Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   199 / 206
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 11, 2021 /
 
Csak gondolat menetként kérdezem. Ha a lendkerék és a jeladó ugyanaz maradt, és a cdi ugye előre nem tud gondolkodni, magyarul előre nem gyújt, csak késleltet, akkor szerintem úgy tudják megoldani a maximális firdulatszámon az előgyujtást, hogy max előgyujtásra van állitva a jeladó, és alapjáraton késleltetve van a gyujtás. Amit feltettem cdi t, abban nincs késleltetés, kap egy jelet és gyújt. Sima cdi. Ha ez igy van akkor alapháraton max előgyujtást kapna a motor, vagyis nem indulna rendesen de biztos, hogy ki kellene forognia.
Legalábbis én ezt logikáztam ki. Tehát ezen a motoron amekkora max előgyujtás szükséges azt szerintem igy ez a megoldás tudja. Mert nem a lendkereket cseréltem, sem a jeladó helyzetén nem változtattam. A cdi csak utógyuktás felé tud tolni. De ha nem igy van akkor javits ki mert akkor a gondolatmenetem is rossz. De támaszd is alá, hogy biztos legyek benne.
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 11, 2021 / 1
 
Nem biztos, hogy "nem gondolkodik előre" a gyújtás. Sőt. Találkoztam olyan megoldással is, hogy a lendkeréken szám szerint öt jeladóbütyök volt, és különböző hosszúságú. Ennél nem tudom mi a helyzet, de biztosan nem úgy működik ahogy gondolod. Csak egy példa: régi rm cross motoron egy jeladóbütyökkel van megoldva a kétállású előgyújtásszabályzás.A bütyök kettő impulzust generál, egyet a bütyök elejénél, és egyet a végénél. Az eleje pozitív impulzus, a vége negatív impulzus.
A jeladóbütyök hossza megegyezik az előgyújtás fokban kifejezett nagyságával.
Indításkor, és alapjáraton a negatív impulzusra ad szikrát az elektronika, de ~2500n/min fordulat fölött a pozitív, vagyis az előgyújtásnak megfelelő időben keletkezik a gyújtószikra. Ez eléggé durva szabályozásnak tűnik, a gyakorlatban viszont működik.
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2021
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 11, 2021 /
 
Ez jó ötlet amit mondasz. Erre nem gondoltam. Ha jól emlékszem csík szerű a jeladó, nem bütyök. Megelégednék egy robogóknál teljesitett 5000 es ford/percel is. Nem szükséges maximális fordulatot kihoznom belőle, ez egy hobbimotor. Hétvégén leveszem a deknit és megvizsgálom hol ad szikrát ezzel a cdi összeálitásal, hátha okosabb leszek... Ha pl a csík elejénél ad, simán leköszörülök belőle pici előgyújtás érdekében. Arra gondolok, talán meg lehet oldani úgy mint a robogóknál, hogy nem változik az előgyujtás, mégis kiforognak 6000 ig.
. Igy ahogy mondod, lehet, hogy több csik van, szegény cdi mindegyikre ad egy szikrát, ezek a cdi k azt hiszem 8000 ig tudnak pörögni, ha 2 vagy 3 csik van akkor 1000 es fordulatnál 3 at szikrázik és igyy 3000 nél meg is nyekken a maximuma. Le kell vegyem azt a deknit. Sokat segitettél, köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2021
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 11, 2021 / 1
 
Tévút ha azt gondolod, ahány bütyök annyi szikra. Azok csak időmérő szerepet tölthetnek be, kettő bütyök közt eltelt idő határozza meg az előgyújtás fokát. Bár ilyen elektronikát még nem bontottam, valószínű, hogy mikrovezérlő van benne.
Mindenesetre ha a vezérlőbütyköt(ami tulajdonképp egy csík) szemügyre veszed,mérd le a hosszát,majd oszd el a kerék kerületével. Kapsz egy egynél kisebb számot, amit 360-al szorozva megkapod hány fokot fog át a vezérlőbütyök. Ha ez 20-25 foknál nem nagyobb, akkor lehet gondolni egyszerűbb cdi-re, ha nagyobb, vagy a bütyök vége nem a felső holtpont közelében van, (a jeladó helyzetét figyelembe véve) akkor esélytelen a helyettesítése egyszerű módon.
Szerintem ne cseszd szét a jeladóbütyköt, inkább mint ahogy előzőleg írtam szerezz be egy bontott hozzávaló cdi-t
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Hétvégén jobban szemügyre veszem a lendkereket. Megnézem a csikokat, illetve ellenőrzöm melyik bütyöknél ad szikrát, hogy áll össze jelenleg ez az egész. Köszönöm amiket irtál, közelebb vittek a megértéséhez. Az ahány bütyök, annyi szikra dolgot úgy értettem, hogy eredetileg ezt a lendkereket a gyári elektronikával biztosan igy tervezték ahogy mondod. De, amit most rászereltem, az inkább egy egyszerű kinai dc cdi, ezt nem tudja. Én úgy látom, hogy ez buta, és ha kap egy bütyköt akkor gyújt. Többnyire robogónál ez elég szokott lenni egy alap gyujtáshoz. De lehet, hogy tévedek, ezt ellenőrizni fogom. Ugye a robogókban tiltás is van, mondjuk 8000 körül, ha ő kap 3 bütyköt és mindegyikre begyújt, akkor 8000/3 al, igy gondolkozok. De csak elmélkedek, inkább ellenőrzöm. A fokot is megmérem, meg azt, hogy hol helyezkedik el. Bízok benne, hogy meg lehet oldani.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2021
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 / 1
 
A pontos pozícíó mérése némi kihívást tartogat, mert a jeladó a dekniben, a lendkerék viszont a főtengely végén helyezkedik el. Tehát a dekni leszerelése után a bene lévő jeladó pozícióját át kell jelölni a blokkra (ami pontosan nem is olyan egyszerű), és onnan lehet mérni a bütyök előgyújtási szögét is.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2021
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Levettem a deknit. Átjelöltem. A lendkerék hajszál pontosan holtponton van. A jeladó a kisebbik lapka vonalában helyezkedik el. Vagyis a felső holtpont előtt a hosszú már elhaladt előtte. Forgásirányt is jelöltem piros nyillal. A lendkerék kerülete 46cm, a hosszabbik csik az 8cm, a kisebbik az 3 cm. Megnézem hogy mikor ad szikrát. Gyanitom a bütykök végénél, vagyis a hosszú csik végénél a piros csik előtt.
(#) Doncso hozzászólása Feb 12, 2021 /
 
Ellenőriztem. 2 szikrát ad, a bütykök végénél. A kis bütyköt nem értem, mert az már felső holtpont után van, az lényegében nem kellene oda szerintem. A hosszú bütyök vége holtpont előtt kb 1mm rel van, vagyis ha jól sejtem kevés az előgyujtás igy ebben a felállásban.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2021
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 / 1
 
Jól csináltad.
Így legalább kiderült, hogy a robogó cdi alkalmatlan, és kettő szikrát ad egy fordulat alatt, mégpedig mindkettő bütyök végénél. Vagyis pár fokkal a holtpont előtt és ~30 fokkal a holtpont után,(a rövidebb bütyök 24.5fok+a kettő közti~6foknak kinéző hézag) aminek sok értelme nincs.
Az eredeti elektronika a rövidebb bütyköt időmérésre használta, közvetve ez határozta meg az előgyújtás idejét.
Tehát korrekt gyújtást nem lehet összehozni a robogó cdi-vel a lendkerék átalakítása nélkül, amit nem javasolnák, mert a kiegyensúlyozott keréknek annyi, ha a bütyköt eltávolítod, illetve rövidíted.
Ha van lehetőséged kiegyensúlyoztatni átalakítás után, akkor viszont eredményes lehet egy ilyen beavatkozás.
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
A volt szomszédom turbó felújitással foglalkozik, van neki egy kiegyensúlyozó gépe a középrészekhez, őt meg tudom kérdezni. Illetve még egy hasznos dolog, ma a motorosbolt, aki küldte az előző ac gyujtást, kicserélte dc re. Ez megjött, és ahogy nézem van rajta állitási lehetőség. Azt nem tudom mit állit, milyen jó lenne ha a bütyök elejétől eltelt időt.... Emlékeimben az él, hogy a gyujtást holtpont előtt 3mm re kell állitani. Jól gondolom, hogy az igazság valahol ott lehet, hogy a kis bütyköt teljesen el kellene távolitani, a hosszú bütyök végéből pedig visszametszeni úgy 3mm ig a holtpont előttre?
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 / 1
 
Idézet:
„Jól gondolom, hogy az igazság valahol ott lehet, hogy a kis bütyköt teljesen el kellene távolitani, a hosszú bütyök végéből pedig visszametszeni úgy 3mm ig a holtpont előttre?”

A kis bütyköt el kell távolítani. A hosszút addig nem abajgatnám (a kicsit sem) a helyedbe, míg nem győződtél meg az új cdi működésének mikéntjéről, mit lehet rajta állítani, és milyen irányú impulzusra gyújt, esetleg "húz"-e az előgyújtáson a fordulat függvényében.
Ha van lehetőséged, és kedved hozzá készíts egy próba lendkereket, amit fúrógéppel meg tudsz pörgetni, esetleg valamilyen vill. motorral hajtva. Az eredeti jeladót használva, stroboszkóppal, vagy szkóppal kideríthető a tényállás, és a lendkerék faragását ezután kellene megejteni.
(#) Doncso hozzászólása Feb 12, 2021 /
 
Annyit holnap meg tudok nézni, hogy a bütyök mely végén gyújt be az állitható cdi. Szkópom már sajnos nincsen.
Esetleg utánna keresek hátha találok valamit erről az állitható cdi ről.
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Mivel nézed? Van gyújtásvizsgáló stoboszkópod?
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Az nincsen, de kulccsal hajtva a lendkereket meg tudom állapitani, hogy az állitható cdi a bütyök elejére, vagy végére szikrázik. 62 fok körül számoltam a bütyköt, jó nagy mondjuk. A fix robogó cdi nél egyértelműen látni lehetett, hogy a bütyök végére szikrázik. Stroboszkópom nincsen, de gondolkozok mit lehetne kitalálni.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2021
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
Kizárólag a forgásiránynak megfelelően hajtod a lendkereket ugye?
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 12, 2021 /
 
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 16, 2021 /
 
Csak hallgatok rád. Átgondoltam, és nem merem elcseszni a lendkereket, mert ha nem sikerül a mutatvány, akkor cumi. Plusz találtam egy féláras cdi t, igy már nem annyira fájdalmas, és legalább biztos, hogy működni fog. De, nagyon köszönöm a tanácsokat, igazából örülök, mert egy csomót megtudtam a gyujtásokról, cdi ről, nem rossz dolog ez.
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 16, 2021 / 1
 
Jól döntöttél.
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 16, 2021 /
 
Meg is jött a cdi, hozzá a trafó. Egy kicsit vakarom a fejem. Ez egy olyan motor (suzuki xf650) ami egy hengeres de dupla gyertyával van ellátva. Szekunder tekercs két kivezetése megy a két gyertyára. Namost az ellenállása adatlap szerint 25kohm. Én meg 4k1 et mérek az én rossz trafómon, és azon is amit küldtek (szekunder tekercs két vége) . Dehát az hogyvan. Beszéltem a bontóssal, ő azt mondja ez biztosan jó. Majd kérdezi, pipával mérted? Mondom nem. Jaaa akkor az a baj. 2 pipa 2x5k. De momdom az még mindig csak 14kohm nem 25. Amit szeretnék kérdezni az az, hogy létezik, hogy ezt 10k pipával szerelték? Ha igen, akkor mi lesz ha 5k pipát használok? A régi trafómon 1 pipa volt, a másik kábel csak úgy rá volt dugva a gyertyára (utólag vettem észre) lehet ezért ment tönkre a cdi? Mit gondolsz ezekről?
A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2021
(#) dB_Thunder válasza Doncso hozzászólására (») Feb 16, 2021 /
 
Lépj túl az olhmokon!! XD Pár kohm nem oszt-szoroz!
(#) Doncso válasza dB_Thunder hozzászólására (») Feb 16, 2021 /
 
Valami oka csak van, hogy gyártanak többfélét. Illetve nekem elég húzós volt a cdi meg a trafó ahhoz, hogy vállat vonjak vagy legyintsek.
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 16, 2021 / 1
 
Nem fogja tönkretenni a cdi-t, ha 5k ellenállású pipákat használsz.
A régi pipa az mekkora ellenállású?
A szikra időbeli lefolyására is van hatással a pipák ellenállásának, a nagyobb értéknél valamivel hosszabb az ív égési ideje.
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 16, 2021 /
 
Sajnos nincs meg a régi pipa, kerestem, de elkavartam valahova, úgy okosabb lennék. Esetleg az kilőhette a cdi t ha az egyik pipa nem volt rajta csak simán a kábel csatlakozott a gyertyára?
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 16, 2021 / 1
 
Inkább attól megy tönkre, ha a szikra nem talál utat magának, magyarul a trafóba belepumpált teljesítmény visszahat az elektronikára...
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 17, 2021 /
 
Ja értem. Akkor szerintem veszek 2db 5k pipát, összerakom és zúzok. Tegnap még kipróbáltam, be is indult, rendesen kiforog, teljesen jól működik. Köszönöm a tanácsokat, sokat tanultam.
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 17, 2021 /
 
Az lenne igazán tanulságos, ha működés közben meg tudnád figyelni az előgyújtás változását a fordulatszám függvényében. kétsugaras szkóppal megoldható.
(#) Doncso válasza mex hozzászólására (») Feb 17, 2021 /
 
Ez igaz! Sok évvel ezelőtt volt itthon minden, tele volt a műhely, de valahogy elragadott a kétkerék, mára csak egy multiméterem maradt, néhány épitett lcm mérő, pic programozó, meg egy tranyóteszter. Változnak az idők. Talán majd egyszer még újra lesz kedvem, affinitásom.
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2021
(#) mex válasza Doncso hozzászólására (») Feb 17, 2021 /
 
Akkor ideje aktualizálni az adatlapodat...
(#) bartal96 hozzászólása Márc 9, 2021 /
 
Sziasztok!

Van egy 1994-es Suzuki RMX krosszmotorom. Én még nem próbáltam beindítani időhiányban, de az előző tulaj aztmondta, hogy feltöltött akksival ment, ha lemerült nem ment. Gondoltam, hogy feszültségszabályozó. Megmértem azért a gyújtásalaplapról lejövő 3 fázis közötti értékeket, azok rendben vannak. Most egy youtube video után próbálom tesztelni a feszültségszabályozót egy multiméterrel, de mindenhogyan OL-t ír. Jól végzem a mérést? A feszszab vezetékei jók, nem szakadtak. Ezzel a multiméterrel képesnek kellene lennem megmérni a diódákat?
Csatolok képeket, hogy világosabb legyen.
Vagy csak egyszerűen ez annyit jelent, hogy rossz a feszszab?
Válaszotokat előre is köszönöm!!
(#) Gafly válasza bartal96 hozzászólására (») Márc 9, 2021 /
 
OL, az Open Loop, azaz szakadás.
Mindkét csatlakozót lehúzva, mind a hat diódát ki lehet mérni egyenként (összes variáció!).
Fele-fele arányban OL-t kell mutatnia, másik esetben nagyjából egyforma értékeket...
Ha nem egyértelmű, akkor ragozzuk tovább.
A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2021
Következő: »»   199 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem