Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Nem én akarok megoldást, mechanika fórumtárs a keresgélő, hogy mi a célja nem tudom.
Az első ötletem nekem egy ferrit oldatos festék volt, amit pl egy fémkereső szerű megoldással lehet megtalálni. A második ötlet volt a thóriumos jelölő festék, amit sugárzás mérővel meg lehet találni. Talán olyan pici adag van benne, hogy nem káros az egészségre. Ha van hegesztő pálca is (nem tudtam róla) akkor biztos nem káros. A kobalt izotóp (tartalmú festék) a proli007 ötlete volt.
Sziasztok! (Bocsi, ha nagyon láma!)
Édesanyámnál a fürdőszobában van egy borotválkozó tükör. 12V 10W-os trafó táplál 2 halogén G4-es foglalatú izzót. Jó régi és ha felmelegszik, akkor nem jól érintkezik és nagyon hunyorog. Egy idő után ki is alszim. 55 mm-es lyukba süllyesztett foglalatban vannak. Nem találtam olyan led kialakítású lámpát, amihez nem kellene tágítani a lyukat. A G4-es led-es izzó pedig nagyon gyenge fényt ad. Megoldásként arra gondoltam, hogy 1 m-es led szalagot vennék ( https://www.hestore.hu/prod_10032597.html ) és 2 db 40 cm-es csíkot felragasztanék a lámpák helyére. Ha jól gondolom, akkor a halogént váltoáramú trafó hajtja. A tippem, hogy fele fényerővel fog világítani, de más gond nem lesz vele. Működhet ez így tartósan, vagy a záróirányú fél periódus okozhat valami galibát? Ha nem jó a fényerő, akkor egy egyenirányító hidat tennék be. Én erre gondoltam: https://www.hestore.hu/prod_10032565.html Kell ehhez buffer kondenzátor a +/- lábak közé? Ha igen, mekkora? Előre is nagyon köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2020
Ioncserélő gyanta cserélhet H+ -ra és OH- -ra is. Attól függően hogy az oldott ásványianyagtartalom eltávolítása a cél vagy csak vízlágyítás, lehet ez, vagy amit te írtál. Szerintem ezen értettétek félre egymást.
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2020
A záróirányú félperiódus okozhat gondot de nem feltétlen, LED-től függ. Ebben a helyzetben nagyon fog villogni, 50 Hz-en, iszonyat zavaró lesz.
Egyenirányító híd: 100 Hz-en fog villogni, talán jó lesz, igaz, van akit ez is zavar. Ez főleg akkor jön elő, amikor mozogsz a fényforráshoz képest. Pufferkondenzátorral túl nagy lenne a feszültség, garantáltan megsülnek a LED-ek. Javaslom, vegyél egy 12 V-os tápegységet is a szalagok mellé, pl.: Bővebben: Link. A LED szalag, amit kinéztél, meleg fehér, sárgás fénye van.
Hogy kell fázist mérni olyan helyen, ahol a ceruza mindenhogy világít?
Én az ugyanilyen helyre raktam egyenirányító hidat és kapcsolóüzemű DC-DC step down tápot. A kimenő feszültséget 11,4 Voltra állítottam, hogy kevésbé melegedjen a LED szalag.
Idézet: „Remélem nem valami sorsolásmeghamisító gépet tervezel, amivel a zsákból, a nyerő golyót csukott szemmel kiveszed” Nem, de jó ötlet! Utána néztem a youtube-on, (Tóriumos AWI ) sajnos az is csak pér cm-ről érzékeli.
Biztos hogy nem lesz jó a diódás megoldás ha ledet teszel be. A ledeket csak ledtáppal ajánlatos hajtani. Vannak ma már egész kis méretű és "aránylag" nagy teljesítményűek ami befér a régi táp helyére mit ez vagy akadhat még ettől alkalmasabb is.
Nagyon köszi a választ!
Tényleg, a 12 V-os AC trafónak nagyobb a max feszültsége... Mondjuk a max-ból lejön a két dióda nyitó feszültsége a Gräetz-hídban (már ha teszek bele). Mondjuk én azt számoltam, hogy ha a LED szalag 5m-en 1 A-t eszik (doksi szerint), azaz 1 m-es darab 200 mA-t (ami 2,4 W). Tehát nem kell túl nagy árammal számolni. Köszi!
Én első körben megtisztogatnám a meglévő izzók kivezetéseit, és a foglalat érintkezőit. Az érintkezők valószinüleg kicsit meg is lehetnek ereszkedve, akkor szorosabbra kell őket állitani.
Ez idáig kis darab smirgli, és egy gombostű... Valamint lehet kapni új G4 foglalatot is, ha nagyon nem sikerül. Energiatakarékosság itt nem igazán játszik, mert talán annyit nem borotválkoznak, hogy a villanyszámlában kimutatható legyen a megtakaritás. A LED-esitessel elsőként az a bajom, hogy hülyén fog kinézni a fürdőszoba a lifegő drótokkal, amit állandóan bámulni kell. Meg vizálló szalag, természetesen. Két szalagcsik, két diódával természetesen nyugodtan mehet 12V-os trafóról (csináltam már).
Nagyon köszia segítséged!
Azt néztem, hogy a kinézett 5m-es LED szalag 1A-t fogaszt, akkor 1 m körüli darab 200 mA-t, ami 2,4 W. Szóval nem hiszem, hogy kell a nagy teljesítmény! De a válaszod alapján az is lehet, hogy veszek egy sima led szalagot, amihez adnak tápot és a tükör konnektorából hajtom meg... Köszi!
Nagyon köszi!
Gondolom az érintkezők korrdáltak, amihez nem igazán férek hozzá. Ha megmozgatom az izzót, akkor azonnal világít, de hunyorog, majd kialszik. A tükör világítása elég sokat van bekapcsolva, annak ellenére, hogy édesanyám ritkán borotválkozik. A két kb. 40 cm-es LED csíkkal még azt is megcsinálhatom, hogy nem sorosan, hanem párhuzamosan kötöm beőket, elletétes polaritással. Akkor ellefázisban fognak hunyorogni. Köszi! TT
A LED szalagot bármilyen 12VDC táppal meghajthatod, nem kell neki "LED-táp", mint ahogy írod. A LED-szalagban ott az áramkorlátozó ellenállás, minden LED-csoportnál. A magában álló, áramkorlátozás nélküli LED-hez kell "LED-táp", de jobb használni az áramkorlátos tápegység szót (áramgenerátor), az egyértelműen jelzi, mivel kell dolgozni.
Ha a 10W-os tápra 10-12W-nyi LED szalagot raksz, akkor mehetnek ellentétes polaritással simán a 12VAC-ra.
Vagy beraksz 10-12W-nyi LED-szalagot, elé egyenirányítót, meg pufferkondit. A táp feszültsége 12V környékére fog beállni, ha a névleges terhelésen használod.
Dióda nélkül vagy kibirja, vagy nem, ahogyan Bakman is irta. Ha birod a nyelvet, akkor érdemes atfutni a linket.
Köszi! Tényleg minden 3-as csoportban van egy ellenállás is. Az a gond, hogy a halogén lámpákat 12 V AC trafóval táplálják. Ezt szeretném felhasználni, ha lehet.
Ha nem lehet, arra az esetre kerestem olyan foglalatot, amit 55 mm-es átmérőjü lyukba belemegy, de nem találtam. Lehet, hogy mégis kénytelen leszek nagyobbítani a lyukat, csak ettől kicsit félek, mert 20 éves műanyagban van az egész és elpattanhat fúrkáláskor.
És az végülis egyenértékű azzal, hogy a fázisceruza végét összekötöm a földdel? Feszültségméréssel hogy kell?
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2020
Földhöz képest mérsz feszültséget. Ha védő vezető is van, mindhárman. A legmagasabb a fázis, az alacsonyabb lehet kapcsolószál és kapacitívan van átvezetés. A nulla, vagy max 10..12V a védővezető. Ha 12 felé halad az nem igatán jó. 0-nak kellene lenni, de ez csak elmélet. A próbalámpás megoldás megbízhatóbb, mert a műszer sem terheli az áramkört.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2020
Az a gond, nem tudod, hogyan működik a fázisceruza. Éppen emiatt a feszültségmérés is be fog vinni a sűrűbe. Próbalámpa van kéznél?
Nem az a kérdés hogy mivel lehet őket meghajtani , hanem hogy az elektromérnökök mit tervezetek hozzá. Nem véletlen ledtáp a ledtáp (többek közt a hosszú élettartam miatt is)
LED szagnak elég egy közönséges 12 V-os tápegység. Gondolom az eladó azért írta oda a "LED tápegység" kifejezést is, hogy könnyebben és drágábban el tudja adni az ismeretlen márkájú tápegységét.
Létezik ilyen áru kategória, hogy Led tápegység...
pl Bővebben: Link áram és/vagy feszültség generátoros stb...
Mitől LED tápegység egy feszültséggenerátoros tápegység? Mivel erről és LED szalagról van szó.
Ez csak egy plusz név. A mai kapcsolóüzemű tápok feszültség és áramkorláttal is bírnak, pontosan ugyanúgy, mint egy "LED-táp". Semmi speciális nincs bennük, csak plusz néhány szó a dobozon.
Nem jártam utána, adatlapokat nem böngésztem mivel más, ugyanannál a gyártónál(pl Meanwell amit linkeltem adatlap hozzáférhető) a led és sima táp. Simán lehet más feltételeket elégítenek ki , pl rövid/hosszúidejű stabilitás, hullámosság, pontosság, dobozolás, bármi, enélkül én nem tudnám felelősségteljesen kijelenteni hogy táp = LED táp ! mint a bogár/rovar probléma Minden led táp az táp, de nem minden táp ledtáp ))
Eredetileg 12 V-os LED szalag volt a téma, mi ajánlottunk hozzá normál, 12 V-os tápegységet, mire Jonni kifakadt, hogy oda csak LED tápegység jó. Ilyen nincs, 12 V-os feszültséggenerátoros tápegység van. Normál esetben három LED és egy ellenállás van sorbakötve a szalagban, semmi több. Éppen ez az elrendezés sokkal igénytelenebb, mint pl. egy műveleti erősítős áramkör.
Nézd meg a linkelt tápegységet. "Akyga Impulse LED szalag tápegység". Ez egy Akyga feszültséggenerátoros tápegység, csak éppen a műértő közönség nem fogja tudni hova tenni. Az "Impulse" részt én sem. Mellesleg így eleve magában rejt a hirdetés némi buktatót, nem csak 12 V-os LED szalagok léteznek. Mi történik akkor, ha ezt a "LED tápegységet" arra használom, hogy egy 12 V-os, 21 W-os autóizzót etessek vele? Levedli magáról az idézőjeles címet? Egyszerűen divat ma a LED szalag és a DIY huszároknak fogalmuk sincs, milyen tápegységet kell venniük. Meglátják az idézett jelzőt és már veszik is. Általában jót, de nem mindig, aztán engem fárasztanak a füstölgő LED szalagokkal...
Szerintem kár vitázni, "LED tápegység" létezik, hogy mit takar elektronikailag, azt az adatlap mondja meg. Ugyanúgy az említett autóizzóval is bevilágíthatod a szobád. Az LED tápra meg rá lehet kötni a PC tápventillátorodat is.
Esetleg ha triakos dimmer van felszerelve akkor szükséges mindenkép kifejezetten dimmelhető led táp, de ez speciális eset.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2020
Kicseréltük a Hall-szenzorokat,ma délelőtt lesz a próba üzem!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |