Fórum témák
» Több friss téma |
Hello! Ha így megfelel.
Mondjuk én csak egy ZPD10-et, egy zöld LED-et, és egy 270 Ohm-ot kötöttem volna sorba.
De igy nagyon profi lett , reméljük elfér a lámpában.
Szia!
Köszönöm szépen! Azt hittem kb 1 diódával és egy ellenállással meg lehet oldani... A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2021
Egy dióda meg egy ellenállás nem tud feszültségszintet figyelni. Még így is necces (láthatod a grafikonról). Mert töltéskor 7,2V felett kell jelezni, ha információ is kell a feltöltöttségről..
Persze, igen. Tényleg köszi!
Még annyi, hogy az sw/lp pontra mit kell kötni? Most hirtelen nem látom át...
Ezt kifejtenéd kicsit? Ez is érdekel, esetleg máshova...
Köszi Idézet: „Azt hittem kb 1 diódával és egy ellenállással meg lehet oldani...” Igazán ha a LED-et is beleszámoljuk, akkor 2 dióda meg egy ellenállás. Cserébe nem kell panel, zsugorcsőbe el is fér. Hasonló lehet a "kimerülés jelző", csak forditva működik (azaz akkor alszik ki a LED, amikor lemerült az akku). proli007 javaslata ugzan bonzolultabb, de sokkal korrektebb... Most veszem észre, hogy 12 V-os akkuban gondolkoztam automatikusan. Amit leirtam nem fog működni, újra kell számolni 6 V-ra!
Az áramkör két részből áll. A töltés feszültségfigyelő részt (zöld Led) azt rákötheted az aksira, mert ott csak akkor folyik áram, mikor tényleg tölti.
A másik egységet (piros Led) meg a kapcsoló utáni lámpa (SW/LP) pontra, mert az némileg fogyaszt, de ott csak akkor ha fel is van kapcsolva a lámpa. Máskor meg nincs értelme hogy a feszültség csökkenést mutassa.
Ha ketté szedem és külön kötöm be ahogy írtad akkor a két oldalt összekötőnél választom el ugye? A piros ledes oldal egyik bekötése az sw/lp, a másik pontját hova kössem?
Ha jól értelmeztem a 2 oldal külön is használható?
Ezt még tudjuk akkor konkretizálni? Ez is érdekes lehet más esetekben...
Itt pl a kimerülés jelző se annyira mert itt a halogén izzó is kialszik ha lemerül az akku, igy nem kell mellé még egy led ami ugyanézt csinálja...
De kiszerelt riasztó akkunál, vagy motor akkunál jól jöhet egy kis egyszerű jelző..
Nem tudom mi zavar Téged. Talán az, hogy a vonalra írtam az SW/LP pontot? Igen ez két áramkör, melynek közös pontja B- (Battery minus) pont. Ez mind két áramkör negatív pontja. A Maximum jelzés pozitív pontja A B+ pontra megy a minimum áramkör pozitív pontja pedig az SW/LP pontra. Így a minimum jelző csak akkor kap áramot ha a lámpa be van kapcsolva.
Pont azért jelöltem így, mert az általad felrakott rajon ezek a jelölések, így gondoltam egyértelmű a dolog. Vagy mégsem?
Lehet ha "fejre állitjuk" a kapcsolást, akkor kétszinű LED-el kettő alkatrésszel kevesebbel is meg lehet úszni.
Az egyik 470 Ohm meg a kettő, mert szerintem össze lehet vonni őket.
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2021
Azt nem tudod összevonni, mert akkor mind kettő egyszerre világít. De hogy igazad legyen..
De ha a közös katódba tesszük, akkor elég egy is, és külön világitanak.
D1-D2 helyett esetleg infra LED?
Sziasztok!
Motorkerékpár töltés ellenőrzéséhez készítettem egy egyszerű töltésvisszajelző (feszültség figyelő) áramkört, mert gyárilag nincs kiépített helye. Nem tudom jó úton járok e ily elgondoláson? A lényegi rész, a működése nagyjából megtalálható a mellékelt ábrán. A gyújtás ráadásakor világít a D1 nagy fényerejű LED. Amint a töltés, és az akku feszültsége meghaladja a 12.6V ot (ez kismértékben zener, és D3 függő) a D1 elalszik. Fontos, hogy kis méretben el lehessen készíteni! Köszönök minden segítséget!
Hello! A rajzból ránézésre látszik, hogy a kitűzött feszültségérték nem fog teljesülni.
- A tranyó akkor kezd kinyitni, ha a bázis-emitter feszültsége 600mV fölé fog emelkedni. - Tehát amikor az R3 feszültsége 600mV fölé nő. Ekkor az R1 feszültségesése is 600mV lesz. - Ha a feszültségeket összegezzük, akkor U=UD3+UD2+UR1+UR3=0,7V+12V+0,6V+0,6V=13,9V. - Tehát a Led áramának elszívása itt kezdődik el. (A zéner könyökfeszültsége valamivel kevesebb lesz, mert ekkor az áram még csak 0,6mA és azt 5mA értéknél szokták megadni.) A szimulátor mutatja közel a valóságot. - Ha az R3-at közvetlen a zéner után tesszük, akkor az R1/R3 feszültségosztása megszűnik, 600mV-ot "megtakarítunk". Így a működés kezdete kb. 13.3V-ra esik. - De a kitűzött 12,6V cél sem biztos hogy megfelelő. Egy feltöltött akku feszültsége is ennyi, így ha itt működik, akkor rákapcsolva az akksit kapásból nem világítana a Led, pedig nincs is töltés. - Tehát a 13,3V működési pont, talán jobban mutatja azt az információt amit szeretnél elérni. (ABC339 vélhetően elírás, az 1N4001 helyett 1N4001..4007-ig bármelyik megfelelő. A kondit nem rajzoltam rá, mert az egyenáramulag nem számít, viszont a töltőáram hullámosságának hatását csökkentheti.)
Pontosan, ahogy Lalca írja, TL431-el így oldható meg. A trimmerrel a küszöbértéket lehet állítani, 12,5..14,5V között. De ha nem szeretnél trimmert, akkor egy fix ellenállással is ki tudod egészíteni, ha már tudod a kívánatos értéket. Jelenleg középállásban van a trimmer.
Két Led-et tettem sorba, mert a TL431 maradék feszültsége 2V körül van (Tina nem tud róla) és félő, hogy erre már világítani fog egy nagy fényerejű Led. De a Led nyitófeszültségétől függően egy dióda is megteszi kiegészítésnek. (A használni kívánt Led nyitófeszültségtől függően.) A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2023
Hello!
Köszönöm az észrevételt, kiegészítést, és a kimerítő leírást! A 12.6V nem légből kapott ötlet! Autószerelő vagyok..... a nappali menetfényt - a mai modern gépkocsiknál - egy kis elektronika kapcsolja be, mely 12.6V ra van állítva. Igen. Tudjuk, hogy egy jól feltöltött 100% os akku üresjárati feszültsége 12.6V. Jelen elektronika - motorkerékpárt figyelembe véve - az első lámpafejben lesz elhelyezve. Viszonylag távol az akku, és feszültség szabályzótól. Gyújtást ráadva esni fog a kábeleken a feszültség. Ráadásul ott van az egyik legnagyobb fogyasztó is, az első tompított/reflektor izzó is (55/60W). Ezek szerint működhet a dolog, de nem teljesen korrekt így, ebben a formában!
Hello!
Nagyon tetszik a rajz, Köszönöm!
Hello!
Azt hiszem ez a kapcsolási rajz minden tekintetben teljesíti az általam elvárt tulajdonságokat! Nagyon szépen köszönök mindent!
Egy korábbi (igencsak korábbi) témával kapcsolatban szólnék. 2021.dec.23-án "proli007"válaszolt akkufesz ellenőrző témában és adott meg egy kapcsolást. A gépkocsiknál nem mindegyiknél adnak sípoló visszajelzést, ha a városi fény bekapcsolva marad az autó leállása után. Kimerűlhet az akku. Itt tudom felhasználni a "proli007" által megadott kapcsolást úgy, hogy a kocsi akku töltési szintet figyelem, ami az én esetemben (mért adat) 14,2 V (bár a hivatalos 14.7V-os volt valamikor). A kapcsolásban a LED diódát behelyettesítem egy hangadó (fütyülő) eszközzel és a trimmerrel beállítom a kb. 14V-ot. A feszültséget a világítótest-pozitívra kapcsolom amit cak akkor kap meg, ha a kormánynál bekapcsolom a városi lámpát. Indítás előtt a fesz még csak kb 11.5-12.5 között van., Ilyenkor világító lámpánál fütyül. Ha elindítom a motort, akkor felmegy a feszültség 14-14.2V-ra és a "dióda" azaz a fütyülés elhallgat. A motor leállásakor a fesz ismét lemegy a befeszített 14 V-ról és a fütyülés megszólal mindaddig, amíg a kapcsolót ki nem kapcsolom.
Nekem Toyotám van és ott nem mindenütt szeretik ezt a visszajelzést beiktatni. Remélem, másnak is tudok a leírásommal segíteni. Köszönöm a figyelő ötletét. Ü. Nóvé István - Pibácsi
Túlkomplikálod ha csak a lámpa figyelése a cél. A mezei fütyülőt a gyujtás +12V, és a helyzetjelző +12V közé kell kötni egy soros diódával. Ha a lámpa fel van kapcsolva (+12V), gyújtás meg nincs (0V) akkor sipol
A régi kocsimban a "fütyülő" egy zenélő képeslapból bontott elektronika volt A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |