Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Most egy olyan gondom van, hogy építettem egy kis, piccel működő távirányítós "autót" és a motorok mikor pörögnek annyira zavarják a picet, hogy az teljesen "megkattan". A motorokon van 2db 10nF-os kondi a motor burkolatához és két csatlakozófüléhez forrasztva + egy 100nF-os a motor két csatlakozójára, a motorvezérlő elektronika (L298-as ic) tápjára párhuzamosan egy 100nF-es. Ha a motorokat lefogom annyira, hogy nem mozdulnak akkor minden ok, a pic máris csinálja amit kell. A kérdés nyilvánvaló. Hogyan lehetne megoldani, hogy a motorok ne zavarják a picet?? (tekercs+kondi+akármi)
Az bizony. Induktivitás és tantál kondi. + a kis tüskék "leharapására" egy kerámia kondi. Pár nano-s.
Teljesen külön ágról vezetékezd oda a PIC-hez a motorokat. Szal még az elemnél legyen összekötve a közös pontok. Utánna ne. E L ===============> PIC E ===============> Motor M Nekem is volt ilyen bajom PIC + 2 db 2Nm-es léptetőmotor. Megrántotta a tápot, PIC újraindult. De először próbáld meg hogy nem nanos kondit teszel a tápjára a PIC-nek (közel a PIC hez fizikailag) hanem egy nagy 1000µF-s vagy min egy 470µF-os kondit! Üdv.
Szia! Én is próbálkoztam L293-al és pic-el...nekem voltak vele egyéb problémák is, mondjuk úgy hogy volt olyan eset mikor megölte a pic-et. Ez megoldódott egy optoleválasztással! Ez biztosan megoldja a problémáidat!
A másik, hogy van egy ennél sokkalta jobb ic Tpic0108 a TI.com-on ingyenesen lehet rendelni. Inkább használd ezt helyette! Az a legjobb ebben az IC-ben hogy típoikusan mikrokontrollerekhez lett kifejlesztve! Nézd meg az adatlapját! Tényleg nagyon ajánlom! Idézet: Melyiket hova? „Induktivitás és tantál kondi. + a kis tüskék "leharapására" egy kerámia kondi.” kipróbáltam a nagykondis megoldást, de nem jó (4700µF-el probáltam...) Most előszedtem egy távirányítos autót azon úgy van megoldva, hogy a motorra 3db 47nF-os kerámia: egy a motor csatlakozóira kettő meg az egyik csatira meg a burkolatra, a burkolat meg vezetékkel a negatívval összekötve, motor előtt és után sorosan egy-egy tekercs. lehet +probálom így.
Én ilyen megoldást láttam az egyik AVR-es adatlapban, kifejezetten zavarszűrésre. Mondjuk nem PIC de ez is mikrovezérlő , és a tápellátásban nem sok különbség van.
Tekercset meg lehet készen kapni az alkatrészboltban Remélem jó lesz
ezt majd kipróbálom! kössz!
ezt találtam:
[link=http://www.gregcovey.com/images/Capacitors.jpg]http://www.gregcovey.com/images/Capacitors.jpg[/link] megpróbálhatsz a vezérlésbe, sorosítani egy shottky diódát...Valószínüleg az is segítene ha egy néhány ohmos ell-t sorbakötsz a motorral és a motorra teszel szűrőkondit.
tulképpen ugyanezem van: katt
és ebben van 8 shottky dióda...
Akkor csak annyit tudok mondani, hogy feltétlenül próbáld ki egy másik (akármilyen) motorral. Anno ingyérbe kaptam kisméretű de nagy nyomatékú dc motorokat-ue volt a probléma. A gyárban válogatták ki őket mert túl nagy volt az áramfelvételük (=kukatöltelék)
megcsináltam úgy ahogyan a kisautóban van , de továbbra sem jó. szép nagy tekercseket tekertem... hogy is lenne amit te írtál Topi?
Szerintem a Pic tápját válaszd le egy diófával és azt puffereld pl. 470uF+10...100nF+tantál kondikkal.
Utána az L298 +5V-s tápját is leválaszthathatód egy diófával, de ez szerintem már nem szükséges. Esetleg a pic és a L298 közé az adatvonalba berakhatnál valami ellenállás félét. pl. 100-200 ohm A tápról meg közvetlenül vidd a tápot az L298 motor táplyához és oda is valami nagyobb elko+100nF+tantál kondi párositás is becsússzanhatna. Rejtélyes dolog ez a zavar védelem...
Érdekes dolog ez a zavar szűrés...ahhoz hogy ki tudd szűrni meg kéne tudni hogy mekkora a zaj, mert csak ehhez lehet szűrőt tervezgetni....szóval ha van szkópod kimérhetnéd...
Én még mindig ajánlom az optocsatolót, szerintem a leg hatásosabb mód!!!! A másik hogy l298 és mikorkontroller együttes használatától óvok mindenkit, nem egy egészséges házasság!!! Komolyan! Ha tényleg ilyen külön panelen van a motorvezérlőd akkor szerintem csaeréld le tpic0108-ra nagyon egyszerű a bekötése! És nagyon kis hálás ic....
most próbálgattam külön vezetékkel és olyan érdekes dolog történt, hogy beállítóm a picet hoyg villogtasson egy ledet. villog jól, de ha egy pillanatra beidítom a motort az l298-as áramkörön keresztül akkor a pic "megkattan" hiába állítom le a motort a led össze-vissza villog.
amit észrevettem: miközben pörög a motor a pic megfagy vagy ilyesmi tehát a led megáll abban az állapotban amiben éppen van mikor a motor elkezd menni. Mikor a motor megáll ott folytatja ahol abbahagyta. alapból 10 secig villog a led, ha pörög közben a motor 5 másodpercet akkor a led csak a 15. másodperc után áll le.
Nem a kvarcot zavarja be a motor?? mert a pic nem resetel vagy ilyesmi, uyganazt csinálja mint amikor kiveszem a kvarcot.
holnap kipróbálom másik kvarccal..... hátha valami más lesz...
Érdekes.. miközbe pörög a motor, a PIc lefagy, aztán leáll a motor, aztán megint jó
Watchdog be van kapcsolva, vagy mitől indul újra? Mert ha a PIcegyszer fejreáll, akkor az egy reset impulzusig meg van halva
szerintem megszívja a tápot a motor, ami miatt a PIC hibázik, vagyis lefagy... ekkor meg jön a watchdog (szvsz be van kapcsolva) ami próbálkozik folyamatosan a rezeteléssel... a motor leállásakor sikeresen.
Mérj már rá légyszíves, hogy mekkora a motor tekercsének az ellenállása. És hogy menet közben mekkora áramot vesz fel.
Egy vagy több fajta frekvenciával vezérled a motort, szóval csak annyit mondasz meg neki hogy rajta, vagy valahogyan szabályzod is?
Ez a zavarszűrős dolog , eléggé nagy gáz tud lenni. Szerintem is itt a táp lezabálása lehet a gond. Nagyobb kondi talán segíthet.
Érdekesség képpen megosztok egy esetet. Építettem egy csomagológéphez vezérlést. Az adagolás 3fázisú fékes motorral ment. A pic után optocsatolóval volt meghajtva egy 12Vos relé, ami egy 24 voltost kapcsolt, és csak az kapcsolta a kontaktort. A pic jó messze a motortól, szépen fém házba pakolva , mégis resetált , amikor beindítottam az adagolót. A vicc abban van, hogy 2 hétig üzemelt gond nélkül. A PIC és a relék réadásul külön trafót is kaptak. Sok sikert mindenkinek
a pic-nek sanos ez egy gyengéje... érzékeny a mágeneses és egyébb változásokra. Az SX-nél ilyen gond nincs...
üresjáratban: 50mA, ha teljesen lefogom: 330mA, tehát nem egy nagy áram.... én kizárném a táplerántást, mert ha lefogott motorral szórakozom akkor nincs gond, pedig akkor többet eszik.... a tekercs ellenállására, hogy tudok rámérni? Úgy jó, hogy ha a két csatijánál mérem? mert úgy 35ohm....
WDT nincs bekapcsolva.. a bootloader szerint nem kell ...
telepakoltam tekerccsel, kondival, de nemjó. külön tápról ment a motor, csak a negatívok voltak összekötve a nyákon belül. neméértem.. a pic megáll mikor a motorok elkezdenek pörögni, ha megállnak folytatja ahol abbahagyta tehát NEM resetel a pic!
kipróbltam más motorokkal: egy cd meghajtóból származó cd pörgető motorral amivel látszólag jól ment a pic minden tekercs, kondi nélkül!, egy szintén cd meghajtóból származó fejmozgató motorral meg érdekes volt, sokkal tovább volt sötét a led mint kellett volna (150msec helyett kb 1-1,5 sec), de néha felvillant a beprogramozott időre(150msec).
Mivel nem nagy motrokról van szó. Próbálj meg egy uln2003 ast beiktatni: Itt egy doksi is microchip-től.
Hajrá.
ez nekem nemjó, mert a motorokat két irányban használom... ezért van az l298: dual H-híd
látom most sok ember van a lapon... valaki hozzászólhatna...
Én még 1 dolgot próbálnék ki: a motorvez.IC GND-t a nyákon el kell vágni és 1 külön dróttal bekötni a tápra. A 2 táp GND a panelen kívül legyen összekötve. Az a gyanúm, hogy a motor árama a PIC GND-t érintve folyik - tehát nem a legrövidebb úton. A térből a PIC nem venné fel a zavarokat - nekem ugyanazon a nyákon háromfázisú motort kapcsolgató triacok vannak mellette, meg áramváltók.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |