Fórum témák
» Több friss téma |
A topic címe feszültségszabályzó motorba. Milyen motorba kellene 1,5 V?
Autóba kéne hogy az MP3 lejátszot tudjam használni . Az a gond,hogy elég hamar lemerül az elem ami benne van . megpróbálom megcsinálni ezt a kapcs. rajzot. Köszönöm ,hogy segitettél.
Hello nem tudom ,hogy ami képlet le van irva azzal mit lehet kiszámolni? mert nekem sehogy se stimelnek a számok. légyszives segits,hogy ne 1.2 volt helyett 1.5 v legyen. Az a baly hogy mikor öszeadom a számokat 26.83 ra jön ki és nem tudom mi az? A bemenö fesz vagy mi? Köszi elöre is. Esetleg ha van MSN ed vegyél fel partnernek és ha valami gond van akkor tudunk jobban értekezni.
Mit akarsz kiszámolni? Ott van a typical applicatiopns első kapcsolása. Megépíted, a potival (R2) beállítod az 1,5V-ot aztán kész. Az a képlet arra való, ha fix ellenállást akarsz betenni a poti helyett, akkor ki tudd számolni az értékét (R2). Magyarul abban az egyenletben az R2-az ismeretlen, Vout pedig a kimenő fesz. A te esetedben Vout= 1,5V...
Hali!
Elkészítettem ezt a nagyon egyszerű feszszabot, amit viszont túl bonyolúlt lenne a zenerek cseréjével beállítani a megfelelő feszültségre. Ezért arra gondoltam, hogy egy poti két szélső lábát a zenerrel párhuzamba kötöm, a középsőre pedig átrakom a tirisztor Gate lábát. Ezzel leosztva egy nagyobb értékű (mondjuk 18V) zener feszültségét, amit már könnyedén tudnék állítani. Az kérdésem az volna, hogy helyes-e a gondolatmenetem, illetve mekkora értékű potival próbálkozzak? Gondolom kOhm nagyságrend kellene, de nem lesz-e így kicsi a Gate-áram? Krisz Szerk: Vagy inkább sorosan kössem a potit, mint itt?
Most már mindegy, elkövettem azt a hibát, hogy légszereléssel helyeztem el egy kis dobozban az áramkört, és a Gate-re rákötöttem az ellenállást. Csak nagy bontások árán jönne le onnan, mert nehezen hozzáférhető. Így nem is tudom kipróbálni; eredeti kapcsolás szerint zenerekkel kell majd beállítanom.
Azért szimulátor progiban (Electronics Workbench) teszteltem az általam vázolt elképzelést, és működött. Viszont a másik (tranyós erősítőt lehagyva) nem. Persze tranyóval jó (az az egész áramkör is működik nekem egy másik helyen). Köszi a segítséget!
Sziasztok!
Lehetséges ez? Egy ismerősöm viszonylag új motorjával történt. Nagyon hosszú állásidő után, ami idő alatt a gyújtáskapcsoló rajta maradt, nem indult rúgásra sem a motor. Ezután jött a szétszedés, nincs szikra. Ezután kért meg hogy segítsek. Szikra tényleg nem volt. Amit tudtam tenni hogy feltöltöttem az aksit, ami teljesen döglött volt a töltés kb. első félórájában szinte nem is vett fel áramot, később helyreállt. Természetesen szikra ezután sem volt. Végigmértem mindent. A gyertyapipa szakadás, a DC-CDI szinte biztos meghalt. Amire én gondolok az az, hogy rugdosáskor a teljesen merült aksi miatt a CDI 12V helyett jóval többet kaphatott jóval nagyobb fesz keletkezett, átégett a pipában lévő ellenállás. Lehetséges az hogy a fesszabályzó merült akkumulátorral nem szabályoz? Tud valaki más ilyen esetről?
A moci Keeway, vagy hasonló kínai csoda?
Halihó!
Nem az.Ha az lenne nem csodálkoznék semmin. Ez egy 2005-ös KTM LC4 640-es.
Ebben az esetben halmozottan érdekes a dolog! Keeway-nél láttam már hasonlót... Na de egy KTM?! Amiért misztikus az eset:
1.A CDI-ben lenni kéne egy belső feszstab IC-nek. 2.A feszültségszabályzó minden körülmények között kell hogy szabályozzon (14V alatt kell tartsa a feszt), amennyiben működik. Szerintem mérd meg akksi nélkül és akkksival rugdosás közben a kapcsokon lévő feszt. Semmiképp nem lehet 14V felett. Ha felette van, akkor a fesszabályzó döglött. Ha jó, akkor a hibakeresést érdemes a CDI-ben folytani, amennyiben nem műgyantás a mutatvány. Ha az, akkor bontóban be kell szerezni hozzávalót, vagy építeni egyet.... Tudok jó endurós bontókat.
Hali! Egyes szabályzók, ha jól értem úgy működnek, hogy bizonyos beállított feszültségérték felett rövidrezárják a töltő tekercset. Miért nem ég le egy idő után a töltőtekercs? Azért kérdezem, mert a Honda MT50-emhez kellene épÍtenem egy szabályzót, mert a 24V -os bilux égőt kiüti. Eredetileg volt szabályzója, 6V os volt, úgy tudom. Azért nem vagyok benne biztos, mert én már anélkül vettem.
Szevasz. Azért marad épségben a tekercs,mert a gerjesztőmágnesek,és a tekercs vasmagja közt elég nagyméretű légrés található,és a mágneses erővonalak a tekercs rövidrezárása esetén mintegy "kifújódnak"-más úton záródanak. Persze ez erős melegedéssel jár,de a tekercseket erre is méretezik. Ugyanez elv alapján nem ég le a hagyományos hegesztőtrafó sem.
De az egyáltalán nem biztos,hogy a motorodon ilyen rendszerű szabályzó volt. Az ilyeneket inkább nagyobb teljesitményű,többfázisú motoroknál használják. Neked egy töltőtekercs esetén elég lenne egy "kapcsolóüzemet" megvalósitó szabályzás is,de áteresztő jelleggel,ami nem testeli a tekercset. A motoros topicok átböngészése eredményt hoz.
Értem. Néztem a motelek.net-en áteresztőset is, valószínűleg azt fogom előbb kipróbálni, csak ez a tekercs rövidre zárásos megoldás nem hagyott nyugodni. Viszont az áteresztős megoldások működése sem teljesen tiszta, azok ugye az impulzusok tetejét engedik át, tehát érzésem szerint ez nem sok változást okozna a most beépített egy darab diódához képest(Umax=45V). Próbáltam szimulálni is ezt az áramkört, és szerintem nem valós eredményt kaptam. Az pozitív impulzusokat megszaggatta, mintha kapcsolóüzemű lenne, és végül is a szimulátor megfelelő frekvencián értelmes értéket adott. Nem akarok akku-t használni, a lényeg csak annyi lenne, hogy ha jár a motor akkor világítson. A csatolt áramkört próbáltam szimulálni.
A csatolt áramkör után feltétlen kell puffer,mert különben nem fog működni rendesen. Egy10000µF kondit tegyél utána,ha tudsz venni lehetőleg csavaros kivezetésűt,mert ezek nagyobb árammal terhelhetőek.
A akkut helyettesiteni kell,különben minden pozitiv félperiódusban begyújt,és végeredményben nem változik semmi,ugyanúgy kiégeti az izzót. Kondenzátorral használva viszont nem tud minden pozitiv félhullámra gyújtani,csak akkor ha a feszültsége egy bizonyos szint alá csökken. Végeredményben impulzuscsomagok formájában tölt és az izzó pedig kiátlagolja.
Köszönöm szépen a válaszokat. Kicsit gondolkodtam. Van egy másik ugyanilyen mocim is, csak komplettebb állapotban. Annak megvan a szabályzója is. Az most akku nélkül működik, lényegében az akkuról csak a műszerfalvilágítás megy. Ebből arra következtetek, hogy az rövidrezárós rendszerű lehet.(Tehát jelen állapotban nem tölt, mert nincs mit, de a világítás feszültségét szabályozza.) Két hét múlva megyek haza, és meg fogom mérni a töltőtekercs áramát, és ebből ki fogom tudni találni, hogy hogy milyen rendszerű. (Lesz kölcsön megfelelő műszer, ami megmutatja az áramot az idő függvényében.) A rövidrezárós talán egyszerűbb lenne (ha valóban úgy működött), az áteresztős viszont kevesebbet fűt. Az áteresztőssel kapcsolatban mintha olvastam volna valami olyasmit, hogy ha a tekercs vége szabadon van hagyva(amikor éppen nem tölt), akkor megugrik a fesz, és akár menetzárlatos is lehet a tekercs egy idő után. Igaz ez? Végső soron melyik elvet ajánlanád alkalmazásra?
Könnyű a helyzet,ha lesz műszered a másik motor töltésének ellenőrzésére...
Javaslom addig várj (bár az előző rajzot megépitheted a pufferral együtt),és utána már tisztán látsz. A terheletlen tekercsen valóban nagyobb feszültség alakul ki,de ez nemigen megy fel veszélyes határig.
Ezzel most minden felemrülő kérdésemre választ kaptam. Köszönöm még egyszer. Üdv, Zombori
Hali!
Mex, főleg Téged kérdeznélek, mert úgy tudom elég tapasztalt vagy robogó elektronikában. Persze vevő vagyok mások ötleteire is. Szóval van egy Puch Lido SE robogóm (van már vagy 20 éves), ami lényegében megegyezik a Suzuki Gemma-val (előbbi osztrák, utóbbi japán). Az utóbbi napokban valami lelte a töltését, mert egyre csak merül az akksi. Minden akksiról megy (fényszóró, helyzetjelző, index, duda, féklámpa), kivéve a gyújtást. Állandómágneses lendkereke van, a töltést 3db (ha jól látom sorbakötött) tekercs biztosítja, és egy tekercs jut a gyújtásra (gondolom első félperiódusban tölti a gyújtást, másikban kisüti). Nem tudom azt mondani, hogy nem tölt, mert ha nincs felkapcsolva a világítás, akkor (analóg műszerrel mérve) 15V van az akksin (egy picit talán sok is), de ha felkapcsolom a világítást (eredetileg 35/35W bilux + 5W) csak csökken a feszültség, és akármennyire pörgetem a motort nem bírja pótolni a fogyasztást. Kipróbáltam 25/25W-os halogén izzóval is, de ugyanaz a helyzet. Mondott olyat egyik robogós ismerősöm, hogy akksi nélkül is képesek működni az ilyen rendszerű mocik, nem fog tönkremenni a feszszab, ő is használta már így a sajátját. Amikor megvettem a mocit, akkor is egy olyan akksi volt benne, amiben bőven a min jelzés alatt volt a savszint, feszültséget sem lehetett rajta mérni. Tehát akkor ezzel gond nélkül elhoztam; a fény a fordulatszámmal megegyezően változott. Kapott új akksit (pontosabban egy másik mociból), működött is rendesen. Aztán egyszer visszakerült az akksi a másik mociba, de nekem meg a robogóra volt szükségem, így akksi nélkül mentem vele 2-3km-t, bízva haver tudásában, hogy nem lesz gond a feszszabbal. Aztán jött egy hengerfuratás, hosszabb ideig állt a moci, de lényegében az akksi nélküli motorozást követően kezdődhettek a bajok. A feszszabról leghamarabb csak hétvégén tudok feltenni képet, de annyit el tudok róla mondani, hogy 4 szál vezeték kapcsolódik hozzá, plusz a fém burkolata testen van. Úgy voltam vele, hogy kicserélem, mert van alkatrésznek még ilyen motorom, de az azon lévő feszszabnak csak 3 lába van. És itt ki is merült a tudásom ezen a téren. Még majd megpróbálom végigkövetni azt a 4 szál vezetéket (egyik biztosan állandó tápfesz). Ha tudnám, mi rejlik a kis fém dobozkában, után is építeném, de nem akarom szétszedni, mert ugy-ahogy azért még működik. Ha tudnál adni valami ötletet, hogy merre is keressem a hibát, nagyon örülnék neki. Köszi! Krisz Ui: Majd elfelejtettem: Ezeknek a töltőtekercseknek, és az alkatrésznek való moci töltőtekercseinek is megegyezik az ellenállása: 0.5 Ohm (az alaplapról jövő vezetéken mérve, persze széthúzva a csatlakozót). Ugyanitt, ugyanígy (tehát terheletlenül) rúgásra 12-13VAC-t mérek analóg műszerrel.
Hello!
A jelenség alapján lehetne valami zárlat, amit akkor kapcsolsz be az áramkörbe, amikor felkapcsolod a világítást. Ezt a hibalehetőséget kizárhatnánk úgy, hogy megméred a töltőáramot bekapcsolt, illetve kikapcsolt világítás mellett is.
Kár hinni a robogós ismerősöknek...
Az esetek igen nagy hányadában az akku hiánya öli meg a szabályzót. Lehetnek leágazások is a tekercsen,és külön szál megy be a töltésnek illetve a világitásnak is. Egy tokban lehet két szabályzó is... A töltésszál lehet kétvezetékes,a világitás pedig egy.... Legelőször mérj ahogy zomatt is tanácsolta.
Zomatt és Mex!
Lekapcsolt világítás mellett a töltőáram 1.5A, felkapcsolt világítás mellett (25/25W + 5W) pedig csak fogyasztás volt. Azaz 2.5-3A-t fogyasztottak az izzók, és kb 2A-t töltött vissza. Igen, kár volt hinni neki. Valamikor jó ötletet/tanácsot ad, valamikor meg... Az alaplapról három (azaz 3) szál vezeték jön, semmi több. Két sárga és egy fekete-piros. A sárgák között tudok mérni, de ezek és a test között nem (testeletlen töltőtekercs). A fekete-piroson pedig csak testhez képest mérek (gyújtótekercs). Azaz sehol semmi leágazás. Csak tudnám mi az a 4 szál vezeték (+ burkolat=test) a feszszabon?! Hétvégén megpróbálom végigkövetni a vezetékeket.
Keress a motorvázra rögzitett nagyteljesitményű ellenállást. Egyes szabályzók a fölös teljesitményt ezen disszipálják el.
Hali!
Átnéztem minden látható helyet kívül, plusz a tank és az akksi környékét belül, de nem találtam semmi ilyesmit. Az alkatrésznek való vázakon sincs semmi erre utaló. A vezetékeket még nem értem rá végigkövetni, de ha abból sem derül ki semmi, akkor mi a véleményed a következőkről: Keresek a motelek.net-en egy robogó feszszabot, ami tartalmazza az akksitöltő és a világítás szabályzó részt is, és átkötöm ennek megfelelően a világítást a tekercsre. Így nem kell attól félnem, hogy lassú menetnél nem tölt vissza az akksiba elegendő töltést az állandómágneses rendszer (ha gerjesztett lenne, mennyivel jobb volna a helyzet). Vagy, hogy is van ez? Belekeveredtem, és el is bizonytalanodtam.
Kicsit most azért megilletődtem. Lehet hogy megöltem a szabályzómat, csak még nem tudok róla. Én is használtam kicsit a motoromat akku nélkül. A világítás egyébként működik... A szabályzóba nálam is 4 vezeték megy, a tekercs pedig amiről a renszer működik olyan, hogy az egyik vége test, aztán van két kivezetése, ami megy valahova. Sajnos nem tudom hogy hova, de meg fogom nézni a jövő hét végén.
Lehet motelek.net-en keresgélni, de előbb rá kell jönni, mi hova volt kötve, és az alapján kitalálni, hogy mit építsél hozzá. Amíg nem tudjuk, mi hogy volt, addig a legobb szándék mellett is könnyen gányolásba csaphat a dolog. Szóval derítsd ki, hogy mi hova megy pontosan, aztán meglátjuk. A lassú menetet pedig meddig gondolod csinálni? Én nem szoktam 3 percnél tovább bírni... ezzel arra akarok célozni, hogy nem kell attól tartanod szerintem, hogy lemerül az akku... Nálam legalább is kicsi fordulaton is megvan a kellő feszültség (6 V-os rendszer, 50V a tekercsen csúcsban). Az, hogy nem elég a töltőáram nem lehet attól hogy az oda vezető vezeték ellenállása kissé megnőtt, azaz rohad valahol? Mérd meg az ellenállását is szerintem, így mégegy hibalehetőséget kizárhatnánk, vagy épp el is találhatnánk a baját.
Krisz! A két sárga vezetékre köss terhelésnek párhuzamosan 3db 24V 21W-os izzót,indits, és mérj feszültséget,illetve áramot.A kapott értékekből már lehet következtetni,hogy átmeneti ellenállásnövekedéssel van-e dolgod,vagy a szabályzó nem működik. Azért kellene 24V-os izzókat használni,mert ha jó a tekercs szabályzás nélkül nagyon megemelkedhet a feszültség a terhelés ellenére is.
Lehet,hogy segitene néhány kép a tekercsekről,illetve a szabályzóról is.... |
Bejelentkezés
Hirdetés |