Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Töltöttségszintjelző akkumulátorra
 
Témaindító: bancsi15, idő: Ápr 10, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   6 / 7
(#) Gafly válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
De lehet benne mondjuk öt ilyesmi, vagy 1 ilyesmi, például. Nem mindegy a kérdésed szempontjából...
(#) evolution válasza Gafly hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
"Zselés" ólomakku van benne 1db
(#) proli007 válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Hello! Ha így megfelel.

ACCU-LH.png
    
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Mondjuk én csak egy ZPD10-et, egy zöld LED-et, és egy 270 Ohm-ot kötöttem volna sorba.
De igy nagyon profi lett , reméljük elfér a lámpában.
(#) evolution válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Szia!
Köszönöm szépen! Azt hittem kb 1 diódával és egy ellenállással meg lehet oldani...
A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2021
(#) proli007 válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Egy dióda meg egy ellenállás nem tud feszültségszintet figyelni. Még így is necces (láthatod a grafikonról). Mert töltéskor 7,2V felett kell jelezni, ha információ is kell a feltöltöttségről..
(#) evolution válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Persze, igen. Tényleg köszi!
Még annyi, hogy az sw/lp pontra mit kell kötni?
Most hirtelen nem látom át...
(#) evolution válasza Gafly hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Ezt kifejtenéd kicsit? Ez is érdekel, esetleg máshova...
Köszi
(#) Gafly válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Idézet:
„Azt hittem kb 1 diódával és egy ellenállással meg lehet oldani...”

Igazán ha a LED-et is beleszámoljuk, akkor 2 dióda meg egy ellenállás.
Cserébe nem kell panel, zsugorcsőbe el is fér.
Hasonló lehet a "kimerülés jelző", csak forditva működik (azaz akkor alszik ki a LED, amikor lemerült az akku). proli007 javaslata ugzan bonzolultabb, de sokkal korrektebb...

Most veszem észre, hogy 12 V-os akkuban gondolkoztam automatikusan.
Amit leirtam nem fog működni, újra kell számolni 6 V-ra!
(#) proli007 válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Az áramkör két részből áll. A töltés feszültségfigyelő részt (zöld Led) azt rákötheted az aksira, mert ott csak akkor folyik áram, mikor tényleg tölti.
A másik egységet (piros Led) meg a kapcsoló utáni lámpa (SW/LP) pontra, mert az némileg fogyaszt, de ott csak akkor ha fel is van kapcsolva a lámpa. Máskor meg nincs értelme hogy a feszültség csökkenést mutassa.
(#) evolution válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Köszönöm szépen!
(#) evolution válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Ha ketté szedem és külön kötöm be ahogy írtad akkor a két oldalt összekötőnél választom el ugye? A piros ledes oldal egyik bekötése az sw/lp, a másik pontját hova kössem?
Ha jól értelmeztem a 2 oldal külön is használható?
(#) evolution válasza Gafly hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Ezt még tudjuk akkor konkretizálni? Ez is érdekes lehet más esetekben...
Itt pl a kimerülés jelző se annyira mert itt a halogén izzó is kialszik ha lemerül az akku, igy nem kell mellé még egy led ami ugyanézt csinálja...
(#) evolution válasza Gafly hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
De kiszerelt riasztó akkunál, vagy motor akkunál jól jöhet egy kis egyszerű jelző..
(#) proli007 válasza evolution hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
Nem tudom mi zavar Téged. Talán az, hogy a vonalra írtam az SW/LP pontot? Igen ez két áramkör, melynek közös pontja B- (Battery minus) pont. Ez mind két áramkör negatív pontja. A Maximum jelzés pozitív pontja A B+ pontra megy a minimum áramkör pozitív pontja pedig az SW/LP pontra. Így a minimum jelző csak akkor kap áramot ha a lámpa be van kapcsolva.
Pont azért jelöltem így, mert az általad felrakott rajon ezek a jelölések, így gondoltam egyértelmű a dolog. Vagy mégsem?
(#) evolution válasza proli007 hozzászólására (») Dec 23, 2021 /
 
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Dec 24, 2021 /
 
Lehet ha "fejre állitjuk" a kapcsolást, akkor kétszinű LED-el kettő alkatrésszel kevesebbel is meg lehet úszni.
(#) proli007 válasza Gafly hozzászólására (») Dec 24, 2021 /
 
Az a kettő, csak egy..
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Dec 24, 2021 /
 
Az egyik 470 Ohm meg a kettő, mert szerintem össze lehet vonni őket.
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2021
(#) proli007 válasza Gafly hozzászólására (») Dec 24, 2021 /
 
Azt nem tudod összevonni, mert akkor mind kettő egyszerre világít. De hogy igazad legyen..

ACCU-HL.png
    
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Dec 24, 2021 /
 
De ha a közös katódba tesszük, akkor elég egy is, és külön világitanak.
D1-D2 helyett esetleg infra LED?
(#) Tonybacsi hozzászólása Ápr 3, 2023 /
 
Sziasztok!

Motorkerékpár töltés ellenőrzéséhez készítettem egy egyszerű töltésvisszajelző (feszültség figyelő) áramkört, mert gyárilag nincs kiépített helye.

Nem tudom jó úton járok e ily elgondoláson?

A lényegi rész, a működése nagyjából megtalálható a mellékelt ábrán.

A gyújtás ráadásakor világít a D1 nagy fényerejű LED.
Amint a töltés, és az akku feszültsége meghaladja a 12.6V ot (ez kismértékben zener, és D3 függő) a D1 elalszik.

Fontos, hogy kis méretben el lehessen készíteni!

Köszönök minden segítséget!
(#) proli007 válasza Tonybacsi hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Hello! A rajzból ránézésre látszik, hogy a kitűzött feszültségérték nem fog teljesülni.
- A tranyó akkor kezd kinyitni, ha a bázis-emitter feszültsége 600mV fölé fog emelkedni.
- Tehát amikor az R3 feszültsége 600mV fölé nő. Ekkor az R1 feszültségesése is 600mV lesz.
- Ha a feszültségeket összegezzük, akkor U=UD3+UD2+UR1+UR3=0,7V+12V+0,6V+0,6V=13,9V.
- Tehát a Led áramának elszívása itt kezdődik el. (A zéner könyökfeszültsége valamivel kevesebb lesz, mert ekkor az áram még csak 0,6mA és azt 5mA értéknél szokták megadni.) A szimulátor mutatja közel a valóságot.
- Ha az R3-at közvetlen a zéner után tesszük, akkor az R1/R3 feszültségosztása megszűnik, 600mV-ot "megtakarítunk". Így a működés kezdete kb. 13.3V-ra esik.
- De a kitűzött 12,6V cél sem biztos hogy megfelelő. Egy feltöltött akku feszültsége is ennyi, így ha itt működik, akkor rákapcsolva az akksit kapásból nem világítana a Led, pedig nincs is töltés.
- Tehát a 13,3V működési pont, talán jobban mutatja azt az információt amit szeretnél elérni.
(ABC339 vélhetően elírás, az 1N4001 helyett 1N4001..4007-ig bármelyik megfelelő. A kondit nem rajzoltam rá, mert az egyenáramulag nem számít, viszont a töltőáram hullámosságának hatását csökkentheti.)
(#) lalca válasza Tonybacsi hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Inkább valami ilyesmi TL431 .
(#) proli007 válasza Tonybacsi hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Pontosan, ahogy Lalca írja, TL431-el így oldható meg. A trimmerrel a küszöbértéket lehet állítani, 12,5..14,5V között. De ha nem szeretnél trimmert, akkor egy fix ellenállással is ki tudod egészíteni, ha már tudod a kívánatos értéket. Jelenleg középállásban van a trimmer.
Két Led-et tettem sorba, mert a TL431 maradék feszültsége 2V körül van (Tina nem tud róla) és félő, hogy erre már világítani fog egy nagy fényerejű Led. De a Led nyitófeszültségétől függően egy dióda is megteszi kiegészítésnek. (A használni kívánt Led nyitófeszültségtől függően.)
A hozzászólás módosítva: Ápr 3, 2023
(#) Tonybacsi válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Hello!

Köszönöm az észrevételt, kiegészítést, és a kimerítő leírást!

A 12.6V nem légből kapott ötlet!
Autószerelő vagyok..... a nappali menetfényt - a mai modern gépkocsiknál - egy kis elektronika kapcsolja be, mely 12.6V ra van állítva.
Igen. Tudjuk, hogy egy jól feltöltött 100% os akku üresjárati feszültsége 12.6V.
Jelen elektronika - motorkerékpárt figyelembe véve - az első lámpafejben lesz elhelyezve. Viszonylag távol az akku, és feszültség szabályzótól.
Gyújtást ráadva esni fog a kábeleken a feszültség. Ráadásul ott van az egyik legnagyobb fogyasztó is, az első tompított/reflektor izzó is (55/60W).

Ezek szerint működhet a dolog, de nem teljesen korrekt így, ebben a formában!
(#) Tonybacsi válasza lalca hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Hello!

Nagyon tetszik a rajz, Köszönöm!
(#) Tonybacsi válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 3, 2023 /
 
Hello!

Azt hiszem ez a kapcsolási rajz minden tekintetben teljesíti az általam elvárt tulajdonságokat!

Nagyon szépen köszönök mindent!
(#) nóvé istván hozzászólása Júl 28, 2023 /
 
Egy korábbi (igencsak korábbi) témával kapcsolatban szólnék. 2021.dec.23-án "proli007"válaszolt akkufesz ellenőrző témában és adott meg egy kapcsolást. A gépkocsiknál nem mindegyiknél adnak sípoló visszajelzést, ha a városi fény bekapcsolva marad az autó leállása után. Kimerűlhet az akku. Itt tudom felhasználni a "proli007" által megadott kapcsolást úgy, hogy a kocsi akku töltési szintet figyelem, ami az én esetemben (mért adat) 14,2 V (bár a hivatalos 14.7V-os volt valamikor). A kapcsolásban a LED diódát behelyettesítem egy hangadó (fütyülő) eszközzel és a trimmerrel beállítom a kb. 14V-ot. A feszültséget a világítótest-pozitívra kapcsolom amit cak akkor kap meg, ha a kormánynál bekapcsolom a városi lámpát. Indítás előtt a fesz még csak kb 11.5-12.5 között van., Ilyenkor világító lámpánál fütyül. Ha elindítom a motort, akkor felmegy a feszültség 14-14.2V-ra és a "dióda" azaz a fütyülés elhallgat. A motor leállásakor a fesz ismét lemegy a befeszített 14 V-ról és a fütyülés megszólal mindaddig, amíg a kapcsolót ki nem kapcsolom.
Nekem Toyotám van és ott nem mindenütt szeretik ezt a visszajelzést beiktatni.
Remélem, másnak is tudok a leírásommal segíteni. Köszönöm a figyelő ötletét.
Ü. Nóvé István - Pibácsi
(#) pipi válasza nóvé istván hozzászólására (») Júl 28, 2023 /
 
Túlkomplikálod ha csak a lámpa figyelése a cél. A mezei fütyülőt a gyujtás +12V, és a helyzetjelző +12V közé kell kötni egy soros diódával. Ha a lámpa fel van kapcsolva (+12V), gyújtás meg nincs (0V) akkor sipol
A régi kocsimban a "fütyülő" egy zenélő képeslapból bontott elektronika volt
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2023
Következő: »»   6 / 7
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem