Fórum témák
» Több friss téma |
Ezt gyorsan felejtse el mindenki, mert ez nem "szerintem" kérdése, hanem szabvány, jogszabály kérdése. Egy automatika szekrényben egy helyen meglévő 230V és 24V volt is lehet veszélyes (személyesen megtapasztaltam), pedig arra felkészül az ember. De egy kapcsolóval kapcsolni 12 és 230V-ot nagyon veszélyes ötlet!
Tipp: Egyik kapcsolja a tápegységet, a másik a hozzá tartozó 12 V-os fogyasztót. A 230 V-os érintkezők párhuzamosan kötve. Így csak akkor megy a tápegység, ha egy vagy több kapcsoló fel van kapcsolva.
Van négy darab ledcsík, különböző helyeken a a helyiségben, darabonként 1-2 méter. Megoldható úgy is, hogy négy kisebb tápegységet használok hozzájuk, és meg lehet oldani úgy is, hogy egy nagyobb tápegységre kapcsolva kötöm mindegyiket külön kapcsolóval, és egy külön kapcsolóval kapcsolom a tápegységet, ami elég bonyolult megoldás. De használhatok két ágú kapcsolót is, aminek az egyik ága a tápegységet, a másik ága a terhelést kapcsolja.
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2021
igazad van!!De a külön kapcsoló szerintem kellene..
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2021
Esetleg több, egymástól független relével kapcsolni a 12 és 230V-ot, amelyeket központilag kapcsolsz egy kapcsolóval?
Pont most csinálok hasonlót... Volt egy éjszaka vagy 6-7 órás áramszünet, és elhatároztam, hogy minden helyiségben lesz LED-es "vészvilágítás" (ami egyébként is kisebb, kevésbé zavaró fényt ad éjszakai botorkáláshoz). Nekem 24V-os akkuról megy, azt nem kell kikapcsolni, mint egy tápegységet (mondjuk üresjáratban a tápegység sem fogyaszt sokat, max. rádiós zavart csinál). Nekem a LED szalagoknál lesz sima kapcsoló. Lehet kapni LED-hez való aluprofilba rakható fényerőszabályzós érintőkapcsolót is, de az drágább, meg nekem felesleges is. Bővebben: Link Próbaképpen vettem egy hasonlót, az 24V-os, ez is baj nekem, mert az akku 24V-os, ami felmehet 28V-ig is. Szerintem a tápegységet ne kapcsolgasd...
Igen, az is megoldás. Sőt, írhatok szoftvert, időzítővel, mozgásérzékelővel megspékelve. A négy 102 kapcsoló a legbolondbiztosabb.
Mi a baj a tápegység kapcsolgatásával? Több helyen, évek óta mennek így olyan tápegységek, amelyeknél a 230 V-os ág van kapcsolgatva. Szerelőakna, konyhaszekrény, egyéb kiegészítő világítás stb.
Semmi baj nincs vele, csak a jelen esetben bonyolítja az életet. Ha külön-külön tápegység volna minden szalaghoz, azt mondanám, hogy a 230V-oldalt kapcsolja, és kész. Nekem is van olyan LED-csíkom, amit egy 12V 1A-es dugasztáp táplál, egy ilyesmi kapcsolós aljzattal kapcsolgatom évek óta.
Szerintem az a gond, hogy feszültségcsoportonként mást jelentenek a vezetékszínek, és ezek is időnként változtak. Piros, kék, barna, fekete évjárattól, és feszültségfajtánként mást-mást jelent. Pár éve elvesztettem a fonalat. Ráadásul régen éppen hiánycikk volt, manapság meg "nem keresik"
Arra gondoltam, kisfeszültségről kapcsolóval vagy azon keresztül fapados elektronikával vezérelni a reléket (nem mikrovezérlővel). Csak egy ötlet volt.
A reléknek kell egy (külön?) táp. Akkor már futhat a fő 12V táp is. Nem spórolok semmit, csak a munka lesz több.
Esetleg a trafoval töltesz egy kisebb akkut. A ledeket erről táplálva egy áramfigyelőn keresztül, ha van fogyasztás megy a transzformátor ha nincs, akkor meg kikapcsol. Így némi plusz alkatrészért cserébe nincs probléma, egyszerűsödik a huzalozás. Erre az alkalmazására a közös kapcsoló biztosan szabálytalan.
Szerinted a Kérdező ezt megtudja ítélni?
Ne írjunk ide olyat, ami megtévesztő lehet, még, ha van is valami alapja bizonyos speciális esetekben.
Meg tudja ítélni. Legfeljebb az előírásokban nem naprakész.
A 12 V kapcsolására válassz az autótechnikában használatos kapcsolók közül. Van választék bőven és biztonságosabb lesz. LED visszajelzős is van. Bővebben: Link
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2021
Az eredeti felállás az, hogy egy helyiségben négy külön helyen van ledcsíkos világítás. Ezekhez négy külön kapcsoló dukál. A kérdés az, hogy négy külön tápegységet kell-e beszerelni, hogy a tápok 230 voltos bemenetét kapcsoljuk, vagy tiltja valami, hogy például 102 (nem ismerem a felhozatalt, jelöléseket) típusú kapcsolóval a táp kimenetét is is kapcsoljuk?
Lehetséges megoldás az is, hogy beteszünk egy ötödik kapcsolót, ami kapcsolja a tápegységet, és a négy kapcsoló csak a 12V ágat kapcsolja. Egy autóipari kapcsoló eléggé elüt egy lakás szokásos berendezésétől, így az nem jöhet szóba fali kapcsolóként. Kevés feleség engedné meg ilyen használatát. Egy állandóan feszültség alatt levő tápegység energiaügyi szempontól aggályos.
Szokásos háztartási kapcsolóval kapcsolhatsz 12 voltot is. A lényeg az, hogy se a hozzátartozó dobozban, se a csövekben nem mehet együtt a 12 volt és a 230 volt.
Hacsak nem kezeled minden ponton szigetelés, érinthetőség, stb tekintetében a 12 voltos rendszert is a 230 voltos rendszer szabályai alapján. De akkor is erősen ellenjavallt.
Köszönöm!
Az természetes, hogy ilyenkor nem elég egy kis szigetelőszalag a szigetelésre, és megfelelő szigetelésű kábelt, feliratozást használnék. Ezt némileg nehezíti, hogy a piac szabályai szerint csak a kurrens színű vezetékeket lehet könnyen elérni. A kérdés veleje, hogy előírás tiltja-e? A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2021
Idézet: Attól függ. Nekem volt ledes világításom jócskán alul gerjesztett trafóval, amit így sosem kellett lekapcsolni (mármint a trafót) mert volt neki 0,6mA nyugalmi áramfelvétele a hálózatból. Ez 0,14W folyamatos fogyasztás, ami a töredéke bármelyik kütyü készenléti fogyasztásának. Ha DC-t kapcsolsz egy kapcsolóval akkor azért nem árt megnézni hogy fel van-e rá készítve, ugyanis DC esetén ívet is kell megszakítania, amitől előbb utóbb be fog égni, mondjuk a 12V-on nem lesz vészesen nagy ív. „Egy állandóan feszültség alatt levő tápegység energiaügyi szempontól aggályos.”
Igen, ezt én is kihagytam. Nem mindegy, hogy 12 volt LEDet vagy motort akarsz kapcsolni a kapcsolóval.
Illetve nem mindegy hogy a 12V AC vagy DC.
A múlt héten egyik éjjel megszámoltam, több mint 100 darab LED, glimm, meg VFD, LCD kijelző működik a lakásban alapjáraton, készenléti módokban.. Kicsit csalok, mert a 4x7 szegmenses órát 16 darabnak számoltam. Sok kicsi sokra megy.
Hello! Ha kifogásmentesen szeretnéd megoldani, akkor a kapcsoló másik felével egy relét kapcsolsz, ami a tápnál a Led-eket kapcsolja a táp kimenetére. A Led-ek 12V-os vezetéke úgy is oda megy és a kapcsolóktól a közös 230V is. (Pld. kondi-diódahíd-zéner-24V-os relé)
Igaz drágább meg macerásabb, viszont nincs feszültségesés a táp és a kapcsoló között és egy szál drót is elég..
Kismillió jobbnál jobb megoldást ki tudok találni, a konkrét kérdés az, hogy tiltja-e valami konkrét rendelet, szabály azt, hogy egy kétáramkörös kapcsolón belül a 230V, és a 12V oldalt is kapcsoljam.
Szia!
Igen az MSZ HD 60364 szerint --több helyről összevágva. A 230V és a 12V nem mehet 1 csőben,csatornában. A vezetékezés eltérő szinű/tipusú legyen A kapcsolók ne legyenek egy közös burkolatban. A 230V és 12v közötti áthatolás előirásai.. A tápegységek kivitele Azonos lámpatestek csak az egyik rendszert tartalmazzák. elsőre ennyi jutott eszembe. Biztosan van még több is ... Az a kétáramkörös kapcsolós megoldás már 1976 ban is titott/nem ajánlott volt (az MSZ 1600 ) A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2021
Én úgy tudom érintésvédelmi szempontból, hogy a törpefeszültséget, most a 12V -ot, egy burkolaton belül sem lehet szerelni a 230V-tal, így egy kapcsolón belül sem. Talán a 2364 szabványsorozat ír erről.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2021
Akkor az otthon található összes eszköz kidobandó amiben traszformátor van.....
Szerintem szerkezeten belül 1cm a védőtávolság ( vagy talán a kettős szigetelés ), közösen csőben meg a magasabb feszültségre való szigetelése mindkét rendszernek az előírás. A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |