Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hajó elektromos rendszere
 
Témaindító: SuperRigo22, idő: Máj 11, 2020
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 1
(#) SuperRigo22 hozzászólása Máj 11, 2020 /
 
Üdv mindenkinek!

Egy ismerősöm kért meg, hogy a leendő kishajójának az elektromos rendszerét segítsek kiépíteni. A hajó hollandiából érkezik, lényeg a lényeg, még nincs itt, így az ábrán látható motor, napelem, akksi még nem pontos típus, a kérdésem csak elméleti.

Az akksi töltése 3 forrásból lenne megoldható:

- Napelem töltésvezérlővel

- Motor generátora (tudtommal az ilyen nagyobb teljesítményű motoroknál van lehetőség az akkumulátor visszatöltésére használat közben)

- Parti áram (azaz beépített 12v-os akkumulátor töltő ami a kikötőben csatlakozik hálózati feszültséghez)


Ezek a töltésforrások bekötése külön-külön teljesen egyértelmű lenne, viszont nem hiszem hogy jót tenne az akkumulátornak, ha egyszerre töltene vissza a motor menet közben, és a napelem vezérlője is. Vagy például a "parti áram" töltője, és a napelem is.

Egy megoldás lehetne, ha egy ipari többállású kapcsolóval lenne kiválasztva milyen forrásból történne a töltése, de ez nem felhasználóbarát.

Mivel ilyen téren nincs még tapasztalatom, lehet hogy hülyeség amit kérdezek, de hogyan lehetne ezt a 3 forrást összehozni? Esetleg annyi kompromisszummal, hogy a parti áram, a fentebb említett átkapcsolással történne, így csak a motor és a napelemet kellene "összehozni".

Készítettem egy képet is, amit mellékelek.

Köszönöm a válaszokat. További szép napot.
(#) Cavalier hozzászólása Máj 11, 2020 / 1
 
Létezik kifejezetten ilyen célra való töltésvezérlő, én azt használnám. Lakóautósok használnak ilyeneket pl.
(#) Cavalier válasza Cavalier hozzászólására (») Máj 11, 2020 / 1
 
Ha mindenképp te akarod megoldani, szerintem külön akksit kéne használni a motor indításához és az egyebekhez. Létezik olyan töltő ami akkor tölti a második akkut, ha az indítóakksi feltöltődött. Egy egyszerű relés megoldással meg lehet oldani a prioritásokat. Pl. ha bedugod a 230-as töltőt, leválasztja a többit.
(#) Gafly válasza Cavalier hozzászólására (») Máj 11, 2020 /
 
És/vagy kamionosok.
(#) SuperRigo22 hozzászólása Máj 11, 2020 /
 
Tehát akkor a képen látható bekötés nem ajánlott, gondolom?
(#) SuperRigo22 hozzászólása Máj 11, 2020 /
 
A parti áram relés megoldása nem gond. Köszönöm a javaslatot.
(#) pucuka válasza SuperRigo22 hozzászólására (») Máj 12, 2020 / 1
 
Én úgy oldanám meg a feladatot, hogy egy hálózati akkumlátor töltőt (parti áram), egy töltésvezérlő kimenetét, és a hajómotor generátorát közösíteném egy egy diódával az akkumlátorra. Aztán amelyik feszültség a nagyobb, az töltené a hajó munkaakkumlátort.
Azon el lehet gondolkodni, hogy a hajómotor generátora, és a hajó munkaakkuja közé egy DC/DC adaptert kell tenni, mert 14,4 V -al csak nyögvenyelősen lehet a munkaakkut tölteni. Ez biztosítja egyben a hajómotor indító akkujáró való leválasztást is, és a konverternek tartalmaznia kell a motor indító akksijának lemerítés elleni védelmét, nehogy ne lehessen a hajó motort elindítani. Mondjuk a konverter csak 11 V -nál nagyobb bemeneti feszültség esetén töltheti a hajó munkaakumlátorát.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2020
(#) krauszkrisztian14 hozzászólása Máj 17, 2020 /
 
Üdv!
Nekem is lenne a témához kapcsolódó kérdésem. Adott egy vitorlás hajó. Van benne 2 akkumlátor. Az egyik az izzításért és önindításért felel, a másik egy inverterért, világításért, hűtőért, műszerekért. Arduinoval készítettem hozzá feszültségmérő eszközt, ami század volt pontossággal mér, és jelez, ha valamelyik feszültsége 10,5V alá esik (lemerül). Azt szeretném megoldani, hogy ha az egyik akkumlátor lemerülne, a másik egy kapcsolóval rácsatlakoztatható legyen a lemerült körére. Gondoltam, hogy párhuzamba kötve jó lenne, de a további merítés nem tesz jót az akkumlátornak. Esetleg egy kapcsolóval le lehetne csatlakoztatni a lemerült akkumlátort, és átváltana a feltöltöttre.
Szerintetek hogyan érdemes csinálni? Milyen kapcsolóval? Rengeteg áram megy át rajta, nem két fillér hozzá a kapcsoló...
(#) pucuka válasza krauszkrisztian14 hozzászólására (») Máj 17, 2020 / 1
 
Én lakókocsin gyakorlatoztam, úgy alakult ki a végleges. Mindenképp meg kell akadályozni, hogy a hajómotor, (nálam a vontató gk akkuja) lemerüljön, tehát érdemes szétválasztani a két kört. Autónál még el lehet ballagni a bikakábellel, de égés, de hajónál elképzelni nem tudom, hogy mit lehet tenni a "tenger" közepén. Még betolni sem lehet.
Ezért nem jó a fix párhuzamos kötés, esetleg lehet kapcsolókkal manipulálni átmenetileg, rövid időre.
Ezért is javasoltam a motor akksija, és a munkaaksi közé a DC/DC invertert lemerülés elleni védelemmel.
A lemerülés védelem nem engedi az invertert működni mondjuk indító akku 11,5 V feszültség alatt, a hajómotort gondolom még el lehet indítani, és utána a motor generátora töltheti mindkét akkut.
(#) Galatea hozzászólása Júl 5, 2022 /
 
Sziasztok, a hajómhoz építennék ki én is egy rendszert.
Viszont van egy kis fennakadásom.
Kérdésem, hogy kellene esetleg a motorból DIREKTBE egy 2x10 mm vezetéken bekötni az akkumulátort, majd a megszakítóból elmenni a biztosítós-elosztóhoz?
Vagy elég úgy, ahogy rajzoltam? A motor sorolóból ágazhatok le egyből a fogyasztókhoz?

Nem sok helyem van már a vezetékeknek, még egy 2x10 mm nem biztos hogy befér, max ha muszáj.

Az akku hibrid, képes indítózni és munkaakku lenni. (yuasa)
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2022

hajoaram.png
    
(#) erbe válasza Galatea hozzászólására (») Júl 6, 2022 /
 
Tényleg ilyen távolra kell tenni az akkut a motortól? Mekkora teljesítményű az a motor?
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem