Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
szevasztok!
Szétszedtem az amerigo robogó invertertrafóját. Sajnos a ferritmag eltörött, de úgy nézem hogy nem volt benne légrés. magkeresztmetszet 5x4 mm. Primer 20menet0.35mm, visszacsatoló 20 menet 0.2 mm, szekunder 205 menet 0.2 mm A primer menetiránya ellentétes a másik kettővel.mért induktivitások emlékeztetőül:38uHy, 30uHy, 4.44mHy.Alul a szekunder, utána a visszacsatoló, legfelül a primer.Nyilván az elrendezés is okozhat a mérésnél elenyésző különbséget.(gondolok itt az azonos menetszámú tekercseken mért kb25% induktivitáseltérésre) Mex mi a véleményed így az N20-ashoz? (N20-as már van is, magkeresztmetszete 5.5x5.5mm, gyárilag légrés nélküli)Az alkalmazott kapcsolásban a szekunder feszültség persze nem az áttétellel arányos, mivel az durván10, és a szekunder fesz úgy lesz 220V, hogy a visszacsatoló ágban 2db 110V-os zener megfogja.
Az N 20 az porvas,nem pedig ferrit. Jellemzően kicsi Al értékkel,ami nem baj,mert az eredeti maggal mért induktivitások alapján ~100-as Al érték jön ki. Próbatekeréssel határozd meg az Al értéket (gondolom még mindig tudod mérni) és viszonyits a régihez.
De első közelitésben a légrés nem is annyira fontos,az inverter frekvenciáját úgyis a primeráram figyelés határozza meg,nem pedig a vas telitődése. Nameg a keresztmetszet is nagyobb az eredetinél. Szóval nyugodtan megtekerheted,de a tekercsek kezdet-végeire,illetve a menetirányokra nagyon ügyelj.
Megnéztem a Lomex honlapját: E20-as mag nincs nekik csak N27 anyagú,ami már egészen más "tészta"
Ilyenem nekem is van,én a honlapon található~1350 Al-nél többet mértem~1600-at. Két eset van:vagy a pult alól kaptad (sűrű kacsintgatások) közepette,vagy elnézted. Ha az első verzió az igazi,akkor nincs különösebb dolgod,az van amit előbb irtam.Ha a második akkor azonos menetszámokat feltételezve le fog csökkenni a flyback frekvenciája,mivel jóval nagyobb induktivitáson kell ugyanazt az áramot keresztülhajtani amire az áramfigyelő tranyó kapcsol,és ez több időbe telik. Eközben is két eset lehet:Vagy telitésbe megy a mag,és ekkor az áramfigyelés beavatkozása nélkül is megfordul a bázistekercsben az áramirány-igy késztetve kikapcsolásra a tranyót,vagy pedig továbbra is az áramérzékelés lép működésbe,de ekkor jóval nagyobb energia van felhalmozódva az induktivitásba,ami jóval nagyobb szekunder oldali impulzusáramot is jelent. Teljesitménynövekedés viszont ettől nem lesz,hiszen kevesebb a töltőimpulzusszám a lecsökkent frekvencia miatt,de az egyenirányitódiódát jobban igénybeveszi.
persze elnéztem!Lomexes anyag, N27 E20 Al1350 ferrit E 20x10x6
Úgy értem, hogy ha a próbatekeréssel jóval nagyobb Al érték jön ki két dolgot lehet csinálni: 1: lecsökkentem arányosan a menetszámokat 2:tartom a menetszámokat, de légrés beiktatásával csökkentem az Al-t
A légrést ajánlanám. Igaz,megnövekszik a szórás,de egy ilyen elektronikánál nemhiszem,hogy zavaró lenne. Készits próbatekercset (egy sort tekerj meg a csévén),és ennek alapján állitsd be az Al értéket hézagolással. De ha van türelmed akkor az egyik középső oszlopból is köszörülhetsz le. Először hézagoló lemezkékkel beállitod az E mag két külső szárán a ~100-as értéket,majd a hézag vastagságának kétszeresét munkálod le a középső oszlopból. Köszörülés előtt az oszlopot tekerd körbe szigszalaggal (legjobb a tekercseléskor használt sárga),csak annyi maradjon szabadon amennyit köszörülni akarsz,és igy nem fog lepattanni.
Én a primert és a visszacsatoló tekercset egyszerre,bifilárisan tekerném,igy lesz a legjobb a csatolás,csak a kezdet és végbekötésekre figyelj oda.
Sziasztok!
Találtam a neten egy 6V-os hall ic-s tranyós gyújtást. Itt van Mit gondoltok róla,jó lehet egy 8500-ig forgó 90-es Simsonba?(a mexás helyett)Ill. ehez milyen hall jeladó lenne jó? Meg azt nem értem,hogy ez a kapcsolás a testet veszi le,mikor a szikra kell,vagy a testet kapcsolja egy pillanatra(a trafóra) a gyújtás időpontjában,majd leveszi.? A válaszaitokat előre is köszönöm. Üdv.:Ricsi
Sziasztok, van egy Daytona trafóm,ha nem akar valaki szenvedni a tekeréssel,müködik, csak elektronika halála volt,szerencsére külön egység.Egy üveg jobb nedű áráért megválok tőle..Többit privátban,első jelentkező nyer....
csá
hát ez neméppen a legkifinomultabb elektronika, de működik. Áram megszakítással megy tehát, a testet veszi le, amikor szikra keletkezik. DE előszöris fontos a jeladó mégnesének hossza, mert max fordulaton is elég időnek kell lenni ahhoz, hogy a mágneses tér összeomoljon a trafóban, és szikra keletkezzen (kb 1,5ms), különben nem fog rendesen gyújtani. A szögsebesség , a mágnes helye (sugár) , és az impulzusodő ismeretében már ki tudod számolni hogy milyen hosszú mágnes kell... Vagy csinálsz egy kicsit bonyolultabb elektronikát (ennek az eredeti változatát) RTÉK 92 / autós kapcsolások , van rajz megszakítóshoz is, és akkor, nem kell a hallal baszkódni (nekem nem jött be a hall..feszt kipurcantak..) Viszont ez a gyújtáselektronika bazisok áramot vesz fel, és képes kiforralni a gyári gyújtótrafóból az olajat!!!! ezért egy sönttel korlátozni kell az áramot.. Bővebben: Link én mindenképp CDI gyújtást ajánlanék (2T -re), azok jobbak akármilyen felépítésben mint az induktív energiatárolósak
Milyen hall-t használtál? TLE4905 elég strapabíró. Nekem egyszer szállt el, amikor az asztalon próbáltam a gyújtást, és a hall és a pici mágnes között szikrázott technikai problémák miatt (szétcsúszott pár vezeték). Érdekes, hogy nekem meg nem fájt, pedig a kezemben volt a mágnes. Jah, és én 5V-ot adok neki, nem 12-t.
2 félével próbáltam
először valami nóném 70 forintos 4lábú (dipszerű tokban egyoldalt lábazva..) ezzel ment elég sokat.. csak aztán a bajiba elfogyott... akkor vettem TLExxxx-et pár darab után, ami elszállt meguntam a hallt, kicsit drága volt. + babetta lendkerékkel nem is akart működni... amúgy énis 5 voltról járattam annó (legalább 4 éve.. az első komolyabb ketyeréim között volt...csúcsrafeljelsztett filces papíronkeresztülpontozós gyártástechnikával készült..) 2 gyújtást építettem meg az elöbb linkeltek közül a hallosból nagy technika volt ám ez az alján még ott figyel a dátum is alulról oldalról csá
Csak zárójelben említem meg a sok csodás CDI kapcsolás között a saját hall-os gyújtásomat. Nem egy túlbonyolított technika, de egy teljesen jól működő kapcsolás, semmi bajom sem volt vele. Az eredeti megszakítós rendszer működését utánozza....(egy kicsit jobban fogja a motort mint a CDI-s)
hallIC-nek ha jól emlékszem opel szervószivattyúmotorból bányászott Hall-ic van benne. Bipoláris (kétállapotú), open collectoros, többet nem tudok róla. Itt van két link róla Bővebben: Link Bővebben: Link Ja igen, egy romet pony-n van
[off]Hú, igazából nem is tudom hogy kiére kellett volna válaszolnom... A címzett majd érteni fogja...
hello hogy kell ráteni a kondikat a gyertyára nagyon érdekellne rákell köni valamire ?
szevasz
csak simán párhuzamosan kell kötni a szikraközzel, és minnél közelebb. tehát a kondibank egyik végét a gyertya melegpontjára, a másikat pedig a tesre/hengerfejre kell kötni. ez így megnöveli a szekunder oldali kapacitást, ami egy párhuzamos rezgőkört alkot a trafó szek. tekercsével. A rezgőkör, miatt a szekunder feszültség egy szinuszos csillapodó rezgés lesz, a megnövelt kapaciás megnöveli a rezgőkörben tárolt energiát, ezért több ívkisülés is létrejön, emiatt látszik nagyobbnak a szikra persze, hogy ez valóban javítsa a szikrát, ahhoz a primer oldalon több energiára van szükség!!! csá
kössz és ugy mekkora feszre van szükség hogy javitsa a szikrát?
fogalmam sincs hogy milyen gyújtásod van..
a gyújtásnak az első pillanatban ezt a kapacitást fel kell töltenie 15-20KV ra, hogy először átüthessen a szikraköz (ez a fesz függ a keverék összetételétől a nyomástól, az közeg áramlásától a szikraközben, a feszültség felfutási meredekségétől és az áram irányától...stb) ezt az energiát max fordulaton is ki kell tudnia adni a gyújtásnak (vagyis inkább akkora kondibank kell, ami mellett max fordulaton is képes a gyújtás 20KV os feszültségre tölteni a kondikat) ezután jön csak a többi szikra a szinuszos lecsengés miatt, egyszer kétszer háromszor... addig míg a körben van annyi energia ami a kondikon képes akkora feszültséget létrehozni, ami átüti a szokraközt. tehát két élű a dolog, kis kapacitásnál (gyári állapot) elég kevesebb betáplált energia is, de csak 1 szikra lesz. nagy kapacitásnál meg ha nincs elég energia, akkor lehet, hogy egy szikra sem lesz, de ha van bőven kakaó a rendszerben, akkor több szikra is lesz/lehet.. ha alapból fosh a szikra, akkor ettől a cucctól nem lesz jobb.... csá
hello
a minap találtam egy linket ahol egy programozható elögyujtásvezérlő rendelhető szerintem nem nagy volumenü dolog de nem találok sehol sem kapcsolás ami alapján el tudnám készíteni remélem tudtok ebbe nekem segíteni előre is kösz ez az a link: http://www.szocimotoros.hu/hu/tuningfejlesztes/88
Hali! Nem akarlak rola lebeszélni, de én egy 250es etzre vettem iet, és nagyon sokat kisérletezgettem vele, de nem hoz jelentősebb pluszt a mociba, többet hozott a megszakító hall-ra való cseréje. Persze lehet, hogy más mociba többet jelent. nézd meg ennek a cikknek a végét:Bővebben: Link
Az én nagybátyám még régen vett a haverjával közösen egy simson-t és motoros háti permetező gyújtását(Thomas) rakták rá. Bár nem tom hogy miként állították be a gyújtást mert a permetezők gyújtásának megvan a fix helye nem lehet állítani se és jelzések sincsenek rajta. De a lényeg az hogy, így a forgórész vol vagy 400g és azt mondták, hogy nagyon jól ment. Ez nem Thomas hanem valamilyen más...de a gyújtás amit ráraktak valahogy így nézett ki:
permetező gyújtás 1 permetező gyújtás 2 Sajnos a működésüket azt nem vágom, de szerintem fél periódusonként van szikra. Tehár valahogy a kipufogóütemnél is van egy szikra amit már nem hasznosít.
Hi
Volna egy kis problémám. Elszált a belinkelt elektronikám egyik napról a másikra, előzmény nélkül. Adatok: Simó, babszi lendkerék, egyedileg tekert gerjesztőtekercs (a tanácsaitok alapján, nagyvasmagra, soronként lakkozva), gyári jeladó, ez az elektronika, 10.000 körüli használati fordulat, honda rendszerű CDI trafó. Leállítva 1-esbe kapcsolással fullaszva. Mindig. Probléma: Este betoltam a garázsba faszán ment. Másnap délután kitolom, nehezen indul, gázhúzásra fullad. Ha nem húzom a gázt, akkor pöfög egy kicsit, és leáll. Olyan, mintha sokalna a benzinben. Mindent szétszedtem, karbit, légszűrőt, másik gerjesztővel is próbáltam ugyan az. Már ott tartottam, hogy megnézem a kuplung felőli szimeringet, mikor észrevettem, hogy van egy másik elektronikám is a motorban. Ugyanez a kapcsolás, csak a bemenetén 10u-s a kondi, XXX jelű ellenállás helyén olyan 50ohm körüli van (hirtelen nem emlékszem), tirisztor TIC106. Szóval a rossz elektronikát szétszedtem, méregettem. Mindent jónak találok rajta... Az 1u-s kondi is értékre megvan, ellenállásmérővel is úgy "töltődik" mint egy új. A tirisztornál mérek egy kicsit kevesebb értéket, mint egy újjal. Az összes dióda, ellenállás jó. A bemeneti kondi kapacitásra megvan. Mi mehetett tönkre rajta? (nem akarok mindent kicserélni, ha nem muszáj) U.I.: Az elektronikában a diódák BY299-esek (csak nem volt a szimulációban), a tirisztor 600V-os, az XXX helyére rövidzár van téve (mással nem gyújt a BT151), a varisztor 400V-os (mérve szakadás, akárcsak egy új)
ezt mennyiért lehet megvenni egyépként???
meg szerinted ezt be lehet kötni babettagyujtáshoz?? mert én most akakítottám át arra nincs kedvem megint szétdönteni az egészet elöre is köszi
nekem is babetta gyujtás van fenn miért nem lehet ugy megállítani hogy lefötdelem a trafót
jah meg nálam gyéri tranzimo van azzal mi a baj vagy te miért épitettél egyet
Ha szépen meg lehet kérni, akkor most azt szeretném kérni tőled, hogy egy csöppet jobban figyelj oda a helyesírásodra, és az írásjelekre, illetve a mondatközi írásjelekre is. Pont, vessző, ilyesmik...
Ha körbenézel a fórumon, szinte kizárólat jó példákat láthatsz!
Hello. Vagy varisztor lesz,vagy gyújtótrafó..
Okké megpróbálok csak már nagyon késő volt.
A helyesírás meg sosem volt az erösségem.
Hi
Hát a trafót kizárnám, mert ugye másik elektronikával megy szépen. (Amiben a TIC106 van) A varisztorra gondoltam én is, csakhát ugye kimérni nem tudom. De akkor elsőre azt cserélem... Ja amúgy kb 2-3 hét mire meglesz, mert "hála istennek" melóznom kell pesten... :no:
Hi
Azért építettem egy másik elektronikát, mert az eredeti nem egy atombiztos darab. Bár a babszihoz megfelel, meg esetleg egy kevésbé forgós motorhoz. (Matusik Andi 250-es ETZ-ben is az van, de az csak olyan 8000 forog.) Ez az elektronika jobban bírja (bár jelenleg nem úgy tűnik... ), valamint tovább lehet vele forgatni a gépet, nem "szabályoz" le. Kiegészítés képpen hozzátenném, hogy egyedi gerjesztőtekercs is van hozzá, valamint egy robogó gyújtótrafója. Gyári mexás szimson trafó után mikor beraktam a robogó trafót, érezhetően erősebb lett alul, valamint SOKKAL tovább pörög (persze üresben). Köszönet MEX-nek az ajánlásért! Az áramkör nem bonyolult, simán össze lehet rakni, ha Mex megengedi, akkor feltennék egy nyákrajzot róla. Kb. 1000 huf az anyagköltség. Nem próbáltam tranzimos egységgel, pedig van itthon, de az tranzisztoros, szerintem nem nagyon bírná a fordulatot. De lehe tévedek.
Természetesen "megengedem"....
De nem kéne már továbblépni az előgyújtásszabályzás irányába?
Hi
De igen illene. De sajna idő hiányában nem tudok lépni. Meg ahhoz ki kéne találni, hogy mi is lenne jó a motornak. Milyen fordulattól, merre állítson. |
Bejelentkezés
Hirdetés |