Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Redőny vezérlés
Témaindító: Antal Miklós, idő: Jan 31, 2006
Témakörök:
Hello! 220µF-ra még ki lehet cserélni, de túlzásba nem szabad esni. Mert a kondi szivárgásárama meg fogja akadályozni, vagy bizonytalanná teheti a működést.
Sziasztok!
Kezdőként kérdezem, milyen Egyenirányítót és Varisztort rakjak redőnyvezérlő relék elé / után? (Ilyenből lesz 8+8 darab időzítés+irányváltáshoz.) 1.1.) Ez jó? https://www.hestore.hu/prod_10035100.html 1.2.) Vagy ez esetleg még jobb? https://www.hestore.hu/prod_10000003.html (Ha a minőség és tartósság számít, nem az, hogy 100.- vagy 300.- forint) 2.) Lehet ezekből 2-őt rakni sorba kötve, hogy ha az egyik kipurcan, akkor a másik még megvédje a redőnymotort? (Ezért kérdezem, mert a régi redőnyvezérlő modulomnál időnként purcant ki 1-1 csatorna >> és nyírta ki a motort is.) 3.1.) Jól gondolom, hogy a régi panelen azok "kék bogyók" 05 K420 __0251 felirattal Varisztorok? 3.2.) Miért van 2db? A relét védik NO és NC oldalról? 3.3.) Érdemes ennél többet is tenni minden csatlakozási pont közé? (Pl. Főként egy jobb zavarszűrés érdekelne, mert a réginél induláskor / megálláskor bezavartak a motorok a TV-nek és a dimmereknek.) 3.3.) Milyet vegyek? (tud valaki ideszúrni egy hestore-s linket, ami THT? Köszönöm a segítő válaszokat, elnézést a sok kérdésért, de nem akarom, hogy több motorom leégjen a tönkremenő irányváltó elektronika miatt
Bocsánat, "Egyenirányító" helyett Zavarszűrőt kellett volna írnom.
Jobban szétszedtem a régi (12V-os) panelt, hogy lássam a hátoldalát, és ebből rájöttem, hogy a Varisztorok: - valóban mind az NO-C és az NC-C közé vannak forrasztva, és ez akadályozza meg, hogy "visszafelé" folyjon a fesz, át a többi relére, ami a zavart okozta a motoroknál. - az a "fekete izé" a sima ellenállás mellett IN1400 2|2 felirattal pedig mintha csak a LED lámpácskához kell. Nem úgy tűnik, mintha bármilyen Zavarszűrő lett volna a régi panelen. Egy Korábbi hozzászólásból sokat tanultam, látva a "kész mű" képeit, amiket az illető feltöltött, de végül nem derült ki számomra, hogy mik voltak azok az alkatrészek, amiket beépített, mert a linkek már nem élnek. hestore.hu -s linkeket keresek... Köszönöm!
Én ezt egyedül nem tudom megoldani
Kérek szépen egy kis segítséget! - Milyen varisztort vásároljak, ami megakadályozza a csatornák közti "átfolyást"? - A régi panelen miért K420 -as, azaz 420 Voltosak vannak, nem pedig 240-esek ? A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2020
Azért mert a hálózati szinusz csúcsai 350V körüliek.
Az alkatrészek értékeit a linkek tartalmazzák: 100 Ohm 2W X2 CAPACITOR 100nF 275VAC
Köszönöm, de ezzel nem jutottam előrébb sajnos
Tudom, hogy annak, aki napi szinten ezzel foglalkozik egyértelmű, de nekem fél-kínai. Tehát akkor EZ (link) és Ez... (link) Jó? Mit takar az az X2 ? EZ (link...) a drágább nem jobb? És milyen ellenállás van a capacitor előtt és után? A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2020
Üdv.
Kezdjük az X2 kondenzátoroknál. Bővebben: Link az olvasnivalóért. Röviden: az üzemi feszültség, impulzus-feszültség és egyebek alapján vannak meghatározva. Gyakorlatban az X2 megfelelő általában. Az alkatrészek megfelelőek lehetnek. Egy kis pongyola leírás (nem túl szakmai, elnézést): Feladatuk a kondenzátoroknak a zavarszűrés. Minden egyes kontaktus nyitásakor a megszakadó áramkör miatt apró (vagy nagyobb) zavaró "tüskék" keletkezhetnek. Ez erős összefüggésben van a fogyasztó jellegével (lásd: motor). Az ilyen eredetű zavarok képesek közvetett problémát okozni a vezérlőkörben (téveszt a vezérlő, lefagy, stb..). Valamint a kapcsoló elem (relé) kontaktusa is "beéghet". A varisztor lényege pedig, hogy adott feszültségszint alatt mintha szakadás lenne, az felett pedig erőteljesen átvezet. Azaz megfogja a feszültség tüskét. Túlfeszültség védelem egyik alapeleme a sokból. Katalógus megmondja, hogy mennyi a minimális és maximális feszültség aminél vezetni fog (hiába van rajta, hogy 275 V, gyártás során nem lehet garantálni voltra pontosan ezt). Idézet: „Azért mert a hálózati szinusz csúcsai 350V körüliek.” Ez a mondat még mindig nem világos: - Úgy tudtam, 1 fázison nem lehet több 230V-nál. - Tehát a logikám azt diktálná, hogy egy Varisztor éppen az ilyen "350-es csúcsokat" kellene, hogy kiszűrje nem? > Ergo nem lenne biztonságosabb egy-egy 275V-osat berakni 420-as helyett?
1+1 ilyen (link...) ellenállás akkor jó lehet a capacitor elé + mögé?
Nem attól ég le a redőnymotor ha egyszerre kap fel és le jelet? A varisztor amíg nem pukkan el addig jó. Egyébként kikapcsolási szikraoltásra tervezték be. Az általad kinézett panelon sokkal izmosabb relék vannak mint az eredetin, így várhatóan tovább fogják bírni. Ha a leégés az egyszerre kétirányú vezérléstől van akkor keresztbe kell reteszeli, vagyis amikor pl fel van a le ne tudjon húzni a le irány. Ehhez 2 független érintkező kell minden relén.
A hálózat effektív értéke 230 V. De a színusz időbeni lefolyásának van pozitív és negatív maximuma is.
Ezt egyenirányítva például már látható is a csúcs, mert az egyenirányító híd utáni puffer kondenzátor erre töltődik fel: 230 V x 1,414 = 325,22 V (1,414 = "gyök-kettő") A varisztor nem a csúcsokat, hanem a 275V AC! eff feletti feszültségeket töri le. Például ez: Bővebben: Link
Igen, ahogy bandika is írta, reteszelni kell.
Lehet szoftverből is, de ilyen megoldásoknál a "hardveres" azaz érintkezős keresztreteszelés az igazi. Lásd ennek az elvét: Bővebben: Link K1 csak akkor tud meghúzni, ha K2 nincs meghúzva. Ez fordítva is igaz.
Kedves Johnycorp!
Csatolok pár nagyobb felbontású képet az előző 8 csatornás redőny váltó-modulról. (12V-tal irányt váltott.) Ezt a kerszt-reteszelést még annyiban nem értem, hogy az NO/NC nem elég, hanem még valami kell elé? Tehát akkor 1x BeKi + 1x FelLe relé redőnyönként nem elég? Én a régin nem látok semmi ilyesmit... A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2020
Idézet: „Nem attól ég le a redőnymotor ha egyszerre kap fel és le jelet?” Nekem is ez volt a gyanúm! Maga a kapcsoló, amibe ideiglenesen bekötöttem egyszerre többet: egy Fel/Le irány nyomókapcsoló, amit lehetetlen egyszerre mindkét irányba nyomni. Ám olyan esetben, ha 2 olyan motort kötöttem be párhuzamosan ebbe a kapcsolóba, amelyek szemben állnak egymással, (azaz jobb és balosak = ami az egyiknek Fel, az a másiknak Le ) >> akkor volt a túlhajtás és nyikorgás. Mintha a végállás-kapcsoló nem engedelmeskedne olyankor, ha másik motor is kap áramot mellette. A motorok egyébként LiftMaster CRX101 -esek. (PDF link ... Bekötés: 6.oldal német, 15. oldal Angolul.)
Anno 2014-ben lax nevű felhasználó által feltöltött kép kapcsán sikerült információt szereznem. Elmondása alapján:
- Azóta is stabilan működik. Ez azért kicsit biztató Ő ilyen 390V-os Varisztorokat használt. Megveszem az alkatrészeket és kipróbálom. (Hacsak nem mondja valaki, hogy tényleg kell 7 relé egy redőnyhöz a "reteszeléshez"?)
Hello
Valoban hibatlanul mukodik mar 6 eve az emlitett megoldas. Koszonet meg egyszer Proli007-nek, en dilettans vagyok A varrisztorra ha jol tudom nem lenne feltetlen szukseg nalam, a zavarszuresre eleg az RC tag. A varrisztor csak egy plusz "vedelem" ha akkora lenne a "szikra" amit mar az RC tag nem birna?! Igazan en nem tudom, de anno megvettem a varrisztort is es akkor mar melleraktam es nem a kukaba. Persze ezt sem magam talaltam ki hanem egy valaha valamennyire muszeresz lollega javaslatara. Nekem ket rele kellett egy motorhoz. A motorrol 4 vezetek jott le, fold, nulla, fazis fel, fazis le. Egy rele kapcsolja az iranyt egy pedig a fazist. Igy soha nem kaphat egyszerre a motor fel es le vezeteke is fazist -> nem eg le a haz. Viszont epp most tervezem kidobni ezt a megoldast ugyanis a redonypalastok kezdenek megakadni a fene tudja miert, gondolom az ido. A problema pedig, h nincs akadalyerzekeles a megoldasomban, igy komoly karok keletkeznek a palastokban mikor az megakad a motor meg tekeri mint a suket. A megoldas valoszinuleg a motor aramfelvetelenek, fogyasztasanak, nyomatekanak merese. Viszont elkepzelesem nincs ezt hogyan tudnam a jelenlegi megoldasba beepiteni. Egesz pontosan azt sem tudom mit jelentenek ezek a szavak Ezert kerestem egy kesz megoldast amiben van ket rele, zavarszures, akadalyerzekeles es wifi: https://shelly.cloud/shelly-25-wifi-smart-relay-roller-shutter-home...ation/ Meg nem probaltam ki, de a napokban tervezem. Ha erdekel vkit megosztom itt a tapasztalatokat. Meg vmi ami nem elektronika, de redony. Ha a motor aramfelvetelet, nyomatekat akarjuk merni akkor a redonyben a feltolasgatlot merevre kell cserelni. Ezt nevezik merev feltolasgatlonak. Ez azert kell, h igy a motornak kozvetlen kapcsolata van a motorral. Azaz azonnal "erzi" a motor ha akadas van. A nem merev feltolasgatlo csak egy papirvekonysagu femlemez ami elhajlik es a megakadas "nem megy at a motorra" azonnal.
Kedves SzakiLaci.
Csatolok két képet. Egyik a klasszikus megoldás van, redőnykapcsolóval. Elnézést, de kicsit nagyon egyszerűek az ábrák. remélem, hogy azért érthető a lényeg. A másik egy lehetséges megoldás relékkel. Az Relé 1 relé a retesz, a Relé 2 és 3 a két irány. Persze más megoldás is lehetséges. A lényeg, hogy ne kaphasson a motor mindkét iránya egyszerre fázist. A régi panel bekötéséről nincs rajz? Így ránézésre nincs rajta különleges. Minden csatorna egyforma. A relé kontaktusok bekötése a lényeg, ahogy az ábrámon van.
Értem, Köszönöm!
Nagyon klasszak az ábrák, remek oktatási anyag lehetne belőlük Ha jól értem, akkor akkor a második ábrán (Redonyvezerles_relekkel-reteszelve.png) ha megcseréljük a sorrendet, és: 1. elsőként az ON/OFF 2. másodikként az irányváltást rakjuk be, akkor elég a 2db NO/NC relé is, nem kell 3db. A probléma nem is akkor van, mikor egyetlenegy redőnymotort kell vezérelni, hanem amikor egymással párhuzamosan többet. (Eredendően közös nullával és fázissal.)
Szívesen!
Megoldható úgy is, de ekkor a Relé 1 bekapcsolásakor mindenképpen megindul a redőny valamelyik irányba! Lásd mellékelt ábra. Először én mindenképpen helyre raknám a vezérlés módját, korrekt bekötését. Mind elvi, mind gyakorlati téren. Milyen típusú (modellszám) a redőnyvezérlő (motor, elektronika ha van benne)?
Mert mechanikus motorokat nem kötünk párhuzamosan!!!
Sehogy, soha. Csak és kizárólag relés leválasztással. A motor a nem működő irányra vissza adja a fázist üzem közben. Akkor menne a dolog, ha tökéletesen egyforma üzemkörülmények lennének, de olyan nincs. Előbb utóbb az egyik leég. Erre van elektronikus végállású motor (belül relézett), távirányítós stb. 1 hete cseréltem emiatt 4db vezetékes Becker motort, amikből egy leégett és a tulaj sose tudta rendesen felküldeni őket, mert össze vissza mozogtak.
Idézet: „A motor a nem működő irányra vissza adja a fázist üzem közben.” Igaz! Egyszer véletlenül hozzáértem a "másik szálhoz", miközben áramot adtam a beállításnál az elsőnek. Rázott mint a fene... Tehát a "direkt-kapcsolós-párhuzamos-bekötés" valóban nagyon nagyon hibás ötlet volt. De ezek a CRX101-esek elvileg elektronikus végállású motorok! Nem? Elvégre maguktól leállnak a beállított + / - értéknél. Az NO/NC relék pedig eleve ki kellene zárják a visszirányon érkező fázist. Éveken át stabilan mentek, pontosan álltak meg, szóval egyszerűen nem értem, mi romolhat el néhány évente 1-1 redőnynél... (Lehet, hogy a régi panelen tönkrement még-1 relé? Tud egy hibás relé egyszerre NO + NC-re is fázist adni?) A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2020
Mondjuk az, hogy a relé ívet húz kapcsolásnál. Szerencsétlen esetben az ív átéri a két érintkező közét. Ami még csúnya igénybevétel, a kontakthibássá váló jelfogó, vagy az ideges felhasználó, aki túl gyorsan váltogatja az irányt.
Idézet: „(Hacsak nem mondja valaki, hogy tényleg kell 7 relé egy redőnyhöz a "reteszeléshez"?)” Nekem egy sem kellett. 12V-os redőnybizgetőt vettem. Így egyszerűbb. Sajnos a kapcsolóm az 230V-os, viszont azt nem akartam szétbombázni. Így a kettőt össze kellett hozni valahogy, innen jött a saját motorvezérlő építése ami végül is sok lehetőséget tartogat még magában. Nem vagyok oda a relékért -beégnek, besülnek, kontaktosak lesznek, ezért igyekeztem mindent félvezetőkkel megcsinálni. Alul 4db nullátmenet-vezérelt optocsatoló van 230V-ra méretezve. A 14 lábú PIC PWM vezérlést ad a H-hídnak, illetve az aktuális bemenetét kapcsolja. Két kimenete van, így egy ilyen eszközzell két motort tudok vezérelni. A PWM nyomógombbal állítható be 5 lépésben. Első Indulásnál ad egy kis késleltetést (bejövő jelre), mert első bakapcsolásnál -nem tudom miért- de a kapcsoló először elindítja magát valamelyik irányba aztán kikapcsol, ami hát...nem feltétlenül jó, ha az eleve leengedett redőnyt Ő úgy gondolja, hogy "leengedi". Szerk: Ja! Reteszelés! A kapcsoló teljesen "időalapú","tanítható". Lényegében meg kell neki tanítani, hogy mennyi idő alatt ereszti le a redőnyt, és mennyi idő alatt húzza fel. Így nincs szükség végállás kapcsolóra. A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2020
A gyári redőnyvezérlők tudják a köztes megállítást egy gombbal , a programban kéne valami ami az indítástól eltelt időt a gombnyomásig eltelt időt menti egy változóba és a következő gombnyomásnál fel vagy le ettől az értéktől indul . És persze én felderíteném miért indul el magától bekapcsoláskor .
Idézet: „Nem vagyok oda a relékért -beégnek, besülnek, kontaktosak lesznek” Egyetértek! Először szilárdtest relékkel akartam megoldani, de sajnos olyat nem találtam, ami NO-NC-s. Ellenben engem is nagyon aggaszt, hogy nincs semmilyen védelem az ellen, nehogy "túlhajtson" és eltörjön megint a tok. Az időalapúsággal csak az a baj, hogy gyakran szoktuk "félállásba" ereszteni. (Nyári árnyékolás.) Ilyenkor lényegében mindig van egy kis csúszás. (Hőmérséklet, eső, áramerősség stb függvényében.) Így tehát lehetetlen pontos számot kapni arra, hogy: - "éppen hány %-on áll?" A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2020
1.) Gondolom, mindegyik redőnyre illene felcsavaroznom egy mágneses "végállás relét". (Riasztós nyitásérzékelőt.)
Csakhogy a kábelezésük eléggé macerás. (Falon kívülről a motor 230Voltjától eltérő nyomvonalon bekábelezni a padláson belülre szigetelőfólián, gyapoton keresztül. Már most vakarózhatnékom van a gondolattól ... ) 2.) A másik lehetőség, (amit még nem tudom hogyan lehetne egyszerűen és relatív olcsón megoldani): - valamiféle átfolyó-áram-figyelés, ami letiltaná a teljes betápot, ha nem azon az ágon jelenik meg a fázis, amerre az NO/NC-nek kapcsolnia kellene, vagy egyáltalán. Azaz kellene 1 db szilárdtest relé, ami a fő-betápot kapcsolja le akkor, ha a 7+7 kivezetés közül akár egyetlenegy is "rakoncátlankodik". Akárhonnan nézem, ennek megvalósításához kell még további 7+7 izolált 230V>5V átalakítás + 14 I/O bemenet + egyenirányító + konverter +++ ... szóval jóval bonyolultabb. A hozzászólás módosítva: Márc 20, 2020
Szerintem ez a motor is a Dooya gyártmánya. Lényegében, KY, Rojaflexy, SMart Home Opyred stb. Nem azért mondom, de kár ezzel lennyit tökölni, mert távirányítós verzióban sokkal egyszerűbb és alig drágább. Ezen a kapcsolós dolgon én már évekkel ezelőtt túlléptem. Szerelek mindenféle gyártmányt, de a kapcsolósról mindenkit lebeszélek. 2 esetben van létjogosultsága. Első az okosház, ahol központ vezérel. A másik, ha már ki van építve a kapcsoló, de én még akkor is lebeszélem a vevőket róla, főleg ha többet kell egyszerre mozgatni. "Filléres tétel" időzítós távirányító, fényszenzor stb. Egy távirányítóról mehet 15 redőny stb.
Rojaflexnek van olyan motorja, ami jelenti, hogy hány %-on áll, igaz 20% pontossággal. Az IContrALL tervezett olyan vezérlőt, ami a motor áramát is figyeli, így mindig tudja, hogy hol áll kapcsolós motor esetében. Amit linkeltél, sima mechanikus végállású, pálcával tekerős. Elektronikus motorok fején egy gomb van és 5 vezetékesek.
Köszönöm az infókat!
Idézet: „Első az okosház, ahol központ vezérel. A másik, ha már ki van építve a kapcsoló” Rám mind2 igaz. Ezért keresek ilyen megoldást. A 3. ok pedig: - Az én élettapasztalatom alapján, egy "rádiós vezérlés" SOHA nem lehet annyira stabil és megbízható, mint egy fixen kiépített, árnyékolt és vég-forrasztott kábel, külön védőcsőben vezetve. A jövőképem az, hogy rakok körbe 5 mikrokamerát, és a mesterséges intelligencia eldönti majd, hogy: - hány %-ra van leengedve? - nem-e ad nyikorgó hangot? - nincs-e valaki alatta? - mennyire veri az eső vagy tűz az ablakra a nap... ami miatt lejjebb kellene engednie? A mostani OpenHAB rendszerem, amit építek, viszont "csak" olyan dolgokat fog terveim szerint tudni, mint: - Platformfüggetlen Érintésvezérlés akár távolról - Lámpa + hangulatfény + szellőztetés + Fűtésvezérlés - OFFline Hangfelismerés (nagytestvérek hallgatózása nélkül) - Esetleg még mondatszerkezeti elemzés alapján elkészített statisztikák + médiavezérlés... ... de ki tudja mi lesz 5-10 év múlva? (A zombiapokalipszis és egyéb Kaptár-projektek után...) |
Bejelentkezés
Hirdetés |