Fórum témák
» Több friss téma |
Nálunk még lehet, A osztály a napelemes rendszer miatt szükséges elsősorban. A felsőbbek meg aszerint, mi még a rendszer része (pl. frekvenciaváltó).
Upd: ha problémás az AC-s működése és sok LED-es fényforrás van, akkor lehet gyanakodni, hogy oda is A-s kéne, vagy F-es. A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2021
Köszönöm!
Egy másik kérdésem is lenne: éjjeli áramra /16A/ kötött villanybojlerre szoktatok rakni hibaáram kapcsolót?
Ajánlott, nagyon is. Nem csak oda, a teljes lakásra is.
Amióta egy helyen egy repedt fűtőszálat szedtem ki, ez a minimum. Bár tudtommal nem kötelező.
Ha a földelés valamiér nem tökéletes, akkor lehet táncot járni a tus alatt.
Ha tökéletes, akkor is. Nem kötelező olyan zárlat (nem is gyakori), amelyik a kismegszakítót hozza működésbe.
Mikor először kötöttem a bojlerünkre fi-relét, rögtön le is oldott. A bojler szétszedésekor rögtön látszott is, hogy a fűtőszálnál szivárgott a víz. Szerencsénk volt, hogy az áram szivárgást nem a zuhany jelezte...
Igen, kell tenni ÁVK-t, nem veszi át az elmű nélküle.
Igen kell tenni az egész napos mérő által mért áramkörre és a vezérelt ( régi néven éjszakai ) áramkörre is. Az új létesített, vagy felújított helyekre már kötelező. Nemcsak az elektromos szolgáltató, de a gáz szolgáltató is kéri a meglétét ( jegyzőkönyvvel Bővebben: Link) egy új gázkészülék üzembe helyezésénél.
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2021
Ez akkor is áll, ha kicserélem a gáztűzhelyt a panelben? (Egyéb gázos készülékem, és gázmérőm sincs, mivel átalányt fizetek az egy tűzhelyre.)
El tudom képzelni, hogy a beüzemelő kérni fogja. Modom úgy, hogy nem tudom a konkrét választ.
Ez a Fi-relés téma nekem kicsit olyan, mint közlekedésben a piros lámpa. Nem azért nem megyek át rajta mert tilos vagy megbüntetnek, hanem azért, mert veszélyes. Ne azért legyen Fi-relé mert kötelező, hanem azért, mert jó biztonsági eszköz.
Szerintem nem kéri a gázos tűzhelycserénél. Maximum a tűzhelynél levő elzáró csapot cseréli (ha van) sárgára (ha nem olyan) és a flexi bekötő csövet. Neki az a bolt. Nekem menetes toldó és könyökök vannak a gázcsövön, azon kicsit hümmögött, de nem csinált belőle ügyet. Lehet szakitól is függ a dolog.
Villanyóra cserénél sem néztek/kértek semmit, pedig ótvar az egész szekrény. Ahogy Gyuszo írja, szerintem ez az új vagy felújított mérőhelyekre érvényes.
Szia!
Nemcsak gázkazán esetén kérik, de akkor ÉV. jegyzőkönyvvel együtt. A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2021
Moderátor által szerkesztve
7/2016. (II. 22.) NGM rendelet az egyes műszaki szabályozási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról. 5. melléklet 4.2.7. Gázfogyasztó készülékek erősáramú villamos hálózatra csatlakoztatása:
Olyan gázfogyasztó készülék, amelynek villamos hálózati csatlakoztatása van, és áram felvétele nem éri el a 30 A áramerősséget, a villamos hálózatnak csak olyan részéről táplálható, amelyet testzárlat esetében (a tápláló áramkörbe, a tápláló elosztóba vagy az azt megelőző táplálásba iktatott) 30 mA érzékenységű vagy ennél érzékenyebb áram-védőkapcsoló önműködően lekapcsol. Olyan gázfogyasztó készüléknél, amelynek villamos hálózati csatlakoztatása van, a gázfogyasztó készülék közelében az áramkörbe iktatott hárompólusú (2s+f) megszakítóval vagy dugós csatlakoztatóval biztosítani kell a villamos hálózatról való leválasztás lehetőségét. Olyan gázfogyasztó készüléknek, amelynek villamos hálózati csatlakoztatása van, a testet – csak szerszámmal bontható módon – össze kell kötni a villamos hálózat érintésvédelmi védővezetőjével. Ha a villamos csatlakoztatás dugós csatlakozóval van megoldva, akkor ez az összekötés a dugós csatlakozó védőérintkezőjével legyen megoldott. Olyan gázfogyasztó készüléket, amelynek villamos hálózati csatlakoztatása van, csak olyan helyen szabad felszerelni, ahol a gázcső hálózat be van kötve az épület egyenpotenciálra hozó (EPH) hálózatba. Épületen belül új gázcsőhálózat esetében ellenőrizni kell az EPH csomópontot, illetve a gázcsőhálózatnak ezzel való összekötését. Ha olyan a gáztűzhely, amelyik szikragyújtós, sütővilágítása van, légkeveréses, tehát elektromos csatlakozása van, akkor igen. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2021
Hű, ez nagyon komoly. Köszönöm szépen a részletes idézetet, és a többieknek is a választ.
Mi célt szolgál a mérőszekrényen a kis ajtó, és a rajta átdugható fémlemez?
De én lakatolhatom más elől, vagy a szolgáltató tőlem? És mit lakatol le? Kerestem képeket róla, volt amin láttam mögötte valamit, volt amin nem.
Leginkább Te, más elől.
A szolgáltató ilyennel nem vacakol. Ha valaki nagyon súlyosan nem fizet, akkor egyszerűen elvágják a kábelét, és ha vissza karja köttetni, akkor a tartozáson felül, az egész bekötést megfizettetik ismét vele! A kis ajtó mögött vannak a kismegszakítók, amivel áramtalani lehet a lakást. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2021
Saját magad ,a kis ablak mögött a kismegszakitók vannak.
Jó, hát remélem is, hogy ott lesznek, mert szeretném, ha le tudnám kapcsolni. De akkor hogy lehetnek olyan képek amiken benne van az óra, de nincs a kis ajtó mögött semmi?
Nem feltétlenül van mindenhol kismegszakító lehet valahol nagyobb áram igény esetén NKI a fő áramvédő.Az órát meg csak belerakták egy ablakos Hensel szekrénybe, mert mondjuk éppen az volt a reg. szerelőnél, a szolgáltató részről meg elfogadták.
Az az átlagos konnektor fajta max. 16A-es? Csak olyat találtam. A kábelvezetők éghetők? A szekrény utáni külső kötődobozokat bárhova lehet tenni, vagy még annak is meg kell felelni valami szabványnak? Mert nem tudom, hogy a villanyszerelő azért mondta, hogy nem lehet jobbra tenni, mert már felrakta, és menni akart, vagy én se rakhatom arrébb.
Azért ez nem ilyen egyszerű. Kényszerítő ok lehet egy csomó, így távolról mit lehet erre mondani. Szerintem bármelyik dobozt lehet szinte bárhova tenni, amíg a vezeték elér, ahol mechanikusan biztonságban van, a hosszútávú elhelyezkedése biztosított, nem ázik, furatok a csatlakozáshoz stimmelnek, a kábel odavezetés biztonságosan megoldható...... Most hogy a szerelő szerint milyen szabályt sért, az hogyan oldható meg másképp, az távolról nem igazán eldönthető. A cégnél is sokszor van, a tervező megtervez valamit, csak a falban egy betongerenda van, az azért felülírja a tervet, és nem feltétlen szabványossági oka van.
Akkor lehet. A többire valami? Kivezethetek egy kábelt a bemenő cső mellett konnektornak? Ha már szét van verve a fal.
Van olyan hosszabbító, ami nem 16A? Árukeresőn a legolcsóbb is olyan. Nekem szoruló kompresszortól gyulladt ki egy. Miért nem kapcsolt ki a kismegszakító, megakadályozva ezt?
Nincs. Ez a fajta dugalj szabvány szerint maximum 16 amperhez használható.
Ráadásul a te példányod egy olcsó vacaknak néz ki. Ilyenbe legfeljebb telefontöltőt dugnék. A fontos helyekre magam készítem a hosszabbítót 2,5-ös kábellel, minőségi szerelvényekkel. Nem szokott megolvadni. Amúgy nézd meg, hogy egy C 16-os kismegszakító mennyi idő után hány ampernál fog lekapcsolni. Nem azonnal és nem 16,1 ampernál.
Itt se olvadt még meg ezelőtt soha semmilyen. Szóval ez se szokott. Hányszor adtad meg neki a lehetőséget felgyulladni? És ez hanyas kábel? És hol van táblázat arról, hogy hanyasnak kell lennie? Ennek is tartott 20-30 percig.
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2021
Valószínűleg még 10A sem folyt rajta, azért nem oldott le a 16A-es kismegszakító. Attól, hogy a kínai ráírja (mert így rendelték meg tőle), hogy 16A, még ugyanúgy 0,75-ös (vagy inkább 0,5-ös) a huzal, rugó nélküliek az érintkezők, és hőre lágyuló műanyagból van. Inkább az a csoda, hogy nem hamarabb égett le. Ezek a hosszabbítók arra valók, hogy beledugj néhány olyan háztartási készüléket, amelyeknek az össz fogyasztása alig n*100W, de cserébe legalább olcsók.
Egyszer sikerült olyan, hasonló kinézetű hosszabbítót vennem aminek csak kéteres volt a hálózati kábele. Magyarul: a védővezető nem volt bekötve... Ha ilyen kategóriájú terméket vesz az ember akkor: - érdemes még használatba vétel előtt ellenőrizni! - n*100W-nál nagyobb teljesítményű fogyasztóhoz nem szabad ilyesmit használni, ahhoz rendes hosszabbító kell, megfelelő keresztmetszetű kábellel, és korrektebb csatlakozókkal! Mondjuk én már akkor sem értettem a dolgot, amikor hirtelen engedélyezték a hőre lágyuló műanyagok használatát ilyen cuccokban. Amikor még csak ismerkedtem az elektromossággal, szigorúan tilos volt a hőre lágyuló műanyagok használata... A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2021
Ez csodálatos! Pár éve a kocsmában azt mondták, hogy a narancssárga hosszabbító nem jó, mert vékony benne a vezeték, én meg azt mondtam, nem a színe a lényeg. De ha abból se derül ki, hogy rá van írva... De még mindig nem tudok táblázatot. Nem azért, mert nem találok, hanem, mert találtam, és volt, hogy úgy mentem villamossági boltba, aztán ott meg azt mondták, arra vastagabbat szoktak. Szóval gondolom többféle táblázat van. De még mindig kérdéses, hogy milyennek kellett volna lennie, hogy ne gyulladjon fel. Hogy semmi esetben se gyulladjon fel. Volt ugye a kismegszakító az óra előtt, volt olvadó az óra után, és aztán hűtőkompresszor. Fontos lenne, mert emiatt szabványosították a szekrényt, új csövet martak a falba, és ha már ott a lyuk, kivezetnék a falra egy konnektort a vastag cső mellett. Úgy lenne jó, ha semmiképpen nem gyulladhatna ko. És jó lenne tudni még most, hogy milyen vastag cső kell, mert még kiszedhetem a szekrényt mondjuk fúráshoz. 16, és 32A esetén is szeretném tudni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |