztó nulláján folyt. Persze, hogy nem lehetett felkapcsolni a fi-relét. Az említett kötéseket megszüntetve minden normális lett. Köszönöm mindenkinek a segítséget!
Függetlenül attól, hogy más volt a probléma:
"Nem a klasszikus nulla-föld zárlat állt fent, ugyanis fázis nélkül is leoldott a relé. " Ha helyben nincs PEN szétválasztás, akkor nulla-föld zárlat esetén nem kell a saját hálózaton terhelés (fázis jelenléte sem) a Fi relé leoldásához.
Az előzményben írtam:"Három vezeték érkezik az elosztódobozba (L, N, PE)."
Az nem jelent túl sokat, a kérdés, mi van ott, ahonnét érkezik.
Nem igazán értem, hogy mit akarsz mondani. Milyen esetben nem szükséges fázis a fi-relé leoldásához nulla-föld zárlat esetén?
Ha a bemenő meg az elmenő oldali nulla között megfelelő potenciál különbség van, ( a bejövő fázist egy másik dobozból fogja kapni, a fogyasztón keresztül a nulla közvetítésével.) De lehet annyi is elég, ha csinálsz egy nagyobb hurkot a FI relé nulla sarkai közé. Amióta egy érzékenyebb jelfogó meghúzott egy hosszabb szakadt vezetékhurok végén, ( közelben nem volt 230V) azóta nem becsülöm le az induktív/kapacitív áramok képességét..
Ne haragudj, de nem értem az írásod első részét:
"Ha a bemenő meg az elmenő oldali nulla között megfelelő potenciál különbség van,..." Hogy lehet potenciálkülönbség a bemenő és az elmenő nulla között, amikor a fi-relén keresztül össze van kötve?
Szia!
Igen, az átfolyó áram hatására 10mV -----500mV feszültség esés a hurokban.Ez azon az ellenálláson áthajhat xmA t erre működik a FI relé.
Igen, valószínű igazad van. Két dolog biztos, vagy a trafó gyenge, vagy valami csatlakozási hiba lehet. Az utcában enyém az utolsó ház és az utolsó oszlopról kapom az áramot.
Igazából csak a fagyasztó, hűtőszekrény miatt aggódom egy kicsit hogyha leesik a feszültség 200V környékére, hogy akkor nem-e fog problémát okozni. Ezeket szeretném ha stabilan üzemelnének. A másik nagy gondom, hogy a mérőtől el kell vinnem az áramot 109m-re egy kis faházba ahonnan majd kialakítok egy belső hálózatot. Tudom hogy legalább 10-es vezeték kellene, de 4 szer 1,5mm-es földkábelem van (=2x6mm2) ami szerintem elég lesz. A mérőnél leföldeltem a PEN vezetőt és ezt fogom tovább vinni, de ettől függetlenül 109m-nél ismét ráakasztom egy földszondára hogy ne legyen feszültség emelkedés majd a NULL vezetőn.Úgy számoltam, hogy a 6mm2-es réz vezetéken 100m-en 0.3Ohm az ellenállása a fajlagos ellenállásából adódóan. Duplán számolva (fázis, nulla) 200m-en 0.6Ohm, vagyis U=IxR (I-t 16A-el számlom) 16*0.6=9.6V feszültség fog esni a földkábelen. Vagyis cirka 10V-ot esik a feszültségem 109 méterrel messzebb a mérőtől 16A-s terhelésnél. Ezzel még nem is volna semmi gond, csak az a baj hogy a mérőnél lévő dugaljból közvetlen 10V feszültségesést mértem 1500W terhelésnél. Ez azért elég sok. Ha ezt is még hozzáadom akkor tényleg 200-210V környékén lesz a feszültségem amin nem tudom hogy üzemképes lesz-e a fagyasztóláda. Persze nem fogom non-stop 16A-el tekerni a hálózatot, de mindig a maximummal kell számolni. Mi a véleményetek?
Ha a FI relé egyik N pólusát a PEN re kötöd a másik oldalit meg egy másik hálózat nulla vezetőjére akkor a FI relén áram folyhat. Persze összekötés után nem lesz jelentős potenciál különbség, de összekötés nélkül akár volt nagyságrendű eltérés is lehet.
Nem szerencsés, hogy 10 mm2 helyett csak 6 mm2 vezetéken viszed ilyen távolságra. Az meg pláne nem a legjobb, hogy ez is 2 db 4x1,5 mm2 vezeték párhuzamosításával . A 4x16 mm2 Alu földkábel jobb megoldás lenne, annak az ára megegyezik és még szabályosan is szerelnél.
Feszültségesés szempontjából szerintem elfogadható a 6mm2. Abban igazad van hogy a 10-es lenne a legjobb de jelenleg ez volt elérhető(kéznél, olcsón) és még határesetként (elmegy). Az meg teljesen mindegy hogy 4x1.5mm2 vagy 1db 6mm2-es vezetéken megy az áram. (mármint a fajlagos Ohmos ellenállását illeti). Szerelés szempontjából persze jobb lenne a 2db 6-os, de ezzel nincs probléma. A 4x16-os Alut nem néztem, de megnézem az árakat, köszi.
Amúgy a feszültségesésről mi a véleményed? Mennyi az elfogadható pl, a fagyasztó működéséhez?
4x 16 mm2 Alu = 500 Ft /m. 4x 1,5 mm2 réz 260 Ft/ m. ( 2 db kell )
Szerintem a földmunka az több lesz, elég egyszer jól megcsinálni. ![]() Én biztos nem szerelném a kisebbel, jó lesz az másra, ha már megvan. A hozzászólás módosítva: Nov 8, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |