Fórum témák
» Több friss téma |
Hát ez nagyon nem igaz.
A frekvenciának nagyon is van és nem is kis szerepe a motor müködésére. Valoban nem MHz-kröl van szo, de sok motornak már a kHz is sok. Vannak motorok amik PWM-l kb 200Hz-g vezérelhetök tisztességesen. 500 Hz felett már csak a meleget termelik. Ráadásul ahogy a kolléga irja az uj motoron sokkal több tekercs van (sürübb a tekercs?), lehet, hogy osztott polusu, igy könnyen kerülhet konfliktusba a PWM frekvenciájával ami interferenciához vezet ( akár többször is a forgási tartomanyban ami mindig nyomaték veszteséggel jár.) Sajnos nincs semilyen informacionk, amiböl ki lehetne indulni. Idézet: „Az is hülyeség hogy alacsony fordulaton alacsony a nyomaték. Pont hogy 0 fordulatnál a maximális a nyomaték szóval teljes káosz.” Ez akkor igaz, ha rákapcsolod a motorra a feszültséget és úgy hagyod. Pontosan azért csökken a motor nyomatéka a felpörgés során, mert a kommutátor a motor forgása folytán az adott, épp áram alatt lévő tekercsen lakapcsolja a feszültséget és egy másikra tesz át. Ugyanis a mágneses térnek van egy felépülési ideje. Ha előbb veszed el a feszültséget, minthogy teljesen felépülhetne, csökken az áramfelvétel és ezáltal a nyomaték. Ezt a léptetőmotoroknál úgy küszöbölik ki, hogy az amúgy 2-5V-os tekercsekre megfelelően rövid ideig akár 40-80V-ot is kapcsolhatnak azért, hogy a mágneses tér gyorsan felépüljön, majd visszaveszik a feszültséget a tekercs optimális feszültségére. Ugyanez játszik a PWM szabályzás esetén is. Ha magas a PVM freki, nem lesz megfelelő nyomaték. Például egy modellszervó motorját a vezérlő mindössze 50Hz-s PVM jellel hajtja.
Tiszta víz a poharakba.
Először is már utána néztem a motor 555-ös típusú de nagy nyomatékú (ezért nem a pár menetes tekercsei vannak belül) viszont működési max feszültsége 16V. A jelenlegi tápom 12V, viszont nekem labortápról 7V-al is kiválóan nyomta a huzalt. A PWM-el valamiért nem érem el azt a fordulatot hiába van egy 12V-os tápegység ráakasztva..... Igen jelenleg a kapcsolási rajz szerinti 100nF-os kondenzátor van az 555 alatt, a szabályzás így a 10K-s potival szinte 0-ig lemegy (meg tudom állítani a motort) , viszont "max fordulat" környékét meg sem közelíti, kb mintha a fordulatszám felénél megállna (mintha 5V körül jutna a motorra plafon).
Itt már mérni kellene, mert valahol nagyon messze vagy céltol.
Mit mérjek? Kiviszem mellé a szkópot az nem gond.
A kitöltési tényezőt nézd meg először az 555 kimenetén, amikor max fordulatra tekered a potit.
Hol van a kapcsolási rajzod?. Megtaláltam.... azon 50 k-s poti van, ami nagyobb átfogást biztosít ( viszont kassúbb ), mint a 10 k-s. Tegyél oda 47 k-t ( akkor a 100 n helyére 47 n-t tegyél ).. A két kis diódát is cseréld ki schottkyra, segít egy hajszálnyit max fordulathoz tartozó kitöltésen. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2021
A frekvenciát, a jelalakot a FETen, meg a DC szinteket.
Igaz azt lehagytam hogy a két dióda 1N5818-as , az a gond 47K-s potit nem találtam itthon pedig van egy jópár...
Az most nem gond, elöször mutass méréseket.
Ha rajzi értékekrt használod akkor közel 300 Hzes a PWMm, ami sok lehet. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2021
Az is kis gond, mert arányaiban rosszabb a 10 k, mint a 47 k az 1 k-hoz képest és a diódák is..
A korrekció "iránya" miatt...
A potméter egyik oldaláról ha berakok mondjuk egy fix 22K-s ellenállást, ezzel ugye + irányba eltolva a változtathatóság irányát? Úgy sem szükséges megállnia a hegesztőhuzalnak és jelenleg szinte 0-ig le tudom tolni...
Ha most 10k- poti lenne akkor még rosszabb irányba menne el, hiszen az kb 1300 Hzre vinne fel a frekit.
Ha elég alap fordulatnak, akkor megteheted és javít.
Én 47 k-ra cserét írtam a 10 k HELYETT és kondi cserét felére.
A rajzon 50k a poti és 100n a kondi. Ha csökkented a poti értékét meg a kondiét is, akkor elmegy az egész a fenébe, hiszen már igy is tul nagy a freki.
A cél az, hogy azt levinni kb 50-150 Hzes tartományba a jelenlegi 300Hzröl.
Nézd megy szikorapéter 9:18-as beírását, ott 10 k-t ír.
Ez van, amikor össze-vissza adatok és rajz van. Én az utolsó verziókról írok, nem a levegőről. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2021
Valoban ki fogja végigolvasni a threadet, hogy tudja mikor mi az aktuális állapot. Ha most 10 k-s a poti, akkor már teljesen el van uszva az ügy, hiszen az kb 1,3kHzet ad, neki meg az 1/10-e is sok.
( de ezek a számolgatások pillanatok alatt elérhetök a neten, mi lenne ha azzal kezdené valaki a munkát.) Pl 555 kalkulator Ide csak irja be a 4 adatot és már látja is, hogy hol van. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2021
Na látod - én visszaolvasok, úgy írok be.
A kalkulátort ismerem ( ha már nekem írtad ide , de a gyakorlatot is eléggé.
Ez nem a mi gondunk, ha szétmeszelik a témát. Én késöbb jöttem, kikerestem a rajzot, és abbol indultam ki.
Látod hova jutottak, a rajz szerinti 300 Hzböl már 1,3 kHzet csináltak. Érdemes ilyet végigolvasni?
Sziasztok!
Az alábbi 1500W-os PWM kapcsolást építem meg. A rajz és a panel között van eltérés, BD140 1, 2 láb fel van cserélve. Melyik a jó? A rajzon a tranzisztor, mosfet lábkiosztást én írtam be. Jó az? A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2021
Nincs felcserélve, te cserélted fel a számozást.
Hello! Kiszámoltad Te, hogy 1500W-hoz mekkora áram tartozik? Ha 35V lenne, akkor is 43A folyna. Ez a nyák, még 1A áramhoz is vicc.
Én meg azon gondolkozom, hogy minek az R2 és R3 ebben a kapcsolásban?
Én is néztem, hogy többféle lábszámozást adnak meg.
Mérve ez alapján van a bekötés.
A vezérlő rész kerül nálam a panelre.
A nagyáramú részt külön kábelezem. Csónakmotorhoz lesz. A kapcsolás egyébként működőképe? Nem értek hozzá.
Az IRF3205 lábkiosztását jól határoztam meg?
A kapcsolás és a panel ellentmond egymásnak. Akkor a rajz szerinti a helyes? A rajzon egy helyen 10K ellenállást írtak 10R helyett. Módosítási javaslatod? Előbb is írtam, nem értek hozzá, csak meg szeretném csinálni a csónakmotor vezérlésére. Köszönöm.
Nem mondanak ellent egymásnak. Bal oldali a Gate, jobb oldali a Source, a NYÁk rajzon jól szerepel a bekötés.
R3 nem kell, R2 kell. A 7812-es lábairól hiányoznak a kondenzátorok (lásd melléklet). R8 is 10 Ω-os, elírás lehet a kapcsolási rajzban. Ha neked más lábkiosztású tranzisztorod van, akkor ahhoz kell készíteni NYÁK-ot. Arra figyelj, hogy ezzel a kapcsolással nem lehet 0 %-os illetve 100 %-os kitöltési tényezőt elérni.
Köszönöm.
Akkor ez a kapcsolás működni fog így? |
Bejelentkezés
Hirdetés |